Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule2 » 12 september 2014, 11:02

Nåra funderingar efter att ha lyssnat på inspelningarna.

Uppdrag granskning sade i sitt program att det uppgifter som pekade ut nationalitet saknas, och är hemligstämplade.
Hur vet man det ? Har det fått se originalen ?

Och om det hemligstämplade saknas, och är hemligstämplat, kanske inte ens finns ,hur vet man då att det är västubåtar som kränkte oss ? Har de fått se originalen ?

Analysen av Amalia verkar ha till uppgift att säkerställa att det aldrig fans någon ubåt i Hårsfjärden.

Och ägaren till Amalia tog kontakt med försvaret efter att han lyssnat på det inspelade bandet på Mil sida.
Och kände då igen ljudet av propellern till sitt eget fartyg, varvid kontakt togs med Fm. Fm tog senare kontakt med Foi.

MVH/ Thule

Ola Frithiofson
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 28 juni 2013, 10:06

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Ola Frithiofson » 12 september 2014, 11:31

Det finns ingen anledning ifrågasätta att det var Amalia som skapade den s.k. 3.47 sekvensen på bandinspelningarna vid Mälsten.

1. Loggboken är ett bevis. Vet inte om det går att uttrycka klarare; ett bevis. Den fördes i enlighet med vad svensk förordning med föreskrifter stipulerar. De som menar att Amalia inte befann sig där loggboken visar måste i så fall bevisa att loggboken är felaktigt förd. Det har ingen gjort.

2. Skepparen har sagt att han känner igen ljudet på bandet som att det är från den båt han framförde i 28 år, hur många turer blir det på 28 år? Åtskilliga och tillräckligt många för att en skeppare ska kunna känna igen karaktäristika från sitt fartygs propeller, särskilt skulle jag säga på Amalia, med hytten över propelleraxel och propeller och med motorn en bra bit under däck. Det finns väl ingen som tror att det ljud som hörs på bandupptagningen, som har fortplantat sig i vattnet, är exakt det ljud som går att höra på däck eller i styrhytten. Men karaktäristika är desamma.

3. Skepparen säger att de mötte Hulken, som var upptagen, för Aftonbladet hade hunnit före DN till den nya båten, byggd 1982. Han minns inte exakt vilken dag det var, men han minns att han gjorde turen med journalist och fotograf och han minns att de mötte Hulken.

4. Fotografen ombord på Amalia fotograferar en helikopter som lyfte från Mälsten. Det står i Berga Örlogsbas krigsdagbok att en helikopter lyfte från Mälsten klockan 13.56 den dagen 3.47 skevensen spelades in.

5. 2-4 stödjer de uppgifter som står i loggboken, bevis och indicier stödjer varandra

6. Jag lämnar norska försvarets analys av bandet därhän tills vidare. Den resan verkar vara en historia värd beskriva i sig. Men det norrmänen har sagt talar för att det inte var en sovjetisk ubåt som hördes på bandet och om det – som Göran Wallén påstår inte var Amalia – så var det en ubåt från ett västland. Trebladiga propellrar finns ganska frekvent på de miniubåtar, DSRVs m.fl. som mest troligt var de som befann sig i Hårsfjärden oktober 1982.

Thule och Bergman refererar till vad Göran Wallén uttalat.

Göran Walléns olika utsagor verkar gå ut på att han är en übermensch som alltid vet bäst oavsett om det handlar om sonarljud, optiska ubåtsobservationer eller säkerhetspolitiska bedömningar och att de som han kritiserar samtliga är klantar på olika sätt. Sonaroperatörerna Anders Karlsson och Rolf Andersson säger Wallén att de fantiserar och ambassadörerna Rolf Ekéus och Mathias Mossberg har fått det mesta om bakfoten. Vad han säger om professor Ola Tunander är alltför väl känt. Genomgående nedvärderar han professionella, erfarna, framgångsrika yrkespersoner och deras gemensamma nämnare är att deras slutsatser kan användas för att ifrågasätta om Göran Wallén beskriver verkligheten på ett verkligt sätt. Att vara fantasifull förefaller under Walléns tid som chef inom marinen ha varit ett rekryteringskriterium för marinens sonaroperatörer och inkompetenta professorer och ambassadörer verkar ha en förmåga att flockas just runt honom.

Trovärdigheten i Göran Walléns utsagor ökar inte heller i takt med att ljud som funnits på dessa bandupptagningar från Hårsfjärden, som sonaroperatörerna rapporterat om på talkanalen, försvinner från dessa band. Det fanns ingen raderingsfunktion på den bandspelare som Rolf Andersson och Anders Karlsson använde för att spela in ubåtsljuden så de kan inte av misstag ha tagit bort de ubåtsljud de rapporterat om. Erland Sönnerstedt konstaterade den 12 oktober för analysgruppen att där fanns propellerljud med 30-40 varv per minut, som han då betecknade som troligen komma från en ubåt från något västland. Anders Karlsson säger att ljudfrekvensen ligger runt 80 Hz, vilket är typiskt för de ljud som alstras av en ubåt. Sönnerstedt å sin sida konstaterade att ubåtsljuden hade en frekvens på mellan 80 till120 Hertz. Rolf Andersson rapporterade om reparationsarbeten och hammarslag. Men inga av dessa ljud återfinns idag på bandupptagningen.

När tre från varandra oberoende personer i sina tilldelade professionella roller lyssnar på bandupptagningarna och konstaterar varvtal på propellrar, ljudets frekvens och karaktäristika som tyder på reparationsarbete och hammarslag. Då är i vart fall min slutsats att dessa tre av varandra oberoende yrkespersoner verkligen hört det de hört och att problemet är vad som har hänt med bandupptagningen efter att dessa personer inte längre har kontroll över ljudbanden.

Ola Frithiofson
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 28 juni 2013, 10:06

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Ola Frithiofson » 12 september 2014, 12:43

Bifogar Amalias loggbok från den 12 oktober 1982
Amalias loggbok 12 oktober 1982.pdf
(288.64 KiB) Nerladdad 40 gång

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bergman » 12 september 2014, 14:00

Ola, Rickard o Thule o andra,

Nu börjar vi komma någon vart! Tack till alla för att ni hjälper mig att göra en förutsättningslös Analys, vrida o vända och gå igenom alla infallsvinklar. Givetvis måste även Göran Wallens beteende ingå i analysen.

Bill.

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule2 » 12 september 2014, 15:19

Att Amalia befann sig där är väl ingen tvekan, men är det hon på bandet.

Loggboken var det sämsta kladd jag sett av dylik. Eller är det kladden ?
Är skutan lika välskött så kan jag väl förstå att den propellern kunde höras till Beringsund och tillbaka.
MVH Thule Fd sjöman och fartygsmekaniker i den stolta Svenska handelsflottan med loggböcker värda namnet.

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule2 » 12 september 2014, 16:00

Problemet Ola. är att om vi skall göra en analys av G Wallens beteende , så bör densamme göras på O Tunander, Mossberg mfl.
För i sak blir det bara en fråga om vems påståenden som är sanna och trovärdiga. Det finns luckor i bådas utsagor, om nu alla stämmer från början förstås. Och slut resultatet är ju desamma hur du än vrider på det hela. Det finns mängder med påståenden om ubåtar , men ingen har sett dem ! Eller , det finns mängder av iakttagna ubåtar, men ingen vet varifrån det kom !
Så att klanka ner på någons beteende och endast använda din bedömning blir inte trovärdig för helheten. Fråga bland det som haft nämnde Wallen som chef i stället. För jag tror ju inte på att Wallens uttalande om Törefjärden till exempel kom från honom själv. Han var ålagd att säga så. Alltså kan han ha varit ålagd tidigare, senare m.m. Och då blir det svårt att sätta finger på ett beteende vid ett visst tillfälle. Du tillhör politiker skrået, och jobbar för dina. Med all rätt. Men lika lite som jag kan bevisa att politiker ljugit, kan du inte bevisa motsaten . Men vi har olika syn på det hela, en enda människa kan inte stå ansvarig för det hela. Det finns ett händelseförlopp och skeende mönster bakom varje enskilt uttalande.
MVH Thule

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 12 september 2014, 16:55

Wallen skriver en artikel om varför det gick som det gjorde i Hårsfjärden. Allt möjligt förklaras på olika sätt men ljust 3.47 bandet är en ubåt som hörs vid 18:00 tiden. Nu vet vi att vad det nu var för något så var det i alla fall inte vid 18:00 tiden.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... GQ&cad=rja
Det är inte någon kvällstidning som tar in och trycker.
Tror någon att de höga militärerna som dessutom var politiska motståndare skulle hålla tyst om politikerna som "bestämde"
Hålla tyst om ett land som inte fanns längre?

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Rickard » 12 september 2014, 22:34

Thule2 skrev:Men lika lite som jag kan bevisa att politiker ljugit, kan du inte bevisa motsaten .
Vem vet, kanske kan vi snart faktiskt komma till lite klarhet i detta.

Thule2 skrev: Men samtliga politiker son varit ansvariga eller på något vis delaktiga i det här tror jag ljuger. Och har ljugit. Dessutom tror jag det har tvingat utredare, försvarsanställda, och vår egen und tjänst att ljuga.


Din tes har alltså varit att regeringen tvingat Försvaret (och utredare) att ljuga och inte visa fram bevisen mot sovjetiska ubåtar. Jag har vid ett antal tillfället påvisat en mycket stor mängd saker som talar enormt starkt emot detta, men diskussionen kvarstår. Förhoppningsvis kan vi nu snart lägga detta helt bakom oss.


Jag har nyligen läst ÖB:s så kallade 87-rapport, som visade sig finnas i relativt avhemligat skick på Försvarsdepartementet. Denna rapport från december 1987 har vi ju talat om vid många tillfällen här på forumet, men här kommer nu till sist lite direktinformation från denna.

Rapportens namn är "Undervattensverksamheten som riktas mot vårt land, läge hösten 1987", OpB KH 010:723, daterad 1987-12-18.

ÖB-87-1.png
ÖB-87-1.png (162.17 KiB) Visad 1252 gånger
Det första viktiga är att detta var en kvalificerat hemlig handling, "av synnerligen betydelse för rikets säkerhet".

ÖB-87-2.png
ÖB-87-2.png (97.67 KiB) Visad 1252 gånger
Det andra viktiga är att denna rapport utgavs i endast tre exemplar. Ett direkt till regeringen, ett till chefen för Försvarsstaben och det sista för arkivering. Ytterst restriktiv delgivning alltså.

ÖB-87-3.png
ÖB-87-3.png (256.69 KiB) Visad 1252 gånger
Det tredje viktiga är att Försvarsmakten rapporterar direkt till regeringen, i detta kvalificerat hemliga dokument, att man inte har några bevis för kränkande maktens nationalitet. Eller för den delen inte heller identifierat de främmande ubåtarna som sovjetiska.

Thule2 skrev:Fotografier har funnits , åtminstone från Töre 1987, sedan får de säga vad det vill .
Här kommer vi till det fjärde, och förmodligen, viktigaste.

Lars Lindberg, dåvarande chefredaktör på NSD, har 25 år senare berättat att han vid Töre-incidenten 1987 under tystnadslöfte fick se glasklara flygfotografier som visade en knivskarp siluett av miniubåt extremt långt in i Töres hamnområde.

Du Thule har berättat att du har personligen sett (andra) flygfotografier på främmande undervattensfarkoster i Töre 1987.

Dock, i ÖB/Marina analysgruppens kvalificerat hemliga rapport, i endast tre exemplar, direkt till regeringen - i december 1987 så finns rubriken:

"Beskrivning och analys av den främmande undervattensverksamheten under perioden 87-04-01 - 09-30."

Sedan följer en redovisning per militärområde och för Övre Norrlands MILO, där Töre ingår, skriver man följande:
ÖB-87-4.png
ÖB-87-4.png (95.83 KiB) Visad 1252 gånger
Töre-incidenten pågick 25 juni - 7 augusti, och ryms alltså väl i mitten av det tidsområde som rapporten beskriver.

Det fullständigt extremt märkliga här är alltså att trots att vi senare hört talas om glasklara flygfotografier på miniubåtar så rapporterar underrättelsetjänstens analysgrupp direkt till regeringen att det inte går att säga att främmande undervattensverksamhet ens pågått på denna plats under denna tid.


Här uppstår nu en fråga, som kan kännas hård, men som är av otrolig betydelse:

Ljuger du Thule när du säger att du sett flygfotografier på undervattensfarkoster i Töre - eller ljög analysgruppen direkt inför regeringen i december 1987?

Jag vet ju så att säga vad jag tror, men det känns viktigt att få ett tydligt svar i anslutning till detta.

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule2 » 13 september 2014, 06:19

Mycket intressant Rickard det du fått fram.

Då kan det ju vara så att det sovjetiska har man observerat och som det står hyfsat bra kunskap om. Men det man inte
kunnat känna igen kom från Nato"

Vad gäller fotografierna från Töre .
Jag har sett dem i den lokal jag berättat för dig om tidigare och vid det till fället. Det var två stora, möjligen 3 för jag som jag minns det så låg ett kvar i skåpet när X tog fram dessa. Bilderna visade på ett spolformat föremål , fotograferat från hög höjd
.
Det var en svart suddig linje tvärs bilden och ned till nästa. I kanten fanns vita digitala siffror som var liknande det som man kunde se på en klockradio. På bilderna såg man hur ett föremål förflyttat sig. Min uppfattning av föremålet var ett grodyngel.
Det var ljust runt kanterna och gråare inåt . Bilderna visade hur det lilla föremålet flyttat sig nedåt i bild. Eller ut från inre delen av hamnen, och ut mot havet.

Den förklaring du fått tidigare när och hur jag fick se dessa bilder är helt sann. Och jag hade aldrig tidigare sett denna typ av bilder med siffror i kanten. Jag uppfattar inte din fråga som hård, jag förstår den. Men dessa bilder har jag sett, och vad föremålet på dem var vet jag ej. Men det var ett litet spolformat föremål som fotograferats i Törefjärden 1987 enligt X.
MVH Thule

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule2 » 13 september 2014, 07:07

Att som jag påstått politiker tystat ner och lagt locket på bevis för nationalitet är som jag ser det och har sagt flera gånger förståeligt, om det gäller underrättelse material och rikets säkerhet. Samt att man delade insamlat material med annan makt. Men vad skulle företrädare för försvarsmakten ha för anledning att undanhålla material, eller säga att det inte finns? Det gör ju sitt jobb på uppdrag av sin regering. Det är det där jag aldrig kan få att gå ihop. För OM Stefensson släppte ut en ubåt 1982 på eget bevåg, vad var syftet med intrånget ? Vilka visste vad det gjorde här, och på vems uppdrag. Och hur kunde en hög företrädare från försvarsmakten, tillika försvarsstabs chef ta en sådan risk ? För som jag sagt från första början, att båda sidor varit här det är min övertygelse. Men att vi skulle haft femtekollonnare" i vårt eget försvar utan regeringens kunskap känns i min värld alltför otroligt. För jag har aldrig fattat hur man kunnat hålla det inom "gruppens väggar" Och vore det så , då är det fördjävligt"på ren svenska. MVH Thule

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule2 » 13 september 2014, 10:07

Angående bilderna, det kan ha varit ca 40 cm breda arken, och längre än breda. Och det var som jag minns det tre bildsekvenser på varje ark.
Mellan varje bildsekvens fanns en diffus mörk linje tvärs över arket. I höger kant var det vita siffror jag pratar om. Och jag har som sagt aldrig sett liknande fotografier tidigare eller efteråt.
Varje bildsekvens visade ett litet spolformat föremål.
Bilderna var i svart vitt.

Tilläggas till detta kan då samtalet jag senare hade med X , efter att ha läst Tunanders bok Hårsfjärden.
Jag berättade om innehållet i boken, och frågade vad han hade för åsikt. Vilket svammel svarade han. Vi har dom ju för fn på bild. Jag fortsatte att argumentera och till slut blev han irriterad och menade att det var det jävla dummast han hört.
på min fråga var bilderna skickade svarade han att det skickades vidare till xx och vad som sedan hände vet inte jag.

MVH Thule

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule2 » 13 september 2014, 12:59

Nämnas i sammanhanget bör också att när jag och Rickard pratade mailade om det här första gången för ett antal år sedan.
Så skickade han mig en bibba bilder på olika farkoster. Bla Maritalia, som jag då aldrig sett på bild. jag replikerade med att den var mest likt grodynglet" på det bilder jag sett och färgen var vit, vilket stämde överens med min iakttagelse av ett ljust föremål.
Om föremålet i fotografierna var ljust till färgen pg.a fototekniska orsaker lämnar jag därhän. Kan ha varit värmekamera m.m
men det vet jag inte. Samtidigt berättade Rickard att L. Lindberg pekat ut samma bild vid samtal och förfrågan vad han sett.
Bulls Eye" vilket sammanträffande. Jag hade inte en susning om L. lindberg och hans vittnesuppgifter då.
Samtidigt så stämmer inte fiskarens berättelse med Maritalia, den var mer grågrön än svart med en knöl ovanpå 14 till 16 meter lång . Och det förefaller osmart att krypa in på grunt vatten med en vit eller ljust målad miniubåt. Och utseende mässigt så finns bara Maritalia och Triton 1 som har rätt form för föremålet jag såg på flygbilderna. Litet spolformat, jag har liknat det vid ett grodyngel. Och gjorde även det första gången jag såg dem. MVH Thule

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule2 » 13 september 2014, 16:36

Tänk hur det kan bli , lustigt när man läser igenom det trådarna. Även andras uppfattning./MVH Thule
viewtopic.php?f=22&t=18837&start=75

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bergman » 13 september 2014, 18:10

Thule,

Sista länken du bifogade är mycket bra. Den gav (mig) ett helt annat perspektiv på det vi diskuterar.


Rickard, Wedman o Ola.

Tack för visat tålamod de senaste veckorna,.. jag har av er tre fått nya fakta som jag inte var bekannt med innan. Att Mälsten inte beövde föra log över alla civila fartyg, att Amalias Kapten samt journalsiten o fotografen verifierar resan, samt att en helikopter som lyft från mälsten skriftligen rapporterat att de sett Amaila. Detta gör nu att jag har en annan bild angående Amalia som jag inte kunnat läsa om i pressen tidigare.

Ola, Jag är förvånad över (men accepterar) ditt påstående att det är möjligt att känna igen propeller ljudet på ett fartyg. Själv har jag kört samma fritidsbåt de senaste 25 åren och skulle aldrig komma på tanken att jag skulle kunna känna igen propeller ljudet på min egen båt,.... jag är väl fortfarande en smula tveksam till just den delen av den här historien,...

Nu förändras bilden och min uppmärksamhet riktas igen mot Göran Wallen, hans agerande under incidenten 1982 och hans agerande idag när han skriver artiklar. Noterar speciellt (o som Ola påpekade) hans agerande mot underordnande, med flera person angrepp osv. Personagreppen är intressanta eftersom jag sett det samma från fd ÖB, Bengt Gustafsson.

Bill.

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule2 » 15 september 2014, 06:35

Några funderingar kring bilderna från Töre.
Bilderna från Töre visar ett föremål med viss form. Men kan det vara så att man helt enkelt inte vet vad man fotograferat ?
Man ser ett föremål, men vet ej vad eller vilket ursprung det har. Men personalen utgick ifrån att det kom från Sovjet.
Fast ingen egentligen visste. G: Wallen har ju även sagt att material kan försvinna, och to.m kastas bort !

Och när jag kontaktade marinen och ställde frågan: Har försvarsmakten flygbilder på ett föremål som förflyttat sig i Törefjärden.
Svar JA. Alltså har man bilder, eller har haft.

Och chefen för styrkan i Töre fick order att avbryta ubåtsjakten och släppa ut föremålet/föremålen som befanns sig innanför timmerspärrarna . Om inga aktiviteter förekom, eller något föremål befann sig innanför avspärrningen, fanns ju ingen anledning att ge eller få en sådan order.

Till det kan då läggas följande.
Försvaret hade noterat ekolodutslag, oljefläckar, motorljud och luftuppkok.
Thule

Skriv svar