Syftet som jag förstod var att bedriva underrättelseverksamhet.
Bedrev Sverige underrättelseverksamhet och i så fall hur länge? 50, 60 och 70-talet??
Det är en annan frågeställning.millgard skrev:Varför skulle det ha upphört?
Jo, det var mer ur ett markperspektiv jag funderade.millgard skrev:Uppenbarligen gjorde man ju det (tänker på catalinan etc) men allt beror väl på hur man definierar saken. Signalspaning har man ju bedrivit alltsedan dess och det är ju inte ens hemligt numer. Men om definitionen är svensk personal på sovjetisk mark torde det vara svårare att få svar på...
På 50-talet gjordes ju ett antal landsättningar av exilbalter med till synes ganska förödande resultat för dessa, men tänker du på svenska förband?MD650 skrev:Det gick ett debattprogram med Jan Guillou för ett antal år sedan där han genomförde ett "spel" med olika befattningshavare där det bl.a. "landsattes" svensk personal i Baltikum. Fiktivt eller med någon reell bakgrund?
Det var nog det som den första filmen handlade om.Rickard skrev:
På 50-talet gjordes ju ett antal landsättningar av exilbalter med till synes ganska förödande resultat för dessa, men tänker du på svenska förband?
När jag var ubåtschef i början av 90-talet så ärvde jag det här taktiska mönstret. Då hade man slutat att fotografera, men däremot så gjordes inträngningar i underrättelsesyfte. Det egentliga taktiska syftet med det var att lära ubåtscheferna att operera på andra sidan där det skiljer sig dramatiskt vad gäller taktiskt uppträdande med tanke på geografin och bottentopografi osv. Dessutom så övades det, rätt omfattande, med att skjuta in minorna. Jag kan bara bekräfta att dessa övningar levde ända in på 90-talet.
Jag hade också läst det där och letade faktiskt efter just den sekvensen i går kväll bland mina FOKK-böcker, men jag hittade det inte. Jag minns att det kändes som något som inte "borde" kommit med, här exponerades plötsligt något sannolikt ytterst känsligt och hemligt.Wedman skrev:Andra uppseendeväckande redogörelser finns i FOKK 18 (Vi levde i verkligheten - Marinens operationer och taktik under det kalla kriget.). Där kan man läsa (sidorna 43-44) att svenska ubåtar in på 1990-talet övade inträngning på andra sidan för att ta fotografier av hamnar i Baltikum och för att öva inskjutning av torpedminor:
Jo, jag instämmer till fullo. Samtidigt borde det kanske inte vara så förvånande genom att just förmågan till dolt uppträdande är en av de stora fördelarna med ubåtar.Rickard skrev:Jag hade också läst det där och letade faktiskt efter just den sekvensen i går kväll bland mina FOKK-böcker, men jag hittade det inte. Jag minns att det kändes som något som inte "borde" kommit med, här exponerades plötsligt något sannolikt ytterst känsligt och hemligt.
Visst står personen som gör uttalandet som "okänd" i texten?
Jo, absolut, det är väl mest att det är en betydande politisk skillnad på att ha svenska ubåtar som vid behov dolt kan bekämpa fientlig invasionsflotta jämfört med att själv utföra kränkningar under fredstid.Wedman skrev:Samtidigt borde det kanske inte vara så förvånande genom att just förmågan till dolt uppträdande är en av de stora fördelarna med ubåtar.
Rickard skrev:Jo, absolut, det är väl mest att det är en betydande politisk skillnad på att ha svenska ubåtar som vid behov dolt kan bekämpa fientlig invasionsflotta jämfört med att själv utföra kränkningar under fredstid.Wedman skrev:Samtidigt borde det kanske inte vara så förvånande genom att just förmågan till dolt uppträdande är en av de stora fördelarna med ubåtar.
Tror du tänker på "Ramona", en s.k miniserie som gick runt jul 2001-2002 gissningsvis. Manus och regi av Harald Hamrell och Peter Englund. Svt-produktion som tyvärr inte finns utgiven efter att den sändes på tv.MD650 skrev:Såg en dokumentär eller om det var en dramaserie där bl.a. svensk eller svensk anställd personal landsteg i Baltikum från torpedbåt som kördes av en tysk.
Expressen har 2003 en detaljerad artikel om Ramona, http://www.expressen.se/nyheter/verklighetens-ramona/.Cuba skrev:Tror du tänker på "Ramona", en s.k miniserie som gick runt jul 2001-2002 gissningsvis. Manus och regi av Harald Hamrell och Peter Englund. Svt-produktion som tyvärr inte finns utgiven efter att den sändes på tv.MD650 skrev:Såg en dokumentär eller om det var en dramaserie där bl.a. svensk eller svensk anställd personal landsteg i Baltikum från torpedbåt som kördes av en tysk.
Häger/Villius har gjort en film om samma tema: "Sista båten till Jurkalne". Verkar vara slut hos Svt men hittade den här: http://www.webhallen.com/film/dvd/89489 ... ch_sverige