Inlägg
av Thule3 » 21 juni 2016, 11:33
Jo, Tunander kan vi nog glömma i sammanhanget !
Man har från olika håll använt faktumet att ubåtarna var okända typer, och gjort det till en sanning att det då var Natoubåtar i stället.
Porpoise, Nr1 Maritalia m.fl orkar jag inte redogöra för en gång till.
Fm gjorde en observation av en helt okänd ubåt 1983 ca 30 meter lång, MEN man hade bra detaljbeskrivning av torn och skrov samt andra detaljer.
Efterforskningar gav senare resultat vad det rörde sig om för typ av ubåt, och vilket land den kom från.
Man gjorde även observationer av en miniubåt 13, 5 meter lång. Och fick även där reda på tillhörig nation.
Bengt Gustavsson har presenterat uppgifter att BL:a Piranja observerats i Östersjön redan 1984 "som prototyp i alla fall "
En Rysk film där chefskonstruktören för Piranja medverkar, samt ett antal sovjetiska officerare och besättningsmän deltar
berättar i filmen att man gick på provturer i det "skandinaviska ländernas fjordar 1984, och sjösatte första produktions versionen 1986 i Leningrad.
"det lyckades inte fånga vår ubåt , men svenskarna försökte åtminstone"
Nelma, Kashalot, m.fl har haft föregående prototyper. Vid provkörning och utvärdering så medföljer förmodligen någon form av räddnings ubåt/miniubåt.
Dykare och dykfarkoster har observerats på flera platser i vårt lland, bl.a här i Luleå 1983 och 1987 Töre.
Beskrivningarna på dessa stämmer överens med av Sovjetunionen tillhörande materiel, Natoländer hade inte den kvantiteten av liknande materiel vid tiden, om ens någon. Även observationer av dykares utrustning stämmer överens i många fall med av Sovjet använd materiel.
8 st räddningslungor av Sovjetisk typ har hittas i den svenska skärgården . En sovjetisk pejl antenn har hittats, och så har det hittas en annan sak som jag dessvärre inte kan skriva om i dagsläget.
Värnpliktiga har observerat två dykare i en vad det beskrev som telefonkiosk liknade farkost , svart med glas ruta där de såt två dykare bakom rutan.
En fiskare har pekat ut Triton 2 bland flera andra mindre farkoster, enda skillnaden var att den "Triton " han såg hade radar.
Föremål på botten av Törefjärden har flyttats, för långt och för tunga föremål för att lyftas med handkraft.
Flera observationer som stämmer in" på Triton 1 triton 2, och Sirena finns.
Fm har mellan åren 1981 to.m 1991 21 säkra bandinspelningar av Sovjet ubåtar på svenskt vatten. 1984 följde man fem st inom Karslkrona området, varav tre mindre ubåtar, En följdes i över 60 minuter. Fd. sovjetiska officerare har berättat för NOJ , BG m.fl att man bedrev operationer på svenskt vatten. Det förekommer även Tv program med anonyma berättare, där vi inte kan veta exakt vad som är sant eller ej.
Den finns en historik som anknyter till 1984 från historien med U 137 , som jag inte heller kan säga idag, men den går samman.
Sovjetunionen forskar och har forskat under decennier i speciell plast och konstruktions teknik, för att innesluta minor och andra spräng ämnen i special behållare . Sovjetunionen hade ett långtgående samarbete med ett institut i Gdansk, för konstruktion och teknisk framtagning av undervattensfarkoster. Sovjet konsulterades när Jugoslavien byggde sin första miniubåt . Malakit överlät ansvaret för vidare utveckling av Triton farkosterna till företaget Adria Mar i Kroatien. Detta pågår ännu. Tre Triton 2 blev kvar i Ukraina to.m år 2002 .
Sovjet hade ett omfattande kart system över bl.a Sverige. To. m höjden på träd, vägbredd hushöjder var inritade. Likaså hade man ett omfattande systemn av sjökort, kartor i anslutning till våra hamnar , baser m.m.
Och om det då var så att , Sovjet hade att antal olika protyper av mindre ubåtar, och miniubåtar , för försvarsmakten helt okända då det begav sig .
Men man fick efterhand reda på mer och mer, om vad och vem. Det byggdes även ubåtar inne i landet, som kunde transporteras till Östersjön.
//Thule