Thule3 skrev:Hej Festis!
Nej dessvärre har jag inga länkar till något sådant. Tror inte det varit bandgående miniubåtar, men däremot olika arbets aggregat med band.
Och minst en dubbel kölad miniubåt .
//Thule
Tack för svar Thule
Thule3 skrev:Hej Festis!
Nej dessvärre har jag inga länkar till något sådant. Tror inte det varit bandgående miniubåtar, men däremot olika arbets aggregat med band.
Och minst en dubbel kölad miniubåt .
//Thule
Donkeyman skrev:En särdeles dålig illustration. Ett timmersläp ser över huvud taget inte ut så som på den bilden. Men ligger SOU på den nivån i det här avseendet så kan man ju misstänka att resten av innehållet inte är bättre underbyggt.Robert Lindqvist skrev:I SOU 2001:85 illustreras Töre-incidenten så här.
Den illustration som visas ett par inlägg tidigare är en ren fantasi. Ett timmersläp ser över huvud taget inte ut på det viset. Ett timmersläp består av ett antal flottar, så kallade ramar. Nu minns jag inte måtten helt och hållet eftersom det är si så där 35 år sedan jag jobbade med timmerdragning men en ram var nog 30 meter lång och drygt 4 meter bred och 4 meter djup. Släpet bestod av kanske 15 ramar i följd och 5 i bredd. Ramen bestod av en bunt med timmer som var hårt sammanpressad med kättingar. En ram stack upp kanske 25 cm över vattenytan, dvs den stack ned ungefär 4 meter under vattnet. En enda ram bestod av 500 kubik med timmer.JoakimSoderberg skrev: Jag skulle tvärtemot hävda att illustrationen är extremt bra gjord, och är nästan en exakt kopia av hur det såg ut på platsen. Det är uppenbart att illustratören antingen själv varit på plats, eller tagit del av bilder från händelsen.
Thule3 skrev:http://hbwebben.se/99559-2/
Det finns några problem här. Att "alla visste" är inte mycket till bevis. Att den svenska regeringen släppte ubåten (om man gjorde det) är inte landsförräderi. Som artikeln visar fanns det disciplinproblem inom FM.Haparandabladet skrev: – Alla visste att han kom direkt från regeringen dit han blivit inkallad, berättar Sven-Ove Granberg. Sådana order kräver dessutom beslut på högsta politiska nivå.
Regeringen får antas göra vad den uppfattar ligga i landets intresse. Att då officerare på eget bevåg och i strid med order riskerar krig med stormakter är egentligen ganska oerhört.Haparandabladet skrev:Han berättar också om hur någon högt upp i den militära ledningen trotsade regeringens order om ”eld upphör” och beordrade en bevakningsbåt att genskjuta den flyende ubåten och fälla sjunkbomber, vilket också skedde. Då hade alla avspärrningar öppnats.
Och som svar:Donkeyman skrev: Nu har det sig också så att jag har jobbat med just timmersläpning ihop med dem som hanterade släpet som spärrade av Töre och vi har många gånger diskuterat den här saken. Detta är karlar som har jobbat ett helt liv med timmerdragning i de här vattnen och har total kontroll på vattendjup och förhållanden. Så som ett timmersläp är sammankopplat och med det vattendjup som råder där släpet lades anser de att det är helt otänkbart att en u-båt om än aldrig så liten skulle ha kunnat gå ut under släpet. Vattendjupet är helt enkelt inte tillräckligt. Bara tanken på detta är ren militär fantasi och inte något annat.
(Och elva andra saker som Donkeyman inte alls rörde eller ville röra vid. Och därtill tre bilder som jag inte riktigt fattar poängen med; de säger mig ingenting alls om timmersläp eller vattendjup.)Thule3 skrev: Timmerspärrarna låg en bra bit över botten så dykfarkoster kunde enkelt smita in och ut vid behov.