Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 7 december 2016, 06:56

För min egen del är Per Anderssons artikel spiken i kistan" för Tunander och alla andra konspirations anhängare . Han redogör på ett mycket bra vis hur detta gick till, och av vem.
När det gäller Hårsfjärden 82 så tror jag en Väst Tysk ubåt var inblandad på något vis ?

I övrigt tror jag precis som jag skrev redan 2006, västubåtar (Tyska, Brittiska ) skuggade då och då sovjetiska operationer i vårt närområde, och möjligen att det även bistod oss under vissa ubåts incidenter .

Och Anderssons uppgifter om U-137 är lika klar och informativ.

Och det kan inte sägas offentligt.

Min slutsats är som jag påstått hela tiden, politikerna har mörkat ett mycket nära västsamarbete, och troligtvis vid flera tillfällen gjort upp med Sovjet
bakom lyckta dörrar"
Den som vill tro på Nato intrång" får gärna göra det. Men för min del var det inga intrång, precis som Weinberg uttrycker det, det var efter konsultationer med vår regering .

God Jul //Thule

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Magnus L » 7 december 2016, 09:49

JHAN skrev:Och det som ni träter om är egentligen helt ointressant för han var tydlig med att Västtyskland inte hade något att göra med försvaret av östersjön så antingen var han helt senil eller så tog han fel på nordsjön och östersjön.
Det sa han ju inte alls, han sa att vässtyskland inte bidrog till några större marina stridskrafter till försvarsalliansen NATO. Det kan man tolka hur man vill, tex att de agerade självständigt eftersom de var på hemmaplan eller att det helt enkelt inte deltog i britternas och amerikanernas test av tex sveriges försvar i östersjön under NATO-befäl.

En oklarhet kan inte stjälpa allt. I övrigt är han väldigt specifik vad gäller att det är sverige han pratar om.

För övrigt har jag ju rätt i det han säger. Fråga de som var med då (svenska marinen) var och när inträngningsövningarna skedde. Dom vet. Politikerna vet inte.

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Magnus L » 7 december 2016, 09:55

Thule3 skrev:För min egen del är Per Anderssons artikel spiken i kistan" för Tunander och alla andra konspirations anhängare . Han redogör på ett mycket bra vis hur detta gick till, och av vem.
När det gäller Hårsfjärden 82 så tror jag en Väst Tysk ubåt var inblandad på något vis ?

I övrigt tror jag precis som jag skrev redan 2006, västubåtar (Tyska, Brittiska ) skuggade då och då sovjetiska operationer i vårt närområde, och möjligen att det även bistod oss under vissa ubåts incidenter .

Och Anderssons uppgifter om U-137 är lika klar och informativ.

Och det kan inte sägas offentligt.

Min slutsats är som jag påstått hela tiden, politikerna har mörkat ett mycket nära västsamarbete, och troligtvis vid flera tillfällen gjort upp med Sovjet
bakom lyckta dörrar"
Den som vill tro på Nato intrång" får gärna göra det. Men för min del var det inga intrång, precis som Weinberg uttrycker det, det var efter konsultationer med vår regering .

God Jul //Thule
Ja det duger att tro på weinberger bara ibland ser jag. Verkligen underhållande. Synd för dig och irriterande för mig och andra som kan tänka att det är den väldigt tydliga definitionen av "swedish government" du inte förstår eller inte vill förstå. Weinberger är VÄLDIGT tydlig med att det är lika med representanter från svenska marinen. OCH att han inte känner till några som helst politiska kontakter angående detta. Ska vi inte ta och fråga vår dåvarande marinledning hur de förde detta vidare till våra politiker?

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bergman » 7 december 2016, 15:14

Thule o MagnusL,

Vänligen inkludera vad Zumwalt o 70 talets Svenska Marin chef säger om det som ni nu diskuterar i ett annat SVT inslag. Ni har båda tillgång till inslagen.

B.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 7 december 2016, 15:21

MagnusL,

Men var det inte Västtyskland som stod för i stort sett hela försvaret av Östersjön?
Och det var Östersjön dom pratade om.

Om han sagt att finnarna inte bidrog mycket till natos försvar av karelska näset, hade inte det logiska antagandet varit att han inte visste vad han pratade om?

Testerna är väl en annan fråga än tex. Horsfjärden, det finns väl ingen som på allvar tror att den tre veckor långa insatsen var ett nato test av svensk försvarsförmåga?

Hur vet du att politikerna inte visste?

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bergman » 9 december 2016, 04:20

Nukeleär Valryggen? Testad i Stockholms Skärgård?

http://freebeacon.com/national-security ... drone-sub/

B.
Bilagor
valryggen.gif
valryggen.gif (43.53 KiB) Visad 845 gånger

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 12 december 2016, 08:23


Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 12 december 2016, 16:16

Project M-100 sjösatt 1983 tillhörande Brygady Okretaw Podwodsych, enheter P-911 -P 916 , P 913 Zeta, P-916 finns inga uppgifter på , öde okänt
12 Oktober 2001 bottenspår av larvfötter Bugöy fjorden på 12 meters djup , avstånd mellan spåren ca 2,5 meter.
Försvarsmaktenskunskap om sovjetiska miniubåts system omgärdas av hög sekretess"
Källa "Tomten " //Thule

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 12 december 2016, 19:18

Hej thule,

Du råkar inte ha någon länk eller bild till project 100?

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 12 december 2016, 19:55

Sorry Jhan " har tyvärr inte det , bara uppgifterna //Thule

Ola Frithiofson
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 28 juni 2013, 10:06

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Ola Frithiofson » 12 december 2016, 21:44

Här finns de ubåtar Thule beskriver. De är från Jugoslavien.

http://ship.bsu.by/ship/103140

när länken öppnas syns längst till vänster fyra nationsflaggor, den brittiska, Iranska, ryska, amerikanska och den jugoslaviska utan den röda stjärnan i mitten. Klickar man på de blåa bokstäverna under respektive nationsflagga kommer man att få se olika undervattensfarkoster från skiftande epoker.

P911 till 916 är som skrivet från forna Jugoslavien. M-100 är en samlingsbeteckning för P911-16. 914 användes av Kroatien efter Jugoslaviens sammanbrott. Britterna ska ha försett dessa ubåtar med elektroniken. Kanske britterna fick låna en av dem som tack för hjälpen. Man kan också se farkosterna på engelska wikipedia.

De ryska farkosterna är från början 1900-talet. Är det samma som hittades utanför Stockholm, på havsbotten? Den andra från 1936 och fram t.o.m. 1944, från andra världskriget m.a.o och så då piranjan.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 12 december 2016, 22:13

sm.ashx.jpg

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 13 december 2016, 07:55

Vänta nu dom där gynnarna har vi ju diskuterat ganska ordentligt?

Dom är väl absolut avskrivna pga. samma anledning vi inte pratar franska miniubåtar, finns väl ingen känd koppling?

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 13 december 2016, 08:08

Jo det har vi ,jag tror inte någon av dem var aktuell hos oss, det jag tycker är intressant är styckets sammansättning ? Men det kan vara en ren tillfällighet ? //Thule

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 23 december 2016, 11:47

Ola F, jag har nu 300 sidor med analys gruppens incident ubåts rapport rörande tiden 29/9 tom 29 /10 1982 för Hårsfjärden incidenten och händelserna kring Mälsten med omnejd . Kan du vänligen tala om vilka krigsdagböcker det är som du refererat till . God Jul /Thule

Skriv svar