Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 15 mars 2017, 16:56

Du förstör en riktigt bra bok med all denna debunking :D

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 15 mars 2017, 17:11

Tyvärr så har jag sedan jag läste boken ansett den som en spännings roman, med visst dokumentärt innehåll, en svensk Tom Clancy om du så vill :) //Thule

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 15 mars 2017, 18:19

För övrigt så hittade jag en sida där en amerikansk flottist dissikerade ett speciellt Seiko ur, som han köpt 1982 i Japan. han arbetade då ombord på USS Grayback , som var stationerad i Subic Bay ! Skall se om jag hittar sidan igen . Liten utsvävning, jag har också köpt Seiko klocka i Japan, Kobe 1972 på utförsel. Seiko klockor och Ronson tändare var högvaluta på 70/. 80 talet . Men det är en annan historia :) //Thule

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 15 mars 2017, 18:56

Thule3 skrev:Tyvärr så har jag sedan jag läste boken ansett den som en spännings roman, med visst dokumentärt innehåll, en svensk Tom Clancy om du så vill :) //Thule
Så här tänker iofs. jag, Rezin aka Oswald le Winter, hade ju inte uttalat sig i frågan om han inte haft ett syfte med det, tiden när Lindfors intervjuade honom var han ju aktiv CIA enligt länken du postade?

Kan man då dra slutsatsen att Lindfors har världens mest oärliga vittne som nästan garanterat lurat i Lindfors desinformation men att USA hade ett finger med i detta i någon form för annars hade han ju inte brytt sig att prata med Lindfors :)

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 15 mars 2017, 19:58

Jag letar efter länken om Razin, han var ju varken agent eller annat, han var en bull frog ! Återkommer när jag hittat igen uppgifterna. Har för mig att vi dragit detta tidigare, men jag återkommer som sagt. //Thule

festis
Medlem
Inlägg: 160
Blev medlem: 20 juli 2014, 20:59

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av festis » 15 mars 2017, 21:55

Vilken bok Thule?

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 16 mars 2017, 03:56

Hej festis ! Vi pratar om Tommy Lindfors bok "Under ytan"

Lite ubåts info i länken !

http://www.ming.nu/hi-65-76-ub.htm



//Thule

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 16 mars 2017, 05:27

Det kluriga med Lindfors är också att han lämnar öppet för att det skulle kunnat varit SSBN 619 Andrew Jackson också, eller" SSBN 635 Sam Rayburn.
Och då blir det riktigt knepigt om han funnit bilder i Janes " för dessa ubåtar har ingen synlig köl överhuvud taget . Så frågan kvarstår , vilken ubåt åsyftar han egentligen ? Och så kan man ha monterat bort tornet ? Men hur fick man på tornet igen på vägen hem till Holy Loch, var det hydrauliskt ? //Thule

radon
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 14 september 2016, 08:11
Ort: Göteborg

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av radon » 16 mars 2017, 07:38

JHAN skrev:
radon
Ubåtar utan släphydrofon är ju i princip döva i en sektor akterut, så den situation som beskrivs säger inte nåt om kapaciteten i sig.
Frågan är väl var hydrofonen satt på Nordkaparen, efter som hydrofonerna satt i fronten på Sjöormen klassen kan man ju gissa att Nordkaparen hade ett liknande arrangemang, först på Näcken klassen fick dom väl hydrofonslingor längs med skrovet som fyrdubblade kapaciteten eller vad det nu stod.

Dock så tycker jag det är anmärkningsvärt att man inte hör en Whiskey som är decimeter ifrån men det var jag tydligen ensam om :D
Hur tysta var deras elektriska motorer egentligen?
Hydrofoner på skrovsidorna ökar nog främst känslighet och ger lite större förmåga akter om tvärs, men rakt akterut har jag svårt att tro att de skulle fungera. Där är ju motor och propeller, och det ljudet skulle förmodligen mätta hydrofonerna.

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 16 mars 2017, 08:33

Thule3 skrev:Det kluriga med Lindfors är också att han lämnar öppet för att det skulle kunnat varit SSBN 619 Andrew Jackson också, eller" SSBN 635 Sam Rayburn.
Och då blir det riktigt knepigt om han funnit bilder i Janes " för dessa ubåtar har ingen synlig köl överhuvud taget . Så frågan kvarstår , vilken ubåt åsyftar han egentligen ? Och så kan man ha monterat bort tornet ? Men hur fick man på tornet igen på vägen hem till Holy Loch, var det hydrauliskt ? //Thule
Lindfors har många skumma teorier som han inte har minsta bevis för.

Iofs inget svårt att ta bort tornet på en ubåt, det gör man nog på ett normalt varv på en dag.

OM det skulle varit en ubåt utav den storleken inne så tror jag mer på en engelsk och om det varit från USA, USS Parche eller USS Richard B. Russell

Dessa ubåtar var utrustade för att ta in dykare, miniubåtar, ROV osv...

Tror man skall kolla upp tider/datum för det jänkarna kallar "Honors and awards" som tilldelats ubåtarna för att se vilka som kan har varit här.

https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Richa ... _(SSN-687)

https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Parche_(SSN-683)

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 16 mars 2017, 08:40

Det är många konstiga omständigheter i Lindfors bok .
"besättningarna kände knappt till var det befann sig, eller vad det sysslat med"
samtidigt sitter det på barerna i Danoon och skrävlar om det strapatser de fått utstå.

Redan 1983 skulle en skadad atom ubåt anlänt Holy Loch"
Men om hon skadades 1982 , var befann hon sig fram till år 1983 "

Navy seal skapades under andra världskriget skriver Lindfors!
Navy seal bildades under början av 60 talet, på en direkt order av President Kennedy!

Och vilken Grayback menar han egentligen, han alternerar mellan Gato/Tambor klassen .

Eller var det Lafayette klassen USS Sam Rayburn ?
Eller USS Andrew Jackson utan torn ?


USS Sam Rayburn skadade tornet vid en patrullering i polarhaven, när den gjorde uppstigning genom is.
Dessutom hände en olycka ombord där dykare omkom i Subic Bay Januari 1982.
Jag har lagt ut länken till händelsen tidigare i denna tråd.

Det har du helt rätt i Kent, montera bort tornet är nog inget problem. Men det vore nog smidigare med Us besättning på en tysk ubåt, eller dansk
eller brittisk. Tyskarna övar väl fortfarande i Gullmarn, och nog kan jag tänka mig att en eller annan jänkare deltagit?

//Thule

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 16 mars 2017, 08:53

Thule3 skrev: Det har du helt rätt i Kent, montera bort tornet är nog inget problem. Men det vore nog smidigare med Us besättning på en tysk ubåt, eller dansk
eller brittisk. Tyskarna övar väl fortfarande i Gullmarn, och nog kan jag tänka mig att en eller annan jänkare deltagit?

//Thule
Kan väl säga att alla utom ryssen övar i Gullmarn :D

:milwink:

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 16 mars 2017, 09:15

Thule,

Dom andra ubåtarna var Karlskrona84, Grayback var Horsfjärden82.

Tittar man på ritningarna du postade, skrovet för whiskey och Grayback ser ruggigt lika ut uppifrån, tror du inte båda var baserade på tyska typen?

Ändrat dock inte faktum att den inte har utanpåliggande köl på grayback men har Whiskey det egentligen?

Har gamla grayback utanpåliggande köl?

modifierad India har en perfekt köl för det avtrycket och farkoster med noshjul till att göra jobbet men den fanns väl inte i östersjön tyvärr :)

EDIT

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 16 mars 2017, 09:29

Kent skrev:
Thule3 skrev: Det har du helt rätt i Kent, montera bort tornet är nog inget problem. Men det vore nog smidigare med Us besättning på en tysk ubåt, eller dansk
eller brittisk. Tyskarna övar väl fortfarande i Gullmarn, och nog kan jag tänka mig att en eller annan jänkare deltagit?

//Thule
Kan väl säga att alla utom ryssen övar i Gullmarn :D

:milwink:


Kan tänka mig det !

//Thule

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 16 mars 2017, 09:50

JHAN skrev:Thule,

Dom andra ubåtarna var Karlskrona84, Grayback var Horsfjärden82.

Tittar man på ritningarna du postade, skrovet för whiskey och Grayback ser ruggigt lika ut uppifrån, tror du inte båda var baserade på tyska typen?

Ändrat dock inte faktum att den inte har utanpåliggande köl på grayback men har Whiskey det egentligen?

Har gamla grayback utanpåliggande köl?

modifierad India har en perfekt köl för det avtrycket och farkoster med noshjul till att göra jobbet men den fanns väl inte i östersjön tyvärr :)

EDIT

Wkiskey ubåten har en mycket markant köl, gamla Grayback har ingen köl, Gato varianten, den bygget på tysk design.Skall försöka fota av i min bok. Men menar Lindfors den eller Grayback av senare version ? Den har ingen markerad köl heller. Whiskey är väldigt speciell i det hänseendet.

India tror jag definitivit inte på , det fanns två och det var för stora för operationer i Östersjön. Visserligen har svenska flygvapnet fotat den I Östersjön i ytläge, fanns en bild under 80 talet i Flygvapen nytt, minns inte exakt år tror det var 87 eller något ?

Lindfors hoppar ju också mellan Karlskrona 84 och Hårsfjärden 82, likaså när det gäller inkommande skadad ubåt till Holy Loch.



Jag anser det fullt möjligt att Karlskrona 84 så har vi även där en iblandning av V Tysk ubåt. Möjligen med amerikansk personal för att reka eller serva egna installationer ? Visserligen så finns uppgifter från Fm att man lokaliserat 5 främmande ubåtar i närheten av Karlskrona 1984, minst två miniubåtar. Man spelade in ljud från samtliga, varav en följdes i över 60 minuter. Och om någon av dem var Briitisk eller V Tysk, så kan man inte säga det. Det fick vi helt enkelt inte, endast peka på det Sovjet/Ryska, för det var det som var viktigt att Svensken" i gemen skulle FÅ veta.Jag tror ju mer på att man från tidigt 80 tal "rekade" för utplacering av Sosus system. Därav det relativt ofta förekommande V Tyska ubåtar inne på våra vatten. Och troligtvis så hade man brittiska eller amerikanska Seal förband med sig. Palme var i vägen för utplacering, men efter 86 så var Sosus ett faktum. Oberon ubåtar som gått in kan ju ha haft samma uppdrag, eller varit assisterande . Och ryssarna var hack i häl och rotade då man försvunnit. Och det är ju busenkelt att kalla detta för uppgjorda övningar, för vad som sker under vattenytan det vet bara dem som var där . Problemet som uppstod var säkerligen eftergifterna mot Sovjet, och där gick Palme för långt antagligen. //Thule

Skriv svar