JHAN skrev: ↑10 okt 2021 10:41
Och sen ett entimmesband från Mälsten "där ubåten nästan körde på mikrofonerna" och nån till.
Det där var ju hans kollega som avlöste honom som hade påstått att han uppfattat det så. Jag uppfattade att Gnipping ironiserade lite om detta påstående när han sade "väldigt spännande berättelser". I
Walléns bandutredning från 2001 (gjord som en del av Ekéus utredning, alltså innan man insåg att det var Amalia på 3:47-bandet) diskuteras något som skulle kunna vara relaterat till detta på sidan 5. (Mikrofon nummer 5 i kedjan hade elektriska problem och orsakade först knackande ljud på egen hand och gick sedan sönder helt, vilket - i utredningens ord "från visst håll tolkats som att mikrofonen påseglats av en utbrytande undervattensfarkost, fastnat på denna och släpats med". Detta var ju dock helt uppenbart felaktigt eftersom mikrofonen återigen fungerade efter att just Gnipping bytt förstärkare till den, den 15:e oktober.)
Vet inte om du sett del två ännu men Gnipping säger ju där att han senare lyssnat på i stort sett alla band som någonsin kommit in till Musac och inte hört något som han kände sig säker på var ubåt. Han säger också uttryckligen att han absolut tror att ryssarna varit på svenskt territiorialvatten men troligen inte inne i skärgårdarna, och kanske bara varit här någon gång per år eller så.
Jag delar i stort sett Gnippings uppfattning - det jag tvivlar på är inte att ryssarna varit här, utan snarare Försvarsmaktens tvärsäkra uttalanden i samband med ubåtsjakterna på 80-talet. Nu är jag dock inte särskilt inläst på något mer än just Hårsfjärden och U-137, men bilden som Marinen verkade ha av verkligeten under hela 80-talet förefaller mig vara fullständigt orimlig.
JHAN skrev: ↑10 okt 2021 11:12
Nu finns det ju inga regler här men rimligen bör vi väl jobba utefter rimlighetsprincipen i viss mån iallafall?
Sovjets förslag var väl att dom var någonstans bortåt Polen till och senare har "sjöfylla" teorin peddlats hårt.
Vi kommer inte ifrån det faktum att U137 grundstötte i närheten av Karlskrona örlogsbas när dom hade hela den svenska kusten att välja på, eller hela östersjökusten skall det väl vara. Bara det är ju en bedrift i sig.
Utklippans fyr uppgav dom togs för en båt och den är 30m över havet och byggd just för att inte kunna misstagas för en båt.
Om vi bortser ifrån det vore det faktiskt kul att veta varför dom gjorde kursändring just i fyrens skärning röd-grön sektor om dom trodde det var en båt?
Denna kursändring hade ju tagit dom rakt in till en lämplig och skyddad vik på bekvämt avstånd från örlogsbasen men 8-sekunder försening mitt i tät dimma gjorde att dom nuddade vid ett undervattensgrund och körde fast.
Sen så vet vi ju att det fanns en grupp specialister på U137 och ett högre befäl vilket inte är standard.
Att besättningen i det läget super ner sig så pass att dom tror dom är i Polen finner jag helt otroligt.
Hade dom kört sönder utklippans fyr hade det varit lättare att hävda sjöfylla
Än idag har vi ju ryskt bombflyg/jaktflyg som åker upp till precis utanför vår territorialgräns (eller vad det nu heter) och vänder och det händer ju mellan varven att dom kränker av "misstag" då dom girar för sent.
Bara en idiot hävdar ju att det är ett misstag då dom flugit tvärs över östersjön och övar offensiv krigföring mot Sverige.
Visst, det är en väldig slump att de råkade hamna just där de hamnade. Men det finns i min värld ingen rimlig anledning till att åka in i Gåsefjärden där man inte kan dyka och bara med viss svårighet vända en Whiskey-ubåt. Det är också en viss båttrafik i fjärden och det är hus på öarna runt omkring, så risken att bli upptäckt av en ren slump av en passerande civil båt medan man sitter där med sin tvättade hals och försöker vända på stället i ytläge är inte obetydlig. Det är mycket svårt att se varför i hela fridens namn någon rationell militär skulle vilja ta en sådan enorm risk i fredstid. Det har ju påståtts att Gåsefjärden är djupare än vad det står i kortet, men i 2001 års utredning kan man läsa:
Perspektiv på ubåtsfrågan (SOU 2001:85) s. 89 skrev:Att den grunda Gåsefjärden inte medger dykning är odiskutabelt och illustrerades av att, sedan ubåten dragits loss, ankrats och akterförtöjts vid en boj, man under materielkontroller fyllde tankarna varvid ubåten kom att ligga på botten med däcket över vattnet.
(min kursivering)
Ekéus för också ett långt resonemang om den sovjetiska sökoperationen på sidan 90-91 i samma utredning (de letade ju först efter ubåten öster om Bornholm i sex timmar), och konstaterar att det mest sannolika är sovjeterna själva trodde att ubåten faktiskt befann sig där. Hela kapitlet om U137 är för övrigt värt att läsa, det är kort och koncist och allmänt vettigt.
Påståendet att det var tät dimma stämmer helt enkelt inte. Dis ja, men flera kilometers sikt (i faktisk dimma ser du bara några tiotal meter). Att kalla Torumskär för undervattenssten tycker jag också är direkt missledande. Visst, ubåten kom inte hela vägen upp på land, men det var inte något osynligt grund man körde på utan helt enkelt stranden på ett hyfsat stort skär. De flesta bilder är ju dock tagna från land så där ser det ju ut som att den ligger mitt ute i vattnet, men om man kollar ur en annan vinkel så ser man att den kört nästan hela vägen upp på skäret:
Jag vet inte var siffran 8 sekunder fel kommer ifrån, men om jag faktiskt hade försökt ta en över 70 meter lång ubåt i totalt mörker in genom ett sund där avståndet mellan tremeterskurvorna på smalaste stället är bara cirka 200 meter så hade i alla fall jag försökt köra lite långsammare. Om jag visste att man var tvungen att göra en kritisk gir i sundet för att inte ränna upp på land, och jag har möjlighet att faktiskt stå i tornet och försöka se vad jag håller på med istället för att lita blint på död räkning, så skulle jag nog också göra det. Det var visserligen mörkt, men om man skulle göra en sån här riskabel grej så skulle jag nog förberett mig med t.ex. IR-strålkastare eller bildförstärkare av något slag.
JHAN skrev: ↑10 okt 2021 10:53
Ja riktigt meningslöst, så pass meningslöst att Sovjet hade det.
mtc-200-russian-sub-4-x640.jpg
Tittar du på nedan bild så ser du att det är rätt vanligt för deras "arbetsfarkoster" att ha en platt botten vilket rimligen hade till syfte att dom skulle kunna parkera på botten och i stabilt bottenläge jobba med vad det nu är man behöver gripklor och en torr farkost till...
search-2-russian-1-x640.jpg
Visst är det inte helt långsökt att göra den bandgående så den kan ta sig mellan olika platser i närområdet men det har vi som sagt inga bevis för.
Att det skulle vara en torr farkost som gick på band långa sträckor är det väl ingen som tror och det har vi väl inga spår som stöder?
Det där är väl en MTK-200? Det är ju en ROV. (Okej då, borde skrivit "bemannad undervattensfarkost" i förra inlägget). ROV:er med band förekommer ju för kabelarbete och dylikt där man behöver ta spjärn mot botten på djupt vatten. Men här pratar vi inte om särskilt djupa vatten utan områden som är fullt dykbara, och då använder man inte sånt där, då skickar man bara ner ett par dykare istället för det är mycket enklare och effektivare. Fjärrstyrda gripklor med sovjetisk 70-talsteknik tror jag inte blir några precisionsverktyg direkt. För att din teori ska vara ens något rimlig krävs det inte bara att du hittar en bandgående farkost utan också en moderubåt till den. Lycka till!
JHAN skrev: ↑10 okt 2021 11:15
kblomster skrev: ↑07 okt 2021 17:12
Jag har inte hunnit se del 2 ännu men Mattias Göranssons argumentation i Filter övertygade i alla fall mig.
Hej jag har kanske missat något av Filters alster, kan du länka?
Det finns ju bara två riktigt långa artiklar där den ena är
den om sillarna ("typljudet") och hur man kom fram till det, och den andra är
Sanningen på spåret (från 2018). Den senare är den som är riktigt läsvärd i mina ögon, researchen är väldigt gedigen. Men det som nästan är ännu bättre än själva reportaget är att de har också lagt ut en
massa källmaterial som de fått ut, där det finns ett flertal avhemligade rapporter med mera, så man kan läsa och nörda ner sig i detaljerna.