Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2516
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av gostap » 7 september 2011, 08:04

Psilander skrev:Även tex den/ de tjänstemän inom byråkration som utformade skolreformerna under 60 och 70-tal lär ha haft mycket goda band med DDR....
Lite OT, men....

Lite nyfiken på vilket sätt? Kan du utveckla? Hur påverkade detta skolan?
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2591
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Der Löwe » 7 september 2011, 13:39

Om detta inte kommer upp på bordet finns det ju alltid risken att det startas diverse konspirationsteorier. "de ledande skikten i vissa organisationer vet att höga företrädare för något parti var STASI agenter, därför har de en hållhake som gör att de kan få eftergifter i vissa frågor" eller hur det kan komma att låta. En forskarinsats som stöds av en bred politisk referensgrupp tar fram material som ligger till grund för någon slags ofentligörande. "Sveriges syn på DDR" inom olika samhällsområden. Hur man ska göra med enskilda namn borde väl kunna utredas i en juridisk/etisk grupp.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Per Andersson » 8 september 2011, 18:08

Psilander skrev: Även tex den/ de tjänstemän inom byråkration som utformade skolreformerna under 60 och 70-tal lär ha haft mycket goda band med DDR...
Det här låter som en variant av det påhittade citatet av Ingvar Carlsson om att "vi har mycket att lära av DDR".



Idag så känns det viktigare att få veta vilka politiker och opinionsbildare som har band till tankesmedjor ute på de politiska ytterkanterna, än vilka som ansågs som potentiella Quislingar av en numera död och osörjd stat.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Lasse O » 8 september 2011, 20:36

gostap skrev:
Psilander skrev:Även tex den/ de tjänstemän inom byråkration som utformade skolreformerna under 60 och 70-tal lär ha haft mycket goda band med DDR....
Lite OT, men....

Lite nyfiken på vilket sätt? Kan du utveckla? Hur påverkade detta skolan?
Tidningen Skolvärlden kan ge lite info:
http://www.skolvarlden.se/artiklar/den- ... ddr-skolan

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Simon_HBG » 15 september 2011, 02:39

Gissningsleken kan börja :wink:

http://www.dn.se/debatt/sa-jobbade-stas ... ka-agenter

"den kallhamrade socialdemokratiske journalisten som utan att blinka sviker sina partivänner och rapporterar från social­demokraternas möten på Bommersvik" - några gissningar?

"teologen som avslöjade sina studentkamrater" - identisk med den teolog (biskop) som var ordförande i Förbundet Sverige-DDR ?

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Stilleben » 15 september 2011, 08:18

lago skrev:[------------

Tidningen Skolvärlden kan ge lite info:
http://www.skolvarlden.se/artiklar/den- ... ddr-skolan
Mycket intressant och avslöjande artikel i Skolvärlden!

Se f.ö. här på Skalman, Lärarna i den öst- och västtyska propagandans tjänst, viewtopic.php?f=22&t=36070

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2516
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av gostap » 15 september 2011, 08:20

lago skrev:
gostap skrev:
Psilander skrev:Även tex den/ de tjänstemän inom byråkration som utformade skolreformerna under 60 och 70-tal lär ha haft mycket goda band med DDR....
Lite OT, men....

Lite nyfiken på vilket sätt? Kan du utveckla? Hur påverkade detta skolan?
Tidningen Skolvärlden kan ge lite info:
http://www.skolvarlden.se/artiklar/den- ... ddr-skolan
Intressant! visste inte detta...
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28585
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Hans » 15 september 2011, 10:21


Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Simon_HBG » 15 september 2011, 10:45


Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Stilleben » 15 september 2011, 11:18

Hans skrev:Relaterat.
----------

[http://bodilzalesky.com/blog/2009/11/23 ... esok-i-dr/

MVH Hans
Men visst var det så, vilket i ovannämnda blogg (mycket läsvärd!) tydligen ifrågasättes, att Palmes statsbesök i DDR 1984 på hans begäran skedde i "svenskstäderna" Greifswald och Stralsund istället för i huvudstaden Berlin, vilket hade varit det normala. Detta för att tydligen, förutom de obligatoriska berömmande talen, ändå markera ett visst avståndstagande till regimen.

Stasiägda företag i Norden? viewtopic.php?f=22&t=25968&view=previous ansluter också litet till denna tråd.

P.S. Det bör kanske nämnas att den bok av Birgitta Almgren som det rör sig om utkom för snart två år sedan, se "Boktips Inte bara Stasi" Se viewtopic.php?f=21&t=36882

Tillägg: Rätt url ovan är http://bodilzalesky.com/blog/2009/11/23 ... sok-i-ddr/
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 15 gånger.

FredH
Medlem
Inlägg: 1386
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av FredH » 15 september 2011, 20:26

Simon_HBG skrev:Gissningsleken kan börja :wink:

http://www.dn.se/debatt/sa-jobbade-stas ... ka-agenter

"den kallhamrade socialdemokratiske journalisten som utan att blinka sviker sina partivänner och rapporterar från social­demokraternas möten på Bommersvik" - några gissningar?

"teologen som avslöjade sina studentkamrater" - identisk med den teolog (biskop) som var ordförande i Förbundet Sverige-DDR ?
Enligt denna sidan: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B6rn_Jensen

Ska Koenig, journalisten på Bommersvik, vara Björn Jensen.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Simon_HBG » 15 september 2011, 21:09

FredH skrev:Enligt denna sidan: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B6rn_Jensen

Ska Koenig, journalisten på Bommersvik, vara Björn Jensen.
Stämmer. Jensen har tidigare pratat ut om detta i media. Kopplade dock inte ihop den journalist som Almgren nämnde med just Jensen förrän täcknamnet Koenig/König dök upp.

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Davian » 18 september 2011, 10:43

Fredrik Andersson skrev: Jag har lite synpunkter på ditt inlägg. För det första, JA att publicera en lista på personer som "ryktas" vara informatörer och kollaboratörer är inte eftersträvansvärt. När säkerhetspolisen utrett, en domstol har funnet dem skyldiga och utdömt påföljd - JA då ska detta offentliggöras. Där är vi helt överens.

Samtidigt säger du att en stat inte ska ha hemligheter. Hur menar du att det här går ihop med att landsförrädare och STASI/KGB-informatörer inte ska hängas ut? Om de nu döms skyldiga förstås. I mina mörkaste stunder ser jag framför mig hur man plötsligt inser att många personer på ledande samhällspositioner i dag för bara 25 år sedan samarbetade aktivt med en till Sverige fientligt inställd stat. I min lilla fyrkantiga värld så vore det synnerligen olustigt.
Inpasset om stater och hemligheter har inte så mycket med aktuella diskussionen att göra egentligen. Det var lite olyckligt av mig att skriva så. Jag är fullständigt emot nationalstaten som fundament i allmänhet. Men nu har vi en nationalstat och den ska vara 100% öppen, Alla siffror som existerar ska vara offentliga, alla möten,förhandlingar etc mellan företag/staten/organisationer osv ska vara offentliga och kunna redovisas offentligt. All forskning ska vara offentlig konstant osv. patent ska inte existera. Ja du förstår... Ingenting ska vara hemligt. Inte ens vilka som spionerar på varandra. :) Tyvärr har vi nu ett system där det finns en himla massa hemligheter och där oskyldiga människor skulle drabbas om hemligheterna började läcka ut innan de är ordentligt utredda. Så i detta fallet går jag emot min principiella övertygelse för sakfrågan. Men den här debatten hade inte behövt uppkomma om vi hade haft öppna stater. :)

jag är emot att hänga ut människor som inte är dömda skyldiga är för att det drabbar dels personen själv om den skulle vara oskyldig, och dels andra människor i dess närhet. Däremot i enlighet med min egen princip så ska det naturligtvis vara rättegång och bedöms personen skyldig så blir ju domen offentlig. Då kan man informera av hjärtats lust. en innan det har blivit avgjort om folk är skyldiga eller inte så ska man avhålla sig från att öppet offentligöra, pga hänsyn till individen.
Fredrik Andersson skrev: Det vore ju beklagligt om familj och släkt råkade illa ut i händelse av att en släkting plötsligt avslöjas som gammal samarbetspartner till en kommunistisk diktatur i östeuropa. Men om man vänder på steken - hur hade inte din och min släkt, våra vänner och grannar kunnat drabbats av dessa personers uppgifter till "lede fi" i händelse av ett anfall av Warszawapakten under kalla krigets dagar?
Jag ser inte hur det här resonemanget kan var aktuellt? Det finns en himla massa "om" hit och dit. Eftersom det aldrig hände någon Sovjetisk/östtysk/vitrysk/kubans/nordkoreansk/kinesisk angrepp på Sverige är argumentet svagt. Brott/straff ska utgå från verkligheten. Inte från vad som kunde ha hänt om... Resonemanget är farligt tycker jag. Med det här tankesättet kan man utsätta vilken grupp av människor för vad som helst. Sedan som en rent personlig anekdot; Jag tror att min familj och min egen personliga status och ställning i Sverige hade varit antingen bra mycket bättre än idag vid eventuellt WP-maktövertagande. ;)
Fredrik Andersson skrev: Och för att kommentera ditt tidigare inlägg angående skuldfrågan för vad tidigare generationer gjort. Jag ser en stor skillnad på att anklaga en tysk tonåring 2011 för något gammelfarfar gjorde i Ukraina 1943 och att avslöja spioner och kollaboratörer som är i livet och som för bara 25 år sedan inte såg några problem med att sälja ut uppgifter om svenskt näringsliv, svensk industri och svenska försvarshemligheter.
Nej, det är inte den minsta skillnad på det här. Det handlar om att man inte ska kollektivisera individuell skuld. Resonemanget är oberoende av exemplet. Det är exakt samma sak. Hans, 18 år ska inte drabbas av "tyskhets" pga sin farfarsfar. David 24 år ska inte drabbas av "spionhets" pga sin farbror.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2591
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Der Löwe » 18 september 2011, 13:12

Men det finns ju betydelsefulla personer med makt att på ett eller annat sätt påverka dagens utveckling som kan finnas på "listan". Är det inte intresant att veta att de var så omdömeslösa, för att vara snäll, så de lät sig luras ev en komunistdiktatur? Är det inte på sin plats att ha med sig det i bagaget när man läser en artikel från den författaren eller granskar ett förslag till förändring i skolan från en sakkunnig på utbildningsdepartementet?

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Davian » 18 september 2011, 15:46

jo. Det är intressant för en del. Men vad jag skriver flera flera gånger är inte att man ska hemlighålla allt. Man ska bara undvika offentliga spekulationer tills det har bevisats att någon är skyldig. För såfort ett namn dyker upp spelar det ingen roll hur oskyldig personen är, man har stämplat den personen som landsförrädare. Ingen rök utan eld är ett väldigt vanligt tankesätt hos många människor.

Sen förstår jag inte heller riktigt var problemet ligger angående journalisten tex. David 54 är journalist, i sin ungdom för 30 år sen var David beredd att arbeta för DDR. Vad har "spioneriet" 1981 med dagens arbete som Vetenskapsjournalist på illustrerad Vetenskap att göra? Det jag försöker säga är att för mig känns det helt irrelevant vad som hittades på för 30 år sen, eftersom jag är fokuserad på idag. Människor förändras, tider förändras, tankar förändras. Det är vad som händer idag som är viktigt för mig. Är förslaget på skolförändring ett bra förslag, enligt mig, så spelar det absolut ingen roll om idéen först uppfanns i Nordkorea och spriddes med spioner hit och att nämnda sakkunniga är polare med Kim Jong-Il.

Men för att återgå till trådens ämne. Jag är emot idén om att det finns ett allmänintresse av att offentliggöra misstänkta DDR-spioner. Inte på något vis är jag emot att offentliggöra skyldiga DDR-spioner.

Skriv svar