Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Hans » 17 december 2011, 14:19

Magnus L skrev:Mycket som står i aktuell bok är nog fantasier skrev jag ungefär. Vilket en del nu tydligen visat sig vara.
Vad mer är fantasier enligt dig?

MVH

Hans

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Magnus L » 17 december 2011, 14:57

Hans skrev:
Magnus L skrev:Mycket som står i aktuell bok är nog fantasier skrev jag ungefär. Vilket en del nu tydligen visat sig vara.
Vad mer är fantasier enligt dig?

MVH

Hans
Vad som mer är fantasier vet jag inte, jag har inte ens läst boken. Men visst borde en hel del vara fantasier när man ser vad den enda ?? granskningen hittills ger.

Sen byggt på vad som står i boken så fantiseras det och skarvas vidare bla i denna tråd, fläckvis riktigt underhållande, men ändå smått tröttsamt att läsa.

Detta visar ju på exakt det jag hävdat, dvs att ska detta utredas ska det utredas ordentligt av en hel kommission eller liknande, sen ska slutsatser redovisas. Man ska inte kasta allt åt hundarna och man ska inte låta enskilda personer göra misstag och hänga ut folk på det sätt som nu skett.

Då kommer man att komma fram till vem och vad och då har vi de skyldiga, de oskyldiga och de i gråzonen.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Artur Szulc » 18 december 2011, 22:50

Vad ett "ja" eller "nej" betyder i en kolumn kan endast fastställas ifall materialet offentliggörs eller granskas av en grupp av forskare.

Att Almgren, enbart, skulle ha använt ett ja eller ett nej i en kolumn som ett avgörande bevis på huruvida någon samarbetade med STASI eller inte, har jag svårt att tro. Men jag avhåller mig från spekulationer. Det allra bästa för alla vore om materialet når fler forskare. Att så inte är fallet är för mig en fullständig gåta då det inte handlar om att hänga ut folk utan att ge fler forskare tillgång till materialet.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Wilkman
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 30 oktober 2007, 19:02
Ort: Någonstans

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Wilkman » 19 december 2011, 00:10

Hej
Artur Szulc skrev:Vad ett "ja" eller "nej" betyder i en kolumn kan endast fastställas ifall materialet offentliggörs eller granskas av en grupp av forskare.
Man får väl anta att Säpo själva vet vad ett ”JA” i kolumnen betyder, det är ju SÄPOs EGNA listor och deras eget system. Alltså, det är SÄPO som nu förklarar vad ett "JA" betyder..
Artur Szulc skrev:Att Almgren, enbart, skulle ha använt ett ja eller ett nej i en kolumn som ett avgörande bevis på huruvida någon samarbetade med STASI eller inte, har jag svårt att tro.
I Almgrens bok är sanningen att ”Nr 6 (Ersson), erkänner uppdrag”. Det är det Almgren påstår.
Om Almgren skriver att ”Nr 6 (Ersson) har erkänt uppdrag för Stasi" så skall väl Ersson också ha gjort ett erkännande? Men Säpo säger att något sådant förhör har aldrig ägt rum med Ersson och något erkännande finns inte i materialet...

MEN Almgren tror att ett ”JA” i en kolumn innebär att den misstänkte har "erkänt uppdrag för Stasi", men SÄPO förklarar att så är det inte, utan att ett ”JA” i kolumnen betyder att Ersson utfört uppdrag åt svenska säkerhetstjänsten, en viss skillnad, tycker du inte det?


Här är lite text saxat ur SvD:
Den 25 november fick hon (Ersson) ett mejl från Säpo som bekräftar att något sådant förhör aldrig hållits. ”Säkerhetspolisen har inte påträffat något i din akt där du medger i förhör att du (Ersson) har haft uppdrag för Stasi”, lyder mejlet.
Almgren varar SvD: ””–Skriver de det? Det stämmer ju inte alls. Som jag skriver i boken finns det ju ett Säpo-pm som upprättades 2001 över de som medgivit uppdrag för Stasi. Det är mycket märkligt. Flera kriminalkommissarier på Säpo har förklarat för mig att de första elva på listan medgett uppdrag för Stasi, säger hon.””

”SvD har efter beslut av Säpo fått se vad som egentligen står om Ersson i detta pm i Säpos arkiv från 2001. Det är en sammanställning rörande Stasis ”verksamhet i Sverige”. Ersson finns med och på hennes rad står under tabellhuvudet ”Medger uppdrag” ett klart och tydligt ”ja”. Det skulle i så fall vara ett skrivfel begånget av Säpo, eftersom Ersson ju aldrig medgett uppdrag för Stasi. En Säpo-tjänsteman har också uppgett för Ersson att det var här det blev fel.” ””Säpo säger till SvD att de inte har gjort något misstag. Enligt Säpos chefsjurist Lars-Åke Johansson syftar ”ja” på att Ersson medgivit att hon arbetat för den svenska underrättelsetjänsten, inte för Stasi (Ersson åkte 1986 till Östtyskland på uppdrag av Sveriges topphemliga militära underrättelsetjänst SSI).
Det verkar som att Almgren har dragit ganska stora växlar på att det står ”ja” i kolumnen i stället för att titta på materialet bakom i akten. Detta var ett internt arbetspapper som inte var skrivet för några forskare utan för myndighetens egen personal.””
Detta var ju inte heller det enda faktafel om Ersson, det fanns ju två faktafel till. Man borde nog även granska Almgrens Stasi källor… Därefter borde man kanske granska allt som Almgren skriver i boken.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Artur Szulc » 19 december 2011, 08:26

Man får väl anta att Säpo själva vet vad ett ”JA” i kolumnen betyder, det är ju SÄPOs EGNA listor och deras eget system. Alltså, det är SÄPO som nu förklarar vad ett "JA" betyder..
Ja, man för väl anta att det framgår av listan vad ett "ja" betyder, dvs, är kopplat till en fråga eller påstående etc.

Frågan är i så fall hur Almgren kan ha missat något så uppenbart. Att hon vågat sig på en osanning förefaller tämligen osannolikt, särskilt i något så uppenbart och kontrollerbart. För ingen menar väl att hon var ute efter att framställa sig själv som en komplett idiot?
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Magnus L » 25 december 2011, 08:20

Artur Szulc skrev:
Man får väl anta att Säpo själva vet vad ett ”JA” i kolumnen betyder, det är ju SÄPOs EGNA listor och deras eget system. Alltså, det är SÄPO som nu förklarar vad ett "JA" betyder..
Ja, man för väl anta att det framgår av listan vad ett "ja" betyder, dvs, är kopplat till en fråga eller påstående etc.

Frågan är i så fall hur Almgren kan ha missat något så uppenbart. Att hon vågat sig på en osanning förefaller tämligen osannolikt, särskilt i något så uppenbart och kontrollerbart. För ingen menar väl att hon var ute efter att framställa sig själv som en komplett idiot?
Ja antingen är hon lät cenil, har blivit manipulerad eller så har hon för stora skygglappar så bara det hon vill ska fastna fastnar av det hon läser. Och som sagt, detta var ju inte enda felet. Hon åstod ju bla att tanten (ja vad hon nu hette) DELTAGIT vid vissa övningar. Då det i akten står att hon INTE deltagit vid dessa övningar.

Ja man kan ju bara tänka sig vad mer denna enmans-"utredare" snurrat till det om.

Nä släpp skiten till en seriös kommission som får tugga på och vända på ALLT. Sen kan politikerna få ta ett nytt beslut utifrån det.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vilka britter samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Hans » 8 januari 2012, 14:44

Inte bara svenskarna har problem hur de skall hantera sina landsförrädare:

Brittisk Stasivånda
Det är inte bara den svenska regeringen som får kritik för sin hantering av Stasi. Inte heller i Uk är det helt OK med öppenhet om historien om dem som arbetade för främmande makt. Tyska historiker har fått nej på en begäran om att dokument ska utlämnas om britter som spionerade för DDR:s räkning i Storbritannien.


http://blog.svd.se/ledarbloggen/2012/01 ... tasivanda/

MVH

Hans

klager
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 5 april 2012, 08:58

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av klager » 5 april 2012, 09:37

Nu träder ytterligare en av de personer som pekats ut i Almgrens bok ut:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/det-a ... 977857.svd

laitman
Medlem
Inlägg: 588
Blev medlem: 22 november 2004, 21:02
Ort: Kyrkslätt Finland

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av laitman » 6 april 2012, 18:25

Frederick skrev:
Finns det oskyldiga människor med i arkiven så får de möjlighet att rentvå sig om det skulle behövas.
Och hur skulle det gå till utan möjlighet till rättegång?
Det är väl inte så svårt. Jag beskrev ju bl.a. det fall jag hörde om. Dvs en idrottsledare i en klubb fick höra att hans namn finns i Stasis papper. Han funderade hur detta var möjligt och så mindes han hur han en gång fungerat som guide för en gästande idrottstrupp från DDR. Något annat hade han inte haft med DDR att göra och förmodligen hade en ambitiös "politruk" rapporterat uppåt att han funnit en person man möjligen kunde värva.

Liknande fall kan det finnas gott om och de är de på sin plats att misstänkta kan rentvå sig.

Laitman

Frederick
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: 30 januari 2011, 21:11

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Frederick » 6 april 2012, 18:45

Det är väl inte så svårt. Jag beskrev ju bl.a. det fall jag hörde om. Dvs en idrottsledare i en klubb fick höra att hans namn finns i Stasis papper. Han funderade hur detta var möjligt och så mindes han hur han en gång fungerat som guide för en gästande idrottstrupp från DDR. Något annat hade han inte haft med DDR att göra och förmodligen hade en ambitiös "politruk" rapporterat uppåt att han funnit en person man möjligen kunde värva.

Liknande fall kan det finnas gott om och de är de på sin plats att misstänkta kan rentvå sig.
Nu förstår jag inte riktigt? Du menar alltså att om man öppnar statis arkiv och media/ sensationslystna/ m fl kastar sig över det och publicerar ett ställvis mycket osäkert material så ska jag känna mig trygg därför att jag själv vet orsaken till att jag finns omnämnd och detta kommer naturligtvis alla att nöja sig med. Varför öppnar vi inte upp polisens spaningsregister också? Det kan väl inte vara fel? Egentligen verkar ju det där med rättegångar lite onödigt när man kan lösa sånt om man bara "mindes hur det gick till"

Tillägg: Misstänkta lär de ju inte bli förrän arkiven öppnas, om inte SÄPO utrett dem tidigare.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Jens Yde » 9 april 2012, 18:41

"Igennem mange år har der rigtignok været mange løsagtige rygter og påstande om så den ene og så den anden hemmelige agent. I lang tid måtte Ole Espersen (Soc.dem) døje med sådanne beskyldninger, der aldrig er blevet sandsynliggjort endsige dokumenteret."
Citatet stammer fra Center for Koldkrigsforskning.

Nu sker der noget.

Den danske koldkrigsforsker Thomas Wegener Friis har identificeret en dansk mand, der står bag det mest alvorlige tilfælde af landsskadelig virksomhed og spionage mod Danmark i nyere tid.

"Amerikanerne har delt ud af oplysningerne fra det såkaldte Rosenholz-arkiv til sine allierede. Mens eksempelvis Sverige har fået mellem 500 og 900 navne på potentielle spioner og landsforrædere har Danmark imidlertid kun fået omkring
en 20 stykker".
http://www.b.dk/nationalt/dansk-storspi ... afsloering

Ingen ved, hvem det er, men mange gætter løs.
http://www.fyens.dk/article/1478756:Nav ... -fylder-75

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Jens Yde » 26 maj 2012, 17:23

Jeg skrev:
"Igennem mange år har der rigtignok været mange løsagtige rygter og påstande om så den ene og så den anden hemmelige agent. I lang tid måtte Ole Espersen (Soc.dem) døje med sådanne beskyldninger, der aldrig er blevet sandsynliggjort endsige dokumenteret."
Citatet stammer fra Center for Koldkrigsforskning.

Nu sker der noget.

Den danske koldkrigsforsker Thomas Wegener Friis har identificeret en dansk mand, der står bag det mest alvorlige tilfælde af landsskadelig virksomhed og spionage mod Danmark i nyere tid.

Ingen ved, hvem det er, men mange gætter løs.
http://www.fyens.dk/article/1478756:Nav ... -fylder-75
Sidstnævnte link fører til teksten: ”Desuden verserede i mange år en vandrehistorie om, at Ole Espersen i 1972 som nybagt formand for Radiorådet, Danmarks Radio, var blevet filmet af DDR’s efterretningstjeneste, Stasi, under intime omstændigheder i Berlin. I 1996 blev myten om ham aflivet i bogen »Stasi og Danmark« af journalisterne Per Michaelsen og Mette Herborg”.

I dag nævner pressen den københavnske journalist Per Michaelsen, som den, der var agent i top-klasse. Han arbejdede i 1970erne i Bonn og Berlin.
http://politiken.dk/indland/ECE1637225/ ... der-efter/

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Marcus » 1 juli 2012, 09:36

Eftersom "Thomas" varit uppe i tråden tidigare trots han inte är/var journalist så hamnar denna nyhet här också:
Kyrkoherden Aleksander Radler i Luleå stift misstänks ha varit spion för Stasi. – Det råder inga tvivel om att han är den hemliga agenten ”Thomas”, säger stiftsjuristen Anna Wernqvist efter att ha besökt Stasis arkiv i Berlin.
Nu riskerar han att få sin prästbehörighet indragen.
I 24 år ska den nu 68-årige svenska prästen ha spionerat för den östtyska säkerhetstjänsten Stasi. Hans förflutna har redan tagits upp i Luleå stifts domkapitel en gång, men ärendet lades ned eftersom underlaget ansågs vara för tunt.
Men efter nya uppgifter i Expressen i april i år återupptog stiftet utredningen. Tidningen hade fått dokument som visade att prästen hade angett sina studiekamrater i Östtyskland, och sedan fortsatt att spionera för Stasi när han kom till Sverige 1968.
Nu har Anna Wernqvist varit i Berlin och begärt att få ta del av det skriftliga materialet från Stasiarkivet. I avvaktan på att dokumenten ska lämnas ut har hon fått en muntlig föredragning om innehållet. Något som enligt stiftsjuristen bevisar att Aleksander Radler är identisk med Stasispionen ”Thomas”.
– Identitetsfrågan är helt klar för de tyska myndigheterna och det skulle vara anmärkningsvärt att ifrågasätta de uppgifter som har lämnats, säger hon.
Eftersom kyrkoherden är pensionerad gäller domkapitlets utredning inte hans anställning utan om han ska fråntas sin prästbehörighet. Så länge man har den kan man hålla förrättningar som dop, begravning och vigsel även efter en pensionering. Centralt i utredningen är också om Radler har ljugit, både för domkapitlet och i medier. Han har hela tiden förnekat spionkopplingen och avfärdat anklagelserna som påhitt.
– Domkapitlet har att beslutat om huruvida hans agerande nu är oförenligt med hans roll som präst. Det rör sig om hans förnekanden i pressen men även på direkt fråga från biskopen. Det är alltså hans förhållningssätt till uppgifterna som ska prövas.
Hon understryker att det inte rör sig om en brottsutredning. Hans agerande var i överensstämmelse med dåvarande östtysk lag och som brott betraktade är de preskriberade.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/kyrkoh ... -for-stasi

/Marcus

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Jens Yde » 27 september 2012, 11:35

Jeg skrev:
I dag nævner pressen den københavnske journalist Per Michaelsen, som den, der var agent i top-klasse. Han arbejdede i 1970erne i Bonn og Berlin.
http://politiken.dk/indland/ECE1637225/ ... der-efter/
Nu vil journalist Per Michaelsen, mangeårig medarbejder hos Danmarks Radio og Ekstra Bladet, sende Politikens chefredaktør i fængsel, og journalisten kræver en formue for bagvaskelse og injurier.

http://www.bt.dk/danmark/kraever-formue ... -anklage-0

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av hasse lindquist » 24 november 2012, 00:51

Ett östligt kontaktförsök med en journalist kunde tillgå så här. Elever i en svensk skola hade lyckats inbjuda dels sovjetisk, dels amerikansk ambassadspersonal till en debattafton om världsfreden. Under en fikapaus slog sig en sovjetisk pressattaché ned bredvid mig och inledde ett samtal. Han frågade helt harmlöst, hur han skulle få tag i tidningsklipp om den aktuella fredsdebatten. Jag svarade att han skulle vända sig till en speciell klippservice, som fanns på den tiden (vilket han som pressattaché borde veta själv). Sen undrade han bara vilken tidning jag själv var anställd på.
Jag nämnde episoden för en säpoanställd, som jag var bekant med. Denne tyckte det var synd att jag inte erbjudit mig att skicka över lite tidningsklipp till ryssen, i syfte att utröna, om och hur denne skulle fortsätta kontakten.
Ett par dagar senare ringde samme pressattaché upp mig på jobbet och undrade, om jag ville skicka över lite klipp, vilket jag faktiskt gjorde. Han undrade också om jag medverkade i ytterligare tidningar. Jag svarade sanningsenligt att jag även var redaktionssekreterare för tidskriften Hemvärnet. Någon ytterligare kontakt togs aldrig.
Detta skulle kunna medföra att mitt namn finns med i någon KGB-lista över tänkbara kontaktpersoner inom svensk press.

Skriv svar