Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 6 april 2017, 04:37

Jag ifrågasätter hur man kunde avgöra att den var spolformad överhuvudtaget, och även vilket djup den befann sig på. Det är mycket svårt att bestämma formen på en kropp som rör sig framåt i vatten. Visserligen en definitionsfråga, men kan man verkligen säga att Splt hade ett torn? En knöl skulle jag säga, eller upphöjning ?Den där iakttagelsen tror jag är en skröna .Intressant i sammanhanget tycker jag är att en av Splt versionerna verkar ha en utanpåliggande köl ? //Thule
http://fokk.eu/2010/10/10/pa-spaning-efter-det-okanda/
http://www.blt.se/karlskrona/u-137-var- ... karnvapen/
https://theutenberg.wordpress.com/2015/ ... 1981-1983/
Bilagor
6.jpg
5.jpg

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 12 april 2017, 04:32


KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av KoteGaeshi » 20 april 2017, 20:19

Det var minkar, säger Rysslands ambassadör i skrivande stund. Det var svenska försvaret som önskade sig ubåtar.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 21 april 2017, 04:37

:lol:

Tänk dig ett scenario där en liten miniubåt kommer upp mitt i Stockholm på strömmen"
På kajen står hela kalla krigets sosse maffia " och väntar, för det är redan informerade . Vid sidan om står den svenska vänsterinriktade journalistkåren
med professorn vid sin sida . Den lilla ubåten ankommer kaj och besättningen kliver ur . Den första som kliver ur säger på engelska med rysk brytning
" jag är en mink" Palme väser i mungipan till Sverker" bra, det har hajat budskapet, " Sverker tänker tillbaka på sina "ryska äventyr" då han ser den stilige kaptenen på ubåten! Han mumlar högt , det var tider det , och Maj Wechelman som står i klungan brevid med det övriga batik häxorna hör vad Sverker säger, och instämmer, för hon tror att det hela handlar om Vietnam kriget, hon vet inte att det tagit slut för länge sedan. Och några miniubåtar finns inte för det har Lars bestämt , så det så. Men vi fick ha Palestina schal, och runda brillor, och plakat , USA UT UR VIETNAM , nu snackar alla om den där djävla globala uppvärmningen , vad skall man ta sig till ? Vänster Roffe gnuggar händerna, här får vi nog tillsätta en kommission, och vrida om lite i historien, skall kolla upp det där med radiostyrning och om Mossan" kan hjälpa till ? Pierre han funderar bara på hur han skall komma därifrån, och vilken scarf han skall ha på sig på nästa Cuba resa, det gäller ju att visa flagg!
Professorn står och studsar av förtjusning, en amerikansk miniubåt, en amerikansk miniubåt " Jag visste det, jag visste det , nu får jag vara med i hemliga klubben igen , och skriva fabler !
Besättningen får frikort av sosse maffian och går ner i sin miniubåt igen , Palme och sosse maffian tackar för besöket, och den lilla farkosten lämnar
Stockholm . Professorn går hem och skriver en bok , där han berättar att en hemlig" officer talat om för honom att en amerikansk miniubåt gått ända in i Stockholms inre hamn, och angjort kaj . Vänsterjournalisterna skriver om minkar. Rysarna kan i lugn och ro fortsätta sin hemresa, och samtidigt
passa på att göra strandhugg i några känsliga områden, för det är ju egentligen minkar.

En man som stod och sett spektaklet på avstånd frågar en journalist vad det hala handlade om ? Journalisten svarar , det var bara taxibåten Amalia, som navigerat fel !


Det är precis som med den Norska" räkan som förtvivlat slår sig för bröstet och utbrister, Jag är en Hummer"

//Thule
Senast redigerad av 3 Thule3, redigerad totalt 21 gång.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 21 april 2017, 09:03

KoteGaeshi skrev:Det var minkar, säger Rysslands ambassadör i skrivande stund. Det var svenska försvaret som önskade sig ubåtar.
U137 var isåfall en galet stor mink :D

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 21 april 2017, 09:46

JHAN skrev:
KoteGaeshi skrev:Det var minkar, säger Rysslands ambassadör i skrivande stund. Det var svenska försvaret som önskade sig ubåtar.
U137 var isåfall en galet stor mink :D


:lol:

//Thule

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bergman » 7 maj 2017, 23:27

Kent skrev: Talar ofta med Andres faktiskt, så vad vill du veta?
Kent skrev: Väntar på svar i från Anders.
Kent skrev: Inget svar alls på mailen, vet itne om han kanske är ute och reser eller liknade..
Återkommer när/om jag får svar så du behöver inte fråga.
Hej Kent, Nu har vi väntat på ett svar från Jallai sedan mitten på Feb 2017 :-) Hur ser du på situationen? Är du förvånad? Är det konstigt att du efter 3 månader inte fått något svar? Förstår du varför? Är forumets frågor till Jallai rimliga och om inte hur kan vi modifiera vår frågeställning? :-)

B.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 8 maj 2017, 11:24

Ganska mycket sånt, samma med Lindfors var det väl?

Så fort man ställer lite kluriga frågor så svalnar det direkt och man får inget svar.

Rickard pratade mycket om att klassa källor, man kan ju iallafall göra en lista där man tydliggör vilken sida av staketet dom sitter på och om dom har kommerssiellt intresse i det dom gör. Gyllenhaal, von braun och jallai tjänar ju alla pengar tex.

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 9 maj 2017, 08:09

Det största problemet är att ett antal stollar" med alla till buds stående medel påvisa saker som aldrig hänt, och det som vet vad som hänt är bundna av sekretess . Men det lilla det kunnat offentliggöra accepteras inte av konspirations maffian! //Thule

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 9 maj 2017, 11:28

Bergman skrev:
Kent skrev: Talar ofta med Andres faktiskt, så vad vill du veta?
Kent skrev: Väntar på svar i från Anders.
Kent skrev: Inget svar alls på mailen, vet itne om han kanske är ute och reser eller liknade..
Återkommer när/om jag får svar så du behöver inte fråga.
Hej Kent, Nu har vi väntat på ett svar från Jallai sedan mitten på Feb 2017 :-) Hur ser du på situationen? Är du förvånad? Är det konstigt att du efter 3 månader inte fått något svar? Förstår du varför? Är forumets frågor till Jallai rimliga och om inte hur kan vi modifiera vår frågeställning? :-)

B.
Som jag sagt innan, när/om jag får svar så kommer jag posta det.

Tolkar hans avsaknad av svar som att han inte vill svara.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 9 maj 2017, 13:22

Det här med att inte vilja förtydliga sensationella påståenden i sina böcker eller artiklar gäller ju alla oavsett om man tror på vad militären eller nato-förespråkarna säger, alla.

Det är ofta just de sensationella påståendena som är bästa pusselbiten för att klistra kränkningarna på nato eller sovjet.

Finns många som tjänar pengar på att driva sina teser.

Vi kunde ta oss framåt med U137 då vi hade tillräckligt med information.

För att knäcka horsfjärden behöver vi nog lite lite mer att gå på, senast nu har ju tom kommit fram till att legenden lindfors slirat på sanningen angående de två ubåtar som låg och spanade just innanför territorialgränsen

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 9 maj 2017, 14:59

Handlingar som berör Hårsfjärden har maskerats. Bl. a finns en viktigsammanställning som aldrig offentliggjorts, och den är hemligstämplad av regeringen . Den arbetsgrupp som var med och tog fram den vet vad dessa handlingar innehåller , men kan inte använda sig av inne hållet i den öppna debatten . Vilket är till men för debatten och öppenheten. Uppgifterna kommer från an av det som var närmast händelserna i uv kränkningarna under 80 talet.

U-137 hade en understödjande uppgift i ett mot Sverige redan pågående företag, när ubåten gick på grund !

I Karlskrona 1984 befann sig minst två miniubåtar, och grodmän. Man skuggade en miniubåt under en timme då den snorklade .
Besättningarna byttes frekvent och Almö användes som kommunikations väg. Man fick även en gipsavgjutning på ett fotavtryck från dykare.

Sug på den du Tunander :D

//Thule

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Solkungen » 9 maj 2017, 15:52

Thule3 skrev:Handlingar som berör Hårsfjärden har maskerats. Bl. a finns en viktigsammanställning som aldrig offentliggjorts, och den är hemligstämplad av regeringen . Den arbetsgrupp som var med och tog fram den vet vad dessa handlingar innehåller , men kan inte använda sig av inne hållet i den öppna debatten . Vilket är till men för debatten och öppenheten. Uppgifterna kommer från an av det som var närmast händelserna i uv kränkningarna under 80 talet.

U-137 hade en understödjande uppgift i ett mot Sverige redan pågående företag, när ubåten gick på grund !

I Karlskrona 1984 befann sig minst två miniubåtar, och grodmän. Man skuggade en miniubåt under en timme då den snorklade .
Besättningarna byttes frekvent och Almö användes som kommunikations väg. Man fick även en gipsavgjutning på ett fotavtryck från dykare.

Sug på den du Tunander :D

//Thule
Menar du att det finns bevis för detta i olika hemligstämplade rapporter, eller är det bara slutsatser dragna av olika indikationer?
Att staten skulle hemlighålla konkret information om kränkande nation är svårsmält för mig, tom mycket svårsmält.

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 9 maj 2017, 16:01

Jag framför endast information jag besitter och inget annat . Någon uppgift om nationalitet har jag ej framfört, förutom uppgiften kring U-137 .//Thule

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Solkungen » 9 maj 2017, 16:09

Även om det inte finns slutsatser om nation så är konkreta bevis på vad som helst runt kränkningarna högintressanta, och det är fullständigt oförsvarbart om sådana är hemligstämplade.

Skriv svar