Dag Hammarskjöld, Kongo och domen över död man

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Dag Hammarskjöld, Kongo och domen över död man

Inlägg av frejs väpnare » 17 januari 2011, 08:51

Då är det dags att omvärdera ännu en av min ungdoms politiska ikoner?

http://www.aftonbladet.se/kultur/article8418043.ab

Att gruvbolaget Union Minière´s ledning och aktieägare hade ett stort ansvar för inbördeskriget i Kongo, är iofs ingen nyhet. Och att FN-styrkans agerande kunde varit ”mindre eurocentriskt” framfördes redan då, om än i små ordalag.

Men att Dag Hammarskjöld lade sig platt på rygg för gruvintressena stämmer inte riktigt med min världsbild.

Finns det någon som vet vem den belgiske forskaren Ludo de Witte är, och vilket anseende han har?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Dag Hammarskjöld, Kongo och domen över död man

Inlägg av Hans » 17 januari 2011, 09:21

Kolla Customer Reviews här http://www.amazon.com/Assassination-Lum ... 1859844103 och här http://www.complete-review.com/reviews/ ... mumba1.htm

Jag hade inte hört talas om honom innan så jag kan inte uttala mig.

Däremot är den svenska prydliga bilden av våra insatser i Kongo en aning missvisande. Jag hade tidigare en belgisk kollega som var född i Lubumbashi (Élisabethville) och än i dag hatade hennes far svenskar (hon är född 1974 och hatade inte svenskar). Jag fick inga detaljer om vad som hade hänt men familjen var en normal arbetarfamilj och absolut inga gruvägare eller liknande.

MVH

Hans

Edit - en länk till.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Re: Dag Hammarskjöld, Kongo och domen över död man

Inlägg av Kapten_Gars » 17 januari 2011, 11:28

Man bör hålla i minnet att artikelförfattaren är Jörn Svensson, en person som tidigare gjort sig känd för att till höra den hårdföra delen av VPK & V och som i skrift uttryckt mycket anti-demokratiska värderingar. Han försöker också vilseleda läsaren i artikeln genom att refera till "The Federation of Rhodesia and Nyasaland" som Rhodesia för att kunna koppla det till Ian Smiths rasistiska regim. I själva verket så ligger Ndola i det som förr hette Nordrhodesia och som idag är Zambia dvs en stat som blev självständig med svart majoritetsstyre bara några år efter Hammarskjölds död...

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: Dag Hammarskjöld, Kongo och domen över död man

Inlägg av frejs väpnare » 17 januari 2011, 21:05

Det är just Jörn Svenssons bakgrund som gör mig intresserad av uppgifter om Ludo de Witté´s position som forskare/journalist/historiker.

Ps. Tack, Hans, för trådtipsen.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Dag Hammarskjöld, Kongo och domen över död man

Inlägg av Frogman » 30 januari 2011, 17:41

Hans skrev:Kolla Customer Reviews här http://www.amazon.com/Assassination-Lum ... 1859844103 och här http://www.complete-review.com/reviews/ ... mumba1.htm

Jag hade inte hört talas om honom innan så jag kan inte uttala mig.

Däremot är den svenska prydliga bilden av våra insatser i Kongo en aning missvisande. Jag hade tidigare en belgisk kollega som var född i Lubumbashi (Élisabethville) och än i dag hatade hennes far svenskar (hon är född 1974 och hatade inte svenskar). Jag fick inga detaljer om vad som hade hänt men familjen var en normal arbetarfamilj och absolut inga gruvägare eller liknande.

MVH

Hans

Edit - en länk till.
Klart, svenskar och flygande tunnan hindrade att Katanga blev självständiga, övriga nationer som Indien och Etiopien
var inte alls lika effektiva med sina flygvapen.
Personligen tycker jag det var en tragedi att Katanga inte blev självständigt, min personliga asikt.

Frederick
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: 30 januari 2011, 21:11

Re: Dag Hammarskjöld, Kongo och domen över död man

Inlägg av Frederick » 30 januari 2011, 21:27

Som ny i forumet kanske man ska ta en mer tillbakadragen roll:

Det finns någon konstig bild av att svenska statsmän måste vara fullkomligt genomgoda annars ska de kapas jäms med knäskålarna. FNs aktiviteter i Kongo var från början till slut ett exempel på hur allt kan bli fel. Politiskt, militärt, civiladministrativt var det ett hafsverk. Allt detta har vi vetat i snart 50 år. Vi har också vetat att operationen kom ur en grumlig soppa innehållandes Belgien, USA, SSSR och ett antal frustrerade afrikanska stater. Om man sätter in risken för en permanentad belgisk närvaro i det nyss självständiga Kongo och ryssskräcken i en helt USA-dominerad FN-asministration så blir generalsekreterarens agerande inte så konstigt och inte heller så moraliskt tveksamt. Ett huvudproblem var från dag ett att få länder i världen ville respektera Kongos rätt till inre självbestämmande; trycket och lockelserna utifrån var för stark på alla politiska ledare i landet. I det läget handlade det, rätt eller fel, mer om att hitta någon part som kunde tänkas ha en överlevnadsmöjlighet och inte vem som för tillfället hade den formella makten.

Hade FNs medlemsstater, särskilt medlemmarna i säkerhetsrådet, ställt upp för generalsekreteraren och FN-stadgan kunde utvecklingen sett helt annan ut.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Dag Hammarskjöld, Kongo och domen över död man

Inlägg av J.K Nilsson » 27 februari 2011, 13:38

Frederick skrev:Ett huvudproblem var från dag ett att få länder i världen ville respektera Kongos rätt till inre självbestämmande;
Nja, det har inte funnits något stöd för att splittra stater såsom man ville i Kongo. Det är intimt förknippat med statsystemet som bygger på idén om suvärena enhetliga stater. Inte ens i dag stödjer organisationen för afrikanska stater en statsdelning som princip för lösande av interna konflikter.

J.K Nilsson

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Dag Hammarskjöld, Kongo och domen över död man

Inlägg av jeger » 9 april 2011, 11:25

Mine herrer,
Som en av de nær 1200 nordmenn som tjenestegjorde i Congo 1960-64 i ONUC vil jeg på påpeke DH popularite blandt oss "på bakken", også den oppbakking som FNs Generalsekretæren bestandig fikk i FN hver gang han henviste tvister i Congo-spørsmålet til FN når det oppstod uenighet om Hammarskjolds oppfatning var rett eller ikke. Jeg vil også påpeke at han døde ved en fortsatt uoppklart flyulykke ved Ndola i daværende Nord-Rhodesia på vei til et møte med Katangas selvbestaltede president Moise Thsombe for samtaler om en mulig diplomatisk løsning på erklæringen om Katangas uavhengighet.Min sjef,daværende Oblt senere general Bjørn Egge som var FNs sikkerhetsoffiser, ble sendt til Ndola for å hente inn general-sekretærens chifferkuffert. Han identifiserte Hammaskjold og har senere bl.a i intervju med den norske avisen "Aftenposten" sagt at Hammarskjolds lik, da han så det, hadde en rundt kulehull i pannen, noe man ikke kunne se ved den senere begravelse.Egge avviser bestemt at DH skulle ha tatt spesielle hensyn til britiske, franske og belgiske gruveinteresser i Katana." DH var helt og holdent FNs mann". Jeg husker meget godt at vi allerede den gang for 50 år siden spekulerte på DH hadde blitt myrdet, skutt på bakken etter flystyrten og i såfall av hvem
Jeger

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Re: Dag Hammarskjöld, Kongo och domen över död man

Inlägg av Torbjörn J » 9 april 2011, 17:46

Ludo de Witte har skrivit ganska ingående om Belgiens roll i Kongo och om det var Belgien som var ansvariga för Patrice Lumumbas död. Boken gav upphov till en utredning om huruvida Belgien faktiskt varit inblandade i mordet. Jag har för mig att de kom fram till att de haft ett visst " moraliskt" ansvar men ingen direkt inblandning. Informationen om Ludo de Witte själv är ganska knapphändig.

/Torbjörn

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Dag Hammarskjöld, Kongo och domen över död man

Inlägg av jeger » 9 april 2011, 20:47

Hva angår Patrice Lumumba, og hans endelikt, så har den kjente danske journalist og "Politiken"s tidligere sjefsredaktør Herbert Pundik i sine memoarer fortalt historien om da han var i Congo som israelsk journalist på 1960-tallet bl.a da Lumumba ble arrestert og utlevert til Katanga. Han forteller at en CIA mann til han opplyste at Lumumba ble drept samme dag han ble overgitt til Tshombe og at liket ble oppløst i syre
Jeger

maxdose@live.com
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 april 2011, 11:57

Re: Dag Hammarskjöld, Kongo och domen över död man

Inlägg av maxdose@live.com » 10 april 2011, 12:10

Hej Jag fann detta forum av en helt annan orsak men vill passa på och svara på denna tråd. Jag var med i Kongo - bat 20-22 och kommer mycket väl ihåg att belgarna hatade oss. Om det var FN's invadering eller svenskarna har jag inte helt klart för mig.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Dag Hammarskjöld, Kongo och domen över död man

Inlägg av Hans » 10 april 2011, 14:35

Välkommen maxdose,

Kan du berätta mer för oss?

MVH

Hans

maxdose@live.com
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 april 2011, 11:57

Re: Dag Hammarskjöld, Kongo och domen över död man

Inlägg av maxdose@live.com » 10 april 2011, 23:40

Hej Hans Vad vill du veta ?
mvh maxdose

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Dag Hammarskjöld, Kongo och domen över död man

Inlägg av Hans » 11 april 2011, 09:43

Tja, lite om vad du var med om, dina tankar idag, vad som kommer upp som positiva och negativa minnen, detaljer, kanske några bilder - allt som kan var av intresse för oss som är insnöade på historia och inte var där.

MVH

Hans

maxdose@live.com
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 april 2011, 11:57

Re: Dag Hammarskjöld, Kongo och domen över död man

Inlägg av maxdose@live.com » 11 april 2011, 16:13

Hej
Har nog några bilder någonstans, får se om jag kan hitta dom. Men jag har varit tillbaka i Zaire(Kinshasa), gamla Leopoldville , 1989-90 var det väl , mycket på grund av sentimentalitet. I vilket fall som helst så har det inte endrats någonting på landsbygden på 30 år. Jag fick jobb och stannade ca ett år. Fick malaria (falciparum) - farliga saker - och höll på att dö så nu reser jag aldrig mer til "malarialand". Annars har jeg ouplånliga minnen och Afrika, söder om Sahara är ju en fantastisk ( naturmessigt) del av världen. Som FN soldat var jag stationerad på Kaminabasen, Bas II om det är någon som fortfarande är i livet och kommer i håg den. Vi hade kvarter som gränsade til Norge som hade militärpolis och Indonesier som var " vanliga" FN soldater som vi. Vi bodde också nära Ghana, tror jag det var men vi trivdes inte så bra tillsammans. Dom höll mest på med exercis og stärkte sina uniformer . Föresste vi hade också Gurkha soldater får Indien så indonesierna /norrmennen svenskarna och gurkhas- vi trivdes bra tillsammans. Indonsierna var, till trots för sin storlek ( ca 1,50) ena dj--lar på närstrid och det var gurkhas också.Jag kommer ihåg en uppvisningsmatch mellan den svenske närstridsinstruktören - kommer inte ihåg hans namn men han var i alla fall en bjässe på 190/100 kg och den indonesiske löjtnanten ca 1,50 och kanske 60 kg men svensken hade inte en chans.... Så det är inte storleken som räknas.......
Nu måste jag sluta för den här gången. Vill någon veta mer så skall jag försöka svara på det
Hej då
maxdose

Skriv svar