Tjänstetidsvapen

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
imp
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 5 december 2010, 23:49

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av imp » 6 december 2010, 00:04

mej vettligen var det 24 st och en av killarna var oskyldig men han dömdes mot hans vetande

imp
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 5 december 2010, 23:49

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av imp » 6 december 2010, 00:08

jag menar p10 som nemdes tidigare

imp
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 5 december 2010, 23:49

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av imp » 7 december 2010, 19:52

jag menade också p10 rånet

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Stellan Bojerud » 7 december 2010, 21:39

FNP skrev:
lago skrev:Man skall egentligen aldrig diskutera fakta när man bara har minnet som stöd men var det inte -96 som man gjorde den beryktade kuppen mot en av regementets vapenkassuner. Den var placerad någonstans på Södertörn och tjuvarna grävde sig in under kassunen och borrade upp det förhållandevis svaga golvet och tillgrep ett antal kompletta vapen.
Men som sagt, har någon mer info om kuppen i Kungsängen så blir jag tacksam. Själv har jag alibi p g a kommendering.
Botkyrka 1991 - "Militärligan"
Var det redan 1991? Jag fick sparken från MHS pga den händelsen. Jag var nämligen i kriorg SC inom den fogrupp där tillgreppet skedde. Inbrottet träffade ett lvkomp 40/48 ur Lv 3, mobm I 1. Mitt brott: C MHS kände sig kränkt över att jag fick så stort utrymme i TV (inkl Gulf-kriget).

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Der Löwe » 7 december 2010, 21:46

Jag var med på den turen som kollade mobbföråden då. Vi skulle kontrollera materiel. Jag och två till blev avsläppta vid ett annat mobbföråd. Sen dröjde det lääänge innan vi blev hämtade. Det här var på den tiden när man inte fick ha mobil med sig till känsliga platser så vi var i ovisshet ganska länge tills folka bussen med gubbarna som upptäckte kuppen kom och hämtade oss.

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av hasse lindquist » 28 januari 2011, 18:51

I trådstarten omnämndes "pistol eller revolver" som officersvapen. När förekom senast revolvrar inom försvaret?
Som ett kuriosum kan nämnas att senast jag själv hörde talas om revolvrar var i ett hemvärnssammanhang. Domnarvets driftvärn i Borlänge påstods ha ett antal revolvrar med svartkrutspatroner, som inköpts av företaget i samband med detta driftvärns tillblivelse i början av 1940-talet.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Stellan Bojerud » 28 januari 2011, 19:07

7,5 mm revolver m/87 Nagant var vanlig i svenska arméns landstorms- och hemvärnsförband under VK 2. 9 mm pistol m/68 användes av flygvapnet. Med lång pipa för flottiljpoliser och med kort pipa för flygande personal.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Hans » 29 januari 2011, 14:27

Stellan Bojerud skrev:9 mm pistol m/68 användes av flygvapnet.
Ehrm, det vart ett litet dubbelfel där, revolver m/58 :wink:

Bild

http://www.gotavapen.se/gota/artiklar/s ... pist_g.htm

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Stellan Bojerud » 29 januari 2011, 14:36

Vilken kroppsdel tänkte jag med? Men nu kom ju riktiga uppgifter - tack! Det slog mig f ö att revolver m/87 användes ännu på 1990-talet inom armén. Användningsområdet var smalt: Lösskjutning vid träning av tjänstehundar.

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av jeger » 27 december 2011, 12:58

La meg forsøke å utfylle bildet fra norsk side, vårt referansepunkt er 9.april 1940
Som et resultat av det tyske angrepet den gang og manglende, i beste fall uklare mobiliseringsregler, fikk vi etter WWII en Kgl resolusjon ,den såkalte "Plakaten på veggen", det var Hans Chr Hauges verk, den tidligere Milorg-leder og senere forsvarsminister, og "Plakaten", for det ble den kalt der den hang på alle vegger i alle militære avdelinger og institusjoner som forholdsordre til enhver befalingsmann at ved angrep på Norge skulle det uten videre gjøre motstand,dvs uten å vente på ordre, også om situasjonen syntes håpløs, om han ble stående alene eventuelt ikke kom frem til eget forband.Det betø at alt norsk befal (dvs yrkes-, utskrevet, vernepliktig-,reservebefal og HV-befal) i prinsippet skulle ha uniform, ID-kort, våpen og ammo liggende tilgjenglig, også privat.Så fikk man så utlevert tjenestevåpen til alt mob.plassert befal, type og slag kunne variere. Som ung HV-sjt på gymnasiet hadde jeg MG 34 under sengen, som 40-årig major i FO hadde jeg en P-38 i skrive-bordsskuffen. Så endret verden seg,og den endelige freden inntraff. I den anledning bestemte våre myndigheter at det personlige tjenestevåpen (Pistol, event Stengun, Schmeiser, AD 3 etc) skulle inndras fra alt reservebefal, senere kom så bestemmelsen om at det også angikk alt befal som ikke hadde mob stilling og endelig så ble også en del HV-befal rammet av de samme bestemmelser.Noen protesterte, de fleste avleverte, no big deal,-end of story.Jeg savner det ikke.
Jeger

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Hexmaster » 24 mars 2015, 21:49

Det här måtte vara den äldsta tråd jag försökt väcka liv i :-) och måhända ämnet avhandlats annorstädes men där jag inte hittar det...

Så: Varför förekommer pistol som tjänstevapen ö h t?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Hans » 24 mars 2015, 22:13

Hmmm, vad är frågan? Varför soldater är utrustade med pistol?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av MD650 » 24 mars 2015, 22:27

Pistol nyttjas som antingen ett förstahands-, tillika- eller andrahandsvapen.
:)

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av gunship » 24 mars 2015, 23:46

Praktiskt i t.ex. trånga miljöer, som hus? Eller mindre trånga miljöer när man måste ladda om?

Jag har egenligen ingen aning, bara funderar högt.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Sarvi » 25 mars 2015, 03:16

Pistol tilldelas officerare för att de ska låta bli att beskjuta fienden och istället ägna sig åt det de ska göra, ergo säga åt sina män vad de ska skjuta på. ;)

Skriv svar