Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 25 maj 2017, 11:03

Vad skulle en Brittisk, Amerikansk, eller Tysk bandgående undervattensfarkost göra här i Juni 1983. Hur F-21 var beskaffat, och vad som finns på flygbasen visste man redan. Utbytet var omfattande //Thule
Bilagor
01.jpg
01.jpg (305.73 KiB) Visad 826 gånger

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 25 maj 2017, 11:24

Nu har tydligen videon tagits ned hos oceanexplorer samma dag som den kom upp, jag hade bara ren tur att jag gick in och tittade och videon när den var uppe.

Jag hoppas att ni hann se den innan den försvann, nedan kommer en sammanfattning om ni var långsamma :)

Den som blev intervjuad var vaktsoldat vid Musköbasen och detta hände i Juni 1982. Bara ljud och han var anonym, jag bedömde honom som trovärdig och det var MYCKET detaljrikt. han muckade i September 1982.

- Utslag på magnetslingor vid inloppet till Muskö, södra inloppet (?), han beskrev väl hur dessa magnetslingor fungerade och att de var svenska, inte de amerikanska som han också TRODDE fanns.

- Dom gav utslag, han gick ut i båt, såg ett virvelspår av slam framför sig, fick order om att gå tillbaka, helikoptrar kom efter 25 minuter och sjunkbombade.

- Kustjägare och röjdykare kallades in och dom bekräftade bandspår på botten, som en stridsvagn hade kört fram.

- Kustjägarna sa också att det lika gärna skulle kunna vara västtyskland eller NATO, det behövde inte vara Sovjet.

- senare inträffade mer, en 15m lång gråmålad båt med antenner låg en bit ifrån Muskö, inga märkningar, han och en kollega gick iland på en ö i närheten och hittade ett litet väl kamoflerat hus och därinne satt FRA och lyssnade på båten, dom kastades ut.
Senare sa ett befäl att båten var Östtysk i förbifarten, mer hörde han inte om den, han var fortfarande brydd att det var noll information om denna båt, det förtegs totalt.

Han föreslog att Oceanexplorer skulle prata med de andra vakttropparna, dom hade 24timmars skift och var fyra troppar, för att får helheten.
Oceanexplorer sa att dom var i kontakt med en kustjägare, dom som hittade bandspåren, och att det skulle komma i en annan video.

Han bekräftade också att han pratade med 3-4 personer som alla var rädda för att straffas för tystnadsplikten om dom pratade men eftersom han nu pratat och det gick bra började dom tina upp och ville också berätta, han kände också en jägarsoldat som hade skjutit mote en dykare och träffat honom i benet i stockholms skärgård, dom skulle också prata med honom.

På slutet blev det en del spekulation och killen sa att alla kände till att det var NATO samarbete, till sist var det väl bara Palme och en till som försökte mörka och att hela denna historia kanske var NATO, inte Sovjet, dom var ju helt mållåsta på Sovjet efter U137 men han hade väl börjat fundera på senare år.

Han pratade också om att ett befäl kommit in som varit uppjagad och sagt att dom sänkt ubåtar förut, rysk ubåt, Västkusten på 60-talet, dom fick in en träff och det kom ut olja, då tänkte dom att det var ett trick så att ubåten skulle kunna smita så dom drog iväg ett par sjunkbomber rakt in i oljefläcken och då flöt det upp massa loggböcket, kläder, sånt som flyter inne i en ubåt - tok sänkt. Ryssarna hävdade att den var amerikansk som hade kopierat ryska material och dom sket fullständigt i den, mer visste han inte, det var bara det han hört.

Därefter klippte dom in lite journalbilder från gullmaren kränkningen och en amiral som sa att dom garanterat skadat en ubåt så bekräftad kränkning var det men inget om sänkningen.

---

Ovan är väl det bästa jag kan göra, jag såg den en gång innan den försvann :D

För mig säger det inget om Nationaliteten men det var otroligt detaljrikt och ställer utom allt tvivel att det faktiskt var kränkningar.

Noterar också att vi för ett tag sedan fick en kommentar i tråden av en medlem som föreslog att vi skulle rota lite i västkusten för där kunde det finnas något spännande :)

Bandspåren verkade vara utom allt tvivel och där har vi ju kört fast, som en stridsvagn kört på botten...

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 25 maj 2017, 11:26

det var det här inlägget jag tänkte på,
"Inläggav Charlie boy » 03 jul 2008 17:12

kawasaki 1500 skrev:

Jag tycker......
Jag anser......
Jag är av denna åsikt....
Vad är det för fel med det?
Det finns ju inte några bevis mot öst men väl mot väst. Har det undgått dig och de andra.


Jag tror att blir krångligt att föra diskussionen vidare om allt ska härledas i bevis eftersom istortsett all intressant information är klassad "hemlig" eller "dubbelhemlig". Tillsvidare får man läsa det som är offentligt och där finns ju inte direkt solklara bevis utan mer antydningar som snarare kan klassas som "ingen rök utan eld"-rykten.

Eftersom jag inte kan bevisföra mina åsikter i ämnet så tänker jag inte skriva att:
1.Ryssarna har, med ubåt och mindre farkoster spenderat mycket tid runt våra kuster och skärgård
2.Nato i form av t. ex BRD har spenderat minst lika mycket tid i nämnda område, med Sveriges goda minne.
3.BRD ubåtar har hjälp till att jaga ryska ubåtar på svenskt vatten.
4.Kretsen som känner/kände till de faktiska förhållandena torde varit mycket begränsad. Och informationsflödet har/är av politiska orsaker, som ovan sagts, hemligt eller dubbelhemligt."

Härligt jobbat grabbar! :D

Då får vi se om ni hittar något smaskigt gällande västkusten också?

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 25 maj 2017, 11:31

Thule3 skrev:Problemet att överhuvud taget komma framåt här i tråden Jhan är att vi är två sidor, en som söker sanningen och en som vill rentvå Sosse maffian"
Jag tycker det finns två kategorier till, militär som vill mörka allt västligt samarbete och de som tjänar pengar på sina böcker och skiter i sanningen så länge det är en bra historia.

Oceanexplorer kanske skriver varför videon togs ned men jag är lite störd över att den försvann så fort, riktigt explosivt och jag så ljuset i tunneln att folk nu till sist börjar berätta.

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 25 maj 2017, 12:13

JHAN skrev:
Thule3 skrev:Problemet att överhuvud taget komma framåt här i tråden Jhan är att vi är två sidor, en som söker sanningen och en som vill rentvå Sosse maffian"
Jag tycker det finns två kategorier till, militär som vill mörka allt västligt samarbete och de som tjänar pengar på sina böcker och skiter i sanningen så länge det är en bra historia.

Oceanexplorer kanske skriver varför videon togs ned men jag är lite störd över att den försvann så fort, riktigt explosivt och jag så ljuset i tunneln att folk nu till sist börjar berätta.

Håller helt med dig, frågan är om det som skriver alls vet något av vikt, eller endast spekulerar ?

Vad gäller Fm så har det ju tystnads löftet att tänka på, och som flera säger så är det till men i den offentliga debatten .
Och som jag själv tidigare sagt och tror fortfarande, eftersom samarbetet med väst började tidigt, och vi hade gemensam signalspaning sedan slutet 50 talet, så äger vi inte informationen själva. Och kan därmed inte heller hantera uppgifterna helt öppet , för det kan komma fram saker åt båda hållen som inte är så smickrande för ett "NEUTRALT" land . //Thule

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 25 maj 2017, 13:59


JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 25 maj 2017, 14:18

Japp den är uppe igen :D

Ganska intressant eller hur?

festis
Medlem
Inlägg: 160
Blev medlem: 20 juli 2014, 20:59

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av festis » 26 maj 2017, 09:10

Första ggn jag hör att caspar weinberger varit på Muskö

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 26 maj 2017, 11:10

festis skrev:Första ggn jag hör att caspar weinberger varit på Muskö
Han gjorde väl ett sverigebesök? Framgick det i intervjun exakt när Weinberger var där?

festis
Medlem
Inlägg: 160
Blev medlem: 20 juli 2014, 20:59

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av festis » 26 maj 2017, 11:42

JHAN skrev:
festis skrev:Första ggn jag hör att caspar weinberger varit på Muskö
Han gjorde väl ett sverigebesök? Framgick det i intervjun exakt när Weinberger var där?
Att han gjorde Sverige besök förstår vi nu.
Var det nån ggn under Oktober?
Men att han fick komma till Muskö är väll konstigt.
Berättaren säger inte exakt när det var.

Sen förstog jag inte riktigt vart den där gråa båten med antenner kom ifrån. Sa han östtyskland??
Senast redigerad av 1 festis, redigerad totalt 26 gånger.

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Wedman » 26 maj 2017, 11:44

festis skrev: Sen förstog jag inte riktigt vart den där gråa båten med antenner kom ifrån. Sa han östtyskland??
Det lät som en märklig historia; att försvaret skulle ha låtit en östtysk båt ligga inom marint skyddsområde i flera veckor utan att göra något.

festis
Medlem
Inlägg: 160
Blev medlem: 20 juli 2014, 20:59

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av festis » 26 maj 2017, 11:47

Wedman skrev:
festis skrev: Sen förstog jag inte riktigt vart den där gråa båten med antenner kom ifrån. Sa han östtyskland??
Det lät som en märklig historia; att försvaret skulle ha låtit en östtysk båt ligga inom marint skyddsområde i flera veckor utan att göra något.

Ja jag håller med dig.
I annat fall så sammarbetademan med Östtyskland.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 26 maj 2017, 12:45

Weinberger besökte Sverige och Muskö september 1981, om jag minns rätt.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 26 maj 2017, 12:46

Östtyska båten - mycket märkligt.

Vad som för mig gjorde den till östlig var väl att FRA signalspanade mot den, dom kan ju ha valt att låta den ligga kvar eftersom dom ville lyssna?

Var exakt låg den?

Har aldrig förut hört talas om denna typ av fartyg, vi pratar väl en del om professorsfartygen och moderubåtar, vad fyllde denna båt för funktion?

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 26 maj 2017, 12:47

Stighult skrev:Weinberger besökte Sverige och Muskö september 1981, om jag minns rätt.
I samband med det amerikanska flottbesöket bör det väl isåfallha varit?

Och flottbesöket var efter en stor övning i östersjön väl?

Skriv svar