Ubåt vid Holmögadd 1989

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Robert Lindqvist » 19 mars 2012, 15:52

aha just ja den där bilden. nej men det är väldigt lika. och vi såg nog lite mer än på den där bilden...

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Rickard » 19 mars 2012, 15:54

Du nämnde att ni var ett infanteriförband, vilket fredsregemente handlade det om?

Var det vanligt under 80-talet att även icke KA- eller flottförband kallades in vid ubåtsjakter?

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Robert Lindqvist » 19 mars 2012, 17:33

holögadd3.jpg
Överblick från google earth
holmögadd+byviken 09 039.jpg
Fyren vi snackar om
holmögadd+byviken 09 039.jpg (26.03 KiB) Visad 5621 gånger
Jo det var vanligt att Armé förband deltog i "ubåtsskydds operationer" Armén hade alltid förband i beredskap. under min värnplik hade vi beredskap 5 gånger och en vecka per gång tror jag.. *grubblar* Sen fanns det speciella "beredskapsförband" i Armén. inga elitförband eller så, vanliga infanterister / närskyddsoldater som var till för att just rycka in vid incidenter eller beredskapshöjningar och liknande. Arméns roll vid ubåtsjakter var att sätta in massa folk som höll avspärrningar och spanade från land eller öar efter misstänkta undervattensföretag. Medan flottan åkte omkring och släppte sjunkbomber på dom.

ok nu har jag drabbats av ett svårt alzheimers-anfall och minns inget om papper det står "försäkran om tystnadsplikt" på.

Jag gjorde värnplikkt på Västerbottens regemente I 20, i Umeå. Platsen vi var på ligger mitt utanför i bottenhavet. Holmögadd.Det sades då vara sveriges mordernaste och slagkraftigaste kutartilleri..."fästning" får man nog kalla det.
Det "ubåtsföretag" vi blev utskickade för att spana efter hade följts av marinen från norra östersjön / Ålandshav. den här KA majoren berättar förvånansvärt mycket om det sen vid debriefingen nån månad efter. Att stora delar av den Ubåtsjaktstyrka som fanns då, med fartyg och helikoptrar hade skuggat "ubåts företaget" och smygit efter upp längs norrlands kusten. Ubåtsjakt Helikoptrar omgrupperades hela tiden till nya flygplatser / baser. Och fartygen smög efter nära kusten. jag fick uppfattningen att man i stort hade järnkoll på vad "dom andra" höll på med. Men taktiken just då var att samla information och inte ge sig in i nya ubåtsjakter som inte gav något. Man ville övervaka och se vad dom gjorde och vad dom var intresserade av. Men tydligen fanns det en stor beredskap för att smälla igång en ordentlig jakt. majoren berättade att under en period förvarades 40 ton! sprängmedel på umeå flygplats. Typ sjunkbomber och sånt. Och när vi åtevände från Holmögadd låg delar av ubåtsjakstyrkan i Holmsunds hamn utanför Umeå.
Men man nöjde sig med att se på och dokumentera vad dom pysslade med. Målet var Luleå hamn. Så marinen skuggade "dom andra" från norra östersjön upp till Luleå, övervakade deras operation där och skuggade sedan dom samma väg tillbaks ner för Norrlandskusten. När vi fotograferade ubåten var dom på väg hem igen

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Rickard » 19 mars 2012, 18:42

Tack igen för mycket intressant information. Jag vet inte hur långt från fyren vid Holmögadd som territorialvattengränsen går, men det var helt säkert att ubåten befann sig på svenskt område?

Den teckningen som du gjorde tidigare, var den baserad på det du hörde andra berätta om observationen? Den majoren för högkvarteret nämnde inget om vad man sett på bilderna?

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Robert Lindqvist » 19 mars 2012, 20:59

HOLÖGADD6.jpg
holmögadd7.jpg
observationsavståndet bedömdes vara mellan 500-1000 m och den gick klart på svenkt vatten. tom på svenskt inre vatten. eller för att göra det värre, inom gränsen till svenskt skyddobjekt. Den formligen kröp mellan ön Holmögadd och en liten uppgrundning ca 4-500 m från Ön. Där den bryter ytan är det som grundast och jag tror personligen att den måste göra ett litet "skutt" över en uppgrundning för att komma igenom där. det är därför vi ser den.

Men, undrar då den logiskt tänkande läsaren, varför knöla omkring bland stenar och grynnor när man har ett helt hav att obehindrat fara omkring i. Från ön Holmögad är det i alla fall 7-10 km till mittlinjen mellan Sverige och Finland. var gränsen går har jag inte klart för mig just nu men gott om utrymme är det i alla fall.
Problemet för våra undervattensvänner är bara det att Holmögadd var en mycket stark KA befästning. Med tillhörande minliner och sensorlinjer. Dom kan INTE veta om anläggningen försatts i beredskap och att sensorsystemen i så fall skulle vara övervakade och minorna stridsklara. MEN... såna min och sensor-linjer ligger inte på grunt vatten. genom att krypa så nära ön det bara går går dom troligen helt fria från sensorer och minor. Dom kan ju inte veta om minorna är aktiverade men måste rimligen räkna med det. Därför den där strandkrypningen.

Nej KA majoren sa inget om VAD som syntes på bilderna. bara att det var väldigt bra bilder osv. men inga detaljer eller analyser. Däremot berättade han förvånansvärt mycket om hela operationen som vi hade råkat bli en del av. Tex att det var hamnen i Luleå som var målet. Att dom skuggat "motståndarna" ända från norra Östersjön och sånt. Det behövde vi ju strikt inte veta. Och så pratade han en massa allmänt om ubåtsjakt och vilka oschysta metoder "motståndaren" använder. Men nej tyvärr inget om bilderna eller nån analys av vad det var för sak.
Jag såg inte så mycket själv. jag befann mig i ett lite bakre lägre och lagade mat när folk började skrika. Alla kommer på fötter och springer för att se vad som står på. jag springer också mot fyren ( det är ju dom som skriker ) en av killarna uppe i fyren skriker en massa. jag hör inte, men han pekar med hela armen och handen... jag ser i den riktningen och ser de två masterna och den smalare antennliknande saken. men den är under dykning då och är borta på några sekunder. jag minns absolut de två ganska tjocka masterna och speciellt den konstiga formen på en av dom. och nånstans där fanns något som jag mest uppfattade som en hög radioantenn..du vet en sån svajig sak. och så är jag säker på att den rörde sig framåt med ganska god fart... det blev ett tydligt vågsvall på ytan men det som verkat fastna hårdast hos alla som såg nåt var den konstiga formen på en av masterna. vi gjorde massa skisser sen efteråt, och flera ritade faktiskt den där avvikande grejen på en av masterna som en rund boll. låter knäppt men det var så dom uppfattade det. jag minns den som på skissen jag gjorde nu. Men tornet såg jag ju aldrig själv. det är från några andras berättelser och teckningar. När jag först såg den hade redan tornet försvunnit helt under ytan. i samma veva knockar våran löjtnant sig själv när han springer med skallen före in i en träbalk. han blir liggande och det ser rätt otäckt ut. samtidigt är det full panik hos alla...folk skriker i munnen på varandra och det är rena hönshuset. men så lugnar vi ner oss. inser att den där jäkla saken i vattnet kan vi inte göra nåt åt, den är redan borta. Men löjtnanten mår inget vidare. så jag och en annan kille tar hand om honom. Och grabbarna i fyren fortsätter att spana, förstärkta med ett par killar till med kikare om jag minns tätt. dom stod där och glodde länge över havet. Så får vi ordning på löjtnanten, eller han kan sitta upp i alla fall. Så jäkla pigg var han inte. Och efter en del komiska inslag när han bla begär flygunderstöd! ( han kan inte ha mått fint stackaren ) lyckas han få i väg en begriplig rapport på radio till vakthavande befäl på MILO-staben.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Rickard » 19 mars 2012, 21:27

Kul att du såg den själv, säkert inte många som sett en "riktig" ubåt. :)

Detta var alltså i själva slutskedet av Kalla Kriget, runt augusti-september 1989? Pratade majoren från högkvarteret något om vilka som misstänktes ligga bakom intrånget här?

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Wedman » 19 mars 2012, 21:29

Hej Robert, och tack för din intressanta redogörelse, jag var själv placerad på Holmögadd 1995-2000 som hemvärnsman. Vad jag kommer ihåg så fanns ingen minspärr utlagd i fred i det område du anger som teoretiskt minfält - däremot kan det säkert ha funnits planer på att lägga ut ett sådant i krig.

När jag läser din redogörelse får jag intrycket att detta var en inträngningsövning av exempelvis en brittisk Oberonubåt. Det förklarar både att man kunde vara förberedd, att ubåten visade så pass mycket som den gjorde, att man valde att inte ingripa samt den stränga sekretessen trots att denna incident inte lyfts fram i någon av de officiella utredningarna.

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Robert Lindqvist » 19 mars 2012, 22:03

kul kanske är fel ord.... men ok. fast då var det rena krigsstämningen det kan jag lova. och man behövde liksom inte fråga vem som skulle vara angripare. det var så självklart att det var ryssarna. jag minns inte om KA majoren sa något om vilken färg på flaggan dom hade men det har jag fått klart för mig i senare sammanhang. Förresten under den här ubåtsgrejen på Holmögadd så obeserverade vi och fotograferade en Rysk fiskebåt vid flera tillfällen... eller en så kallad fiskebåt. Ingen trodde att nån ombord på den visste hur man fiskade men välförsedda med radioantenner var den.

hej själv Wedman. jaha..så du var med till slutet då? 2000 tänkte jag på.. la man inte ner allt då? trist. Ok jag har ingen som helst kunskap om hur krigsplaneringen såg ut för Holmögadd. jag var ju bara där en dryg vecka och slogs med alla jäkla bromsar. :roll: Men jag har funderat på den där mysko vägen ubåten tog. Occh kom att tänka på att det borde ha funnits minspärrar utlagda som runt stockholms skärgård tex. och under 80-talet hade man ju smällt av några skarpa minor. så tanken var att dom kanske helst inte ville chans på att segla rakt in i en minlinje.

Du nämner en sak jag har tänkt på medan jag har skrivit om det här. Hela den här historien är omgärdad med väldigt mycket sekretess. jag själv är med på ett litet hörn när vi lyckas fånga något på bild. Sen blir vi debriefiade av en tomte från HKV som åker upp till umeå för att snacka med ett gäng värnpliktiga i ett par timmar. och så delar han med sig av ska vi säga operativa saker som en 18-19 årig värnpliktig på I 20 knappast borde höra. Han står och bekräftar att vi har tagit förträffligt bra bilder. berättar om vad "motståndaren" hade sysslat med och en massa annat.... men sen några år senare när jag börjar rota efter den här incidenten i alla utredningar så existerar den inte alls. Jag har inte kunnat hitta en rad om något som skulle kunna passa in på det här. inte ens i statistiken för kränkningar för kvartal och år osv finns den med. Jag undrar varför

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Rickard » 19 mars 2012, 22:09

Robert Lindqvist skrev:det blev ett tydligt vågsvall på ytan men det som verkat fastna hårdast hos alla som såg nåt var den konstiga formen på en av masterna. vi gjorde massa skisser sen efteråt, och flera ritade faktiskt den där avvikande grejen på en av masterna som en rund boll.
Här är två tänkbara alternativ på ubåtsmodeller med antenner plus flera periskop/master och något runt objekt:

Bild

Kandidat 1

Bild

Kandidat 2

joso10
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 mars 2012, 22:03

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av joso10 » 19 mars 2012, 22:12

Hej,

Vad är djupgående på en ubåt motsvarande, samt vilket djup är det utanför ön?
Bilagor
holm.jpg

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Robert Lindqvist » 19 mars 2012, 22:14

ja jäklar! kandidat 2 är ju otäckt lik. med en bollliknande grej och så en hög "svaj antenn".... 8O Bra jobbat att hitta den :D

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Robert Lindqvist » 19 mars 2012, 22:15

hmm.. 2an är en tysk va?

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Rickard » 19 mars 2012, 22:18

Robert Lindqvist skrev:ja jäklar! kandidat 2 är ju otäckt lik. med en bollliknande grej och så en hög "svaj antenn".... 8O Bra jobbat att hitta den :D
Mm, jo det kändes som det kunde vara den. Alltsammans lutar förstås oerhört kraftigt åt det håll Wedman nämnde, intrångsövning från vänskapligt sinnad nation. Bilden är västtysk typ 206.

Noterbart är till exempel den extrema skillnaden i vapeninsats med året innan i Hävringe, då med stor sannolikhet rysk farkost.

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Robert Lindqvist » 19 mars 2012, 22:38

865LOSOS.jpg
865LOSOS.jpg (28.17 KiB) Visad 5560 gånger
jag kanske fick svaret på min egen fråga från tyskarn...opolitliga typer :? fast när jag kollar mina egna skisser. orginalen, och den jag gjorde lite snabbt till forumet här så är projekt 865" / Phiranya / LOSOS dvs kandidat 1 mest lik. om man kollar masternas plasering om i alla fall hur jag minns den där grejen på masten. och den har också en sån där hög tunn antenn..hmm

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Wedman » 19 mars 2012, 22:42

Masterna på en Oberon:
Bild
Bild
Bild

Skriv svar