JohnT skrev:Stighult skrev:JHAN skrev:då förstår jag, så vi kan mao. börja samköra lite olika källor här i tråden, det vore ju riktigt kul att veta vilka oegentligheter du hittat?
Bara så jag förstår, det här är loggböcker, inte samma sak som krigsdagböcker, finns ju hur mycket information som helst för den som vågar mao
Att vi nu har positionen på de svenska ubåtarna är inte illa...
Däcksloggböckerna är inte hemliga och säger inget om man inte har något att jämföra med. T.ex en observation i Mana som inte säger något om
var den togs. Men har man däcksloggboken kan det plötsligt bli klartext.
Skitsmart!!
Vad brukar stå i Däcksloggboken?
allmänt hållet om verksamheten?
mvh
/John
I Däcksloggboken framgår hur båten förflyttar sig. Oftast inte vad den gör. Eftersom jag fotat av dem
är de alldeles för stora att lägga upp även om jag gör om till pdf. Är dataanalfabet.
Varje dygn består av fyra sidor, två navigation och två övriga händelser.
Men ett smakprov om jag skriver av. från HMS Mode
En sida navigering t.ex 19820930 eftermiddag
13:00 -18:00 Till ankars
19:00 Yxhammarskubben B000 a 0,5
20:00-24:00 Väst Blackudden
En sida Övriga Händelser t.ex 19820930 eftermiddag
18:30 Lättat ankar. Sjövakten bestyrker en namnteckning
Av det framgår då var Mode befann sig under kvällen. Om jag sedan tittar i MANA eller någon annan text jag har, kan jag se
om det finns någon rapport från Mode under motsvarande tid t.ex radarobservationer med bäringar vid den tidpunkten.
Hittar jag då Blackudden på ett sjökort kanske på Runmarö, kan jag se var Mode befann sig och tog emot radarsignalerna.
Med hjälp av bäringarna kan jag ibland till och med lokalisera troliga platser de sänds ifrån. Radarsignaler från ubåtar bör ju i alla fall komma från ett ställe där det finns vatten under kölen.
Sedan framgår det ju vilka båtar som är ute och rör på sig eller ligger vid Kaj. Eller när de kom till Stockholms skärgård
och när de lämnar den.