Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 21 februari 2017, 12:17

Länken nedan är intressant . //Thule
ttp://www.socnet.com/archive/index.php/t-48567.html
Länken laddar inte, kan du reposta en som funkar?

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 21 februari 2017, 12:24

Kent,
Detta låter ju rätt långsökt... Norr Gotska Sandön är ju 80-100 km bort, rätt långt bort för en skadad ubåt att ta sig och dessutom är den på väg åt helt fel håll.
Missade att du kommenterat detta, jag tyckte också det verkade vara ganska långt bort för en skadad ubåt att ta sig till. Rimligare är väl att den legat i väntläge och när det är bekräftat att allt som fortfarande levde och flöt var ute efter den 7 Oktober så åkte den helt sonika tillbaka till hemmahamnen?

Kom att tänka på något annat, har det inte skrivits någonstans att det inte fanns några sovjetiska ytfartyg alls i närheten under Horsfjärden incidenten, Jallai eller Tunander?
Om vi utgår ifrån att Stighult inte hittat på Stefensons citat så har vi ju faktiskt en polsk ubåtsbärgare rakt Öster om horsfjärden i väntläge ute på internationellt vatten som lämnar den 10 Oktober, ett par dagar efter att något kanske tagit sig igenom spärrarna den 7 Oktober?

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 21 februari 2017, 12:35

JHAN skrev:Kent,


Om vi utgår ifrån att Stighult inte hittat på Stefensons citat så har vi ju faktiskt en polsk ubåtsbärgare rakt Öster om horsfjärden i väntläge ute på internationellt vatten som lämnar den 10 Oktober, ett par dagar efter att något kanske tagit sig igenom spärrarna den 7 Oktober?
Skrivit in det jag hittat från olika ställen. Längst ut till höger står var jag hittat det hela. 8-)
I det här fallet utdrag ur ÖB Lennart Ljungs hemliga dagböcker.
I en del fall har jag försökt korta ned texten, har även gjort några egna noteringar i ett fåtal uppgifter.
Har även försökt få till samma beteckningar på framförallt helikoptrarna.
Har inte lagt in några egna värderingar på det hela utan lägger bara
in det jag hittar.
Sen är jag ju knappt läs och skrivkunnig så jag reserverar mig för fel. :lol:

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Solkungen » 21 februari 2017, 12:42

Borde inte ert scenario med skadade ubåtar och tillgängliga bärgningsfartyg ha genererat en hel del radiotrafik? Vad sa fra, detekterade de överhuvudtaget någon misstänkt trafik då?

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 21 februari 2017, 12:57

Solkungen skrev:Borde inte ert scenario med skadade ubåtar och tillgängliga bärgningsfartyg ha genererat en hel del radiotrafik? Vad sa fra, detekterade de överhuvudtaget någon misstänkt trafik då?
OM nu någon slags ubåtsbärgnings båt varit synlig i ett område där den kunde ha hämtat en skadad östubåt så skulle vi givetvis sett bevis på det och det hade varit med i protestnot till Moskva.

Sverige hade Viggen i luften och egna ubåtar som låg och lyssnade så vi hade vetat om det var sant.

Detta är bara ytterligare en Thule teori som han slänger ur sig utan minsta bevis och sedan vägrar på att bemöta frågor om.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Solkungen » 21 februari 2017, 13:15

Kent skrev:
Solkungen skrev:Borde inte ert scenario med skadade ubåtar och tillgängliga bärgningsfartyg ha genererat en hel del radiotrafik? Vad sa fra, detekterade de överhuvudtaget någon misstänkt trafik då?
OM nu någon slags ubåtsbärgnings båt varit synlig i ett område där den kunde ha hämtat en skadad östubåt så skulle vi givetvis sett bevis på det och det hade varit med i protestnot till Moskva.
Det är ju det jag är ute fiskar efter. Även om det är sant att bärgaren låg där så finns det för lite omkring-information för att man ska kunna dra några slutsatser. Även om man skickar ut en bärgare i beredskap så finns det ingen chans att de kan bestämma om rendezvous utan flera sändningar i vardera riktning.
Och jag kan inte acceptera att man ser sovjetiska flottoperationer som under av planeringsmässig perfektion och genomförda av soldater med dristighet och oklanderlighet så det rinner över.
Jag är ju pro-ryss som bekant, men jag har aldrig sett de egenskaperna hos personer eller organisationer i dagens ryssland, och det är inte för det jag fattat tycke för dem.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 21 februari 2017, 13:17

Solkungen skrev:Borde inte ert scenario med skadade ubåtar och tillgängliga bärgningsfartyg ha genererat en hel del radiotrafik? Vad sa fra, detekterade de överhuvudtaget någon misstänkt trafik då?
Absolut, så därför lutar jag precis som Kent (tror jag) mot att ingenting hämtades upp, hade den polska ubåtsbärgaren gått in på svenskt territorialvatten så hade det väl sannolikt varit med i det vi diskuterar som en incident?

Skulle vara kul att se om det går att får bekräftat från någon annan källa om Stefenson hade rätt eller är detta för långt tillbaka i tiden?
Vi har ju ett datum när den lämnade Norr om gotska sandön, vem hade till uppgift att följa fartygstrafiken i det området?

EDIT; typ Utöincidenten 1980 där ubåtarna gick upp i ytläge så fort dom var på internationellt vatten.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 21 februari 2017, 13:32

Kent skrev:
Solkungen skrev:Borde inte ert scenario med skadade ubåtar och tillgängliga bärgningsfartyg ha genererat en hel del radiotrafik? Vad sa fra, detekterade de överhuvudtaget någon misstänkt trafik då?
OM nu någon slags ubåtsbärgnings båt varit synlig i ett område där den kunde ha hämtat en skadad östubåt så skulle vi givetvis sett bevis på det och det hade varit med i protestnot till Moskva.

Sverige hade Viggen i luften och egna ubåtar som låg och lyssnade så vi hade vetat om det var sant.

Detta är bara ytterligare en Thule teori som han slänger ur sig utan minsta bevis och sedan vägrar på att bemöta frågor om.

Bara för information om Ubåtarna så hade vi inte så många Ubåtar som låg och lyssnade.
HMS Sjöhunden ligger NO Furuholmen i sort sett under hela jakten.
HMS Sjöhästen ligger vid pir 1 i Sjödal hela jakten. (Vitså)

Ubåtarna från Karlskrona ville någon på Berga inte ha upp, minns inte vem.
Men de behövdes inte.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 21 februari 2017, 14:10

Angående att det stod i SOU2001 att FRA hade förnekat några sändningar överhuvudtaget se bifogad sida från thule MANA rapport.
sändning.jpg

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 21 februari 2017, 14:11

Vi kanske skulle gå igenom SOU2001 och jämföra med MANA rapporten?

Det finns ju också rätt mycket teknisk bevisning i MANA rapporten som behöver synas.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 21 februari 2017, 14:45

Stighult

Bara för information om Ubåtarna så hade vi inte så många Ubåtar som låg och lyssnade.
HMS Sjöhunden ligger NO Furuholmen i sort sett under hela jakten.
HMS Sjöhästen ligger vid pir 1 i Sjödal hela jakten. (Vitså)

Ubåtarna från Karlskrona ville någon på Berga inte ha upp, minns inte vem.
Men de behövdes inte.
Hur vet du detta Stighult?
Jag hade ju själv inte en aning och har fått intrycket av diskussionen härinne att det hemligaste hemliga var var våra ubåtar låg utplacerade :)

Med Bergmans Lindfors referens så vet vi alltså var tre Svenska ubåtar befann sig?

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bergman » 21 februari 2017, 14:51

JHAN,

Vi vet att Stighults ref är korrekt.

Vi vet vad Lindfors skrivit,.. men vi vet inte att infon är korrekt än.

B.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 21 februari 2017, 15:24

JHAN skrev:
Stighult

Bara för information om Ubåtarna så hade vi inte så många Ubåtar som låg och lyssnade.
HMS Sjöhunden ligger NO Furuholmen i sort sett under hela jakten.
HMS Sjöhästen ligger vid pir 1 i Sjödal hela jakten. (Vitså)

Ubåtarna från Karlskrona ville någon på Berga inte ha upp, minns inte vem.
Men de behövdes inte.
Hur vet du detta Stighult?
Jag hade ju själv inte en aning och har fått intrycket av diskussionen härinne att det hemligaste hemliga var var våra ubåtar låg utplacerade :)

Med Bergmans Lindfors referens så vet vi alltså var tre Svenska ubåtar befann sig?
Eftersom jag har försökt samköra de uppgifter som går att få fram. Så har jag tagit in från "Däcksloggböcker."
Enskilt så säger de inte så mycket, men framgår vad båtarna roade sig med.
Under september 82 var en stor del av svenska marinen med i KFÖ 82. Gissar utan att veta Krigsförbandsövning 1982.
Efter den baserade den del av flottan som hörde hemma där om till Stockholm. Med besättningsbyten i månadsskiftet september
oktober.Av loggböckerna framgår det t.ex var HMS Sjöhunden och Sjöhästen höll till.
Eftersom jag fotar av böckerna och varje dag består av 4 sidor och månaden av 30 dagar och det handlar om ett stort antal fartyg,
så är det ett stort material "datamässigt" sett. Har hittat en del underligheter när man jämför mellan dem och andra uppgifter t.ex mitt excel som är upplagt på forumet och Thule:s MANA som jag fått. Och har bollat lite med en del forummedlemmar vid sidan om. Mest för att inte lägga ut något tokigt.
Har inga svårigheter att lägga ut det hela men i dag är det flera hundratals foton, så funderar på hur.
Om någon undrar över något speciellt eller vill ha loggböckerna, så skicka PM så kan vi nog lösa det.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 21 februari 2017, 15:44

då förstår jag, så vi kan mao. börja samköra lite olika källor här i tråden, det vore ju riktigt kul att veta vilka oegentligheter du hittat?

Bara så jag förstår, det här är loggböcker, inte samma sak som krigsdagböcker, finns ju hur mycket information som helst för den som vågar mao :D

Att vi nu har positionen på de svenska ubåtarna är inte illa...

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 21 februari 2017, 16:04

Bara för information om Ubåtarna så hade vi inte så många Ubåtar som låg och lyssnade.
HMS Sjöhunden ligger NO Furuholmen i sort sett under hela jakten.
HMS Sjöhästen ligger vid pir 1 i Sjödal hela jakten. (Vitså)
Jag har så galet svårt att hitta dessa positioner, Furuholmen fick jag till just innan Lidingö i inloppet till Stockholm?

Sjöhästen ligger vid pir inne vid Berga?

Var låg de andra två ubåtarna Bergman, har du mer att gå på än utanför skärgården?
Visst bör väl man vetat att något kom eftersom det låg 3 ubåtar och väntade innan det drog igång?

Skriv svar