Ubåt vid Holmögadd 1989

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av millgard » 27 mars 2012, 12:43

Angående frågan jag fick så är svaret "vet ej".

Jag har en till uppgift från förstahandskälla som gäller OBS och fotografering av ubåt utanför Gran, N Hudiksvall. Finns det notering av detta i det officiella materialet?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av millgard » 27 mars 2012, 12:50

Nu har jag även andra uppgifter gällande utländsk och svensk undervattensverksamhet men jag är faktiskt inte säker på vad som är kända och vad som är hemliga uppgifter så jag ligger lågt till dess att någon annan "öppnar" ämnena så att säga. De är relaterade till ämnet för tråden men förgrenar sig även till andra länder och betydligt senare i tid.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av Rickard » 27 mars 2012, 13:38

millgard skrev:Jag har en till uppgift från förstahandskälla som gäller OBS och fotografering av ubåt utanför Gran, N Hudiksvall. Finns det notering av detta i det officiella materialet?
Vet du vilket årtal (och månad) detta hände?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av millgard » 27 mars 2012, 14:40

Någon av sommarmånaderna 87-88-89 men minns inte exakt årtal. Fotograferingen skedde från segelbåt, avståndet mindre än 200m och halva tornet synligt, ingen nationalbeteckning. Händelsen rapporterades omgående och sedan hände lite annat som vi kan vänta med.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av Rickard » 27 mars 2012, 14:42

millgard skrev:Någon av sommarmånaderna 87-88-89, men minns inte exakt årtal.
Har du möjlighet att kolla med din källa årtalet så kan vi kolla exakt vad som finns i utredningarna?

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av Robert Lindqvist » 27 mars 2012, 14:50

[quoteJag har en till uppgift från förstahandskälla som gäller OBS och fotografering av ubåt utanför Gran, N Hudiksvall. Finns det notering av detta i det officiella materialet?][/quote]

Det där låter väldigt bekant. Det pinglar en massa små larm-klockor i mitt lilla huvud. men jag kan inte komma på varifrån jag känner igen det där. jag grubblar på saken :)

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av Robert Lindqvist » 27 mars 2012, 14:59

Nu har jag även andra uppgifter gällande utländsk och svensk undervattensverksamhet men jag är faktiskt inte säker på vad som är kända och vad som är hemliga uppgifter så jag ligger lågt till dess att någon annan "öppnar" ämnena så att säga. De är relaterade till ämnet för tråden men förgrenar sig även till andra länder och betydligt senare i tid.
Det låter helt ok. att bryta en gammal försäkran om tystnadsplikt som är +22år ( som jag ) är väl knappast något säk sparkar in dörren för. men annars kan det vara bra att vara lite försiktig. :)

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av Robert Lindqvist » 27 mars 2012, 15:38

Problemet med det är dels att höga militärer väldigt ihärdigt nekar till att något material städats undan. Dels är det bekymmersamt om det faktiskt har hänt då det lite hårdraget innebär att delar av försvaret inte anser sig behöva lyda regeringen.
klart att dom förnekar det. annars skulle dom ju sitta på Kumla eller nåt liknande ställe. :wink:

Och jag tror att du har helt rätt. under väldigt många år har en stor del av landet yrkesofficerare ansett sig veta betydligt bättre om militära hot mot landet än våra politiker. Och i det ger jag dom faktiskt rätt. Svenska politiker är fullständigt okunniga om militära frågor ( enligt mig ). Ett flertal regering har utsett försvarsministrar som inte kan ses som något annat än en rejäl pung-spark på försvaret.
under långa perioder var väldigt många officerare så övertygade om att vi när som helst skulle bli anfallna av ryssarna att dom förde sin egen regering bakom ljuset. Förmodligen i någon sorts nationellt nödvärn och med i och för sig goda avsikter. Som det där med brigaderna som skulle läggas ner men bara bröts sönder i mindre delar och döptes om, ofta med beteckningen "lokalförsvars... " före. Stellan Bojerud här på forumet har berättat mycket intressant om det där. problemet är att ett demokratiskt system inte får fungera så.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av millgard » 27 mars 2012, 17:19

Rickard skrev:
millgard skrev:Någon av sommarmånaderna 87-88-89, men minns inte exakt årtal.
Har du möjlighet att kolla med din källa årtalet så kan vi kolla exakt vad som finns i utredningarna?
Nej, tyvärr har jag inte den möjligheten. Finns det ingen förteckning över observationer?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av millgard » 27 mars 2012, 17:25

Robert Lindqvist skrev:
Nu har jag även andra uppgifter gällande utländsk och svensk undervattensverksamhet men jag är faktiskt inte säker på vad som är kända och vad som är hemliga uppgifter så jag ligger lågt till dess att någon annan "öppnar" ämnena så att säga. De är relaterade till ämnet för tråden men förgrenar sig även till andra länder och betydligt senare i tid.
Det låter helt ok. att bryta en gammal försäkran om tystnadsplikt som är +22år ( som jag ) är väl knappast något säk sparkar in dörren för. men annars kan det vara bra att vara lite försiktig. :)
Jag har inte försäkrat någon tystnadsplikt men oavsett detta så vill jag inte gå ut med något som inte är okej. Dessutom är vissa uppgifter betydligt nyare, från 2002 är den sista.

Men är det redan noterat är det en annan sak, då kan det vara kul med några anekdoter och detaljer från själva tilldragelsen.

Jag är väl medveten om att det kan låta som skrönor men det får man väl ta i så fall. Jag är nöjd med förstahandskällan om jag säger så. Men för er blir det i bästa fall andrahandsdito med åtföljande källkritiskt förhållningssätt. :)

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av Rickard » 27 mars 2012, 18:13

millgard skrev:
Rickard skrev:
millgard skrev:Någon av sommarmånaderna 87-88-89, men minns inte exakt årtal.
Har du möjlighet att kolla med din källa årtalet så kan vi kolla exakt vad som finns i utredningarna?
Nej, tyvärr har jag inte den möjligheten. Finns det ingen förteckning över observationer?
Den bästa genomgången över bra observationer är nog ubåtsutredningen 1995. Jag har tyvärr inte tillgång till den just nu. Sedan finns också ÖB:s årliga rapporter till regeringen kring incidenter och kränkningar. Om vi visste året skulle det vara lättare verifiera om den finns rapporterad.

Du nämnde att det var vid ön Gran norr om Hudiksvall, kan du berätta något mer om själva observationen och fotograferingen?

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av Robert Lindqvist » 27 mars 2012, 20:13

Men är det redan noterat är det en annan sak, då kan det vara kul med några anekdoter och detaljer från själva tilldragelsen.
ja "krigshistorier" gillar vi :P

Hmmm så sent som 2002? det var som ...

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av JohnT » 27 mars 2012, 21:30

Robert Lindqvist skrev:
Om det skulle vara sant att samtliga ubåtsintrång utfördes av sovjetisk militär för underrättelsebehov inför framtida konflikt innebär händelsen här att svenska marinen fullständigt medvetet låtit fientlig sovjetisk ubåt helt fritt utföra krigsförberedelser mot svensk hamn (Luleå) och sedan efter utfört uppdrag i lugn takt ostört passera ned genom bottenviken.

Håller med dig helt. Och DET gör mig förbannad. Om den här taktiken med att ibland stå till med allt man har och ibland inte alls inte var förankrad hos rikets demokratiskt valda regering så ...vet jag faktiskt inte vad jag ska säga. :?
En annan sida av problemet är personalfrågan.
Det fanns nog aldrig tillräckligt med besättningar att hålla igång ubåtsjaktstyrkan och samtidigt hålla sig inom arbetstidsregler. man var helt enkelt tvungen att prioritera ledigheter och då låg norrlandskusten långt ner, om inte sist i prioriteringen.

Under de första incidenterna på åttiotalet ställde uppenbarligen alla upp på att jobba som om det var krigstillstånd, glömma övertidsregler osv.
Men efter åtta-tio år då civila samhället inte prioriterade ubåtsjakten till en sådan grad att det fick en rimlig chans att göra sitt jobb så blev det mer ett jobb som vilket annat. De flesta ville jobba sin schemalagda tid och sedan åka hem.


Mvh
/John
PS.
Hade Norrlandskusten någonsin mer än en bevakningsbåt?
Alltså från Gävle till Haparanda
DS.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av Rickard » 27 mars 2012, 22:10

JohnT skrev:En annan sida av problemet är personalfrågan.
Det fanns nog aldrig tillräckligt med besättningar att hålla igång ubåtsjaktstyrkan och samtidigt hålla sig inom arbetstidsregler. man var helt enkelt tvungen att prioritera ledigheter och då låg norrlandskusten långt ner, om inte sist i prioriteringen.
Det var säkerligen ett bekymmer att lösa arbetstider och möjlighet till normalt liv tillsammans med detta, fast just det fenomen som Ubåtsutredningen 2001 kritiserade handlade inte om det.

Vad som visade sig var att Marinens Analysgrupp kunde vid olika tillfällen bestämma att inga vapeninsatser skulle få göras mot inkräktare, utan att man bara skulle observera. Det vill säga, man var närvarande, men höll inne med vapeninsatser. Syftet skulle vara att få ökade underrättelser. Det sades till med att insatser kunde riskera skrämma motståndaren så att man fick sämre underrättelser vid andra tillfällen.

SOU 2001:85 skriver att detta önskemål fick tränga undan det ansvar försvarsmakten faktiskt fått från riksdag, nämligen att enligt IKFN:s bestämmelser avvisa inkräktare från svenskt territorium och med våld om så nödvändigt. Det existerade heller inget sådant utrymme för undantag, som man noterade hade gjorts "systematiskt".

Detta verkar också varit vad som pågick vid operationen 1989. Enligt vad vi fått höra var stora delar av ubåtsjaktsstyrkan närvarande och följde ubåten (-arna), men inget ingripande. Till synes märkvärdig stor skillnad i vilja att sätta in våld jämfört med Hävringe året innan.

Hela incidenten 1989 försvinner sedan från alla rapporter och man kan ju naturligtvis lätt spekulera i vad skillnaden består i mellan dessa två händelser.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av millgard » 27 mars 2012, 23:23

Rickard skrev:
millgard skrev:
Rickard skrev:
millgard skrev:Någon av sommarmånaderna 87-88-89, men minns inte exakt årtal.
Har du möjlighet att kolla med din källa årtalet så kan vi kolla exakt vad som finns i utredningarna?
Nej, tyvärr har jag inte den möjligheten. Finns det ingen förteckning över observationer?
Den bästa genomgången över bra observationer är nog ubåtsutredningen 1995. Jag har tyvärr inte tillgång till den just nu. Sedan finns också ÖB:s årliga rapporter till regeringen kring incidenter och kränkningar. Om vi visste året skulle det vara lättare verifiera om den finns rapporterad.

Du nämnde att det var vid ön Gran norr om Hudiksvall, kan du berätta något mer om själva observationen och fotograferingen?
Nja, jag vill nog veta om den finns upptagen först. Skall fundera lite så kanske jag kan ringa in årtalet.

Skriv svar