falklandskriget: nepals inblandning?

Användarvisningsbild
metmask
Medlem

falklandskriget: nepals inblandning?

Inlägg av metmask » 04 jan 2003 02:00

Såg ngt på discovery för ett tag sedan om falklandskriget som fick den argentinska militärjuntan på fall, och de nämnde ngt om att div. nepalska krigare som var ökända för sin skicklighet med kniv (?) var inblandade där på ngt sätt, stämmer detta och kan ngn förklara isf vad de gjorde där?
var de inblandade i striderna, och hur många var de, om de var där alltså?

För discovery har trots allt hävdat en hel del felaktiga saker gällande krig, som bland annat att Sydkorea och Sydvietnam var demokratier, vilket är ett löjligtpåstående.

hursomhelst, tacksam för svar eller redogörelse för hur det ligger till.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 04 jan 2003 08:49

Det fanns vissa britiska s.k. Gurkas-förband som deltog. De har en kniv som kallas Kuhkri som är deras kännetecken.

:)

Stefan
Medlem

Nepal-Gurkhas

Inlägg av Stefan » 05 jan 2003 10:37

Precis. Så det var inte nepalesiska trupper, det var brittiska trupper med soldater rekryterade ur vissa stammar i nepal. Lätt gjort om man har en yrkesarmé.
Möjligen kan man fråga sig om alla soldaterna i dessa förband fortfarande är äkta Gurkhor, eller om andra också får vara med, och ´gurkhimagen´ är mera en tradition är faktiskt innehåll??

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Nepal-Gurkhas

Inlägg av MD650 » 05 jan 2003 10:53

Stefan skrev:Precis. Så det var inte nepalesiska trupper, det var brittiska trupper med soldater rekryterade ur vissa stammar i nepal. Lätt gjort om man har en yrkesarmé.
Möjligen kan man fråga sig om alla soldaterna i dessa förband fortfarande är äkta Gurkhor, eller om andra också får vara med, och ´gurkhimagen´ är mera en tradition är faktiskt innehåll??
Det är nog som du skirver att Guhrkas har ett stort symbolvärde. Dock ska dom, enl. uppgift vara, dugliga krigare.

:)

Användarvisningsbild
metmask
Medlem

Inlägg av metmask » 06 jan 2003 03:33

såg dessa några strider? och om ngn vill lägga upp en bild på en sådan kniv kanske? tror jag vet hur dem ser ut, men är inte säker..

lev väl :)

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem

Inlägg av Patrik » 06 jan 2003 03:38

Här har du en livslevande Gurkha beväpnad med en Kuhkri.

Bild
Källa:http://www.army.mod.uk/

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 06 jan 2003 15:09

metmask skrev:såg dessa några strider?
Jag har någonstans läst att Gurkhaförbanden fann att de till sin stora frustration hade svårt att få stridskänning. Deras rykte hade helt enkelt föregått dem.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem

Inlägg av Patrik » 06 jan 2003 15:24

Jo, jag har också hört talas om hur argentinarna, när de väl fick reda på vilka fanns ute i natten hellre gav upp än fortsatte strida.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 06 jan 2003 17:07

Britternas första kontakt med Gurkha-krigarna var under det Ostindiska kompaniets strider i Nepal 1814-1816, då de stred mot just Gurkhakrigare.
Britterna var tydligen imponerade, för redan 1817 hade de en bataljon (Sirmoor-bataljonen) av gurkhas i sin tjänst.
Dessa nepaleser kom sedan att delta i britternas försvaret i Indien under hela 1800-talet.

1903 reorganiserades förbanden till en Gurkha-brigad, bestående av tio st Regementen, som var numrerade med 1 till 10 (1st Rifle, 2nd Rilfe o.s.v.).

Under de båda världskrigen expanderade förbandet (200´000 under VkI, 40 bataljoner under VkII) och de kom att strida på alla fronter.
Priset blev dock med förluster på totalt 45´000 man.

Vid Indiens och Pakistans självständighet så stannade 6st Regementen i Indien, medan 4st kvarstod i brittisk tjänst med baser i Hong Kong, Storbrittanien och Brunei.
Rekryterna till förbandet tas fortfarande från Nepal och de rekryteras av pensionerade Gurkhaofficerare.
Officerarna är britter.

Förbandet kom sedan att delta i diverse brittiska småkrig under efterkrigstiden, bl.a. Falklandskriget.
Det verkar som om Gurkhas såg lite strid under kriget, f.f.a. beroende på att argentinarna var livrädda för dem.
Den brittiska pressen (som var argentinarnas främsta underrättelsekälla) hade nämligen tagit upp Gurkhakrigarna vid flera tillfällen
och då f.f.a. deras elakhet i allmänhet och deras förkärlek för att använda sina Kukri-knivar i strid i synnerhet.
Detta får nog beskrivas som myter som Gurkha med förkärlek sprider.

Hur som helst så verkar det som om ett begränsat antal Gurkha-soldater sårades av indirekt eld (granatkastare och artilleri)
och en sårades av vådaeld från Scots Guards.
En man stupade, en korpral Buddhaparasad Limbu som dödades av en försåtsladdning efter det att argentinarna hade kapitulerat.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 09 jan 2003 15:27

Kan nämnas att efter den brittiska armén omorganisering (läs neddragningar) på senare tid återstår ett Gurkhaförband the Royal Gurkha Rifles ung. Kungl. Gurkha Sytteregementet om tre bataljoner.

Deras motto lyder i översättning ungefär Bättre dö än leva som en ynkrygg.

Mvh.

Användarvisningsbild
metmask
Medlem

Inlägg av metmask » 10 jan 2003 09:29

tackar tackar.

men varför är de så fruktade för knivarna, flår de krigsfångar eller täljer de bara läskiga trägubbar med dem? :roll:

Stefan
Medlem

knivanvändning

Inlägg av Stefan » 11 jan 2003 23:30

varför fruktas knivarna? De är speciellt duktiga på nattstrider, och där har de ett rykte om att kunna smyga med knivarna; och skära halsarna av vaktposterna; och ser man inte upp så kan de ge sig på eldställningar också - skära av struparna, och vid behov kan de säkert slänga in en ch annan handgranat när de ändå håller på...

varjag
Saknad medlem †

Ghurkas och kukhri's

Inlägg av varjag » 20 jan 2003 03:20

En bekant f.d. sgt. i Hongkong visade foton han tagit av en uppvisning fore en mässafton - av darvarande Ghurka-regementet. En ghurkasoldat och troligen kukhri-expert - HOGG AV HUVUDET PAA EN KVIGA - MED ETT ENDA HUGG! Jag trodde inte mina ogon - men, kameran ljuger ju inte.

Användarvisningsbild
metmask
Medlem

Inlägg av metmask » 20 jan 2003 15:08

du kan inte scanna in och slänga upp en bild här? eller..det kanske är lite grovt iofs.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 22 jan 2003 04:58

Tyvarr - Metmask, jag tappade kontakten med f.d. sergeanten fore 1980.
Dessvarre begriper jag mig inte mycket paa datorn heller - saa aven om jag hade bilderna - kunde jag inte skicka dom.