Tjänstetidsvapen

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av varjag » 25 november 2010, 10:52

Det är möjligt men om jag inte minns fel så var kostnaden också en viktig faktor. Personligen tror jag att ett lågt pris för en vara väger minst lika tungt som kvaliteten på produkten, åtminstone för FMV.
Nytt å modärnt - är ju alltid viktigare än praktiskt. Men så sent som mitten 70-talet, måste det ha funnits minst ett par tusen Husqvarna-tillverkade m/07 i förråd. Många av dem splitternya - aldrig använda. Ammunitionen - 9mm Browning Long, var på upphällningen. Men det hade varit tusan så mycket billigare att sätta Norma eller Metallverken att göra patroner (dom hade matriserna för det) - och tilldela off/kåren dessa gamla, MEN NÄSTAN OUTSLITLIGA pistoler.
Jaja - ''verkan i målet'' och hårklyverierna därom.....Men pistoler i strid används mest bara på ''samlags avstånd'' så skillnaden hade varit hårfin..... :P Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28569
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Hans » 25 november 2010, 11:09

Fast ett argument mot att göra så vore ju att man behöver en ammunitionstyp till.

Bild
http://gotavapen.se/gota/m07/pist07_1.htm

Bild
http://www.soldf.com/pistol88.html

Och jag skulle hellre springa runt med min Glock när bolschevikerna kom än med en m/07 - 17 skäl till det.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av varjag » 25 november 2010, 11:14

17 skäl till det
Till mera än sjuttondubbla priset! Konsten, är punkteld med träff - inte eldskurar utan---- :P

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28569
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Hans » 25 november 2010, 11:20

Glock 18 då :P



MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av varjag » 25 november 2010, 11:48

Tack Hans - skytten visar imponerande ''gun control'' i fullfart.....men gissar att få svenskar fått öva med den modellen.... :roll:
http://answers.yahoo.com/question/index ... 654AA9EL61
men - för entusiaster noteras.....
An interesting side note though. One company did make a part that will turn ANY Glock into a full auto pistol just like the Glock 18. It works by replacing the backplate common to all Glock pistols. It allows the shooter to select between semi and full auto with the flick of a switch. It is called the FSSG: Fire Selector System-Glock.
:lol:

mvh, Varjag

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Der Löwe » 25 november 2010, 13:33

Lite OT , men jag fortsätter på den inslagna vägen. Personligen tror jag att en pistol är för svår att skjuta med utan återkommande träning. Mot en modern motståndare med skyddsväst så är ju även 39 b lite "b" så. Jag tror något på länken nedan skulle kunna vara en bra lösning.

http://www.famous-guns.com/mp7-replace-mp5/

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av NIL » 25 november 2010, 13:45

Der Löwe skrev:Lite OT , men jag fortsätter på den inslagna vägen. Personligen tror jag att en pistol är för svår att skjuta med utan återkommande träning. Mot en modern motståndare med skyddsväst så är ju även 39 b lite "b" så. Jag tror något på länken nedan skulle kunna vara en bra lösning.

http://www.famous-guns.com/mp7-replace-mp5/

Jag håller mig till ämnet och fortsätter utanför ämnet :)
Var det inte så att man för några år sedan drog igång en studie för att hitta en ersättare till Kpist m/45?

Ett vapen avsett för personal som inte har strid som huvuduppgift, bl a så visades bilder på någon väldigt futuristisk bull-pup variant med optiska riktmedel och laserpekare.

Vet någon varför detta gick i graven?
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28569
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Hans » 25 november 2010, 13:55

Var det denna du menade?

Bild
http://world.guns.ru/smg/smg101-e.htm

Annars finns det en bunt alternativa PDW idag.

P90 t.ex.

Bild

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av varjag » 26 november 2010, 04:27

Der Löwe skrev:Lite OT , men jag fortsätter på den inslagna vägen. Personligen tror jag att en pistol är för svår att skjuta med utan återkommande träning. Mot en modern motståndare med skyddsväst så är ju även 39 b lite "b" så. Jag tror något på länken nedan skulle kunna vara en bra lösning.

http://www.famous-guns.com/mp7-replace-mp5/
Håller med - utbildning av skicklig pistolskytt är långsam, dyrbar och kräver ständig övning för bibehållande av vunnen färdighet......
Men betr. föreslagna lösningar; är det inte så att MYNDIGHETERNA får skrämselhicka vid blotta tanken på automatvapen förvarade i hemmen?

Varjag

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Der Löwe » 26 november 2010, 07:59

Beredskapsläget idag kanske inte kräver vapen hemma. Jag tänkte mer på utlandsinsatser.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av J.K Nilsson » 28 november 2010, 14:08

Vidmakthållande av pistolfärdighet för en officer vid ett icke angivet förband och icke namngivet kompani kan kosta hela kompaniets ammunitionsbudet för det året.... :D

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av FNP » 28 november 2010, 22:57

Efter förhandlingar mellan FM och bl a Reservofficersförbundet fanns på fredagen den 10 juni ett principbeslut att de officerare som för egen skjutträning ansåg sig ha behov av tjänstetidsvapen i bostaden skulle få detta. I likhet med vad som då gällde för vapen förvaring för Hemvärnsmän.

På lördagen den 11 juni inträffade morden i Falun. På måndagen upphävdes principbeslutet.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av MD650 » 28 november 2010, 23:01

FNP skrev:Efter förhandlingar mellan FM och bl a Reservofficersförbundet fanns på fredagen den 10 juni ett principbeslut att de officerare som för egen skjutträning ansåg sig ha behov av tjänstetidsvapen i bostaden skulle få detta. I likhet med vad som då gällde för vapen förvaring för Hemvärnsmän.

På lördagen den 11 juni inträffade morden i Falun. På måndagen upphävdes principbeslutet.
Alltså juni -94?!
:)

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av FNP » 29 november 2010, 00:04

MD650 skrev:
FNP skrev:Efter förhandlingar mellan FM och bl a Reservofficersförbundet fanns på fredagen den 10 juni ett principbeslut att de officerare som för egen skjutträning ansåg sig ha behov av tjänstetidsvapen i bostaden skulle få detta. I likhet med vad som då gällde för vapen förvaring för Hemvärnsmän.

På lördagen den 11 juni inträffade morden i Falun. På måndagen upphävdes principbeslutet.
Alltså juni -94?!
:)
Ja.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av FNP » 29 november 2010, 00:06

Hans skrev:En liten detalj. Under min tid i Krigsmakten, 1980-1993 så var officerare beordrade att ha tjänstevapen (pistol eller revolver) hemma. Är det någon som vet när den ordern först började gälla?

MVH

Hans
En ren gissning, april 1940?

Skriv svar