Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 16 mars 2017, 10:20

Här är Gato, Typ 7, Oberon , och Whiskey svartvit skiss. Har tyvärr ingen riktigt bra bild på typen, men man urskiljer tydligt en markerad köl under skrovet, från sonar domen och akterut. Samtliga av det andra typerna saknar markerad , avgränsad köl. Beklagar bildkvaliteen. Thule
Bilagor
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 16 mars 2017, 10:47

En intressant uppgift kring Hårsfjärden händelsen som kanske inte är så känd , framkommer i Bengt Nylanders bok , "det som inte har berättats" 25 år vid Säpos kontra spionage "Man hade flera signalspanings fordon av olika typer utplacerade under tiden , typ Wv bussar , lastbilar och några fyrhjuls drivna fordon. " Det är ideliga möten med marinen, vilka ofta sker på något fartyg "
Nylander har även pratat med avhoppare och andra informatörer från Öst , och hans uppfattning är att uv kränkningarna var Sovjetiska !
//Thule

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 16 mars 2017, 13:21

Thule3 skrev: Jag anser det fullt möjligt att Karlskrona 84 så har vi även där en iblandning av V Tysk ubåt. Möjligen med amerikansk personal för att reka eller serva egna installationer ? Visserligen så finns uppgifter från Fm att man lokaliserat 5 främmande ubåtar i närheten av Karlskrona 1984, minst två miniubåtar. Man spelade in ljud från samtliga, varav en följdes i över 60 minuter. Och om någon av dem var Briitisk eller V Tysk, så kan man inte säga det. Det fick vi helt enkelt inte, endast peka på det Sovjet/Ryska, för det var det som var viktigt att Svensken" i gemen skulle FÅ veta.Jag tror ju mer på att man från tidigt 80 tal "rekade" för utplacering av Sosus system. Därav det relativt ofta förekommande V Tyska ubåtar inne på våra vatten. Och troligtvis så hade man brittiska eller amerikanska Seal förband med sig. Palme var i vägen för utplacering, men efter 86 så var Sosus ett faktum. Oberon ubåtar som gått in kan ju ha haft samma uppdrag, eller varit assisterande . Och ryssarna var hack i häl och rotade då man försvunnit. Och det är ju busenkelt att kalla detta för uppgjorda övningar, för vad som sker under vattenytan det vet bara dem som var där . Problemet som uppstod var säkerligen eftergifterna mot Sovjet, och där gick Palme för långt antagligen. //Thule
Tror du tänker ett fel här, du tänker SOSUS / system 4. Det behövde man nog inte smyga för att underhålla.

Mycket troligare är avlyssning utav undervattenskablar.

http://www.submarinecablemap.com/

Och den kartan är långt i från komplett...

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bergman » 16 mars 2017, 15:14

Kent skrev:Mycket troligare är avlyssning utav undervattenskablar.

http://www.submarinecablemap.com/

Och den kartan är långt i från komplett...
Kent, Eftersom vi söker efter ett motiv till Horsfjärden 82 så lägger jag upp din länk som en bild så att vi enklare kan se.

B.
Kablar.jpg

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 16 mars 2017, 16:54

Jo då den kartan har jag sett . Personligen så är jag, och har varit tveksam till ett Sosus i Östersjön, för jag kan inte se att det finns något behov. Vi hade ju gemensam signalspaning sedan början 50 talet, men man vet ju aldrig . Och ett par Tyska eller Svenska ubåtar kan ju ligga och lyssna på rätt plats när man går ut och in från sina baser, dessutom har man haft möjlighet med satellit spaning sedan lång tid tillbaka. Däremot så anser jag det mer logiskt att man möjligen rekat för ett system, men efter murens fall så blev det intet. Eller så blev det efter 86 ? Samtidigt så kanske ryssarna under mycket lång tid placerat ut navigations fyrar, och planerat för placering av olika typer av laddningar vid strategiskt viktiga mål . För jag kan inte se behovet att te.x väst förband gör närgångna intrång kring min och ammunitions förråden i anslutning till Kalix linjen, eller anslutning till F-21. Eller andra militära anläggningar där man hade andra kanaler för närmast full insyn . Och det vore ett mycket kostsamt och otroligt omständlig vis att försöka få Sverige att öka försvarsanslagen, vilket dessvärre inte lyckats ännu . Ivan gör som han vill och regeringen tillsätter en halv miljard, Ibland undrar jag om vi alltid har en "mullvad" i regeringen" //Thule


Fjärrstyrd av Cia sade Bill " tror inte det sade Bull " :D

http://www.blt.se/karlskrona/minst-tre- ... dagarnany/

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 16 mars 2017, 22:58

Thule3 skrev: För jag kan inte se behovet att te.x väst förband gör närgångna intrång kring min och ammunitions förråden i anslutning till Kalix linjen, eller anslutning till F-21. Eller andra militära anläggningar där man hade andra kanaler för närmast full insyn . Och det vore ett mycket kostsamt och otroligt omständlig vis att försöka få Sverige att öka försvarsanslagen, vilket dessvärre inte lyckats ännu . Ivan gör som han vill och regeringen tillsätter en halv miljard, Ibland undrar jag om vi alltid har en "mullvad" i regeringen" //Thule
Kostsamt, nej de behöver öva och Sverige måste visa upp att vi har en fiende annars får vi inga försvarsanslag, som vi vet idag....

Ungefär på samma sätt som dessa gossarna jobbade.
https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Cell

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 17 mars 2017, 03:57

1982 var det väl knappast tvekan om vem som var fienden " . Men dessvärre så har egentligen inte mycket förändrats, annat än svensk försvars förmåga, som möjligen blivit ännu sämre . Seal förbanden var ju engagerade i Vietnam under 60 och 70 talet, och därefter i fjärran östern, så att det frekvent skulle övat i Östersjö regionen i dryga 20 år förefaller osannolikt.//Thule

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 17 mars 2017, 06:41

Thule3 skrev:1982 var det väl knappast tvekan om vem som var fienden " . Men dessvärre så har egentligen inte mycket förändrats, annat än svensk försvars förmåga, som möjligen blivit ännu sämre . Seal förbanden var ju engagerade i Vietnam under 60 och 70 talet, och därefter i fjärran östern, så att det frekvent skulle övat i Östersjö regionen i dryga 20 år förefaller osannolikt.//Thule
Mig veterligen tog Vietnamkriget slut 1975 och det stora antalet kränkningar med ubåtar började efter det, då främst miniubåtarna.

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 17 mars 2017, 06:57

Jo visst, men kränkningar hade pågått sedan lång tid bakåt trots allt. Att väst förband varit och övat torde nästan vara självklart, men jag tror inte det var i den stora utsträckning som uv kränkningarna gav upphov till . Anledningen till ökningen under 80 talet tror jag har med Op Ryan att göra ? Och intrång från väst kan ju då också ha ökat ? Men grundbulten" är jag övertygad att sovjetstaten stod för. Och idag är jag 100% säker att i Töre 1987 så
hade vi besök av en Sovjetisk SPLT farkost , med tillhörande dykfarkoster. Det är ju intressant också att en mindre ubåt var så nära vid U-137 att ryssarna tydligen trodde grundstötningen gällde den !//Thule

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 17 mars 2017, 10:47

Angående Jallai, så har han ju tydligen skrivit på Newsmill" att det skall finnas fotobevis på en skadad Whiskey ubåt, som sedan eventuellt sjunkit ?
//Thule

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 18 mars 2017, 08:14

Thule3 skrev:Angående Jallai, så har han ju tydligen skrivit på Newsmill" att det skall finnas fotobevis på en skadad Whiskey ubåt, som sedan eventuellt sjunkit ?
//Thule
Är inte det Utö1980?

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 18 mars 2017, 10:05

Var det hela ägt rum vet jag ej, men uppgiften i sig är intressant. För om det är sanning, så är det ju inget som pratats mycket om precis ? Och skulle det vara 1980, så var ryssen" inte bangen", han kom tillbaka 81 , men gick på grund istället . Kanske bättre det än att få tornet bortsprängt :) //Thule

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Solkungen » 18 mars 2017, 10:39

Då ni verkar säkra på att tyska ubåtar varit observerade eller detekterade ett flertal gånger så undrar jag milt om ni känner till om tyska ubåtsmän berättat om sina upplevelser i svenska vatten? Trots allt så jagades med skarp eld, aktiva hyerofoner och skulle de behöva gå upp pga tekniska problem skulle de inte sätta sig själva på pottan utan sverige!? Borde ha gett stoff för både böcker och film.
Liksom med sovjeterna verkar riskerna med så omfattande verksamhet vara för riskabel.

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 18 mars 2017, 11:21

Det riskerna förändras ju inte oavsett nationalitet. Men I Hårsfjärden kom nog Fritz" för nära, och ambassaden kontaktades troligtvis på grund av det ?
Förre Öb Bengt Gustavsson har ju antytt att ryska ubåtsmän skadats, eller to. dödats på svensk mark. Jallai att en rysk miniubåt skadats, eller sänkts, så nog har det säkerligen hänt saker, men man tystade väl ner alltihop och skickade en löpare till Moskva, (läs Sverker Å ) Meningen var ju att tvinga upp, eller avvisa, inte sänka .
//Thule

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bergman » 18 mars 2017, 13:15

JHAN skrev:
Thule3 skrev:Angående Jallai, så har han ju tydligen skrivit på Newsmill" att det skall finnas fotobevis på en skadad Whiskey ubåt, som sedan eventuellt sjunkit ?
//Thule
Är inte det Utö1980?
Är det intressant att vi inte sett något svar från Jallai när vi undrat om ett förtydligande om hans uppfattning om Ubåtarna? Vad vet vi om hans uppfattning idag? Jag tolkar hans uppfattning som att han har en sänkt Amerikansk Ubåt i Horsfjärden 82, inte en Tysk,.. eller Britisk. , o kanske en WP vid annat tillfälle.

B.

Skriv svar