Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
festis
Medlem
Inlägg: 160
Blev medlem: 20 juli 2014, 20:59

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av festis » 27 maj 2017, 01:36

JHAN skrev:
Stighult skrev:Weinberger besökte Sverige och Muskö september 1981, om jag minns rätt.
I samband med det amerikanska flottbesöket bör det väl isåfallha varit?

Och flottbesöket var efter en stor övning i östersjön väl?
Tror det var i Oktobet månad han var här.

festis
Medlem
Inlägg: 160
Blev medlem: 20 juli 2014, 20:59

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av festis » 27 maj 2017, 01:37

JHAN skrev:Östtyska båten - mycket märkligt.

Vad som för mig gjorde den till östlig var väl att FRA signalspanade mot den, dom kan ju ha valt att låta den ligga kvar eftersom dom ville lyssna?

Var exakt låg den?

Har aldrig förut hört talas om denna typ av fartyg, vi pratar väl en del om professorsfartygen och moderubåtar, vad fyllde denna båt för funktion?

I Svenska vatten. Ett stenkast från Muskö. Låter verkligen konstigt.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bergman » 27 maj 2017, 04:39

Weinberger anlände den 15 Oktober 1981 till Sverige. Det vart ju ett jäkla liv för att han sa som det var angående neutaliteten.

B.
Bilagor
weinberger.jpg

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 29 maj 2017, 19:17

Ok så vi har den DN artikeln som inte direkt hymlar med att vi inte var neutrala så då visste alla det vid den här tiden, inklusive palme om han nu var ovetande?

Det blir ju en lite lätt absurd diskussion hör i tråden när vissa hävdar att palme inte hade en aning och så har DN tryckt denna artikel för alla att läsa, så då visste palme mao. om hans militär hemlighållit det så fick han veta genom DN :D

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 655
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Solkungen » 30 maj 2017, 00:31

JHAN skrev:Ok så vi har den DN artikeln som inte direkt hymlar med att vi inte var neutrala så då visste alla det vid den här tiden, inklusive palme om han nu var ovetande?

Det blir ju en lite lätt absurd diskussion hör i tråden när vissa hävdar att palme inte hade en aning och så har DN tryckt denna artikel för alla att läsa, så då visste palme mao. om hans militär hemlighållit det så fick han veta genom DN :D
Finns inget graverande i artikeln. Sverige var alliansfritt och skulle i ett krigsläge där det vägde någorlunda jämnt mellan parterna hålla sig till sin omhuldade neutralitet. Anfölls sverige av öst kastades neutraliteten direkt.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 30 maj 2017, 16:53

det skulle vara kul att läsa tidningsartiklar från den här tiden för att förstå hur diskussionen gick, du har rätt i att artikeln intw säger någonting som justifierar min koppling :D

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1147
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Gerrgul » 30 maj 2017, 20:30

Det där uttalandet säger ingenting i någon militär sakfråga. Övlig retorik; Sverige är inte neutralt eftersom Sverige är demokratiskt och jag/vi och våra allierade utgör den goda demokratiska sidan och därför är ni med oss.

Tomsnack!

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av KoteGaeshi » 31 maj 2017, 17:47

Om Sverige bleve angripet av Sovjet torde man knappast ha tackat nej till hjälp från NATO, nej. Det vore ju faktiskt bara korkat. Om striden enbart står i Fuldagapet och inte i Tornedalen kommer saken förstås i ett annat läge.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 2 juni 2017, 14:05

Betyder inte Neutral att man behandlar alla länder lika?

Weinberger fick ju en all inclusive tour av Musköbasen och UD hade väl hand om hans schema?

Det låter inte så neutralt tycker jag för ingen sovjetisk försvarsminister fick väl traska runt i bergrummen på Muskö?

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 2 juni 2017, 14:14

KoteGaeshi skrev:Om Sverige bleve angripet av Sovjet torde man knappast ha tackat nej till hjälp från NATO, nej. Det vore ju faktiskt bara korkat. Om striden enbart står i Fuldagapet och inte i Tornedalen kommer saken förstås i ett annat läge.
Det handlar väl om vem man upplever som hotfull?

Idag tex. går ju samma diskussion, Ryssland har rustat upp och USA har ganska lite trupp stationerad i Europa och vi har vänskapsavtal med NATO eller vad det nu kallas och Ryssland upplevs som hot (personligen så tror jag inte Ryssland har kapacitet att invadera Europa, aldrig haft det, räcker med att se hur lusigt det gått i Ukraina).

Då, 1982, så hade ju Sovjet invaderat halva europa och USA hade inte invaderat något land så för mig förefaller det rätt självklart att man upplever det land som ockuperar ens grannar som ett hot, det handllar ju trots allt om förtroende och ärlighet, att försöka framstå som fredsivrande när man är ockupant är lite lagom hyckleri.

Jag kan ju sedan fullt förstå att USA upplevs som ett hot av Sovjet, och nu Ryssland, då dom har militärbaser i ett pärlband runt ryssland och en riktig lågoddsare att Irak, Syrien, Iran, Jemen, afghanistan, somalia, typ alla de länder med krig i MENA ser USA som det stora hotet.

Men eftersom diskussionen gäller Sverige så är det min uppfattning att Sverige alltid sett USA som en allierad och Sovjet som ett militärt hot fram tills 1989 och tydligen nu på senare år igen eftersom man befäst Gotland i all hast och det torde ju inte vara USA man är rädd för eftersom dom bjöd in en fyrstjärnig general att inspektera en övning härom månaden...

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1147
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Gerrgul » 2 juni 2017, 21:16

KoteGaeshi skrev:Om Sverige bleve angripet av Sovjet torde man knappast ha tackat nej till hjälp från NATO, nej. Det vore ju faktiskt bara korkat. Om striden enbart står i Fuldagapet och inte i Tornedalen kommer saken förstås i ett annat läge.
I händelse av angrepp har Sverige, liksom alla suveräna stater, rätt att ta hjälp från vilken som helst främmande makt. Oberoende av allianser hit och dit. Elementär folkrätt! Huruvida detta blir materialiserat är en annan sak.
JHAN skrev:Idag tex. går ju samma diskussion, Ryssland har rustat upp och USA har ganska lite trupp stationerad i Europa och vi har vänskapsavtal med NATO eller vad det nu kallas och Ryssland upplevs som hot (personligen så tror jag inte Ryssland har kapacitet att invadera Europa, aldrig haft det, räcker med att se hur lusigt det gått i Ukraina).

Då, 1982, så hade ju Sovjet invaderat halva europa och USA hade inte invaderat något land så för mig förefaller det rätt självklart att man upplever det land som ockuperar ens grannar som ett hot, det handllar ju trots allt om förtroende och ärlighet, att försöka framstå som fredsivrande när man är ockupant är lite lagom hyckleri.
Vi befann oss närmare Sovjets intressesfär så därför var knappast något amerikanskt angrepp något som fanns på kartan. Däremot hade ju USA angripit länder inom sin sfär, inte bara Vietnam och Kambodja utan också en rad militärt försvarslösa stater i Latinamerika. På 80-talet tutade Sovjet för en "fredskampanj" i Europa som vann en hel del anhängare här hemma. ( Kärnvapenfrizon i Norden!)

Sedan ska man komma ihåg att det- även bland en del av Natoländer- fanns en skepsis gällande den transatlantiska länken. Warzawapaktens styrkor var överlägsna numerärt och bl a norrmännen frågade sig om man verkligen skulle undsättas i händelse av ett anfall.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 9 juni 2017, 19:50

Vi halkar ned i rankningen på skalman, för tyst...

http://jagarchefen.blogspot.co.uk/2017/ ... 9.html?m=1

Intressant artikel och någon som har det avhemligade dokumentet?

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 9 juni 2017, 21:52

En liten reflektion,

Jägarchefen och intervjun på Oceanexplorer beskriver i detalj bekräftade kränkningar utanför de vi normalt diskuterar.

Skulle dessa två råka vara representativa för hur det såg ut i stort mellan 1980 - 1995 så är det ju ett otroligt antal kränkningar som gjorts och härinne svänger vi ju oss ibland lite raljerande med de 6500 observationerna som gjorts och att det måste varit mest grund, sälar och fiskmåsar.
Bara Horsfjärden måste ju ha levererat +100 observationer tänker jag här om det var 2-3 ubåtar och farkoster som syntes lite här och var under tre veckor om dom följdes av ett tiotal fartyg?

Vi får hoppas att Oceanexplorer levererar men skulle det visa sig att det finns mer så är kanske Thule inte så långt ifrån sanningen att det var en helsikes massa kränkningar och att det inte rådde något tvivel om att vi kränktes. Sedan har vi ju såklart nationaliteterna, lite USA, lite Västtyskland och mycket Sovjet :)

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 9 juni 2017, 21:58

Något som irriterar mig fortfarande är att vi inte har en aning om vilken torr farkost/ubåt som var bandgående, enligt oceanexplorer så var det så pass tydliga bottenspår att det gick att likna vid att en stridsvagn kört omkring därinne.

Jag kan se en TYDLIG fördel med att vara bottenkrypare, man slickar botten där det är grunt vatten och syns inte på den tidens sonarer.
Dock så verkar det ju ha levererat ett slamspår som inte gick att missa :)

Det finns ju ett par kandidater hos Sovjet, 1839 och 1808 hette dom väl, och inga hos USA, dock så är nuvarande spår så pass kalla att nog inte ens jag tror på dom.
Det känns lite som att vi kommer få liv i rymden bekräftat av NASA innan vi hittar denna förbaskade farkost...

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 10 juni 2017, 05:51

Sovjet utvecklade en egen version av Seeteufel, man köpte även en bandgående miniubåt från det franska företaget Comes" 1976. Principen byggde på ett lock on system" Den större och torra versionen av Triton 2 som den estniske fd. amiralen berättar att han hade ansvar för underhållet av, var troligtvis anpassad för att kunna utrustas med bandaggregat. Även Jan Breemer har beskrivit ubåtstypen.

Flera operationer mot svensk kust har utgått från en nedlagd och ensligt belägen båthamn på Åland. Man har använt platsen som bas för operationer med dykare och miniubåtar.

Redan på 60 talet observerades bandspår i vår norra skärgård !

Angående rapporten så har jag den, och har tidigare skrivit om den här på Skalman.

Eftersom Sovjetunionen genomförde en enormt stor och omfattande kartläggning av vårt land, så har kränkningarna varit mycket omfattande och
bedrivits under decennier .

//Thule

Skriv svar