Ubåt vid Holmögadd 1989

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av Wedman » 27 mars 2012, 23:41

Hej!
Nu börjar vi nog närma oss kärnan i orsaken till att vi tolkar sekretessen kring din ubåtsobservation så olika. Jag tror att den politiska ledningen, med UD, var bättre på att förstå Sovjetunionen och att bedöma säkerhetspolitiska hot under det kalla kriget än vad militären var. Om Ola Tunander har rätt var en del militärer så övertygade om att Sovjetunionen förberedde angrepp mot Sverige att de deltog i en amerikansk PSYOP för att övertyga den allmänna opinionen om detta.

Problemet med inkompetenta politiker har vi inom många områden men så är deras uppgift inte heller att vara experter.
Robert Lindqvist skrev:
Problemet med det är dels att höga militärer väldigt ihärdigt nekar till att något material städats undan. Dels är det bekymmersamt om det faktiskt har hänt då det lite hårdraget innebär att delar av försvaret inte anser sig behöva lyda regeringen.
klart att dom förnekar det. annars skulle dom ju sitta på Kumla eller nåt liknande ställe. :wink:

Och jag tror att du har helt rätt. under väldigt många år har en stor del av landet yrkesofficerare ansett sig veta betydligt bättre om militära hot mot landet än våra politiker. Och i det ger jag dom faktiskt rätt. Svenska politiker är fullständigt okunniga om militära frågor ( enligt mig ). Ett flertal regering har utsett försvarsministrar som inte kan ses som något annat än en rejäl pung-spark på försvaret.
under långa perioder var väldigt många officerare så övertygade om att vi när som helst skulle bli anfallna av ryssarna att dom förde sin egen regering bakom ljuset. Förmodligen i någon sorts nationellt nödvärn och med i och för sig goda avsikter. Som det där med brigaderna som skulle läggas ner men bara bröts sönder i mindre delar och döptes om, ofta med beteckningen "lokalförsvars... " före. Stellan Bojerud här på forumet har berättat mycket intressant om det där. problemet är att ett demokratiskt system inte får fungera så.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av Rickard » 28 mars 2012, 16:29

Rickard skrev: Du nämnde att det var vid ön Gran norr om Hudiksvall, kan du berätta något mer om själva observationen och fotograferingen?
millgard skrev: Nja, jag vill nog veta om den finns upptagen först.
Egentligen är det ganska enkelt. Om fotografering skedde så finns den inte. Enligt marinen togs sammanlagt 1-2 bilder under hela 80-talet. (Dels den på Bengt Gustafsson bok och sannolikt en bild i Töre.)

Om den du känner verkligen tog bilder finns ett fåtal alternativ:

A. I upphetsningen siktade personen fel och fotograferade bara vatten.
B. Det visade sig föreställa något annat än ubåt, t.ex. en flytande stock.
C. Bilderna var känsliga och har rensats undan.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av millgard » 28 mars 2012, 17:02

Ur (det något risiga) minnet såhär tjugotre-tjugofem år efteråt:

Det togs ett antal (>10) bilder på ett till hälften synligt ubåtstorn som långsamt dök, avstånd ca 200m. Kameran var en Nikon FE, kodachrome 64, objektiv sannolikt 50/1,8 men med fanns också ett 180/2,8 men jag vet inte om fotografen hann byta objektiv, så sannolikt togs bilderna med normalobjektivet.

Hela sällskapet om fyra eller fem personer (jag känner eller kände samtliga) såg klart och tydligt vad det var fråga om. Saken anmäldes som sagt till Försvarsstaben eller motsvarande och lämnade uppgifter om var de fanns om kompletterande uppgifter behövde lämnas. Sällskapet åkte sedan till en sommarstuga i närheten och började grilla inför middagen. Efter några timmar anlände två eller om det var tre officerer till nämnda sommarstuga på ett lite spektakulärt vis och presenterade sig som X, Y och Z. Sällskapet tyckte naturligtvis att detta var lite häftigt och de fick svara på frågor om både det ena och det andra, om alla sett samma sak osv. Då de fick höra att fotografier fanns begärde de att få ta med sig kameran vilket de fick och någon vecka senare fick ägaren förutom kameran en framkallad film i retur tillsammans med fem nya rullar som plåster på såren. Givetvis var alla bilder på annat än seglingen inte med.

Det intressanta är inte att man fick skriva på tystnadspliktspapper (som alla vet så är det inte vatten värt för de flesta efter några månader) men förklaringen från herrar X, Y och Z var att de tillstod att det faktiskt varit fråga om en ubåt, men att det faktiskt var en svensk ubåt under övning och de tackade för att de anmält saken, önskade god kväll och lämnade sommarstugan på samma vis som de kom (luftburet).
Jag har fem samstämmiga vittnesmål på detta men kan naturligtvis inte garantera vare sig det ena eller det andra. Och minst en ombord var i mycket gott stånd att avgöra om ubåten var svensk eller inte...



Så för min del står det klart att det definitivt finns fler bilder på ubåtar, men inga fler OFFICIELLA bilder vilket är en helt annan sak.
Senast redigerad av 1 millgard, redigerad totalt 28 gånger.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av millgard » 28 mars 2012, 18:46

Holmögadd då igen: Det finns segelbar led ungefär där det pratas om, dvs innanför Svartbådan. Detta trots att det inte står så på kortet. Ur minnet (seglade där en del i mitten av 1990-talet) så är leden markerad med ensmärken i form av målade stenar. Dock är leden smal, kanske tiotalet meter. Jag är säker på att de som varit till sjöss med utgångspunkt från Härnösand känner till det där bättre. Vi skall komma ihåg att Holmögadd inte är vilket skär som helst.

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av Robert Lindqvist » 28 mars 2012, 19:58

Hej JohnT och välkommen till tråden.

bra påpekande av dig om personalstyrkan. Vi glömmer lätt att fartygsbesättningar till stor del bestod av värnpliktiga under grundutbildning. Det var inga färdiga krigsförband.
Vid Hävringebukten 1992 sköts en stridsladdad ubåtsjakt-torped från en kustkorvett mot en säker ubåtskontakt. Men man missar totalt därför att personalen inte var färdigutbildad och inte behärskade systemet.
Det togs ett antal (>10) bilder på ett till hälften synligt ubåtstorn som långsamt dök, avstånd ca 200m. Kameran var en Nikon FE, kodachrome 64, objektiv sannolikt 50/1,8 men med fanns också ett 180/2,8 men jag vet inte om fotografen hann byta objektiv, så sannolikt togs bilderna med normalobjektivet.
mycket mycket intressant :)
Så för min del står det klart att det definitivt finns fler bilder på ubåtar, men inga fler OFFICIELLA bilder vilket är en helt annan sak
kunde inte säga det bättre själv!
Hade Norrlandskusten någonsin mer än en bevakningsbåt?
Alltså från Gävle till Haparanda
lite osäker då jag inte sitter med några källar framför mig just nu, men jag tror att du har rätt. Det låter hemskt bekant. Norrlandskustens marinkomando hade bara EN bevakningsbåt typ-80 tror jag. men vid behov förstärktes det ju med enheter söderifrån.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av Rickard » 28 mars 2012, 21:14

millgard skrev:Jag har fem samstämmiga vittnesmål på detta men kan naturligtvis inte garantera vare sig det ena eller det andra. Och minst en ombord var i mycket gott stånd att avgöra om ubåten var svensk eller inte...
Tack för intressant och detaljrik berättelse. Förklaringen som ges av de anländande officerarna är ju inte särskilt trovärdig naturligtvis. Att man överhuvudtaget skulle åka ut och förhöra folk och beslagta fotografier på vanlig svensk ubåt känns långsökt.

Du nämner att minst en av dina bekanta hade kompetens att avgöra huruvida det var svensk eller utländsk ubåt, kanske bakgrund inom försvaret eller liknande? Han/hon har inte senare berättat något om utseendedetaljer på denna?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av millgard » 28 mars 2012, 21:19

Han var reservofficer inom ett vapenslag där identifiering av främmande ubåtar var en viktig del av uppgiften. Det fanns då ingen anledning att fråga efter detaljer, eftersom han var helt säker på vad det var för sorts ubåt.

Nu är detta uppgifter som är gamla och jag har tyvärr ingen möjlighet längre att ställa kompletterande frågor.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av Rickard » 28 mars 2012, 21:21

millgard skrev:Det fanns då ingen anledning att fråga efter detaljer, eftersom han var helt säker på vad det var för sorts ubåt.
Han kände igen ubåtstypen och kunde identifera den?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av millgard » 28 mars 2012, 21:28

Absolut.

Men vad han sade kan jag tyvärr inte svara på.




EDIT: Vill inte låta som nån hemlig-drama-queen, men det här är en punkt som jag faktiskt tror är lite känslig än idag. Så därför...

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av Rickard » 28 mars 2012, 21:31

millgard skrev:Absolut.
Jag gissar på en 206:a. De är lätta att känna igen. :)

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av millgard » 28 mars 2012, 22:09

http://www.regeringen.se/content/1/c4/3 ... c072b0.pdf

Sid 211, där nämns faktiskt "Hudiksvall" i sammanhanget "rapporterade iakttagelser från sommarmånaderna 1989". Kan vara det som ligger bakom... Även 1990 nämns Hudiksvall specifikt.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av Rickard » 28 mars 2012, 22:18

millgard skrev:Sid 211, där nämns faktiskt "Hudiksvall" i sammanhanget "rapporterade iakttagelser från sommarmånaderna 1989". Kan vara det som ligger bakom... Även 1990 nämns Hudiksvall specifikt.
Jo, fast bara just som iaktagelser. Man skriver också att inga säkra kränkningar har kunnat konstateras och specifikt att ingen nationalitet är känd.

Från det som du berättar har man har minst tio bilder på en redan identiferad ubåtstyp. Här kanske fotografierna senare "försvunnit", men möjligen iaktagelsen blivit kvar för att bara bilda en siffra i en total statistik.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av millgard » 28 mars 2012, 22:40

Om jag tillåter mig att spekulera:

Fotografierna finns naturligtvis kvar, men av olika anledningar har man tillsammans med annat material som uppenbarligen finns lagt det åt sidan, av skäl som än idag åtminstone delvis finns kvar. Eftersom det under nittiotalet gjorts en stor men resultatlös affär på högsta politiska nivå bla om ubåtstyper och ursprungsland så lär de nog vara hemliga ett tag till. Men som "rapport" kan händelsen absolut ändå ha registrerats.

Det finns betydligt mer bevisning än den i utredningen redovisade gällande Töreincidenten också. Men det är nog samma där skulle jag tro. Tids nog öppnar man materialet.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av Rickard » 30 mars 2012, 06:26

I samband med dessa intressanta diskussioner drog jag mig till minnes att jag faktiskt för länge sedan läst om ännu en liknande episod här på Skalman. Efter en del letande hittade jag det, ett inlägg för fyra år sedan av användaren Kent:

viewtopic.php?f=22&t=9647&start=300#p479082 (2008-06-13)
Kent skrev:Jag såg med egna ögon en icke svensk ubåt i övervattenläge långt in i den svenska arkipelagen och detta dokumenterades med flera rullar bilder som skickades till ÖB. Att det sedan inte hördes ett ord om detta i några rapporter eller i media får i alla fall mig övertygad om att mycket hände som försvaret inte vill tala om.
varjag skrev: Spännande! Kanske vi kan få detaljer om plats/datum/tid?
Kent skrev: Hösten 87 i närheten utav Hemsön.

(Hemsön, strax utanför Härnösand på norrlandskusten.)

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: Ubåt vid Holmögadd 1989

Inlägg av Robert Lindqvist » 31 mars 2012, 02:30

Förklaringen som ges av de anländande officerarna är ju inte särskilt trovärdig naturligtvis. Att man överhuvudtaget skulle åka ut och förhöra folk och beslagta fotografier på vanlig svensk ubåt känns långsökt.
Håller med allt vad jag orkar. Inte kommer Herr X, Herr Y och Herr Z i HELIKOPTER bara för att lägga beslag på en filmrulle som visar en svensk ubåt. Dessutom skulle dom ju i så fall ha vetat att den var Svensk, innan dom kom flygande alltså.

[quoteJag gissar på en 206:a. De är lätta att känna igen.][/quote]
Haha :P du gillar Tyskar du

Skriv svar