Då debatten i andra trådar har en tendens att bli lite OT ( inte minst pga av mig själv ), skapar jag här en bred och allmän tråd om ubåts-kränkningar. Deras existens eller inte. Vem som eventuellt gjorde vad eller inte. Teknik. Utrustning. Organisation. Motiv. Och olika incidenter.
Min egen bergfasta övertygelse är att Sverige i minst 15 års tid varit utsatta för mycket omfattande, aggressiva och fräcka militära specialoperationer från Sovjet / Ryssland.
Min uppfattning grundar sig till stor del på följande.
1.Egen omfattande forskning i öppna källor om den Sovjetiska kapaciteten vad gäller specialförband, dykarfarkoster och miniubåtar.
2.De offentliggjorda uppgifterna om de faktiska operationer vi har upptäckt. Dvs offentliga utredningar m m.
3.Carl Bildts anförande iför Kungl. Krigsvetenskapsakademien 1990. Som utrikes och säkerhetspolitisk expert i Moderata samlingspartiet var Carl Bildt var djup engagerad i denna fråga under hela 1980-talet och satt med i den första Ubåtsskyddskommisionen 1983. Han blev pariledare 1986 och sedermera blev han också som bekant statsminister. Att han har haft tillgång till mycket kvalificerat material kan vi lugnt utgå ifrån.
I sitt anförande inför KKrva 1990 talar han i "hypotetiska" termer. På det viset kunde han berätta en hel del om de Sovjetiska enheter som opererat i Sverige utan att bryta mot några lagar. Mycket av det han "antog" i sitt anförande har senare visat sig stämma exakt enligt numera öppna Ryska källor.
4. Egen militär verksamhet efter värnplikten då jag vid två tillfällen fått mycket intressanta föredragningar av två olika mycket kvalificerade militära befattningshavare med stora kunskaper på området.