Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 30 december 2016, 08:07

Kul thule, för första gången på länge känns det väl som vi kan komma någonvart i horsfjärden :)

Jag är dock angelägen om full referens så tråden förstår exakt vilken rapport det rör sig om och att hela sidor postas inte bara valda delar och att alla sidor postas. Vi har ju gett OlaF en del sk1t för selektivt postande som bekant.

Också nyfiken på om denna rapport var underlaget som våra politiker byggde vidare på?
Om det står WP på första sidan så är det många av de i debatten som har haft en egen agenda när dom jobbat för att inte peka ut sovjet i SOU och tidningsartiklar.

Vad man isåfall gjort är att man hemligstämplat bevisen och tok-ljugit och att det inte rättats till idag 2016 är ingen liten skandal gissar jag?

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 30 december 2016, 10:09

För att vara något så när tillmötes gående så här på årets sist dagar så kommer några sidor från den slutanalys som Ch marinen arbetsgrupp gjorde.
Har för närvarande ingen scanner så jag har fotat i stället. Vet ej om texten kom i rätt ordning. Men håll till godo så länge med detta.
Den innehåller även vad som gick fel, brister, framtida behov m.m. vilket jag utelämnar så länge. Gott Nytt År , även till dig Kent :) //Thule
Bilagor
6.jpg
6.jpg (250.2 KiB) Visad 847 gånger
5.jpg
4.jpg
3.jpg
2.jpg

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 30 december 2016, 11:54

Tack Thule :)

Det här kommer väl ta ett tag att jobba sig igenom men detta blev plötsligt väldigt enkelt, sovjetiskt intrång som västtyskland tog rygg på.

Dom diskuterade ju även andra nato ubåtar som tog rygg på ryssarna så inget verkar ha varit heligt.

Horsfjärden är väl i stort sett avklarad om dom nu har lite bevis i appendix eller är tillräckligt tydliga i texten?

Vad jag vill ge mig in på är hur denna rapport, som bör ha legat till grund för SOU utredningarna kunde leda till att man INTE pekade ut sovjet som kränkande part i SOU1995 och SOU2001?

Detta ser inte bra ut tycker jag och vi måste väl isåfall förstå vad motivationen var till denna uppenbara historierevision, realpolitik eller köpta av ryssarna :)

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 30 december 2016, 13:39

Realpolitik med hänsyn just till ryssarna" och det förbannade dubbelspelet man upprätthållit i alla år, men get sken av något annat. Sossepolitik och rysk politik är lika i många stycken. " Vi gör så här, men säger att vi gjorde så här" kommer någon på sanningen så skyller vi på tredje part, eller blånekar //Thule

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bergman » 30 december 2016, 18:25

Kent skrev:
Thule3 skrev:Ola F, jag har nu 300 sidor med analys gruppens incident ubåts rapport rörande tiden 29/9 tom 29 /10 1982 för Hårsfjärden incidenten och händelserna kring Mälsten med omnejd . Kan du vänligen tala om vilka krigsdagböcker det är som du refererat till . God Jul /Thule
Noterar att den som hela tiden klagat på att vissa personer har haft information som inte vi övriga haft nu själv inte delar med sig.

Nu har du har dessa 300 sidor i 2 veckor....
Kent, Det är väl jag som har klagat på att de som sitter på info inte vill dela med sig,.. att info istället används till att driva en agenda. Vi vet ju att krigsdagböckerna finns hos vissa av forumdeltagarna men att vi andra "oinvigda" får klara oss utan den oredigerade bakgrundinformationen.

Thule lägger mycket tid på att kontakta div myndigheter, något som vi andra är dåliga på. Vi har Thules ord på att han avser att dela med forumet. Men han behöver mer tid. Jag tycker att det är rinligt att vi ger honom en viss tid innan vi börjar klaga.

1982-10-07. Jag reagerar på att man här uppmätt en Ubåt som gör 8 knop under vattnet syd Oxnö Udde. Ubåten har Bergholmen att ta hänsyn till o sedan en rejäl uppgrundning NO Bergholmen. Att köra 8 knop under vattnet här med en 50-70 m lång Ubåt visar på stor skicklighet o tyder väl på mycket god kunskap om området? Är det månne Sjöhunden som först hör denna Ubåt o som sedan skickar en helikopter att mäta?

- Hur är axxet? på en 70m lång Ubåt? Hur många meter behöver den för att nå en hastighet av 8 knop? Talar vi el eller diesel drift? Är det uppmätta värdet i rapporten rimligt givet de navigatoriska förutsättningarna?


B.

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 31 december 2016, 07:14

Återkommer med den mer detaljerade beskrivningen senare, det är flera sidor//Thule
Bilagor
aaa.jpg

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 31 december 2016, 07:51

Bergman,

U137 gick väl i runt 8 knop och det är väl ett par av oss som hävdar att dom inte navigerade fel förräns i sista giren.

Behövs väl dock navigationsbojar eller god lokalkännedom?

Framförallt, passar ju otroligt illa ihop med en ubåt i mellanläge med tända lanternor som också beskrevs, den låter INTE som en inträngande sovjetisk ubåt...

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 31 december 2016, 08:18

Det verkar ju som att en Västtysk ubåt kommit in på svenskt vatten när den skuggade ryssarna", sedan gick den ut på internationellt vatten igen och låg där och avvaktade vad som hände . Stämmer i så fall mycket bra med Hanells uppgift bl a. //Thule

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 31 december 2016, 08:32

Ja det kan ju så klart vara västtysken som kör ut igen :)

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 31 december 2016, 09:10

Vi hade väl även en uppgift om kontakt via V tyska ambassaden ? //Thule

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 31 december 2016, 19:22

Ja en västtysk ubåt kan vi nog utgå ifrån att den fanns på plats, Visborg fick in västtysk radar, vid ett annat tillfälle västtysk radar, ÖB krigsdagböcker kontakt genom Västtysklands ambassad och nu denna rapport som omnämner västtysk ubåt uppe vid Sandhamn.

Vi gissade ganska bra mao :D

Vi har ju alltid sagt att vi sitter och gissar och aldrig har bevisen, jag är lite nyfiken på om forumet anser denna rapport vara bevis nog eller om det finns dubier kring denna rapport, har den diskuterats tidigare här i tråden?

Om inte så bör den väl vara nyckeln till hela Horsfjärden för den är marinens egna rapport som filtrerat alla krigsdagböckerna och vi har ju tidigare sagt att i råmaterialet så vet vi ju inte vad som var något och vad som var ingenting. Här har vi ju den färdiga analysen, bevisen som vi alltid sagt att vi inte haft tillgång till :)

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bergman » 1 januari 2017, 16:35

Gott NYTT! Hittade det här angående namnet på fjärden vi så ofta talar om.

B.
horsfjarden a.jpg

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bergman » 1 januari 2017, 20:23

Bergman skrev:1982-10-07. Jag reagerar på att man här uppmätt en Ubåt som gör 8 knop under vattnet syd Oxnö Udde. Ubåten har Bergholmen att ta hänsyn till o sedan en rejäl uppgrundning NO Bergholmen. Att köra 8 knop under vattnet här med en 50-70 m lång Ubåt visar på stor skicklighet o tyder väl på mycket god kunskap om området? Är det månne Sjöhunden som först hör denna Ubåt o som sedan skickar en helikopter att mäta?

- Hur är axxet? på en 70m lång Ubåt? Hur många meter behöver den för att nå en hastighet av 8 knop? Talar vi el eller diesel drift? Är det uppmätta värdet i rapporten rimligt givet de navigatoriska förutsättningarna?

B.
Ibland e jag väldigt seg. Thules uppgifter matchar Tunanders rapporterade dagböcker perfekt. Ubåten kommer från Horsfjärden, bryter sig igenom spärren Alvsta Långholmar/Långholmsgrundet,.. sedan stävar den SO ut på Mysingen i 8 knop. Både Tunanders o Thules rapporter talar om Ubåt med låg doppler. Det är "Balls to the Wall" som gäller när den lämnar Horsfjärden.

Enligt Tunander avslutas jakten med på Ubåten Väst Mysingsholm på Mysingen strax innan 23.00 då även eldförbud införs.
Utbrytning.gif
B.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 1 januari 2017, 23:15

Vänta nu bergman, vilket datum är detta?

Vet vi att det var en konventionell ubåt?
8 knop talar iofs för det.

EDIT: 7 oktober.

Nu blir det intressant för då har vi helt plötsligt en konventionell ubåt i horsfjärden (tror jag) :)

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 2 januari 2017, 07:14

Ett vittne har beskrivit Wp ubåt med skiss och även fått se olika bilder på ubåtar. Vittnet kunde även peka på specifika detaljer. Min teori är att denna konventionella" ubåt gick in, för att lämna av en miniubåt //Thule
Bilagor
b.jpg
a.jpg

Skriv svar