Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Davian
Medlem
Inlägg: 3597
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Davian » 4 september 2011, 23:40

Jag tillhör den yngre generationen som inte alls har nåt intresse av det här. STASI/KGB finns inte mer, och uppenbarligen har inte eventuella spioners uppgift lyckats skada svenska intressen. Så vad är det för nytta av att leta upp spioner? Ifall det verkligen är viktigt så borde vi ju även leta upp de som spionerade för Sverige inom DDR och Sovjetunionen etc.

Det är lite samma samma som med Tyskland och deras "skuld". Jag förstår inte varför exempelvis dagens tyska ska lida för vad deras far och morföäldrar gjorde för 70-80 år sen. Orimligt säger jag.

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Niedzwiadek » 5 september 2011, 00:03

Själv är jag född 1989 och förstår inte hur du kan det hela så lättvindigt. Högförräderi brukar anses vara ett av de grövsta brott som man kan göra sig skyldig till enligt svensk lag. De uppgifter som svenska spioner (som Stig Bergling t.ex.) var villiga att överlämna till Sovjetunionen var uppenbarligen av skadlig art. Det är nog ingen högoddsare att informationen som överlämnades av vissa på Stasilistan till Stasi även den var av skadlig för svensk säkerhet.

Jämförelsen med tyskarnas skuld i dagsläget med ww2 haltar. Dessa förrädare var aktiva relativt nyligen och många kan förmodas vara verksamma än idag inom höga positioner i Sverige. Det är ovärdigt Sverige att inte låta dessa fakta ofentliggöras.


EDIT: En sanningskommision är den bästa lösningen för att få detta ur världen en gång för alla.
Senast redigerad av 1 Niedzwiadek, redigerad totalt 5 gånger.

Davian
Medlem
Inlägg: 3597
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Davian » 5 september 2011, 00:17

Jag förstår att man kan tycka att det är en allvarlig grej och att personerna ifråga bör straffas. Men jag förstår inte varför man tycker att det ska offentliggöras med buller och bång. Vad har jag för nytta av att veta någon för mig helt främmande person var villig att lämna information? år 2011 är det helt meningslöst att prata om skampålar för sånt som ände 1978 exempelvis. Har de begått ett brott, lämna det åt polisen att reda ut, och sen gå vidare ur ett korrekt rättssäkerhetsperspektiv. Såfort någon blir dömd för ett brott är de skyldiga till det, och domen blir en offentlig handling.
Men fram tills någon har blivit bevisad skyldig är man oskyldig, och då är det enligt mig helt ultravidrigt att kräva en lista på folk som var informatörer, innan de är fällda i domstol.

ändring: Sen tillhör jag den typ av människa som anser att ingenting ska vara hemligt i ett samhälles insitutioner. Ingen vetenskap, ingen löneutbetlning, inga bankkonton, inga företag, etc. Men det är en annan diskussion, och jag lägger bara till det för ge en bakgrund till varför jag "tar så lätt" i frågan. Jag anser inte att en stat ska hemligheter helt enkelt.

Och inlägget om tyskland hade mer med att göra att jag inte förstår varför man ska utsätta personernas familj eller liknande för så mycket press som det kommer bli med ett offentligt avslöjande om varenda en som varit informatörer. Resonemang som "äpplet faller inte långt från trädet" eller "självklart visste frun att han var en spion, hon är lika skyldig hon" "jag vägrar anställa en landsförrädares barnbarn" osv är direkt förödande för människor som inte hade något med händelserna i sig att göra.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av B Hellqvist » 5 september 2011, 02:07

Det kan finnas ett intresse att få reda på om t.ex. opinionsbildare var i Stasis eller KGB:s sold. Bara för att de stater de sprang ärenden åt har upphört att existera, så ska inte deras villighet att förråda sina landsmän och -kvinnor få försvinna i sekretessens dimmor. Vi var åtskilliga som kunde ha fått sätta livet till om det hade smällt, på grund av att spioner och förrädare hade sålt ut oss. Jag är inte villig att glömma och förlåta, men som t.ex. Stellan och Liljen har framhållit, så måste ett offentliggörande göras med de högsta krav på bevis.

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av hasse lindquist » 5 september 2011, 09:07

Debatten har ensidigt kommit att handla om journalister i KGB:s och/eller Stasis tjänst. Personer med vitt skilda yrken utsattes för värvningsförsök. Andra gick frivilligt och av ideologisk övertygelse kommunistdiktaturernas ärenden. Vad ska man säga om den biskop inom Svenska Kyrkan, som under hela sin ämbetsperiod framträdde som en stor vän av den östtyska diktaturen? Dagen då DDR officiellt upplöstes och Tyskland återförenades beskrevs av honom som den mörkaste dagen i hans liv. Prelaten ifråga var även aktiv i organisationen Sverige-DDR.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Hexmaster » 5 september 2011, 11:06

hasse lindquist skrev:Debatten har ensidigt kommit att handla om journalister i KGB:s och/eller Stasis tjänst.
Eller åtminstone denna tråd, vilket är helt i sin ordning med tanke på rubriken. ;-)

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av hasse lindquist » 5 september 2011, 17:09

Har haft enstaka möjligheter att studera hur Stasi arbetade i Sverige. Debatten bör vidgas att handla om mer än stasis journalistkontakter.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Psilander » 6 september 2011, 08:30

Ämnet är mycket viktigt. Även annan infiltration och intresseagenter bör ju utredas inom tex tjänstemän, politiker etc. Välkänt är ju bla att fredsrörelsen var infiltrerad och gick Sovjets ärenden. Många budskap som tex "den kärnvapenfriazonen i Norden" spelade Sovjet direkt i händer och skulle ge dem ett stort initialt övertag över NATO.

Även tex den/ de tjänstemän inom byråkration som utformade skolreformerna under 60 och 70-tal lär ha haft mycket goda band med DDR...

Precis som vi fått upp ögonen för "den dolda alliansen" med NATO som mnga ojar sig över borde öst kontakter och påverkan av svenska politik och politiker synas i sömmarna. Men det är förstås betydligt kännsligare och svårare att göra eftersom man då måste syna den egna kåren ordentligt.

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 augusti 2009, 08:48
Ort: Stockholm

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Ornellaia » 6 september 2011, 09:32

hasse lindquist skrev:Har haft enstaka möjligheter att studera hur Stasi arbetade i Sverige. Debatten bör vidgas att handla om mer än stasis journalistkontakter.
Ja, jag vill ju att alla kontakter och agenter var de än verkar skall tas fram. Förutom just politiker och journalister tror jag öven industrin var infiltrerad. Företagen ABB och Bofors är jag övertygad om att de hade påhälsning av ena eller andra slaget.

Men som sagt, jag vill gärna se allt offentliggjort.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av tryggve » 6 september 2011, 11:40

Boken "Kamrat spion" ger ju lite fingervisning om hur de östtyska spionaget opererade. Nog fick man intrycket att man från DDR:s sida försökte få in näringslivsfolk i det hela, speciellt när man halkade efter väst teknologiskt.

diskutera
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: 18 februari 2004, 20:51
Ort: Bengts gärde

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av diskutera » 6 september 2011, 17:52

Har f.d. stasiangivare rätt till pension av tyska staten? Jag menar, en sådan har ju faktiskt idkat förvärvsarbete åt Tyskland för tyska skattemedel.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Rickard » 6 september 2011, 21:08

diskutera skrev:Har f.d. stasiangivare rätt till pension av tyska staten? Jag menar, en sådan har ju faktiskt idkat förvärvsarbete åt Tyskland för tyska skattemedel.
Säkert inte. Jag tror mig ha läst att nästan ingen som arbetat som vanlig officer i DDR-armén har rätt till pension, vilket ganska naturligt har setts som orättvist av dessa, och om det stämmer lär Stasi-informatörer inte stå högt i kurs.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Simon_HBG » 6 september 2011, 21:42

diskutera skrev:Har f.d. stasiangivare rätt till pension av tyska staten? Jag menar, en sådan har ju faktiskt idkat förvärvsarbete åt Tyskland för tyska skattemedel.
Angivarna/informatörerna vet jag inget om, men vad gäller Stasi-officerarna så har de i regel mycket goda pensioner i.o.m. att de i Östtyskland var välbetalda (till skillnad från de östtyskar som motarbetare regimen och idag i flera fall lever på existensminimum). Och då Stasi-officerarnas handlingar var lagliga enligt östtysk lag går de fria från åtal även om de han människoliv på sitt samvete (enbart i vissa undantagsfall har personer åtalats).

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Fredrik Andersson » 7 september 2011, 01:27

Davian skrev: ....Men fram tills någon har blivit bevisad skyldig är man oskyldig, och då är det enligt mig helt ultravidrigt att kräva en lista på folk som var informatörer, innan de är fällda i domstol.

...Jag anser inte att en stat ska hemligheter helt enkelt.

...inte förstår varför man ska utsätta personernas familj eller liknande för så mycket press som det kommer bli med ett offentligt avslöjande om varenda en som varit informatörer.
Jag har lite synpunkter på ditt inlägg. För det första, JA att publicera en lista på personer som "ryktas" vara informatörer och kollaboratörer är inte eftersträvansvärt. När säkerhetspolisen utrett, en domstol har funnet dem skyldiga och utdömt påföljd - JA då ska detta offentliggöras. Där är vi helt överens.

Samtidigt säger du att en stat inte ska ha hemligheter. Hur menar du att det här går ihop med att landsförrädare och STASI/KGB-informatörer inte ska hängas ut? Om de nu döms skyldiga förstås. I mina mörkaste stunder ser jag framför mig hur man plötsligt inser att många personer på ledande samhällspositioner i dag för bara 25 år sedan samarbetade aktivt med en till Sverige fientligt inställd stat. I min lilla fyrkantiga värld så vore det synnerligen olustigt.

Det vore ju beklagligt om familj och släkt råkade illa ut i händelse av att en släkting plötsligt avslöjas som gammal samarbetspartner till en kommunistisk diktatur i östeuropa. Men om man vänder på steken - hur hade inte din och min släkt, våra vänner och grannar kunnat drabbats av dessa personers uppgifter till "lede fi" i händelse av ett anfall av Warszawapakten under kalla krigets dagar?

Och för att kommentera ditt tidigare inlägg angående skuldfrågan för vad tidigare generationer gjort. Jag ser en stor skillnad på att anklaga en tysk tonåring 2011 för något gammelfarfar gjorde i Ukraina 1943 och att avslöja spioner och kollaboratörer som är i livet och som för bara 25 år sedan inte såg några problem med att sälja ut uppgifter om svenskt näringsliv, svensk industri och svenska försvarshemligheter.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Rickard » 7 september 2011, 06:57

Simon_HBG skrev: men vad gäller Stasi-officerarna så har de i regel mycket goda pensioner i.o.m. att de i Östtyskland var välbetalda
Jag hittade detta på nätet, där man menar att Stasi-officerare får pension, men relativt lågt.
Former Stasi workers are only eligible for reduced pensions that correspond to the average pension an East German worker would have received
(http://www.thelocal.de/national/20081203-15875.html)

....................................................

Här lite om de som arbetat inom NVA ("folkets armé") och där den tidigare väldigt hårda linjen verkar ha ändrats 2005.
Until March 1, 2005, time served in the NVA was listed as time “served in a foreign military”. Service in the NVA did not count for points towards federal pensions in the unified Germany. Retired NVA soldiers and officers received only minimal pensions after unification: a thirty-year veteran would receive a pension smaller than a graduate student stipend. After the reform, service in the NVA is known as “served outside of the Bundeswehr”.
(http://en.wikipedia.org/wiki/National_People's_Army)

------------

Skriv svar