Tjänstetidsvapen

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av MD650 » 25 mars 2015, 08:38

gunship skrev:Praktiskt i t.ex. trånga miljöer, som hus? Eller mindre trånga miljöer när man måste ladda om?

Jag har egenligen ingen aning, bara funderar högt.
Ja och vid de tillfällen ditt ordinarie vapen inte fungerar.
:)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Hexmaster » 25 mars 2015, 12:40

Sarvi skrev:Pistol tilldelas officerare för att de ska låta bli att beskjuta fienden och istället ägna sig åt det de ska göra, ergo säga åt sina män vad de ska skjuta på. ;)
Nu börjar det likna något...
Hans skrev:Varför soldater är utrustade med pistol?
Varför just officerare tilldelas pistol. Eller hur det går till nuförtiden.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av MD650 » 25 mars 2015, 15:09

Hexmaster skrev:
Sarvi skrev:Pistol tilldelas officerare för att de ska låta bli att beskjuta fienden och istället ägna sig åt det de ska göra, ergo säga åt sina män vad de ska skjuta på. ;)
Nu börjar det likna något...
Hans skrev:Varför soldater är utrustade med pistol?
Varför just officerare tilldelas pistol. Eller hur det går till nuförtiden.
Pistol är inte kopplat till grad utan befattning.
:)

Anders G
Medlem
Inlägg: 211
Blev medlem: 6 juni 2006, 20:47
Ort: Sörmland

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Anders G » 25 mars 2015, 15:17

Hemvärnet kör ofta pistol för hundförare, sjukvårdare. Argumentet är ergonomi. Motargumenten är många, och kan tas i ett annat sammanhang :) .

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Hans » 25 mars 2015, 16:56

Nu får det bli lite personligt tyckande.

1) Att svenska officerare var beordrade att ha pistol hemma var inte kopplat till med vad de skulle kriga med. Jag hade en Kpist m/45b eller en Ak 5 som väntade på mig i ladorna och jag inbillar mig att pistolen bara var för att ha någon sorts hjälp att komma dit (men jag fick nog behålla pistolen efteråt). Jag vore intresserad hur det var i våra nordiska grannländer då och hur det var i Klockrike, där hade de värnpliktiga muckade soldaterna sitt handeldvapen hemma, med ammunition, i fredstid. Lite som hemvärnet i Sverige då.

2) Hurivida en pistol är användbar i krig är en annan fråga. Om jag skulle gå ut i strid, då eller nu, skulle jag välja en automatkarbin som huvudvapen. Kaliber är en annan diskussion. Men jag skulle gärna vilja ha min Glock i ett hölster med mig. Varför, när jag får ett komplicerat eldavbrott eller automatkarbinen går sönder har jag i alla fall någonting som backup.

3) Massor av folk i en Armé har inte strid som huvuduppgift, de skall tilldelas ett PDW, Personal Defence Weapon, kan vara allt mellan en pistol och en mindre automatkarbin. I brigadstaben skall man i normala fall inte frukta fienden men vi vet alla att i krig så blir det inte alltid som man tänkt.

4) Kopplat till 2. Användbarheten i krig finns, korta avstånd och trånga utrymmen gör det svårt att bruka ett tvåhandsvapen. Tunnel rats från Vietnam är det första jag tänker på.

Var det ett svar?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Hexmaster » 25 mars 2015, 19:09

Tackar! Därmed är jag helt nöjd, om ingen har något att tillägga.

Signalnisse
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 mars 2015, 07:17
Ort: Kalifornien

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Signalnisse » 28 mars 2015, 12:58

Trivdes utmärkt med kpisten i HV; "Gamla Bettan" var praktisk, kom med 6 mag, 6x36 patroner och magasinspåfyllare. Med kolven infälld gick den utmärkt att gömma i botten av dåvarande hustruns brudkista. :D Med samma kolvläge borde den väl funka som reservofficersvapen?

Skriv svar