Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Stilleben » 9 november 2011, 22:24

Frederick skrev:Jag förstår inte riktigt behovet av att offentliggöra namnen på de svenska som finns i arkiven. Enkelt kan de delas in i två grupper, de som har begått brott och de som inte. De som inte har begått brott är ur ett allmänintresse ointressanta, däremot finns risken att de sammanblandas med de förstnämnda. De som eventuellt begått brott som spioneri, olovlig underrättelseverksamhet eller dylikt blir det minst lika svårt att hantera. Brott ska hanteras i domstolar, det är en självklarhet. För dessa"misstänkta kan det inte bli fråga om en rättslig prövning, p g a preskriptionstid. I stället vill en del så skapa en "sanningskommission". Effekten blir en utomrättslig prövning där personers skuld prövas utan att den som är föremål för prövningen skyddas av normala processuella rättigheter. Syftet med en brottsmålsprocess är att fastställa ansvar (skuld) och bestämma påföljd (straff). Utan att gå in för mycket på synen på straff så finns en komponent som inte är helt ointressant, straffet kan till dels sägas vara ett pris till samhället, en återbetalning för begången orätt. I dessa fall kommer inte ett straff att kunna utdömas. Vad blir effekten av att en sådan sanningskommission kommer fram till att en eller flera svenskar gått främmande makt tillhanda. Naturligtvis kommer individer och grupper att kräva någon form av sanktion. På det sättet har vi skapat och accepterat ett parallellt rättsskipningssystem även om vi förkläder det till historisk forskning.

Jag förstår att man kan anföra mot mitt resonemang att det är just detta historisk forskning handlar om, att försöka få fram sanningen, att förstå skeenden, processer och individer. Men det finns en betydande skillnad mellan hur man hanterar anklagelser om brott mot levande personer, vilka troligen till stor del saknar allmänintresse, och hur man kan förfara med personer som endast har sitt goda namn på en gravsten. Dessutom måste man ställa sig frågan vad är det som driver detta sanningssökande. Är det ett vetenskapligt intresse eller är det önskan att tiden ska komma i kapp även dessa, är det det senare så är syftet helt enkelt att ersätta en rättegång. I så fall...
Instämmer fullständigt! De misstänkta "brotten" är allraminst 20 år gamla och för länge sedan preskriberade. Att efter så lång tid efterforska "sanningen" möter alltså stora svårigheter. Bl.a. kan viktiga personer som borde höras ha avlidit eller blivit så ålderstigna att deras hörande är utan värde. Nej, lägg ner "skiten", det finns förvisso viktigare saker för våra myndigheter m.fl. att syssla med!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Hans » 9 november 2011, 23:01

Stilleben skrev:Instämmer fullständigt! De misstänkta "brotten" är allraminst 20 år gamla och för länge sedan preskriberade. Att efter så lång tid efterforska "sanningen" möter alltså stora svårigheter. Bl.a. kan viktiga personer som borde höras ha avlidit eller blivit så ålderstigna att deras hörande är utan värde. Nej, lägg ner "skiten", det finns förvisso viktigare saker för våra myndigheter m.fl. att syssla med!
Exakt.

http://www.levandehistoria.se/

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Fredrik Andersson » 10 november 2011, 00:44

Ni som tycker att man ska låta dessa arkiv vara i fred, hur ser ni på personer som Bergling och Wennerström? Är deras synder också preskriberade?

Jag vill för diskussionens skull påpeka att jag är tämligen ointresserad av vad som står i de påstådda arkiven även om jag någonstans anser att mycket byk i vår äldre och modernare historia borde tvättas.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Frederick
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: 30 januari 2011, 21:11

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Frederick » 10 november 2011, 06:42

Den uppenbara skillnaden är att Bergling och Wennerström åtalades och dömdes för de brott de misstänktes för. Här fanns möjligheten att pröva anklagelserna på därför avsett sätt. Om det finns personer i arkiven som kan prövas för brott som inte är preskriberade, osannolikt, så ska det, om åklagare anser det möjligt, prövas i domstol. Hade dessa personers identitet varit allmänt känd hade det också varit en annan sak, då hade det kunnat rensa luften. Nu riskerar det hela att bli en moralisk specialdomstol.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av sonderling » 10 november 2011, 08:02

Egentligen fattar jag inte varför man inte ska ska släppa dessa arkiv och "tvätta byket".
När det gäller Nazism ska ju minsta koppling kollas upp och personen hängas ut (minns ni den där medlemsmatrikeln, tjock som en telefon katalog som släpptes för ett par år sedan?) men när det gäller detta så är det inte så viktigt? Jag fattar faktiskt inte?
Så några får stå där och skämmas och där man är oskyldig så är ju det också intressant att se hur en totalitär stat fungerar. Vad STASI kallar agent och vad "agenten" upplever som spioneri verkar ju ibland vara helt olika saker. Jag finner det högst intressant faktiskt.
Kan man vara agent utan att veta att man är agent, hmm... det kanske är det som kallas nyttig idiot?

Sonderling

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Artur Szulc » 10 november 2011, 09:38

Offentliggöra eller inte?

Jag är kluven. Av princip är jag emot att arkiv är låsta såvida inga särskilda skäl föreligger.

Vad kan då svenska informatörer ha vållat för lidande? Nja, knappt något va?

Å ena sidan anser jag, öppna arkivet? Och å andra, kan folk stämplas som angivare till ingen nytta.

Låt åtminstone en grupp historiker, utöver Almgren, få tillgång till arkivet, analysera alla pusselbitar och låt gruppen skriva en rekommendation om hur man bör agera.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Selenadelpher
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 november 2011, 00:25

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Selenadelpher » 15 november 2011, 13:42

Jag är som många andra kluven i frågan angående att offentliggöra eventuella samarbetspartners till Stasi och KGB. Men jag tycker att skälen att offentliggöra är starkare än att inte göra det.

Rent instinktivt tycker jag att namnen på dessa personer ska offentliggöras. Har man valt att svika sitt land och samarbeta med främmande makt så bör man stå för det och ta eventuella framtida konsekvenser. Ett offentliggörande av namnen kan kanske avskräcka fler svenskar att lämna ut känslig information till andra länder och organisationer.

Andra fördelar med ett offentliggörande idag är att dessa personer själva kan redogöra för sina val och varför de samarbetade eller om de är oskyldiga. Det är bättre att höra det direkt från källan för att istället långt senare försöka pussla ihop ledtrådarna när majoriteten av personerna är döda. Plus att man slipper en massa konspirativa teorier som brukar dyka upp när inte all fakta finns på bordet.

Finns det oskyldiga människor med i arkiven så får de möjlighet att rentvå sig om det skulle behövas.

Frederick
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: 30 januari 2011, 21:11

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Frederick » 18 november 2011, 06:28

Finns det oskyldiga människor med i arkiven så får de möjlighet att rentvå sig om det skulle behövas.
Och hur skulle det gå till utan möjlighet till rättegång?

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Magnus L » 16 december 2011, 08:26

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/inget ... 712541.svd

"Vad var det jag sa" har väl sällan passat bättre. På så många plan.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av sonderling » 16 december 2011, 08:41

Magnus L skrev:http://www.svd.se/nyheter/inrikes/inget ... 712541.svd

"Vad var det jag sa" har väl sällan passat bättre. På så många plan.
Nja eller annars "Ropa inte hej förrens du hoppat över bäcken." Kan också passa.
Skjutjärns journalisten har ju bara läst delar av SÄPO´s material. Detta kan ju annars tala för att man ska släppa materialet fritt så flera kan läsa allt och göra en bedömning.

Sonderling

Frederick
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: 30 januari 2011, 21:11

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Frederick » 16 december 2011, 17:45

I Svd:s artikel framkommer tre intressanta saker. SÄPO har valt att förtydliga att man inte har någon dokumentation på att flyglottan i fråga skulle ha medgett brott. Säkerhetstjänstens bedömning är att flyglottan inte har deltagit i sådan känslig verksamhet som beskrivs i boken, stabskurser m.m. Vidare har utredningen varit omfattande då man begärt både telefonkontroll och postkontroll, den senare inte genomförd. Det som tydligen framkommit under denna utredning har inte föranlett åklagare att väcka åtal.

Selenadelpher skrev tidigare att om man "valt att svika sitt land" så var det bra att man riskerade att det blev känt. Jag undrar nu om det finns någon här som kan visa på en modell för att släppa informationen om personer med misstänkt samröre med Stasi som, utan att vara en regelrätt rättegång, kan garantera rättssäkerheten för de utpekade.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Hans » 16 december 2011, 20:11

Magnus L skrev:"Vad var det jag sa" har väl sällan passat bättre. På så många plan.
Då kanske du kan klargöra vad för klokt det var du sade?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Lasse O » 16 december 2011, 20:17

Frederick skrev: Selenadelpher skrev tidigare att om man "valt att svika sitt land" så var det bra att man riskerade att det blev känt. Jag undrar nu om det finns någon här som kan visa på en modell för att släppa informationen om personer med misstänkt samröre med Stasi som, utan att vara en regelrätt rättegång, kan garantera rättssäkerheten för de utpekade.
Det är nog det som är problemet. De som av olika anledningar står i Stasis register måste i så fall bevisa sin oskuld, vilket är nästan omöjligt.
Därför tror jag att man måste vara försiktig med publicerandet. Begreppet Sanningskommission är slitet men en sådan kan vara viktig då det gäller att få klarhet i vilka som var riktiga agenter och vilka som mer eller mindre oskyldigt bara figurerade på Stasis önskelista över tänkbara sympatisörer.

Wilkman
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 30 oktober 2007, 19:02
Ort: Någonstans

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Wilkman » 16 december 2011, 21:55

Enligt Almgrens bok är sanningen att Nr 6(Ersson), erkänner uppdrag för Stasi. Tillsynes har Almgren missuppfattat vad ett ”JA” i kolumnen betyder, och felaktigt trott det betyder att de misstänkta erkänt att det haft uppdrag för Stasi. Men Säpo förklarar för SvD att ett ”JA” i kolumnen betyder att de arbetat* för Svenska säkerhetstjänsten .. (alltså Almgren har tolkat det helt fel = 180 grader i fel riktning) (*Ersson åkte 1986 till Östtyskland på uppdrag av Sveriges topphemliga militära underrättelsetjänst SSI)
Sedan har Almgren också fel om Säpos postkontroll mot ersson, så skedde aldrig, samt fel i att Ersson deltagit i stabsövningar.

Det vill till att forskare som studerar materialet förstår vad de läser och hur systemen och terminologi används.. Annars kan det bli så här galet.. Det här var många faktafel bara vid granskning av EN av de utpekade spionerna. Har Almgren gjort samma misstag med de andra utpekade spionerna som i boken påstås ”erkänt uppdrag”, alltså tolkat ett ”JA” i deras kolumn som ett erkännande att de gått STASIS ärende, medan ett "JA" i kolumnen i själva verket betyder att de varit på uppdrag för Svenska säkerhetstjänsten… Hm…

Man kan ju undra, hur många skulle idag våga ta ett spionuppdrag åt Sveriges undersättelsetjänst? Inte nog med att man riskerar liv och frihet under uppdraget, man skulle också riskera att bli utpekad som en landsförrädare av en ”forskare” som fått tillgång till ett material som denne inte förmår tolka.

Får man önska sig något så här till Jul, så skulle det vara att SvD också källgranskade Almgrens STASI källor...?

Tänkvärt

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Magnus L » 17 december 2011, 00:19

Hans skrev:
Magnus L skrev:"Vad var det jag sa" har väl sällan passat bättre. På så många plan.
Då kanske du kan klargöra vad för klokt det var du sade?

MVH

Hans
Mycket som står i aktuell bok är nog fantasier skrev jag ungefär. Vilket en del nu tydligen visat sig vara.

Skriv svar