Jag har läst boken, går att beställa här http://www.omojlig-ubat.se/Rickard skrev:Hej, har du läst boken? Jag har inte sett om den finns ute till öppen försäljning än?Probos skrev:Jag kan säga att den boken är väldigt intressant, en hel del "ny" information.
Av den "förhandsinformation" som kommit ut i dagspressen verkar det som sagt finnas mycket information i form av sensationella påståenden, men som naturligtvis som allt annat behöver studeras för att se hållbarheten på.
Minkar, sillar och andra ubåtar
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Tack, det finns säkert en del att diskutera när vi har några som läst boken.
Hade författaren något resonemang om Amalia och att hon inte var i närheten av Mälsten den aktuella dagen?
Hade författaren något resonemang om Amalia och att hon inte var i närheten av Mälsten den aktuella dagen?
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Väldigt kortfattat att Amalia var i området men gick på en sydligare kurs än källan som alstrade ljudet samt att frekvensanalysen innehåller mer information än vad som syns i motsvarande analys av Amalias ljudbild, dock inga kommentarer till FOIs utredning.Rickard skrev:Tack, det finns säkert en del att diskutera när vi har några som läst boken.
Hade författaren något resonemang om Amalia och att hon inte var i närheten av Mälsten den aktuella dagen?
-
- Medlem
- Inlägg: 339
- Blev medlem: 28 juni 2013, 10:06
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Har lagt in dessa länkar i ett meddelande på tråden Främmande undervattens... i Stockholms skärgård. Aktuella även under kalla krigets sista år.
http://auvac.org/configurations/view/198
http://www.navy.mil/navydata/cno/n87/us ... ealth.html
http://www.navsource.org/archives/08/08356.htm
http://www.navsource.org/archives/08/08357.htm
http://fas.org/man/dod-101/sys/ship/lsv.htm
I slutet av kalla kriget ska obemannade miniubåtar ha byggts och testats . US Navy har ett par sådana som t.o.m. är 30 meter. De passar med fotografiet av vad som ska ha varit en miniubåt nyligen i Stockholms skärgård. Länkarna visar LSV-1 Kokanee och LSV-2 Cutthroat.
http://auvac.org/configurations/view/198
http://www.navy.mil/navydata/cno/n87/us ... ealth.html
http://www.navsource.org/archives/08/08356.htm
http://www.navsource.org/archives/08/08357.htm
http://fas.org/man/dod-101/sys/ship/lsv.htm
I slutet av kalla kriget ska obemannade miniubåtar ha byggts och testats . US Navy har ett par sådana som t.o.m. är 30 meter. De passar med fotografiet av vad som ska ha varit en miniubåt nyligen i Stockholms skärgård. Länkarna visar LSV-1 Kokanee och LSV-2 Cutthroat.
-
- Ny medlem
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 27 november 2014, 21:11
- Ort: Sundsvall
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/mittnytt/ubat
Hej! Jag var inblandad i det där reportaget.
Tyvärr inte så inblandad som jag skulle vilja ha varit, men nu blev det som det blev av olika jobbtekniska skäl.
Planen var att det skulle göras ett längre reportage eller dokumentär om händelsen vid Brämö i framtiden, men i takt med att "underrättelseoperationen" på Kanholmsfjärden eskalerade, och ubåtshetsen bland befolkningen ökade så kändes det relevant att släppa den här "nyheten".
Bakgrunden är i korthet inte mer komplicerad än att jag för ett ca två år sedan begärde en ny sekretessprövning av de rapporter och dokument som rörde "SUNDSVALLS-INCIDENTEN" 1983.
Detta var i samband med att Mittnytt skulle 40-årsjubilera, och vi ville se om FM gjorde en annan sekretessbedömning nu än för de dokument som vi fick ut 2003.
Svaret var väl "nja", men däremot upptäckte jag spår i texten som gjorde att vi så småningom beslutade oss för stolleprovet att begära ut ALLA ÖB-rapporter och förteckningar över incidenter och UV-kränkningar i Milo NN mellan åren 1980-1990.
Detta gav i sin tur information om en händelse i Brämösundet, som var den i särklass högst klassade observationen under hela 80-talet i Milo NN.
Det framgick även att Shä och Nep hade varit inblandade, varpå vi begärde ut respektive ubåts krigsdagböcker för den aktuella perioden.
Inga större konstigheter alltså, och när man i reportaget påstår att "många uppgifter fortfarande är sekretessbelagda" beror ju det på att 50% av all text i dessa rapporter fortfarande var överstrukna 2012.
Uppgiften om att periskopet skulle ha fotograferats beror nog på att jag kan ha nämnt något om några seglare som ska ha plåtat ett periskop runt samma tidpunkt, fast utanför Hudiksvallsområdet. Sen har detta blandats ihop. Finns faktiskt ett inlägg om denna observation någonstans här på Skalman, tror jag.
Men PM:a gärna om det är nåt ni undrar över. Jag har ju tillgång till det sekretessprövade materialet, och jag gillar att diskutera ubåtskränkningar!
Hej! Jag var inblandad i det där reportaget.
Tyvärr inte så inblandad som jag skulle vilja ha varit, men nu blev det som det blev av olika jobbtekniska skäl.
Planen var att det skulle göras ett längre reportage eller dokumentär om händelsen vid Brämö i framtiden, men i takt med att "underrättelseoperationen" på Kanholmsfjärden eskalerade, och ubåtshetsen bland befolkningen ökade så kändes det relevant att släppa den här "nyheten".
Bakgrunden är i korthet inte mer komplicerad än att jag för ett ca två år sedan begärde en ny sekretessprövning av de rapporter och dokument som rörde "SUNDSVALLS-INCIDENTEN" 1983.
Detta var i samband med att Mittnytt skulle 40-årsjubilera, och vi ville se om FM gjorde en annan sekretessbedömning nu än för de dokument som vi fick ut 2003.
Svaret var väl "nja", men däremot upptäckte jag spår i texten som gjorde att vi så småningom beslutade oss för stolleprovet att begära ut ALLA ÖB-rapporter och förteckningar över incidenter och UV-kränkningar i Milo NN mellan åren 1980-1990.
Detta gav i sin tur information om en händelse i Brämösundet, som var den i särklass högst klassade observationen under hela 80-talet i Milo NN.
Det framgick även att Shä och Nep hade varit inblandade, varpå vi begärde ut respektive ubåts krigsdagböcker för den aktuella perioden.
Inga större konstigheter alltså, och när man i reportaget påstår att "många uppgifter fortfarande är sekretessbelagda" beror ju det på att 50% av all text i dessa rapporter fortfarande var överstrukna 2012.
Uppgiften om att periskopet skulle ha fotograferats beror nog på att jag kan ha nämnt något om några seglare som ska ha plåtat ett periskop runt samma tidpunkt, fast utanför Hudiksvallsområdet. Sen har detta blandats ihop. Finns faktiskt ett inlägg om denna observation någonstans här på Skalman, tror jag.
Men PM:a gärna om det är nåt ni undrar över. Jag har ju tillgång till det sekretessprövade materialet, och jag gillar att diskutera ubåtskränkningar!
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
I lite hast: välkommen till forumet och diskussionen!
-
- Ny medlem
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 27 november 2014, 21:11
- Ort: Sundsvall
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Tack! Är en relativt återkommande läsare, men nu tänkte jag att det var läge att kasta mig in i själva snacket också!
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Fotograferingen av periskopet (seglarna) var geografiskt i närheten av ön Gran, inte så långt söder om Brämösund för övrigt...
Det vore intressant om även händelser i Milo ÖN skulle begäras ut på samma vis.
Det vore intressant om även händelser i Milo ÖN skulle begäras ut på samma vis.
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Bo Pellnäs skriver i Kristianstadsbladet om hans personliga observationer i Törefjärden 1987.
http://www.kristianstadsbladet.se/ledar ... refjarden/
http://www.kristianstadsbladet.se/ledar ... refjarden/
Äh, det löser sig.
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Enligt artikeln så har vi ju nu ett ögonvittne i form av Bo Pellnäs som ser följande intressanta iakttagelser:
"Den andra natten flyger jag med en helikopter över fjärden. Plötsligt ser vi två strålkastare som tätt tillsammans rör sig under vattenytan på rak kurs och ganska fort. När helikoptern sänker sig ner uppfattar de som finns där under ytan troligen både vår egen strålkastare och motorbullret. De två ljuskällorna delar sig och svänger i en nittiograders sväng åt var sitt håll och släcks. Alltså ett högst rationellt beteende om man blir upptäckt.
Vi lyckades aldrig hitta någon ubåt. Det jag såg var sannolikt en eller två undervattensmopeder som sovjetiska marina specialförband då hade tillgång till. "
"Den andra natten flyger jag med en helikopter över fjärden. Plötsligt ser vi två strålkastare som tätt tillsammans rör sig under vattenytan på rak kurs och ganska fort. När helikoptern sänker sig ner uppfattar de som finns där under ytan troligen både vår egen strålkastare och motorbullret. De två ljuskällorna delar sig och svänger i en nittiograders sväng åt var sitt håll och släcks. Alltså ett högst rationellt beteende om man blir upptäckt.
Vi lyckades aldrig hitta någon ubåt. Det jag såg var sannolikt en eller två undervattensmopeder som sovjetiska marina specialförband då hade tillgång till. "
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Tack B Pellnäs, bra att du tar bladet från munnen! Bara att läsa den nya boken dessutom, "omöjlig ubåt"
Den ger en bra beskrivning av vad som skett under 80 talets ubåtsjakter. Dessutom finns bevis idag, från RYSKT HÅLL " att Piranha sattes i aktiv tjänst 1984. Kommer att återkomma till det vid annat tillfälle.
Thule
Den ger en bra beskrivning av vad som skett under 80 talets ubåtsjakter. Dessutom finns bevis idag, från RYSKT HÅLL " att Piranha sattes i aktiv tjänst 1984. Kommer att återkomma till det vid annat tillfälle.
Thule
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Välkommen hit! Kul med nytt folk i tråden och nya infallsvinklar och ett mycket intressant reportage!BrickTamland skrev:http://www.svt.se/nyheter/regionalt/mittnytt/ubat
Hej! Jag var inblandad i det där reportaget.
Ok då förstår jag, jag skrev nog något inlägg i denna tråd om varför reportaget gjordes just nu. Det har varit en märklig eskalering i debatten sedan i somras med inlägg och artiklar och nya böcker, sedan dök ubåtsjakten upp som ett kvitto på posten och med en del märkliga artiklar i media. Så det var med den bakgrunden jag blev lätt konspiratorisk men som alltid så är det den enklast förklaringen som är den sanna. Vi som brukar skriva i detta forum har olika infallsvinklar och ståndpunkter vilket jag tycker är väldigt uppfriskande, jag hör till dem som mer går efter rotorsak och faktiska bevis men tycker det intressant med alternativa teorier.BrickTamland skrev: Bakgrunden är i korthet inte mer komplicerad än att jag för ett ca två år sedan begärde en ny sekretessprövning av de rapporter och dokument som rörde "SUNDSVALLS-INCIDENTEN" 1983.
Detta var i samband med att Mittnytt skulle 40-årsjubilera, och vi ville se om FM gjorde en annan sekretessbedömning nu än för de dokument som vi fick ut 2003.
Jag tycker det är intressant om du vill dela med dig av erfarenheterna från att gräva fram detta.
Smart att hitta en alternativ väg, var det "nja" från FM eller var det från handläggarna på KrA?BrickTamland skrev: Svaret var väl "nja", men däremot upptäckte jag spår i texten som gjorde att vi så småningom beslutade oss för stolleprovet att begära ut ALLA ÖB-rapporter och förteckningar över incidenter och UV-kränkningar i Milo NN mellan åren 1980-1990.
"Alla" är ett vitt begrepp, hur och vem gjorde urvalet? Fick du något från andra arkiv t.ex. Manas?
"särklass högst klassade", en utmanade fråga, hur vet du det? Den verkar inte tagits upp i ubåtskommissionernas slutrapporter, den senaste boken "Omöjlig ubåt" som i första delen listar de mest spektakulära händelserna har inte med denna. Författaren måste ha varit med vid denna händelse.BrickTamland skrev: Detta gav i sin tur information om en händelse i Brämösundet, som var den i särklass högst klassade observationen under hela 80-talet i Milo NN.
Fick du ut krigsdagböckerna i sin helhet?BrickTamland skrev: Det framgick även att Shä och Nep hade varit inblandade, varpå vi begärde ut respektive ubåts krigsdagböcker för den aktuella perioden.
Jag har nämligen sett att i KrA så finns den märklig anteckning om just Sjöhundens krigsdagböcker.
Utdrag från postvisningen hos KrA
"Allmän anmärkning 1982-06-07--15 (Utkik). 1985-11-06--11-07 (NovÖ 85). 1986-04-3--04-09 (Patrik). 1986-05-10. 1986-10-29--11-06. 1990-06-11--06-18 (Falken). 1990-09-16--09-19. 1991-03-04--05-09. 1991-09-24--10-01. 1991-10-03--12-12. Lucka 1983 - 1984, 1987 - 1989. "
Alltså det finns en lucka för åren 1987-1989 samt 1983-1984!
Men om du fått ut dessa år så peka gärna ut i vilket arkiv man kan hitta dem (pm)
Ett par frågor om detta.BrickTamland skrev: Inga större konstigheter alltså, och när man i reportaget påstår att "många uppgifter fortfarande är sekretessbelagda" beror ju det på att 50% av all text i dessa rapporter fortfarande var överstrukna 2012.
I vilka rapporter är det överstruket?
Har du någon uppfattning om överstrykningarna har gjorts när materialet begärts ut eller om det redan är överstruket i det arkiverade materialet? Det ger nämligen mig flera indikationer. Om det är så att överstrykningarna gjorts 2012 vid utlämnande så väcker det andra frågor, t.ex. vem har gjort överstrykningarna, KrA, FM ?
Vilka kriterier görs överstrykningar på m.a.o. hur kan en tjänsteman veta vad som ska strykas i ett 25-30 år gammalt material och vad som inte ska strykas? Speciellt om materialet är väldigt omfattande som "Alla incidenter i Milo NN 1980-1990" så måste det vara väldigt omfattande och kräva mycket tankekraft för att inte missa någon post. Är det omfattande material?
Det är väl också intressant att det vara i samma område som det var en sonarkontakt 1983 men som då klassades ner. Det här med återkommande besök kan i en ny analys visa på nya samband.BrickTamland skrev: Uppgiften om att periskopet skulle ha fotograferats beror nog på att jag kan ha nämnt något om några seglare som ska ha plåtat ett periskop runt samma tidpunkt, fast utanför Hudiksvallsområdet. Sen har detta blandats ihop. Finns faktiskt ett inlägg om denna observation någonstans här på Skalman, tror jag.
Om Brämön är 1:a, har du några kandidater för en topp fem-lista för Milo NN?
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Thule2 skrev:Tack B Pellnäs, bra att du tar bladet från munnen!
Det är alltid bra med fler direkta vittnen till ubåtshändelser. Just förstahandsbeskrivningen om hur man från helikopter observerat undervattensfarkoster med strålkastare i Töre är nog bland den mest "spännande" nya informationen jag sett på ett tag.
Tillsammans med alla andra uppgifter som finns kring ögonvittnen och fotografier så minskar ju inte detta direkt frågeställningen om varför analysgruppen rapporterade till regeringen att det inte finns några bevis på någon främmande undervattensverksamhet i Töre.
Jag har inte haft möjlighet att läsa den än, men det ska bli intressant. Jag vet inte hur väl själva boken matchar mot de referat som fanns i massmedia i stil med att författaren menade att U-137 skulle landsätta/hämta elitsoldater och kärnvapen inne i Gåsefjärden m.m.Thule2 skrev:Bara att läsa den nya boken dessutom, "omöjlig ubåt"
Noterbart för övrigt att författaren tidigare ansåg att frågan var klar och avgjord efter 1995-utredningen, som kom fram till att det gick att bevisa viss undervattensverksamhet men ingen nationalitet.
Det låter intressant. Du får väldigt gärna presentera dessa bevis. Det har ju så att säga påståtts mycket kring Piranha tidigare som inte alltid stämt, så nya bevis är alltid bra att kunna studera.Thule2 skrev:Dessutom finns bevis idag, från RYSKT HÅLL " att Piranha sattes i aktiv tjänst 1984. Kommer att återkomma till det vid annat tillfälle.
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Ser också fram emot de nya bevisen.
Har någon idé om namnstandaren för ubåtar?
De två första Laxarna P865 hade namnen MC-520 och MC-521. Serienummer var för MC-520 01465 och för MC-521 01466.
1988 så påbörjas en tredje som har namnet MC-518 och serienummer 01468.
Så vad hände med serienummer 01467? Kan man utläsa något ur MC-5XX osv?
Varför börjar numreringen på 01465?
Har någon idé om namnstandaren för ubåtar?
De två första Laxarna P865 hade namnen MC-520 och MC-521. Serienummer var för MC-520 01465 och för MC-521 01466.
1988 så påbörjas en tredje som har namnet MC-518 och serienummer 01468.
Så vad hände med serienummer 01467? Kan man utläsa något ur MC-5XX osv?
Varför börjar numreringen på 01465?
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_So ... ne_classes så betyder bokstäverna:Probos skrev:Ser också fram emot de nya bevisen.
Har någon idé om namnstandaren för ubåtar?
De två första Laxarna P865 hade namnen MC-520 och MC-521. Serienummer var för MC-520 01465 och för MC-521 01466.
1988 så påbörjas en tredje som har namnet MC-518 och serienummer 01468.
Så vad hände med serienummer 01467? Kan man utläsa något ur MC-5XX osv?
Varför börjar numreringen på 01465?
"М (M) — малая (malaya, "small")
Any of those prefixes could have С (S) added to the end, standing for специальная (spetsialnaya) and meaning "designed for special missions""
så MS eller MC betyder liten ubåt för specialuppdrag
Ryssarna bytte ju namn och id-nummer titt som tätt på enskilda enheter för att förvirra identifiering så att en senare byggd enhet får ett id-nummer före andra enheter i samma klass behöver inte betyda något.
Angående din fundering om varför numreringen börjar på 01465 så är min gissning är att detta är varvets interna "löpnummer" för det man bygger. Finns liknande system på varv i väst. Objekt nummer 01465, 01466 byggde man vid Admiralitetsvarvet i dåvarande Leningrad.
Med andra ord så skulle det tyda på att nummer 01468 beställs nära de andra två i tid. 01467 kan vara en till Losos eller något helt annat om min teori stämmer.