Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av gunship » 3 januari 2017, 18:54

Bergman skrev:
gunship skrev:12-16 knop är inte omöjligt för en konventionell ubåt 1982. Redan typ XXI klarade det 1945, frågan är väl om det inte borde hörts tydligt?
Farten är nog inga problem,.. men sedan skall det navigeras också.

B.
Klart, men jag tror att man i alla fall i väst hade inertial navigation vid denna tidpunkten. Det kom ju med rymd och missilprogrammen.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 3 januari 2017, 20:01

När vi diskuterade U137 så kom vi väl fram till att med 8knops fart så hade den ubåten 1500m bromssträcka eller något i den bollparken?

Det är mao. en rejäl fart och man måste nog vara hyfsat säker på var man är, tex. att navigera efter radiofyrar (eller vad dom nu heter) för kör man in i en bergvägg blir det nog en duktig smäll :)

Vi får väl se när sidorna kommer men jag tycker det verkar finnas två typer av observationer, de som syns eller vill synas och de som observeras när dom framrycker dolt.

Vi har ju Tunanders jobb och med denna rapport kanske vi kan få fram lite mer och försöka särskilja dessa två typer åt, de som försöker framrycka dolt kan vu ju utgå ifrån att det är ryssar. De som syns kan vara den västtyska ubåten som går ut, sovjetiska som vill lura bort jakten eller andra natoubåtar.

Problemet vi har hittills är ju att allt ligger i en enda röra och sedan plockar man ett par som passar ens tes och vips så har man en fin teori. Om vi är lite smarta nu så kan vi eliminera de observationer som inte var sovjetiska i Horsfjärden och se var dom passar in tänker jag här?

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 4 januari 2017, 06:58

Jag tror att om vi kan försöka förstå vad Stefensson sade till mig i telefon "man har blandat ihop olika skeenden för att få sin teori att passa"
då kommer vi att kunna förstå vad som egentligen hände i Hårsfjärden 1982 . Han sade också att det finns ingen som helst tvekan att det var sovjetiska ubåtar, allt annat är rent nonsens.

Bengt Gustavsson har mycket utförligt skrivit om uv kränkningarna , och 87 rapporten ger en bedömning vem som var skyldig .
Nils Ove Jansson har även han redogjort för vad som hände under 80 talet i våra vatten.
Per Andersson har i en artikel beskrivit vad som skett, och även refererat till egna samtal med inblandade från forna Sovjet .
Det finns mycket annat också som pekar åt samma håll , men av någon anledning så verkar det finnas en önskan eller tro hos vissa att dessa personer
inte berättar sanningen . Och grunden enligt mig är Professor Tunanders fabulösa spekulationer och teorier som med bra draghjälp av media, och andra med den bergfasta tro som endast inbitna sektmedlemmar" kan besitta fortsätter att driva tesen om Nato ubåtar .

Att som vissa av ovan nämnda personer nu gör sitt yttersta för att få vår regering och Ö att häva hemligstämpeln på det material som kan avslöja sanningen vore ju i så fall att begå "självmord"

Professor Tunander och Ola F har inte i ett enda fall kunnat visa på något som bekräftar deras påståenden och teorier . Men man fortsätter att vidhålla
att det man påstår är riktigt . Min teori i det båda fallen, och i denna fråga i övrigt är att man går någon annans ärende, och ett bra exempel på hur man försöker vrida om historie beskrivnigen är Ekéus rapport om U-137 . Där to.m Ola F vill göra gällande att grundstötningen var avsiktlig, och troligen en Usa ledd operation .

//Thule

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 655
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Solkungen » 4 januari 2017, 07:53

Jag önskar inget hellre än att hemligstämplarna upphävs, men jag misstänker att det aldrig kommer att ske. Rent tekniska data kanske de släpper men det kommer alltid finnas delar av underlagen som är inhämtade via andra underrättelser och som de troligen komma hålla hårt i. Misstänker att alla ändå kommer vara besvikna efter genomgång av släppt data.

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 4 januari 2017, 08:35

Jag instämmer med dig, men förhoppningsvis så kanske man en gång för alla kan avslöja nationalitet , så vi slipper fler ohemula spekulationer och
hårresande berättelser från baksätet" //Thule

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 4 januari 2017, 09:06

"att ubåtsspaning utnyttjas mot övningar anser analysgruppen ånyo ha indikerats genom verksamheten bl.a vid Kfl TÖ "
Ubåtsspaning mot vår övnings verksamhet kan inte uteslutas"

"Det kan inte uteslutas att Maj/Juni övningen och September / Oktober har skilda huvudoperationer
skulle i så fall inriktas mot milo Ö Landsort, Söderarm, Singö , medan Sept/Okt inriktas sydligare Bråviken, Landsort, Sandhamn "

Man följde alltså svensk övningsverksamhet långt innan Hårfjärden incidenten startade, och uv intrången fortsatte sedan
Sundsvall /Töre 83 Karlskrona 84, Töre 87 , Hävringe 88 et.c et.c

Men så länge Ola X2 & Co inte behöver belägga sina påståenden, så kan det komma med vilka insinuationer som helst, eftersom det vet också att
frågan om avgörande bevis är svår att få fram. Och man kan in absurdum fortsätta påstå att militären ljuger, för man behöver aldrig bevisa motsatsen.


//Thule

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 4 januari 2017, 16:41

Det är märkligt att röster höjdes då jag nu lyckades få ut dessa handlingar på att jag skall visa vad jag har, men det ställs inte liknande krav på andra som säger sig sitta inne med dylikt, eller hur Kent ? Jag kommer att tänka om i framtiden , för det finns ingen anledning att jag skall redovisa när inte andra behöver göra det . //Thule

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 6 januari 2017, 19:48

Hej Thule, det vore ju kul om vi kunde ta en dag o taget dock och jobba oss igenom Horsfjärden :D

Det du redan har postat är ju smått sensationellt eftersom det placerar WP, västtyskland och på det en konventionell ubåt i horsfjärden.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av MD650 » 6 januari 2017, 23:49

Det var väl utklarat att det hette Hårsfjärden?!"

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bergman » 7 januari 2017, 14:26

MD650 skrev:Det var väl utklarat att det hette Hårsfjärden?!"
Av vem då, Kent o Tunander?

B.
Bilagor
horsfjarden a.jpg

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 7 januari 2017, 23:11

Jag kan leva med båda stavningarna nu när vi har en konventionell ubåt på plats :)

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av millgard » 8 januari 2017, 21:29

Bra jobbat!

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 10 januari 2017, 21:54

Nja,

Har vi inte i alla år alltid sagt att vi aldrig har bevis, vi sitter och diskuterar öppna källor och kan bara gissa oss fram - det höll oss igång i ett antal år.

Vi har ju sedan diskuterat svagheterna i Tunanders resonemang och det är att krigsdagböckerna är ofiltrerade och att vi inte vet vad som är - ingenting, någonting eller irrelevant - det har vi också diskuterat i ett par års tid.

Helt plötsligt postar Thule sidor från en 300sidors MANA rapport som löser båda problemen ovan, vi VET ju faktiskt nu hur det var, vi behöver inte gissa längre. Vi kan dessutom använda vår samlade kunskap och Tunanders böcker att jämföra denna rapport med så vi har i stort sett nått i mål med att vi för FÖRSTA gången i trådens historia har två genomarbetade källor att jämföra med och dom kunde inte stå längre ifrån varandra. Guldläge mao.

När det gäller Hårsfjärden räcker det väl med ett par veckors diskussion för att knyta ihop den säcken skulle jag tro, ryssar, västtysk och en konventionell ubåt i Hårsfjärden.

Blir det inte lite larvigt att säga att alla seriösa har lämnat tråden?
Det är ju nu det roliga börjar och de som väljer att lämna är ju allt annat än seriösa tänker jag här.

Ovan med reservation för att Thule börjar posta sina sidor snart :)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Lasse O » 10 januari 2017, 23:06

Thule3 skrev:Du är ursäktad med all heder i behåll, följa med i det här är en prövning för vem som helst :) //Thule
Intressant och jag har börjat följa tråden mer noggrant, särskilt som jag och de förband jag tillhörde ingick i ubåtsskyddsstyrkan under flera år på 80-talet :)

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 16 januari 2017, 21:05

Lasse Odrup skrev: Intressant och jag har börjat följa tråden mer noggrant, särskilt som jag och de förband jag tillhörde ingick i ubåtsskyddsstyrkan under flera år på 80-talet :)
Var du i krokarna under Horsfjarden?

Skriv svar