Töre-incidenten 1987
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 7144
- Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
- Ort: Oxelösund
Re: Töre-incidenten 1987
Det finns ingen tillgänglig bildbank på nätet där foton finns från händelserna? Jag tänker närmast på tidningsbilder.
Jag vet ju att några journalister var ute och tog foton på oss när vi inspekterade ubåtsnätet, eller var det var.
Jag minns att det var alldeles stilla på vattnet och månen speglade sig så man fick en märklig illusion av att sväva i tomma intet.
Ja jag var jäkligt trött*, så när journalisterna kom och ställde sina frågor, som vi inte fisk svara på, så sysselsatte jag mig med att göra barnsliga grimasher åt dem.
När bilden kom i tidningen så var det ett foto där jag vände ryggen till men min kamrat syntes bra och då ångrade jag mig det hade ju kunnat varit en bild att visa barnbarnen annars.
Sonderling
* vi var ju ofta vakna flera dygn i sträck och spannade, när det var som värst. Jag minns ett tillfälle där jag stod på post och somnade men vaknade när jag slog i marken.
Jag vet ju att några journalister var ute och tog foton på oss när vi inspekterade ubåtsnätet, eller var det var.
Jag minns att det var alldeles stilla på vattnet och månen speglade sig så man fick en märklig illusion av att sväva i tomma intet.
Ja jag var jäkligt trött*, så när journalisterna kom och ställde sina frågor, som vi inte fisk svara på, så sysselsatte jag mig med att göra barnsliga grimasher åt dem.
När bilden kom i tidningen så var det ett foto där jag vände ryggen till men min kamrat syntes bra och då ångrade jag mig det hade ju kunnat varit en bild att visa barnbarnen annars.
Sonderling
* vi var ju ofta vakna flera dygn i sträck och spannade, när det var som värst. Jag minns ett tillfälle där jag stod på post och somnade men vaknade när jag slog i marken.
Re: Töre-incidenten 1987
Det finns väl på riksarkivet annars finns det en mer kontroversiell källa, nämligen UFO-arkivet. Säga vad man vill men de har samlat artiklar och klipp i detta ämne. Jag har inte själv sett arkivet men vad man kan läsa på nätet så verkar det i detta avseende vara intressant.sonderling skrev:Det finns ingen tillgänglig bildbank på nätet där foton finns från händelserna? Jag tänker närmast på tidningsbilder.
"Klipparkiv
Vårt klipparkiv omfattar mer än 25 000 artiklar och notiser (9 hyllmeter) från den svenska dags-, vecko- och fackpressen. Företaget Observer Pressurklipp (fd AB Pressurklipp) har sedan 1970 bevakat den svenska pressen på vårt uppdrag. Vi har dessutom systematiskt gått igenom tidningslägg, offentliga arkiv, privata samlingar och mikrofilmer för att finna äldre, intressanta artiklar. Klippen är uppklistrade kronologiskt på A4-ark i ett hundratal pärmar. Vi har även klippsamlingar om exempelvis folktro, forteana-fenomen, rymdfart, rymdforskning och ubåtskränkningar."
http://www.ufo.se/information/afu/
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 7144
- Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
- Ort: Oxelösund
Re: Töre-incidenten 1987
Ufo arkivet?
Okej, jag ska kolla vid tillfälle.
Sonderling
Okej, jag ska kolla vid tillfälle.
Sonderling
Re: Töre-incidenten 1987
Jag mailade dem och fick ett vänligt svar. UFO-arkivet har, av skäl som jag inte riktigt vet, under årtionden sparat pressklipp och offentliga pressmeddelanden från Försvarsstaben i ubåtsfrågan. Totalt finns ca 20 pärmar med runt 200 artiklar i varje, dvs cirka 4000 styck. Det mesta skulle vara från 80-talet.
Man skall vara välkommen att besöka deras arkiv även som icke-medlem. Det ligger i Norrköping, så beroende på var man bor kan det vara olika lätt att ta sig dit.
Man skall vara välkommen att besöka deras arkiv även som icke-medlem. Det ligger i Norrköping, så beroende på var man bor kan det vara olika lätt att ta sig dit.
Re: Töre-incidenten 1987
Rickard skrev:Här kommer något fantasieggande! Tidningen Z, nr 2, 1990.
Re: Töre-incidenten 1987
Hej Probos,
intressant artikel, men har du den i någon bättre upplösning? Det var ganska svårläst tyvärr.
Det finns lite intressanta, och som vanligt mystiska och/eller motstridiga, saker kring dessa bilder som togs runt Töre.
intressant artikel, men har du den i någon bättre upplösning? Det var ganska svårläst tyvärr.
Det finns lite intressanta, och som vanligt mystiska och/eller motstridiga, saker kring dessa bilder som togs runt Töre.
Re: Töre-incidenten 1987
1. Var det nämnda galna befälet från Boden möjligen Harry Torneus??
2. Visst kan balknegrerna flytta ett timmersläp, beror bara på hur långt, vind och strömmar osv. Bogserbåtarna till däcksfärjan/pontonbron. Dom kanske inte kunde dra släpet till Finland, men knuffa undan det så det blev fri passage.
2. Visst kan balknegrerna flytta ett timmersläp, beror bara på hur långt, vind och strömmar osv. Bogserbåtarna till däcksfärjan/pontonbron. Dom kanske inte kunde dra släpet till Finland, men knuffa undan det så det blev fri passage.
Re: Töre-incidenten 1987
Jag har varit plutonchef i Ingenjörstrupperna och gjort ett antal repmöten som ansvarig för att bygga just färjor samt att köra och arbeta med de bogserbåtar som man använder till sådant. Samtidigt är jag yrkessjöman med över 40 års erfarenhet. En del av denna tid har jag tillbringat i timmerbogserare på den tiden som de existerade.
Min samlade erfarenhet av detta säger att de små bogserbåtar som "balknegrerna" disponerar inte klarar att flytta ett timmersläp så mycket som 10 meter. Däremot kan man koppla isär släpet och hantera det flotte för flotte. Men till och med då skulle det gå ganska så trögt och blir väldigt tidsödande. Men då tillkommer problemet att timmersläpet har ett enormt ekonomiskt värde så ägaren (=skogsindustrin) skulle knappast tillåta knektarna att börja leka med deras egendom.
Släpet förtöjdes på plats av erfaret folk på en timmerbogserare och det togs därifrån av samma sorts folk. För övrigt känner jag flera av dem som var med i den operationen.
Min samlade erfarenhet av detta säger att de små bogserbåtar som "balknegrerna" disponerar inte klarar att flytta ett timmersläp så mycket som 10 meter. Däremot kan man koppla isär släpet och hantera det flotte för flotte. Men till och med då skulle det gå ganska så trögt och blir väldigt tidsödande. Men då tillkommer problemet att timmersläpet har ett enormt ekonomiskt värde så ägaren (=skogsindustrin) skulle knappast tillåta knektarna att börja leka med deras egendom.
Släpet förtöjdes på plats av erfaret folk på en timmerbogserare och det togs därifrån av samma sorts folk. För övrigt känner jag flera av dem som var med i den operationen.
Re: Töre-incidenten 1987
Donkeyman- Jag betvivlar inte din genuina kunskap om dom stora sjöhaven, eller timmerbogsering i allmänhet. Men att flytta ett timmersläp och bogsera ett timmersläp är två helt skilda saker. Jag hävdar bestämt att två, eller tre stycken av Ingenjörskårens Bogserbåt 2, mycket väl kan flytta det timmersläp som låg som spärr. Men jag tror däremot inte att dom kan bogsera iväg det någon längre sträcka.
Men om du känner salta sailors som var med och lade dit spärren, så kanske du vet mera exakt hur det kom därifrån??
Men om du känner salta sailors som var med och lade dit spärren, så kanske du vet mera exakt hur det kom därifrån??
Re: Töre-incidenten 1987
I ett samtal med en gammal I 19 officer, kom vi in på just denna incident. Mannen i fråga var ansvarig för mat, vatten och amm försörjningen till alla posteringar, och var därute hela incidenten- bortsett från en dag. Han berättade att det aldrig fanns någon GRK, där, och att det heller inte skjutits med några granater ut i fjärden.
Det enda var den omtalade helikoptern som flög fram och man kastade ut buntladdningar. Det slutade med att piloten och dynamitarden fick flygförbud.
Två stupfulla Ing 3 befäl vinglade dock iväg två skarpa P skott M/68 (Miniman) mot den omtalade timmerspärren, dessa två Ing 3 befäl blev omhändertagna, och bortförda från platsen.
Däremot öppnades det eld vid flertalet tillfällen med både AK 4 och KSP 58 mot allehanda mål, men någon rysk grodman hittades aldrig.
Det enda var den omtalade helikoptern som flög fram och man kastade ut buntladdningar. Det slutade med att piloten och dynamitarden fick flygförbud.
Två stupfulla Ing 3 befäl vinglade dock iväg två skarpa P skott M/68 (Miniman) mot den omtalade timmerspärren, dessa två Ing 3 befäl blev omhändertagna, och bortförda från platsen.
Däremot öppnades det eld vid flertalet tillfällen med både AK 4 och KSP 58 mot allehanda mål, men någon rysk grodman hittades aldrig.
Re: Töre-incidenten 1987
Det var bogserbåten "Jason" tillhörande Bröderna Wiberg i Husum som chartrades av "Grå Bolaget". De var på väg från ner mot Husum med ett timmersläp när de chartrades av det "Grå Bolaget för den här uppgiften. "Jason" lade släpet tvärs över inloppet till Töre. Sedan låg de kvar förtöjda vid släpet under de cirka två veckor som operationen varade varefter de kopplade släpet igen och fortsatte resan söderut.Lawson skrev: Men om du känner salta sailors som var med och lade dit spärren, så kanske du vet mera exakt hur det kom därifrån??
Antagligen en god extrainkomst för Bröderna Wiberg.
Miljön kring de här timmerbogserarna var så liten att "alla kände alla". Detta gör att jag har hört berättelsen otaliga gånger både i första, andra och tredje hand. I morse snackade jag med en skeppare som inte var med men som var god vän med dem ombord i Jason. Han körde en annan Husumbåt "Kämpe" när detta skedde och bekräftade mitt minne av händelsen.
När det gäller ingenjörstruppernas möjligheter att flytta släpet har alla i den miljön gemensam uppfattning. Skulle de ha provat så hade de förmodligen hållit på än. Dessutom skulle släpets ägare aldrig i världen ha tillåtit utomstående att "fingra på" släpet. Ett timmersläp innehåller skogsråvara av ofattbart värde. Vi snackar om ungefär 500 m3 per timmerram och det aktuella släpet var sannolikt på 45 ramar. Som jämförelse lastar en timmerbil med släp cirka 30 m3 och dett timmertåg 1500 m3.
Re: Töre-incidenten 1987
Sedär, tack för utförlig info.
Men din källa kunde inte ge en förklaring till kommentaren om att personal från Ing3 började flytta på spärren??
Hade han något minne av dom två skarpa P skott som sköts mot spärren av två överförfriskade Ing3 befäl??
Bifogar bilder på Wibergs Jason, som är ungefär samtida med Törecirkusen.
Men din källa kunde inte ge en förklaring till kommentaren om att personal från Ing3 började flytta på spärren??
Hade han något minne av dom två skarpa P skott som sköts mot spärren av två överförfriskade Ing3 befäl??
Bifogar bilder på Wibergs Jason, som är ungefär samtida med Törecirkusen.
- Bilagor
-
- Jason drar timmer
- JasonJL02.jpg (23.21 KiB) Visad 4027 gånger
-
- Jason i bakgrunden, timmersläp i förgrunden.
- JasonLH01.jpg (51.36 KiB) Visad 4027 gånger
Re: Töre-incidenten 1987
Ingen av dem jag har snackat med har hört talas om att folk från Ing 3 skulle ha försökt att flytta på spärren. Dessutom skrattar de åt saken därför att Ingenjörstrupperna har inte utrustning till något sådant. Och varför skulle de prova på att göra det när "Jason" låg kvar vid spärren hela tiden, bland annat för att säkerställa att timret inte skulle komma "på driven". Skulle spärren flyttas hade man naturligtvis bett bogserbåten om att göra det.Lawson skrev: Men din källa kunde inte ge en förklaring till kommentaren om att personal från Ing3 började flytta på spärren??
Se på bilden i inlägget ovan. Där ser man en del av en timmerflotte. Men det är bara lite grand som ligger ovan vattnet. Flotten är 5 m bred och 5 m djup. Samt 40 m lång. Ser du på kättingarna som går tvärs över flotten så håller de ihop flotten och är mycket hårt spända. De långsgående kättingarna är till för att överföra dragkraften till flotten men också för att den inte skall gå i upplösning när man börjar bogsera. När man byggde en sådan flotte använde man ett verktyg som hette "ramstol". Där lade man ned virket så att ändarna kom omlott. Det vill säga flotten framstod som ett massivt paket som var mycket tungt och "trögdraget". Sedan kopplade man ihop flera flottar till ett släp. Som mest 5 i bredd och 15 i längd.
Re: Töre-incidenten 1987
Enligt statens offentliga utredningar, så var det ingenjörsoldater som var i färd med att flytta på spärren.
"SOU 2001:85 "Perspektiv på ubåtsfrågan
När jakten avbryts efter nästan 1½ månad ska ingenjörsoldater avlägsna spärren av timmersläp. Man påbörjar arbetet mitt på dagen den 6 augusti. När man tagit bort tillräckligt med timmer för att skapa en passage observeras på nära håll hur en V-formad svallvåg plöjer fram genom passaget. Ut från det tidigare avspärrade området. En bevakningsbåt får hydrofonkontakt och anfaller med sjunkbomber. Utan resultat. Möjligen var det ett botteneko man fällde sjunkbomberna mot."
"SOU 2001:85 "Perspektiv på ubåtsfrågan
När jakten avbryts efter nästan 1½ månad ska ingenjörsoldater avlägsna spärren av timmersläp. Man påbörjar arbetet mitt på dagen den 6 augusti. När man tagit bort tillräckligt med timmer för att skapa en passage observeras på nära håll hur en V-formad svallvåg plöjer fram genom passaget. Ut från det tidigare avspärrade området. En bevakningsbåt får hydrofonkontakt och anfaller med sjunkbomber. Utan resultat. Möjligen var det ett botteneko man fällde sjunkbomberna mot."
Re: Töre-incidenten 1987
Detta var under sommaren, endast GB/PB/KB låg inne (förutom Berkomp)...och vad hade inneliggande för kompetens att flytta timmersläp?Lawson skrev:Enligt statens offentliga utredningar, så var det ingenjörsoldater som var i färd med att flytta på spärren.
"SOU 2001:85 "Perspektiv på ubåtsfrågan
När jakten avbryts efter nästan 1½ månad ska ingenjörsoldater avlägsna spärren av timmersläp. Man påbörjar arbetet mitt på dagen den 6 augusti. När man tagit bort tillräckligt med timmer för att skapa en passage observeras på nära håll hur en V-formad svallvåg plöjer fram genom passaget. Ut från det tidigare avspärrade området. En bevakningsbåt får hydrofonkontakt och anfaller med sjunkbomber. Utan resultat. Möjligen var det ett botteneko man fällde sjunkbomberna mot."
Jag ifrågasätter inte Lawson men det vore intressant att veta vad SO utredarna har grundat sina påståenden på.
Äh, det löser sig.