Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 755
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Urban » 13 mars 2017, 13:25

Draken och Gripen utrangerades 1 juli 1982.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bergman » 13 mars 2017, 14:25

Kent skrev: Talar ofta med Andres faktiskt, så vad vill du veta?
Kent, Vi här undrar hur det går med Jallai o hans ev förändrade uppfattning om Ubåtarnas nationalitet. Om han inte vill svara dig är det OK,.. för ett icke svar kan ju oxo vara ett svar.

Sedan har jag för mig att du skrev att du känner någon som var stationerad på en av de Svenska Ubåtarna,.. (hittar inte inlägget) Har du möjlighet att fråga honom om Lindfors uppgift stämmer att två Svenska Ubåtar hade stationerats vid Territorial vatten gränsen?

B.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 13 mars 2017, 15:29

JHAN skrev:
Stighult
Det vi vet, är var Sjöhästen och Sjöhunden höll hus. Det skumma är att t.ex Lindfors i sin bok under ytan skriver att två ubåtar var med i Notvarp? Har inget på att det fanns några fler svenska ubåtar i Stockholm´s farvatten. En tanke som gnager hos mig. Emil Svenssons Notvarp var så hemlig att det inte dokumenterades på normalt sätt, bara muntlig information. Tänk tanken att det var två tyska ubåtar som skulle vara med, plötsligt blir de tyska ubåtarna logiska?
Så här skriver Lindfors,
s.78 Vid territorialvattensgränsen placerades tvä svenska ubätar för fjärrspaning. De skulle förhoppningsvis ge de första indikationerna
pä ett främmande inträng.
Vi vet ju inte vilka ubåtar det var, precis som alla andra så är Lindfors bok klinisk ren från alla detaljer förutom när det gäller amerikanska ubåtar.

Vi har väl följande ubåtar att välja mellan?
Man kan väl gissa att det bör ha varit Näcken eller Sjöormen klassen?

Draken II-klass (1960–1961)
HMS Draken (Dra)
HMS Gripen (Gri)
HMS Vargen (Vgn)
HMS Delfinen (Del)
HMS Nordkaparen (Nor)
HMS Springaren (Spr)

Sjöormen-klass (1967–1968)
HMS Sjöormen (Sor) HORSFJÄRDEN
HMS Sjölejonet (Sle)
HMS Sjöhunden (Shu) KAJPLATS
HMS Sjöbjörnen (Sbj)
HMS Sjöhästen (Shä)

Näcken-klass (1978–1979)
HMS Näcken (Näk)
HMS Najad (Nad)
HMS Neptun (Nep)
Bara rätta lite. Sjöhunden låg som spärr och lyssnarpost ute på Hårsfjärden. Sjöhästen vid kaj Vitså (Berga). Sjöormen låg troligen i malpåse/docka. varv för ombyggnad. HMS Neptun får jag koll på nästa vecka.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 13 mars 2017, 16:45

Jag tycker vi börjar komma någonvart i Horsfjärden ( utan att tala för forumet, min personliga åsikt) :)

Västtysken är bokslut för mig, han var där och det visste försvaret om.

Att Sovjet var där i form av SPLT och Whiskey är för mig också klart, Lindfors har gett mig motiven för dessa kränkningar.

Vad mer kan det finnas för stenar att vända på?

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 14 mars 2017, 06:57

Föremålet Hanell" beskriver, som man såg nästan rakt under kölen på HMS Visborg" drygt 10 meter långt och avlämnade bandspår på botten, spåren syntes tydligt enligt operatörens uppgift till Hanell ? //Thule

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 14 mars 2017, 06:59

Bergman skrev:
Kent skrev: Talar ofta med Andres faktiskt, så vad vill du veta?
Kent, Vi här undrar hur det går med Jallai o hans ev förändrade uppfattning om Ubåtarnas nationalitet. Om han inte vill svara dig är det OK,.. för ett icke svar kan ju oxo vara ett svar.

Sedan har jag för mig att du skrev att du känner någon som var stationerad på en av de Svenska Ubåtarna,.. (hittar inte inlägget) Har du möjlighet att fråga honom om Lindfors uppgift stämmer att två Svenska Ubåtar hade stationerats vid Territorial vatten gränsen?

B.
Väntar på svar i från Anders.

Min vän som var på Sjöhästen hade nog inte så mycket koll på vart de var och när, han jobbade vid hydrofon men jag kan fråga när vi talas vid nästa gång. Men att Sverige hade ubåtar som låg och lyssnar kring gränsen är väl rätt självklart vid en sådan här incident.

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 14 mars 2017, 08:15

Personen som "normalt" var förste hydrofonist på ubåten Sjöhästen placerades på Mälsten "
//Thule

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 14 mars 2017, 08:28

Det här med detaljerade sovjetiska kartor och sjökort, mer detaljerade än svenska dito, är inkriminerande för de som hävdar att Sovjet aldrig kränkte oss :)

Skall man vara riktigt petig, inte ens en grundstött ubåt i vår inre skärgård räckte som bevis för sovjetiska medvetna intrång...

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 14 mars 2017, 08:38

I väntan på Godot, f"låt, jag menar Jallai, några intressanta bilder. Speciellt den lilla ubåten i mitten första bilden, och värmeslingorna på dykdräkten.
//Thule
https://fotki.yandex.ru/next/users/foto ... iew/629726

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 14 mars 2017, 08:45

Angående vilka ubåtar som var med.

” Chief of the Submarine Division in Karlskrona, proposed to the staff of Naval Base East that they could use his three, more modern, Näcken-class submarines to cover the exits of Hårsfjärden and Mysingen with their sonars. This would have given the anti-submarine forces more advanced sonars.21 However, the naval base was not inter- ested in this proposal, Bruzelius said.”

Sid 32 från The Secret War

Så alternativen minskar på svenska ubåtar som bevakade gränsen.

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 14 mars 2017, 09:57

Per Anderssons artikel är ju facit på väldigt mycket !
"enligt väl informerade personer återupptas den avbrutna operationen utanför Blekinge med den mindre farkost som utrustats med särskild utrustning en månad efter att U-137 återkommit till Ryssland"

http://www.kustjagarna.se/kjbloggen/201 ... rksamheten


//Thule

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 14 mars 2017, 10:36

Med tanke på Hanells uppgifter" //Thule
Bilagor
1.jpg

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 14 mars 2017, 10:52

Lite bilder skadar inte
http://cyberneticzoo.com/tag/rov/

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 14 mars 2017, 11:05

Den här bilden illustrerar hur relativt enkelt det är att lämpa en miniubåt över ena bord sidan ner i havet. Något som jag påpekade för flera år sedan och möttes av hejdlösa protester från ett visst håll. Det var näst intill omöjligt ett sådant omständigt arrangemang ! Tänker man då hur pass mycket lättare en Triton farkost är , så är operationen en baggis, och gärna när det är mörkt kring Oktober / November si så där ! //Thule
Bilagor
2.jpg

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 14 mars 2017, 12:44

Thule3 skrev:Den här bilden illustrerar hur relativt enkelt det är att lämpa en miniubåt över ena bord sidan ner i havet. Något som jag påpekade för flera år sedan och möttes av hejdlösa protester från ett visst håll. Det var näst intill omöjligt ett sådant omständigt arrangemang ! Tänker man då hur pass mycket lättare en Triton farkost är , så är operationen en baggis, och gärna när det är mörkt kring Oktober / November si så där ! //Thule
Att lyfta något som väger 5,5 ton och som hänger och dinglar är aldrig lätt.

Att dessutom göra det dolt och snabbt på natten måste på denna tiden varit ganska avancerat och de lär har fått många bucklor både på ubåten och moderskeppet.

Våra trållämmar väger cirka 1200kg, och jag kan lova att det smäller bra när dessa skall tas in i lite sjö

http://www.utbultsfiskekonsult.se/Gunna ... bild-1.jpg

Skriv svar