Töre-incidenten 1987

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av JohnT » 18 april 2012, 23:35

millgard skrev:Det är väl en fråga som inte hör hemma i tråden, men iom att jag själv var med och fältprovade DART året 90-91 och det fanns gott om förband som inte hade tillgång till det då så känns det som om 1987 var väldigt tidigt bara..
Dart betyder DataRapporteringsTerminal, sen att det idag är synonymt med funktionen i TR8000 betyder det att det var den första?
När du säger att du fältprovade Dart är du säker på att det var den första versionen av DART i försvarsmakten?

Är inte Radiostation 195 (Ra 195) och KV-DART 301 äldre än 1991 ??

Mvh
/John

viking67
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 november 2007, 06:31
Ort: Sthlm

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av viking67 » 19 april 2012, 08:02

sonderling skrev:
Robert Lindqvist skrev:kul med ögonvittnen. även om det var en groda och inte en grodman :P Dom där helikoptrarna har jag hört en del om. Du var inte där när man sköt den där berömda spärrelden med GRK mot avspärrningen? närmare 100 granater eller nåt sånt om jag minns rätt. Rubrikerna var feta i kvällstidningarna dagen efter "GRANATREGN ÖVER TÖREFJÄRDEN INATT" :D
Hm det där befälet som dök upp med handgranater. Vet du varifrån han kom. grad? *nyfiken*

du nämner en intressant sak. jäkligt mysko att inte området avlystes. om inte annat med tanke på att det sköts skarpt lite här och där. Journalister lär ha varit överallt och t o m visat i direktsänd tv var avspärrningar låg m m. :roll:

Den där kvinnan som pratade ryska på radion. vilken sorts radio fick ni in det på och fick ni nån förklaring till vad det handlade om?
Ja det där granatregnet måste ju varit det som jag somnade till.

Befälet tror jag var Kapten och han var iallafall inte från I22 i Kiruna, möjligtvis Boden. Han verkade väldigt överspänd. Jag minns man satt där och sket och kollade på de där handgranaterna som låg uppradade på en sten bredvid latrinen och jag funderade på om man skulle dra upp byxornba först eller kasta handgranaterna först..

Ja jag har också funderat på detta med att man sköt skarpt och att det är ju rena turen att ingen blev träffad.

Radion, ja det var vår militära radio, en sådan man bär på ryggen. Det var ett jäkla tjattrande på ryska, jag tror det var signal spannande trålare men det kan vara som jag fått för mig.
Jag vet att vi rapporterade det men reaktionen var lite ja det där ja, det är bara......

Sonderling
1 Plut. 3 Jkomp I22/FO66 1987
C stab under Töre incidenten överflyttad till Pi.
Hej på er alla,
Jag har inte vart inne på forumet på dryga 4 år, men fick ett PM från Sonderling som undrade om jag inte kunde bidra med lite fakta om Töre incidenten 1987.

Till att börja med så tycker jag att hela operation var ett stor kaos!
Kändes lite som om det var en kamp mellan dom olika vapenslagen mer än att finna en eventuell undervattens farkost.
Men, att det var nån form av undervattens farkost inom dom avspärrningar som man upprättat är jag helt övertygad om.
Jag blev på något märkligt sätt utlånad till en mindre ingenjörs grupp som var ansvarig för en av dom avspärrningar som sattes upp i farleden mellan två öar och norra fastlands delen i mitten av Bottenviken (Törefjärden) i höjd med Pålänge om jag inte minns helt fel. Jag var med med en egen utvald grupp tilldelad uppgiften att skydda ingenjörs gruppen vid deras avspärrning. Vid avspärrningen som bestod av ett timmerbröt med nedsänkta galler grindar belagda med Laxgarn (Fiskenät) för att försvåra för dykare så låg även en av Flottans bevakningsbåtar. En sen kväll var jag ombord på denna båt för att ta mig en kopp kaffe då sonar operatören plötsligt får upp ett stort, och sen en till två mindre föremål på skärmen. Detta var innanför avspärrningen och vad jag kan minnas enligt befälhavaren ombord max 50 meter från avspärrningen. Vi fick vid detta tillfälle inget eldtillstånd!

Jag var även under några dagar stationerad vid ett eget avlyst område inom operationsområdet där ett förband/myndighet hade satt upp en avlysningsanläggning i ett sommarhus. Att det var ett eget avlyst område är jag säker på då det var jag som gjorde avlysningen med mina soldater. Från denna position kunde jag se vissa vapeninsatser. Det var både handgranater och burkladdningar. Vet att man även med hjälp av förrådsmän satte samman laddningar innehållande sprängdeg och Pentyl stubin med slagtändare. Såg att någon skrev att detta nog var för att störa eventuell söm ombord på en undervattensfarkost och jag kan bara hålla med. Alltså inte verkan eld i någon form. Sen så vet jag att man även använde så kallade Cobror (Bensindrivna bergs borrmaskiner) vid vattenbrynet, detta också för att skapa oljud. Alltså lite av en psykologisk krigföring. När det kommer till vapeninsats med finkalibriga vapen så skedde detta också, åtminstone vid ett tillfälle som jag vet, och detta skedde på en ö där man med helikopter (AF1) flög in skyddsstyrka (I22) tillsammans med hundförare (F21). Insatsen var mot dykare som man hävdade hade gjort en uppstigning för att sända ett meddelande. Platsen fick man fram genom signalspaning (Triangulering)
Så, det var lite av vad jag kan tillföra i tråden.

I22/FO66

viking67
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 november 2007, 06:31
Ort: Sthlm

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av viking67 » 19 april 2012, 08:57

JohnT skrev:
millgard skrev:Det är väl en fråga som inte hör hemma i tråden, men iom att jag själv var med och fältprovade DART året 90-91 och det fanns gott om förband som inte hade tillgång till det då så känns det som om 1987 var väldigt tidigt bara..
Dart betyder DataRapporteringsTerminal, sen att det idag är synonymt med funktionen i TR8000 betyder det att det var den första?
När du säger att du fältprovade Dart är du säker på att det var den första versionen av DART i försvarsmakten?

Är inte Radiostation 195 (Ra 195) och KV-DART 301 äldre än 1991 ??

Mvh
/John
Tjena,
Ra 195 i kombination med KV-DART 301 var i bruk redan under mitt/slutet av 80-talet.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av millgard » 19 april 2012, 09:10

Aha, jag var inne på RA380 osv. Sorry för OT. :)

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Robert Lindqvist » 19 april 2012, 13:32

Det där förstår jag inte över huvud taget. Hur i allsin dagar skall ingenjörssoldater klara av att avlägsna (eller få dit) en "spärr av timmersläp". De har vare sig utrustning eller kunskap för sådant. Det som skedde var att timmerbogserare drog dit och "parkerade" ett timmersläp över farleden. När militären var färdiga så tog de väck släpet igen.
mja, fråga inte mig. Jag är varken expert på timmerflottning eller militärt ingenjörsarbete. Men det står så i Statens Offentliga utredningar - SOU 2001:85 "Perspektiv på ubåtsfrågan". Att det var ingenjörsoldater som som började avlägsna timmerspärren mitt på dagen den 6 augusti. Och att "något" då verkade på att smita ut så fort tillfälle gavs. Men själv vet jag inte.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av varjag » 19 april 2012, 13:42

Att det var ingenjörsoldater som som började avlägsna timmerspärren....
Hmmm.. vad använde dom för det - båtshakar....? :D

Efter att ha läst Donkeymans post om ''timmerspärren'' - kan det i bästa fall ha varit grågossar - som OMBAD bogserarskeppare - att avlägsna densamma. Ingenjörstrupperna i all ära - men att flytta timmerflottar tillhör inte deras expertis....det behövdes nog civil assistans, Varjag

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Robert Lindqvist » 19 april 2012, 14:02

angående plockepinnet med timmerstockar håller jag med om civil expertis låter rimligt. men utredningen skriver faktiskt så. möjligen var ingejörssoldaterna där och glodde utan att kunna göra någon nytta, medan civilt folk fick bort timmersläpet. Och sen förvandlas det i militära rapporter till en rent militär grej. ja , vem vet. :)

viking67. tack för ett spännande vittnesmål :) Det ligger helt i linje med mina uppgiftslämnare som var där då. signalspaning och insatsstyrka som sätts in med helikoptrar.

jag blev nyfiken på bevakningsbåten. vad var det för sorts sonar den hade efter som den kunde "se" två mål? kan du berätta mer om det? :)

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Donkeyman » 19 april 2012, 17:31

Det är tydligen lite olika uppgifter om vad för "timmerspärr" som man hade. Eller kanske det var olika på olika ställen. Jag har bara hört från dem som jobbade ombord på MoDo:s timmerbogserare den gången att man drog fram ett helt reguljärt släp och förtöjde tvärs över inloppet till Töre. Ett sådant timmersläp består av så kallade "timmerflottar". Varje flotte är 5 meter bred, 5 meter djup och 25 meter lång. Den innerhåller 500 kubikmeter med timmer. Detta hålls samman av kättingar som är applicerade varje längdemeter på ramen och hårt sammanspända. Vi snackar alltså om en kompakt timmerbunt som man absolut inte bryter upp.

Flottarna kallas för "ramar". Varje ram har också en så kallad dragkätting i längsled. Den används för bogseringen och består av grövre kätting. Sedan är ramarna hopkopplade i längsled med någon meters mellanrum. Vidare är släpet uppbyggd med flera sådana längder i bredd. De största släpen var 15 ramar långt och 5 längder brett. Nu tror jag inte att det var något sådant man använde i Töre. Det var nog ett mindre släp. Dessutom kopplade man säkert isär släpet en del innan det användes som "blockad". Bland annat därför att man behöver 5 meters vattendjup och så skall det förtöjas på ett förnuftigt sätt. Det är trots allt ett enormt värde som ligger där. Och det går förlorat om släpet "havererar" eller bryts sönder. Vi snackar om stora 7-siffriga tal. Även på den tiden.

Sådana kolosser kräver bogserbåtar som har "power". Det kräver också folk som är vana vid att hantera dem. Bland annat måste man veta hur de skall förtöjas så de inte blir skadade av väder och vind. Annars går det helt enkelt åt h****e. Och militären har definitivt inte utrustning eller kunskap till något sådant. Men när jag läser vad "Viking 67" skriver så får jag ett intryck av att det kanske varit lite enklare "timmerbrötar" som användes på en del ställen. Som komplement till det stora släpet som man bevisligen lade rätt över infarten och som skulle tvingat en u-båt att dyka så djupt att högsta punkten i vart fall var 5-6 meter under vattenytan.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Rickard » 19 april 2012, 19:36

Rickard skrev:Här kommer något fantasieggande! Tidningen Z, nr 2, 1990.

Bild
Vad tror ni som är sjökunniga, finns det naturliga förklaringar till mörkheten under ytan?

Om det är en undervattensfarkost, kan man dra någon slutsats kring den? Jag försöker se om den rör sig rakt bortåt från helikoptern med fotografen (och är relativt litet och kompakt) eller om den möjligen rör sig diagonalt och är mera långsmalt.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av varjag » 20 april 2012, 13:47

Rickard skrev:Här kommer något fantasieggande! Tidningen Z, nr 2, 1990.

Bild

Fiskstim - som jag ser det, kanske just de siklöjor som nämnts tidigare - och som kan uppträda i tiotusental. Just som mörka skuggor under vattenytan.
My tuppence, Varjag

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Stilleben » 20 april 2012, 13:52

Ja, det kan väl inte finnas så många minkar.....

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Rickard » 20 april 2012, 19:30

varjag skrev:Fiskstim - som jag ser det, kanske just de siklöjor som nämnts tidigare - och som kan uppträda i tiotusental. Just som mörka skuggor under vattenytan.
Mm, inte alls omöjligt och det skulle kunna förklara den till synes osymmetriska formen.

Det som kan tala för att bilden föreställer en "riktig" ubåt är att den publicerades tillsammans med bilder från Utö-jakten 1980 och bilden från Gullmarsfjorden 1985 (senare officiellt det enda fotografiet på främmande undervattensfarkost) - i en artikelserie där det verkar som någon från försvaret läckte ut ett antal bilder till tidningen Z.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av millgard » 20 april 2012, 20:19

Men håll med om att det är lite märkligt att det aldrig skulle vara ubåtar (som bevisligen byggdes - varför?) utan alltid fisk, minkar eller annat som ständigt uppträder i havet...

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Stilleben » 20 april 2012, 22:07

Den bevisning som finns beträffande främmande ubåtar, stora som små, under ubåtsjakterna är ju enbart indicier, undantagandes den vanliga ubåten vid Hävringe-incidenten ute till havs. Riktiga bevis saknas alltså! Vilket gett upphov till teorierna om sillstim och minkar!

Dock står det ju försvaret helt fritt att leverera riktiga bevis och främst alltså sina påstådda foton av miniubåtar!!!

Det är verkligen högt på tiden! För vilken skada skulle detta kunna vålla Sverige c:a 25 år efter?

Kanske det då också framträder några ryssar, kanske någon avhoppare, som kan berätta att "jag var med". Det är som sagt också anmärkningsvärt att det efter så många år inte finns några sådana!

Beträffande miniubåtarna under kriget, de italienska, tyska och brittiska, fungerade ju dessa hyggligt så länge de inte blev upptäckta. Alltså vid överraskande anfall. Exemplet är ju t.ex. raiden mot Tirpitz.

Men i såväl Karlskronabassängen som Töreviken pågick alltså jakten efter ubåtar c:a tre veckor med bl.a. många sjunkbomber på grunt vatten och avspärrningar utan resultat. Hur skulle en miniubåt kunnat undgå att uppbringas och hur skulle den kunnat undkomma? Sjunkbombad på grunt vatten - jo, jag tackar....Begav de sig sedan, sedan de lyckats passera avspärrningarna, i undervattensläge ända till Ryssland?

Påståendet att Sovjet redan under 1980-talet hade de superhemliga miniubåtar som ovan presenterats är jag tvivlande till. Atlantpaktens miniubåtar skulle då ha varit underlägsna deras?

Och fortfarande: Varför skulle ryssarna sända sina topphemliga konstruktioner upprepade gånger hit med de stora riskerna för avslöjande enligt ovan för uppbringning och avslöjande?
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 21 gånger.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av millgard » 20 april 2012, 23:17

Jag tror inte att uppbringanderisken var så stor faktiskt, riktigt skarpa insatser gjordes inte förrän långt senare som framgår ovan. Innan dess vägdes nog politiken högre.

Skriv svar