Töre-incidenten 1987

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Robert Lindqvist » 17 april 2012, 13:49

kul med ögonvittnen. även om det var en groda och inte en grodman :P Dom där helikoptrarna har jag hört en del om. Du var inte där när man sköt den där berömda spärrelden med GRK mot avspärrningen? närmare 100 granater eller nåt sånt om jag minns rätt. Rubrikerna var feta i kvällstidningarna dagen efter "GRANATREGN ÖVER TÖREFJÄRDEN INATT" :D
Hm det där befälet som dök upp med handgranater. Vet du varifrån han kom. grad? *nyfiken*

du nämner en intressant sak. jäkligt mysko att inte området avlystes. om inte annat med tanke på att det sköts skarpt lite här och där. Journalister lär ha varit överallt och t o m visat i direktsänd tv var avspärrningar låg m m. :roll:

Den där kvinnan som pratade ryska på radion. vilken sorts radio fick ni in det på och fick ni nån förklaring till vad det handlade om?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av sonderling » 17 april 2012, 15:16

Robert Lindqvist skrev:kul med ögonvittnen. även om det var en groda och inte en grodman :P Dom där helikoptrarna har jag hört en del om. Du var inte där när man sköt den där berömda spärrelden med GRK mot avspärrningen? närmare 100 granater eller nåt sånt om jag minns rätt. Rubrikerna var feta i kvällstidningarna dagen efter "GRANATREGN ÖVER TÖREFJÄRDEN INATT" :D
Hm det där befälet som dök upp med handgranater. Vet du varifrån han kom. grad? *nyfiken*

du nämner en intressant sak. jäkligt mysko att inte området avlystes. om inte annat med tanke på att det sköts skarpt lite här och där. Journalister lär ha varit överallt och t o m visat i direktsänd tv var avspärrningar låg m m. :roll:

Den där kvinnan som pratade ryska på radion. vilken sorts radio fick ni in det på och fick ni nån förklaring till vad det handlade om?
Ja det där granatregnet måste ju varit det som jag somnade till.

Befälet tror jag var Kapten och han var iallafall inte från I22 i Kiruna, möjligtvis Boden. Han verkade väldigt överspänd. Jag minns man satt där och sket och kollade på de där handgranaterna som låg uppradade på en sten bredvid latrinen och jag funderade på om man skulle dra upp byxornba först eller kasta handgranaterna först..

Ja jag har också funderat på detta med att man sköt skarpt och att det är ju rena turen att ingen blev träffad.

Radion, ja det var vår militära radio, en sådan man bär på ryggen. Det var ett jäkla tjattrande på ryska, jag tror det var signal spannande trålare men det kan vara som jag fått för mig.
Jag vet att vi rapporterade det men reaktionen var lite ja det där ja, det är bara......

Sonderling
1 Plut. 3 Jkomp I22/FO66 1987
C stab under Töre incidenten överflyttad till Pi.
Senast redigerad av 1 sonderling, redigerad totalt 18 gånger.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Rickard » 17 april 2012, 15:23

Sköt man verkligen skarp granatkastareld i Töre? Som jag minns (förvisso vagt) från min egen vpl-tid hade åtminstone 12 cm GRK en splitterverkan på 100x100 meter.

Det låter inte som så vettigt att bränna loss salvor med skarp eld i en trång fjord med hundratals värnpliktiga grupperade i terrängen..

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av millgard » 17 april 2012, 15:39

Rickard skrev:Sköt man verkligen skarp granatkastareld i Töre? Som jag minns (förvisso vagt) från min egen vpl-tid hade åtminstone 12 cm GRK en splitterverkan på 100x100 meter.

Det låter inte som så vettigt att bränna loss salvor med skarp eld i en trång fjord med hundratals värnpliktiga grupperade i terrängen..
Det beror ju förstås på vilka granater man skjuter. Det fanns en mängd olika till 12cm GRK.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av millgard » 17 april 2012, 15:46

Tänkte just splitterverkan eller som jag vill minnas att det uttrycktes: "slår ut 50% av stående oskyddad personal inom 100x100m". En STRIX-granat som slår ned i vattnet får nog en annan splitterbild.

Det fanns bla lys också... ;)

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Rickard » 17 april 2012, 15:51

millgard skrev:En STRIX-granat som slår ned i vattnet får nog en annan splitterbild.
Strix var ju en pansarbrytande värmesökande granat. Förvisso nog inte ute på förband 1987, men skulle ju vara ganska icke-ortodoxt att skjuta mot undervattensmål. :)

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Robert Lindqvist » 17 april 2012, 15:59

jag tror att det var 8 cm GRK. OBS tror alltså... det finns i bakhuvudet nånstans. och man sköt ut i vattnen i fjorden alltså. För att man trodde att en miniubåt höll på att försöka forcera timmerspärren ( tror jag det var ) En anekdot till det där som jag faktiskt hör från tre olika källor är att nån riktig höjdare med mycket guld på axelklaffarna kom springande till, ja ved hetere det nu...pjäsplatsen? och var skogstokig och ska ha skrikigt nåt i still med " vi ska inte ställa till med blodbad på ryska matroser" Men som sagt...en anekdot :)

Dom hade ju inget annat där. Öb vägrade att släppa till något från Marinen. För dom hade nämligen SEMESTER :roll:
Så MB ÖN skötte det så gott han kunde med de fredsförband han hade inom MILOt

Den där officeren jag undrade om. Jag hade en Löjtnant på I 20 1989 som var där. Han var Plutchef eller nåt i beredskapskompaniet från Boden då. Och den mannen var inte frisk.....

Aha men det där med "trålare" kan stämma. -89 under min vpl i Umeå på I 20 berättade en kapten om slutövningen för årskullen innan min. då hade ryssarna legat med "trålare" och vräkt på störsändning så fort dom försökte prata i radio. så allt fick gå med tråd och ordonans

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Robert Lindqvist » 17 april 2012, 16:03

tror ni att en strix har IR-signaturen för en miniubåt inprogramerad? :D fast va sjutton... har man inget annat så.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28575
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Hans » 17 april 2012, 17:59

Granatkastareld mot undervattensmål. Låter märkligt. Jag måste dock erkänna att jag inte vet om tändröret briserar på ytan, på botte/mot ubåt eller inte alls. Någon? Hursomhelst sänker man inget i uläge med 8cm granatkastargranater.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Rickard » 17 april 2012, 18:05

Hans skrev:Granatkastareld mot undervattensmål. Låter märkligt. Jag måste dock erkänna att jag inte vet om tändröret briserar på ytan, på botte/mot ubåt eller inte alls. Någon? Hursomhelst sänker man inget i uläge med 8cm granatkastargranater.
För mig känns det oerhört konstigt. Det måste vara i stort omöjligt att få träff på något under ytan och skulle det vara spränggranat känns det oerhört riskfyllt att skjuta det med egen trupp i närområdet. GRK är ju inte något precisionsvapen på något sätt.

Dock - två andra vapentekniska frågor som kanske någon kan svara på eller spekulera kring:

Vad blir undervattensverkan av svensk handgranat mot dykare? Tryckvåg i hur stor omkrets? Har splittret någon verkan i vatten?

Samt: finkalibrig eld med svenska vapen från aktuell tid mot vattenmål - hur stor är verkan under vatten? Dvs hur snabbt tappar kulan fart om den skjuts mot område där dykare finns?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av millgard » 17 april 2012, 18:11

En granat under vatten gör ju en tryckvåg som kan vara farlig på rätt stort avstånd mot dykare (och fisk). Finkalibrig eld, nja kulan stoppar väldigt fort i vatten.

GRK har tillräcklig precision i sig för att sättas in i dylika operationer, 12cm GRK, där räknade vi med träff +/-25m på alla avstånd upp till ca 6 km. Förutsatt kända förhållanden map vind, temp etc.

När vi övade med 8cm övningsgranat lobbade vi efter gaffling in granaten i skorstenen på en stuga, avstånd ca 300m. :lol:)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av sonderling » 17 april 2012, 18:59

Som jag minns det så var det sagt att granatkastar elden var riktad mot vattnet och syftet skulle vara att hålla ubåts besättningen vaken.
Och som jag minns det så var det en dov knall när de sköts iväg följt av en dovare detonation.
Var de sköt ifrån och var jag befann mig i relation till dessa, har jag inte den blekaste aning om.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28575
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Hans » 17 april 2012, 19:12

Låter som undervattensbrisad och syftet med elden, att hålla dem vakna är mer logiskt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Rickard » 17 april 2012, 20:42

Intressant variant med sömndeprivation via GRK-eld! :)
millgard skrev:En granat under vatten gör ju en tryckvåg som kan vara farlig på rätt stort avstånd mot dykare (och fisk). Finkalibrig eld, nja kulan stoppar väldigt fort i vatten.
Vad talar vi om för tryckvågsräckvidd för spränghandgranat i vatten? Fem, tio meter? På land misstänker jag att främst splitterverkan som orsakar skada, hur mycket kan man tänka sig att detta dämpas i vatten?

Samt finkalibrigt, med säg AK4 och Kpist som kan varit aktuella vid tidpunkten, hur länge har kulan verkan efter ha träffat vattenyta - en meter? Eller mer?

Jag funderar lite på riskerna för dykare att exponera sig och dra på sig eld.

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Robert Lindqvist » 17 april 2012, 21:52

ni kan nog ha helt rätt i att syftet var att hålla dom vakna och pigga där nere i bland abborrarna. jag har också funderat på hur efektiv GRK eld kan vara mot en ubåt. det skulle vara om den ligger just under ytan kanske... men jag minns bara vad kvällspressen skrek ut dagen efter.
Fast nån som vet. Kan man ställa in GRK granaterna med fördröjning? i så fall hur lång fördröjning? knappast så granaten hinner sjunka några meter väl? I stort sett blir det bara en smäll på ytan hur man än gör eller?

Skriv svar