Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 25 juni 2017, 18:12

Och man kan ju sakligt konstatera vilka "rövhål "som var/ är landsförrädarna, inte var det herrarna i blått i alla fall. Men man vände uppmärksamheten
mot dem för att komma undan själv. Fy fan //Thule

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1155
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Gerrgul » 25 juni 2017, 19:59

Palme som en säkerhetsrisk, enligt gubbarna i SÄPO-ledningen? Det var alltså därför jakten på mördaren blockerades? Det är den slutsats som kan dras av den ganska röriga konspirationsteorin i artikeln.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bergman » 25 juni 2017, 21:32

Thule, lägger min inte i diskussionen,.. men jag UPPSKATTAR länken,... eftersom den ger oss en inblick i hur den här sidan tänkte och resonerade kring Ubåtsproblematiken o utrikespolitiken. Frånstedt ger tyngd till Theutenberghs argumentation. Jallai har även han varit inne på samma linje.

B.
Senast redigerad av 1 Bergman, redigerad totalt 26 gånger.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 25 juni 2017, 23:25

Thule3 skrev:Och man kan ju sakligt konstatera vilka "rövhål "som var/ är landsförrädarna, inte var det herrarna i blått i alla fall. Men man vände uppmärksamheten
mot dem för att komma undan själv. Fy fan //Thule
Det är bättre än så, enligt Teurenberg så var Palme oskyldig men omgiven av KGB spioner och KGB, eller dess satelit-organisationer var dom som dödade Palme.

Om vi då går på Teutenbergs linje, på något sätt så har man lyckats föra Palmemordet mot en CIA konspiration, barbrogruppen och CIA tog ut honom pga. missilavtal och Reagan, eller vad det nu var.

Dock, om Palme var oskyldig, de som vill få oss att tro att det var USA, det är inte för att skydda Palme utan för att skydda Sovjet/Ryssland.

En väldigt intressant pusselbit, sann eller inte :)

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 26 juni 2017, 09:31

Att U-137 :s intrång var en felnavigering har då varit ren propaganda från vissa kretsar, man har to.m gått så långt att man spekulerat i att det hela rörde sig om en Cia ledd operation, med släckta fyrar m.m.
To.m en blind kan inse var det är släckt och kolmörkt, i sossemaffians arkiv, för där finns det tydligen mycket som inte tål dagsljus !
//Thule

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 26 juni 2017, 16:53

http://cornucopia.cornubot.se/2017/06/n ... dande.html

Men brukar inte du thule peka ut Palme som den stora boven i dramat?

Teutenberg föreslår ju att Palme mördades av KGB för att han blev för jobbig, mao. så var han inte speciellt Sovjet-vänlig utan mer realpolitik får man väl gissa?

Desutom har väl Teutenberg pratat med två kompetenta killar, Frånstedt.

Jag är ju nu fortfarande nyfiken på varför ingen här i tråden vågar prata om ubåtarna när Teutenberg märker Pierre Schori som KGB agent och Oceanexplorer fått folk att prata, är ubåtsfrågan verkligen känsligare än detta?

EDIT: så får inte Palme en sjuhelsikes upprätelse av Teutenberg här?

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 26 juni 2017, 17:22

Jag har gjort det stora misstaget att tro att Palme styrde i slutänden. Men vid mitt första samtal ,med Teutenberg så säger han faktiskt att det var inte så mycket Palme, utan hans närmaste som ville gå varligt fram med Sovjet. Och även andra har påstått samma sak. När utkast till protestnoten skulle skrivas säger ju Shori bl.a att ubåtskränkningarna är något som ett land som gränsar till en stormakt kanske får räkna med. Sverker Åström säger att man skall ta det lugnt med ryssarna, annars blir det bara värre. Och med Sten Anderssons uttalande att Baltikum inte var ockuperat så förstår jag att det var dessa herrar som hade störst inflytande. Och det är ju gamla inrotade vänster nissar hela gänget, även Ekéus " Och att man då hittade pruttande sillar, kylskåp och taxibåtar på löpande band kan jag lätt förstå. Och så petar vi in en professor för att få det hela att verka än mer trovärdigt, och gör utredning på utredning . Kontentan har blivit att ju fler av dessa som uttalat sig, och ju längre tiden gått så har tvivlet mot vårt försvar, och skitpratet att dessa varit olojala blivit ett faktum. Skitskallarna inom vänsterflygeln har lyckats medialt . Men detta visar att jag har haft rätt från början, landsförrädarna är en del av Sosse maffian, och inga andra. Och det skulle förvåna mig mycket, om det inte var delaktiga eller medvetna om mordet på Palme ?
I vilket fall så var det sannolikt inblandade, och indirekt skyldiga . Det är så djävla ruttet så det är svårt att finna ord som passar.


Man kan ju fundera över, VEM tvingade Lisbeth Palme att peka ut Christer Pettersson ?
//Thule

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 27 juni 2017, 11:44


Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Solkungen » 5 juli 2017, 03:18

Rysslands ambassadör ger spriten skulden för u137.
http://www.svd.se/vad-fan-gjorde-svensk ... rhetslaget

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av millgard » 5 juli 2017, 10:21

Det gjorde Sovjets ambassadör redan 1981. Inte mycket talade för det då heller, vilket visats långt tidigare i tråden.

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 10 juli 2017, 21:54

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavle ... gavle-hamn

Det var under en sjömätning i torsdagen 29 juni som ekolodet visade en bild av ett tolv meter långt och tre meter högt föremål mitt i farleden nära kajen i Gävle Hamn.

Men vid en mätning några timmar senare var föremålet inte längre där.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JohnT » 11 juli 2017, 18:35

Solkungen skrev:Rysslands ambassadör ger spriten skulden för u137.
http://www.svd.se/vad-fan-gjorde-svensk ... rhetslaget
Då ska väll sverige svara att signalspaningsplanets besättning var aspackade,?
:-)
Sommar hälsningar
John

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 11 juli 2017, 18:59

Intressant Kent, sjömätning 2017 är väl hyfsat avancerat och dom har pingat ett objekt i dykfarkost-storlek som varit där och försvunnit, ganska stort tycker jag.

Vore såklart kul att se hur bilden såg ut :)

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 11 juli 2017, 19:35

JHAN skrev:Intressant Kent, sjömätning 2017 är väl hyfsat avancerat och dom har pingat ett objekt i dykfarkost-storlek som varit där och försvunnit, ganska stort tycker jag.

Vore såklart kul att se hur bilden såg ut :)

https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/imag ... 9e20eb6690

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 11 juli 2017, 21:16

Kent :)

Det där var ingen dålig bild!

Om dom först fick denna bilden och sen ingenting, iallafall JHAN skulle gett det högsta klacificeringen för något farkost-likt har legat på botten och sedan flyttat sig, inte ditt vanliga sillstim det där.

Är inte det rosa/röda överbyggnaden eller sittbrunnen?

Gå förresten in på Oceanexplorer, dom har ett till vittnesmål.

Skriv svar