Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 9 maj 2017, 16:17

Jag har ropat högt i flera år men ingen lyssnar, nu ropar jag igen , att jag är övertygad att politikerna mörkat sanningen, och tvingat andra att vara med i det hela. Kan inte uttrycka mig tydligare. //Thule

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 9 maj 2017, 17:35

Vän av ordningen borde ju också fråga sig varför så mycket kring uv kränkningarna fortfarande är hemligstämplat, detta ifrågasätts även av det personer jag referat till i tråden innan. To.m 1989 fanns 6500 rapporter. Av dessa har ca 4000 analyserats i ett datasystem. Underlaget presenterades
för ubåtsutredningen 2004 i en hemlig handling. I det underlaget finns 7 till 8 händelser där det kan ha varit ubåtar från väst, någon på fritt hav och
en Västtysk som kommit in på svenskt vatten, och den Västtyska regeringen beklagat händelsen. //Thule

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 10 maj 2017, 19:42

JHAN skrev:Det här med att inte vilja förtydliga sensationella påståenden i sina böcker eller artiklar gäller ju alla oavsett om man tror på vad militären eller nato-förespråkarna säger, alla.

Det är ofta just de sensationella påståendena som är bästa pusselbiten för att klistra kränkningarna på nato eller sovjet.

Finns många som tjänar pengar på att driva sina teser.

Vi kunde ta oss framåt med U137 då vi hade tillräckligt med information.

För att knäcka horsfjärden behöver vi nog lite lite mer att gå på, senast nu har ju tom kommit fram till att legenden lindfors slirat på sanningen angående de två ubåtar som låg och spanade just innanför territorialgränsen
Blev lite fel och hittar inte edit på luren, STIGHULT var det som torpederade Lindfors :)

Hey Stighult, fick du förresten fram info. om de sista två ubåtarna?

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 10 maj 2017, 21:19

HMS Sjöbjörnen Låg nere hos Kockum i docka 13 under den aktuella tiden.

HMS Nordkaparen och HMS Delfin saknar däcksloggböcker eller så hittar jag dem inte för den aktuella perioden. HMS Nordkaparens däcksloggbok slutar 30/9 när ubåten kommit upp till Muskö efter KFÖ:n. HMS Delfin låg vid Berga/Vitså under våren och sommaren.

Så vad jag kan hitta så fanns inga svenska ubåtar med i Hårsfjärden perioden utom Sjöhunden som låg stilla för ankar.
Hittade även Chefen för kustflottans krigsdagbok där det bara är Sjöhunden finns med. Inget annat som vi inte vet heller. Har lite mer som jag jagar, som kan vara intressant. En del är ju hemligstämplat och får inte fotograferas eller återges ordagrant. :(

Det mest underliga och det finns ju med i MANA är ju bäringarna som tas på ubåtsradar. Som jag tyder det hela så finns Västyska/Nato västerut och Ryska/Warzavapakt österut?

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bergman » 10 maj 2017, 21:53

Kent skrev:
Bergman skrev:
Kent skrev: Talar ofta med Andres faktiskt, så vad vill du veta?
Kent skrev: Väntar på svar i från Anders.
Kent skrev: Inget svar alls på mailen, vet itne om han kanske är ute och reser eller liknade..
Återkommer när/om jag får svar så du behöver inte fråga.
Hej Kent, Nu har vi väntat på ett svar från Jallai sedan mitten på Feb 2017 :-) Hur ser du på situationen? Är du förvånad? Är det konstigt att du efter 3 månader inte fått något svar? Förstår du varför? Är forumets frågor till Jallai rimliga och om inte hur kan vi modifiera vår frågeställning? :-)

B.
Som jag sagt innan, när/om jag får svar så kommer jag posta det.

Tolkar hans avsaknad av svar som att han inte vill svara.

Hej Kent o övriga,

Själv är jag förvånand över att Jallai valt att inte svara. Jag ser Jallai som en handlingens man. Jag uppfattar det inte som att han gett sig in i Ubåtsröran för att tjäna pengar utan för att han har en historia att berätta.

För mig har Jallai full trovärdighet efter arbetet med DC3-an.

Om det nu är så att hans uppfattning om Ubåtarna har evolverat o förändrats tycker jag att det är en styrka,.. inte en svaghet.

Att med full kraft gå in i något nytt o med tiden lära sig nya saker är helt naturligt. Jag är förvånad att han inte vill dela med sig av sin "resa".

B.

Ola Frithiofson
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 28 juni 2013, 10:06

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Ola Frithiofson » 15 maj 2017, 07:13

Dirk Pohlman, en tysk oberoende journalist, intervjuade mig för ungefär ett år sedan för den s.k. alternativa mediakanalen KenFM, om ubåtskränkningar och mordet på statsminister Olof Palme. Vi talar om ubåtskränkningarna flera gånger bland annat med början ca 29.30 in på intervjun och mer specifikt om just ubåtarna 32.30.

https://www.youtube.com/watch?v=hr_2QT_sbDI

rollo43
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 5 augusti 2007, 20:56
Ort: Lyckeby

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av rollo43 » 16 maj 2017, 22:27

Jag är ytterst konfunderad över Ola Frithiofson inställning till U-båtskränkningarna. Vilseledande på gränsen till misskrediterande av Försvarsmakten - syfte?

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 17 maj 2017, 05:39

Socialdemokratiska ministrar talade väl om DDR när det gjorde sina besök , Palme hedrades och var själv på besök 1984 , man satt i knät på en totalitär regim . Och då kan man bara ana vilka förbindelser man hade med Sovjet . Ola F är en nutida marionett som skall tvätta den smutsiga byk som den gamla Sosse Maffian" skapat, och en del i den tvätten består av smutskastning mot Fm. För att erkänna att man släppt ut sovjetiska ubåtar, eller förhandlat med ryssen bakom stängda dörrar , det låter sig inte göras . Man skulle ju smörja andra sidan också efter bästa förmåga .
//Thule

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 17 maj 2017, 11:21

Svensk territorial vatten har kränkts sedan början av 50 talet av främmande ubåtar.
Några av det större ubåtsjakterna som förekommit .
1962 Gotland norr Fårö
1966 Västkusten
1969 Norrlandskusten
1974 Gotland
1976 Danziger gatt
1984 Blekinge syd
1980 Huvudskär
1981 Gåsefjärden
1982 Horsfjärden
1983 Sundsvall
1983 Töre
1984 Karlskrona
1987 Kappelhamnsviken
1987 Töre 1988 Hävringe

Samtal med fd. Sovjetiska befattningshavare efter murens fall har gett en bra och omfattande information om vad som pågick under 80 talet i våra vatten. Totalt förogade Gru över 13 brigader som sysslade med dold transport av grodmän, transport av agenter , utforskning av uv objekt och fartyg.
Förberedelse för sabotage och förstörelse av viktiga hamnar och anläggningar. Avlyssning av Uv kablar. Dold övrig inhämtning.
Gru hade även peronal som tog fram uppgifter på vägsystem, flygplatser, broar, hamnar floder, kanaler tunnlar m.m.

Sovjet ansåg Blekinge och Karlskrona området som den närmaste svenska stödjepunkten, och därmed också för Nato.
Utplacering av containrar med vapen, sambandsutrustning, och standardmaterial ingick i planläggning och förberedelser. Man iordningställde sådana baser. Målen för operationerna var marina mål och flygstridskrafter.

Redan 1970 inrättade Gru spanings och sabotage förband riktade mot andra staters, även svenska mål.

Under Karlskrona incidenten 1984 deltog två miniubåtar och ett antal grodmän. I miniubåt skuggades över en timme då den snorklade.
Fm fick en gipsavgjutning från en dykares fotavtryck. Dykare observerades vid ett flertal tillfällen.
Vid ordergivning orienterade man att det fanns två miniubåtar i området, deras besättningar byttes frekvent
och Almö användes som kommunikations väg.

Det hela startade med att den 9:e Februari konstaterades främmande uv verksamhet i den sk. Karlskrona bassängen. Utslag i en magnetslinga i anslutning till en fast minering visade att ett metalliskt föremål passerat på sin väg in i bassängen"

Sjögående förband och helikoptrar leddes av chefen sydkust. Örlohgsbas.
Markbevakning och markförsvar av chefen Blekinge KA. CBK/ Fo 15/KA 2
Samordningen sköttes av militärbefälhavaren Södra militärområdet .

Fredagen den 2 Mars utan föregående muntlig order så utfärdades reg- order I 12/ Fo 17 sek. 1 H 810
Pågående skydd och bevakning av ubåts spaning skulle förstärkas.
Det var stor brist på samordning mellan flottan och armens markförband samt KA. Te.x så utsattes en egen PT båt för varnings eld.

När det gäller handlingar rörande Hårsfjärden 1982 så har dessa maskerats. Bl.a så finns en viktig sammanställning som inte offentliggjorts.
Arbetsgruppen inom Fm känner till innehållet i den, men kan inte använda den i den offentliga debatten, vilket är problematiskt.

Det fanns Whiskey ubåtar som var special utrustade med plattformar för grodmän. Det tillhörde 157:e brigaden i Paldiski , och var en av det främsta på området. U-137 tillhörde denna enhet.
Den svenskaostkusten med sina vikar och glest befolkade öar var mycket lämpliga för dessa operationer, att med medelstora ubåtar leverera uv plattformar och annan utrustning. Man skapade baser på naturligt skyddade platser i terrängen. Dalsänkor, öar, grottor m.m.
Man grävde även ned behållare med nödvändig utrustning.
U-137 hade en understödjande uppgift i ett särskilt viktigt företag som pågick samtidigt mot Sverige.

Bakgrunden till det eskalerande sovjetiska uv kränkningarna av våra vatten var det instabila säkerhetspolitiska läget som rådde i början av 80 talet.

//Thule

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 18 maj 2017, 11:41

Varför jag tror att regeringen Palme såg mellan fingrarna på det sovjetiska uv kränkningarna är dels att redan under 70 talets början , så gav Palmeorder till både IB och Säpo , att upprätta förbindelser med Kgb. Senare har det avslöjats via Stasi arkiven att Sverige smugglade högteknologiskt 'materiel till DDR under 80 talet. Den ansvarige för hanteringen var Tage G Petterson. Cats Falk upptäckt detta 1984 och dog därefter under märkliga omständigheter . Sverige exporterade krut till Iran och Irak via DDR, vilket avslöjades 1985 om den sk. Krutkartellen och Bofors.
Det var sanktionerat hos regeringen Palme. Och om kärleken" till Stasi och DDR var så stor, så är det inte långsökt att förstå hur intim den troligtvis var till Kgb. Sten Andersson sade ju en gång att " Baltikum är inte okuperat " Bara läsa Theutenbergs böcker om det "röda gossarna på Ud , så begriper vem som helst hur det gått till. Och det är i skenet av det jag menar man skall se Ola F och andra av dagens Sossar" när det sitter och försöker
göra om historien . Det är brickor som skall mörklägga , genom att söka felen hos andra. Och där finns med all sannolikhet förklaring till ej nationalitetsbestämda ubåtar och mordet på Olof Palme .
//Thule

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 24 maj 2017, 19:16

EDIT: Kolla på Oxeanexplorer.se :D

Mycket intressant video tycker jag!

För mig framstår killen som trovärdig och thule har väl pratat om kränkningar innan Horsfjärden?

Detta går naturligtvis att avfärda med att det inte finns bevis, att han är anonym osv. men jag kan nog tycka att det känns som att han har hyfsad trovärdighet och om någon i tråden legat vid muskö så bör ni väl kunna avgöra om han vet vad han pratar om eller inte?

Säger ju ingenting om nationaliteten annat än att den antennförsedda båten skulle varit östtysk, och att FRA spanade mot den.
Lite kul att FRA officiellt bekräftat att dom inte hade något resultat av signalspaning :D, ok då var ju detta innan Horsfjärden så dom kanske talade sanning.

tufft också att kustjägare redan 1982 luftade att det lika gärna kunde vara västtyskar eller nato.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 24 maj 2017, 22:28

Jag känner efter den intervjun att kan fler börja prata så kan vi lägga ganska mycket pussel.

-Bandspåren kom tillbaks med ett bang och dom har ju börjat ifrågasättas på senare år, dragankare och vad det nu var.
-FRA har ju förnekat att dom hade någon signalspaningsinformation och så sitter dom och tjuvlyssnar på en östtysk kommunikationsbåt ett par månader innan
- om det nu var inträngning till Muskö så är ju Horsfjärden en fortsättning på det och inte en isolerad incident, typ amerikansk psyops.
- har vi tittat på Östtyska miniubåtar på band, höll dom Zeeteufel flytande tills 1982 :D

Har ju genom åren varit MÅNGA i tråden som säger sig sitta inne med information men säger sig inte våga säga något ens under anonymt namn i tråden.
Den här killen har ju tagit steget och verkar ju säker på att inte korsfästas så kan inte ni i tråden som vet något om Horsfjärden börja dela den informationen med oss, ni är ju anonyma :D

Också kul att Amiralen i intervjun håller pokeransiktet och pratar om Olja när ubåten exploderade till kaffeved under vattnet, om det nu var sant...

Det vore i allafall kul om någon i tråden som bevakat Muskö kunde bekräfta om den här killen är trovärdig eller inte.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 24 maj 2017, 22:29

Varför har vi inte tittat på Östtysk inblandning förut, hur har vi resonerat här?

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 25 maj 2017, 06:03

Jag skrev för flera år sedan att den där killen från P, numera bosatt i T berättade att det deltagit Östtyska dykare i operationerna . Han gav ju även info om att man konstruerat minst två av det där cigarr liknande farkosterna med lågt torn vid Sudomech varvet . Det har ju framkommit uppgifter i olika sammanhang att Östtyska enheter skulle gå i första ledet vid ett eventuellt krigsutbrott. Jag skrev även namnet på basen det utgick från. Finns någonstans bland alla sidor i denna tråden. Farkosterna från Sudomech skulle i vilket fall varit besatta med Östtyska sk, Kampschvimmer".

Jag skrev även för flera år sedan om farkost med hög fena/roder , och något som såg ut som en lådkonstruktion framför fenan/rodret ?

Idag har jag tack vare det experter som omger en mycket initierad och kunnig person i ämnet miniubåtar bra kunskap om vad det kan ha rört sig om för farkoster. Antagligen samma farkost Emil Svensson skriver om .

Och detsamma gäller även det fotavtryck jag sökt kunskap och förklaring till i nästan 30 år.

//Thule

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 25 maj 2017, 10:15

Problemet att överhuvud taget komma framåt här i tråden Jhan är att vi är två sidor, en som söker sanningen och en som vill rentvå Sosse maffian"

Uppgifterna jag fick för några år sedan om en semivåt version av Triton 2 ansågs av SM som osannolika, och antagligen en felskrivning, fastän det stod precis så på den ryska sidan .

Likadant med den ryska filmen där man själva säger att man varit på svenskt vatten med Piranjan, det var nog mest propaganda eller liknande.
Likadant med uppgifterna att det där institutet i Gdansk var djupt involverade i att konstruera undervattens farkoster och olika tekniska prylar för arbete under vatten tillsamman med ryssarna.

Man har gång på gång påstått att Triton var så dålig så den kan vi knappast räkna med.
Ändock så har Adria Mar för flera år sedan tagit över konstruktionen och utvecklingen av dem från företaget Malakit.
Och dessutom forts
Redan 1955 så satte man igång att konstruera undervattensfarkoster i DDR , efter tidigare tysk modell. Utvecklingen gick vidare.

Triton 2 M har funnits i en längre torr version enlig en baltisk amiral , som själv var ansvarig för underhållet.


Men nej då, det går inte ihop med Professorns fjärrstyrda amerikanska operationer, så därför har det aldrig funnits.
Och allt det här endast för att mörka sossarna eftergifter gentemot Sovjet, och dubbelspelet med andra sidan.

//Thule

Skriv svar