Ubåt vid Holmögadd 1989

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Rickard » 20 mars 2012, 08:57

Wedman skrev:Hade det funnits bevis av detta slag som tydligt visade att ubåtarna kom från Sovjetunionen hade det funnits enormt mycket att vinna på att publicera dessa.
Jag håller fullständigt med om detta. Det existerade oerhört liten anledning att dölja detta för Ryssland 92-94, men ännu mindre att undanhålla detta för ubåtskommissionen 1995 och absolut noll skäl att inte delge ubåtsutredningen 2001 dessa bilder.

Hela den senare utredningen gjordes för övrigt på grund av uttalanden runt år 2000 från tidigare ledande befattningshavare i USA och Storbritannien som kunde tolkas som att man gjort hemliga samövningar med svenska marinen. Detta förnekades totalt från marint håll, men en statlig utredning tillsattes. Resultatet av denna (SOU 2001:85) blev att inga bevis existerade för varken östliga eller västliga intrång. Att marinen skulle låtit bli att visa denna bildserie på sovjetisk miniubåt trotsar all rimlighet.

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Robert Lindqvist » 20 mars 2012, 09:34

håller med om respektive länders ståndpunkter såg ut då, politiskt.
Haha jaså du har tjuvlyssnat på minkar du? :lol: alltså vad är det med dom som gör att man tror att det är nåt maskindrivet. och förresten är det väl fortfarande tvister om det där. om det verkligen är mink som låter sådär på banden eller hur är det? Vad jag har förstått så finns det en del på FOI och FM som inte alls köper det där. Dessutom är det väl bara någon procent av alla hydrofonljud som man menar är mink?

nej, Nya Rysslands militärmaskin 92-94 var den gamla Sovjets . samma överstar, generaler, amiraler osv.. nästan iaf. klart att dom flyttade om lite, men så snabbt går det inte. samma organisation. samma invanda mönster. den stora förändringen vad gäller ubåtsoperationer under den första Rysslands-tiden var 1.pengar ( dom hade inga ) 2.Dom förlorade Baltikum.( De flesta företag utgick från Liepaja ) Och så hade dom fram till början på 90-talet fått en del stryk. förluster alltså.

ehm vilka utalanden från UK och USA? om vad exakt. att vi hade "övat" ihop med UK och USA genom att försöka ha ihjäl dom?
SOU utredningar finns det lika många som beställare.. Det finns tex en anna som bestämt slår fast att sovjet genomför 10 helt säkra stora special operationer under vatten mot sverige.. och 30 nästan säkra tror jag det va... så man kan ju läsa sellektivt :wink:

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Rickard » 20 mars 2012, 09:49

Robert Lindqvist skrev: SOU utredningar finns det lika många som beställare.. Det finns tex en annan som bestämt slår fast att sovjet genomför 10 helt säkra stora special operationer under vatten mot sverige.. och 30 nästan säkra tror jag det va... så man kan ju läsa selektivt.
Det finns endast tre statliga utredningar i ubåtsfrågan, dessa gjordes 1983, 1995 och 2001. Den från 1983 innehåller möjligen ovanstående påståenden, men som SOU år 1995 noterade faktiskt var ogrundade och att ingen nationalitet förutom U-137 var känd samt att det totala antalet säkra kränkningar under hela 80-talet var omkring tio.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 753
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Urban » 20 mars 2012, 10:38

Rickard skrev: Vad som ytterligare är anmärkningsvärt är att det officiellt under hela 80-talet togs sammanlagt exakt ett (1) fotografi på kränkande ubåt, nämligen det som fanns på omslaget på ÖB:s bok. Det föremålet har aldrig kunnat identifieras.
.
Finns väl sonar bilder och ska även finnas ett foto taget från en helikopter ovanför en ubåt i undervattensläge i Töre 1987, men foton av periskop och torn ovan vatten är ovanligt.

http://gyllenhaals.blogspot.se/2011/05/ ... sfoto.html

Det som dock är konstigt är att material försvunnit, speciellt i fall där det kan vara tecken på västubåtar

http://toppmotet.se/2011/05/ubatar-pa-b ... kligheten/

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Wedman » 20 mars 2012, 10:57

Robert Lindqvist skrev:Haha jaså du har tjuvlyssnat på minkar du? :lol: alltså vad är det med dom som gör att man tror att det är nåt maskindrivet. och förresten är det väl fortfarande tvister om det där. om det verkligen är mink som låter sådär på banden eller hur är det? Vad jag har förstått så finns det en del på FOI och FM som inte alls köper det där. Dessutom är det väl bara någon procent av alla hydrofonljud som man menar är mink?
Lite OT men ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat.

Det som gjorde att man trodde att det var orsakat av en mekanisk källa var det extremt rytmiska ljud som minkens framtassar gör när den med bara nosen över vattenytan simmar längre sträckor exempelvis mellan öar i skärgården. De som vet är helt övertygande om att detta ljud orsakades av minkar och ingenting annat.

I rapporten Minkar eller ubåtar i den svenska ubåtsjaktenav Annika Brändström kan du läsa hela historien :) Observationerna den 28 juli (s. 25, 34-35) gjordes av HMS Viggens besättning 3 efter en tids målmedvetet arbete och vi fick senare stipendium ur Gåsefjärdsfonden för 8-) tillsammans med forskargruppen från FOA under ledning av Erland Sangfelt (som jag hade haft förmånen att få bjuda på specialkomponerade varma rågbrödsmackor med musslor :D ). Jag har fortfarande kvar lockpipan för rådjur som vi använde flitigt de aktuella dagarna för att locka rådjur till bojområdet.

Antalet inspelningar var mycket stort med tanke på att de klassades som ubåt (1). I rapporten nämns 40 kavitationsljud inspelade under tiden augusti 1990 – maj 1994.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Rickard » 20 mars 2012, 11:02

Urban skrev:
Rickard skrev: Vad som ytterligare är anmärkningsvärt är att det officiellt under hela 80-talet togs sammanlagt exakt ett (1) fotografi på kränkande ubåt, nämligen det som fanns på omslaget på ÖB:s bok. Det föremålet har aldrig kunnat identifieras.
Finns väl sonar bilder och ska även finnas ett foto taget från en helikopter ovanför en ubåt i undervattensläge i Töre 1987, men foton av periskop och torn ovan vatten är ovanligt.
Sonarbilder finns vad jag förstått ett fåtal officiellt, medan fotot från hamnen i Töre 1987 verkar till exempel vara försvunnet. Om det är sant såsom den tidigare chefredaktören i Norrländska Socialdemokraten skriver i din länk ovan så måste den ubåten medvetet ha släppts därifrån.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av sonderling » 20 mars 2012, 12:53

Töre 1987
Har jag nämnt att jag var där när jag gjorde lumpen som lapplandsjägare?
Jag minns att min rygg tavla var på bild i nån tidning (ND?) men det var nog mest för att jag hade gjort grimaser :P innan så framsidan var inget att ha. :lol:
Sonderling

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Rickard » 20 mars 2012, 18:28

Robert Lindqvist skrev:Att då släppa in ett gäng politiskt tillsatta civilister ( utredningskommissionerna ) i sina hemliga valv hos underrättelsetjänsten är garanterat inget som sker. vad än politiker eller kommissions-medlemmar tror om saken. Måste man släppa in dom i nåt arkiv så är det självklart välstädat innan.
Vid ubåtsutredningen 2001 så fick utredningen behörighet från regeringen att få tillgång till allt material i frågan. Utredningens huvudsekreterare, Mathias Mossberg, har senare i artiklar och även bok berättat att de trots detta aldrig fick direkt komma åt Marina Analysgruppens arkiv själva. Utredningen fick upplevelsen att informationen filtrerades från militärt håll och att man inte fick tillgång till alla relevanta dokument.

Utredningen fick också uppfattningen att man från marinens sida gärna skulle vilja till ett avslut i frågan och en gång för alla slå fast att Sovjetunionen ensamt låg bakom 80-talets kränkningar. Information som pekade mot sovjetiska intrång visades gärna upp, medan man upplevde att västliga indikationer gjordes otillgängliga.

Trots detta kunde utredningen bara konstatera att inga konkreta bevis för sovjetiska kränkningar fanns vilket också blev slutrapportens slutsats. Att detta skulle bli kommissionens ståndpunkt var tvivelsutan känt för utredningens militäre expert Göran Wallén, vars egen uppfattning är att Sovjetunionen var ansvarig och skriver så sent som 2007 att det "inte finns några trovärdiga indikationer på att NATO-ubåtar varit på svenskt territorium".

Att man från marinens sida skulle låtit bli att visa upp bildsekvensen från 1989 är fullständigt orimligt - om denna innehöll sovjetisk ubåt. Det existerar ingen sådan möjlighet.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 753
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Urban » 20 mars 2012, 19:07

Hittade ett medlemsblad från P5 där svenska militära dykare uttalar sig om en del erfarenheter de haft i tjänsten vid ubåtsjakt i Karlskorna, Mälsten mfl.

Edit: Sedan kan man ju roa sig med att läsa Rolf Ekeus utredning gjord 2001 för regeringen.

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Robert Lindqvist » 20 mars 2012, 19:39

Tack för zoologin :) även om det va lite OT som du sa. men intressant. Jag har alltid undrat om just vad det är för skumt ljud dom lyckas med.

Ok, nu ska jag ta på mig dumstruten och ställa mig själv i skamvrån!!!! :oops: jag måste böra få alzheimers på riktig :roll:

Jag har nyligen bestämt påstått att den där lilla ubåtshistorien jag var med om inte finns i officiell statistik. inte ett ord. och det var jag faktiskt övertygad om. jag letade för flera år sedan i öppna källor om den där historien men hittade inte nåt. jag tyckte att det borde ha redovisats som statistik, typ kvartals eller årsrapport från ÖB osv. Inte heller i någon av de SOU som täcker ämnet fann jag nåt.
Jaha, jag rotar fram SOU 1995:135 Ubåtsfrågan 1981-1994 ur min dammiga bokhylla för några timmar sedan. bläddrar lite på måfå och bland det första jag får se är " i avsnitt 3.2 årsredovisning 1989 sidan 41: "...Från Norrlandskusten kom rapporterna huvudsakligen under sommarmånaderna och de berörde då området Kalix - Luleå och kuststräckan Örnsköldsvik - huddiksvall.." STÖÖÖN stämmer ju exakt. :oops: Tur att jag kom på det själv iaf :roll:

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Robert Lindqvist » 20 mars 2012, 19:55

Att man från marinens sida skulle låtit bli att visa upp bildsekvensen från 1989 är fullständigt orimligt - om denna innehöll sovjetisk ubåt. Det existerar ingen sådan möjlighet.
Men du håller ju samtidigt med om det jag säger, att det städas ordentligt innan några civila utreda får komma in. Vad är det som städas eller göms undan då?

Det skulle mycket väl vara för att utredarna inte är tillräckligt betodda. alltså för låg säkerhesklassning ( enligt militären )
Och är information ( ljudband, foton, video, dokument, äppelskruttar m m ) klassade som Kvalificerat hemligt så gömms det nog på ren reflex. Jag läste tex nyss i Ekeus utredningen tror jag att det var i.... att ett vittne sett en förmodad ubåt i ytläge. gjorde en skiss på en papperslapp åt marinen, som genast smackade dit den stora kvalificerat hemligt stämpeln. en enkel skiss på en papperslapp blev alltså klassad som "av synnerlig betydelse för rikets säkerhet" Jag tror att det kan vara så enkelt.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av FNP » 20 mars 2012, 20:01

Eller så gjordes en helt annan bedömning av fotografiet vid efteranalys. Så skedde med de flesta bilder.
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Robert Lindqvist » 20 mars 2012, 20:10

ett annat ERKÄNT bra foto som inte heller har visats

SOU 2001:85

TÖRE 1987


En beredskapspluton var utgångsgrupperad i Töre-området när
incidenten inleddes sent på kvällen torsdagen den 25 juni 1987. En
värnpliktig, som till yrket var fartygsplåtslagare, observerade och
fotograferade på Töre-fjärden ett föremål med skarpa kanter som
bedömdes vara ett ubåtstorn. Att det kunde ha varit ett ubåtstorn
bekräftades påföljande dag, fredagen den 26 juni, efter det att
filmen analyserats av Försvarsstaben
. Detta, tillsammans med en
några dagar tidigare gjord iakttagelse av en fiskare, föranledde
militärbefälhavaren att besluta om en ubåtsskyddsoperation.
Utredarens bedömning
Analysen av det fotografi, som togs den 25 juni visade tydligt, att
det som observerats och fotograferats var ett föremål av viss längd
med skarpa kanter, definitivt inte något djur. En förväxling med
befintliga skär i området kunde också uteslutas. Det fanns således
viss grund för antagandet att främmande undervattensverksamhet
då pågick.

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Robert Lindqvist » 20 mars 2012, 20:12

Du har rätt FNP. men jag kom just på att tråden ska handla om grodmän och här kivas vi om foton :roll:

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Rickard » 20 mars 2012, 20:13

FNP skrev:Eller så gjordes en helt annan bedömning av fotografiet vid efteranalys. Så skedde med de flesta bilder.
Ja, snarare samtliga bilder enligt marinen, trots ca 6000 observationer under 80-talet, så fastnade sammanlagt en misstänkt kränkande farkost på bild. Noterbart är att ubåtarna ofta uppträdde till synes oförsiktigt och visade sig nära sommarseglare.

Gällande just denna historia 1989 så skall ju återrapportering till Roberts förband på I20 skett cirka en månad senare och där skall bilderna ha beskrivits som "ovanligt" skarpa och bra. Betydelsen av den formuleringen är inte att underskatta.

Skriv svar