Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
mrsund
Medlem
Inlägg: 2609
Blev medlem: 24 mar 2002 16:23
Ort: Malmö

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av mrsund » 15 okt 2019 21:29

Är det bara i Sverige som detta har uppmärksammats, eller finns det liknande historier från Norden och Västeuropa?
Det är ju inget konstigt i sig att spionage förekom under kalla kriget, är det bara formen av TIR och tavlor som man inte tror på?

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 22540
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Hans » 16 okt 2019 15:08

Bra fråga.
Scandinavia is also a major target for vehicular SIGINT
operations, with missions being undertaken in Finland, Swedery
Norway and Denmark, and involving Soviet, East German, Polish,
Hungarian and Romanian Trucks. In Swedery vehicular espionage
operations have become a major national issue, and numerous
instances of vehicular SIGINT activities have been cited in the
Parliarnent (Riksdag) and the mediaT - of which the following are
intended to illustrate the scope and character of these activities.
http://bellschool.anu.edu.au/sites/defa ... 505034.pdf

Australien av alla länder bakom artikeln, från 1989.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen
Inlägg: 6254
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Markus Holst » 16 okt 2019 16:37

Skriver de verkligen "Swedery"?

EDIT jag kollade själv. Det är något festligt med pdf-en för läser man den står det Sweden, kopierar man texten blir det Swedery. Undra varför

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 22540
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Hans » 16 okt 2019 16:54

Markus Holst skrev:
16 okt 2019 16:37
Skriver de verkligen "Swedery"?

EDIT jag kollade själv. Det är något festligt med pdf-en för läser man den står det Sweden, kopierar man texten blir det Swedery. Undra varför
Du kan bättre datorer. Berätta.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen
Inlägg: 6254
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Markus Holst » 16 okt 2019 17:00

Hans skrev:
16 okt 2019 16:54
Markus Holst skrev:
16 okt 2019 16:37
Skriver de verkligen "Swedery"?

EDIT jag kollade själv. Det är något festligt med pdf-en för läser man den står det Sweden, kopierar man texten blir det Swedery. Undra varför
Du kan bättre datorer. Berätta.

MVH

Hans
Jag fick följande svar från en datanörd
Datanörd skrev:Skannat från en bok och sen OCR:at – alltså automatisk textigenkänning utifrån den skannade bilden.

Texten som du ser ligger som en bitmappad bild (tänkt JPEG, PNG...) i PDF-filen, men för sökning och för klipp/klistra används OCR-texten, som inte alltid är perfekt.
Alltså är filen en bild, och något duktigt program gissar vad det står och gör typ om det till text - men gissa lite fel.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 22540
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Hans » 16 okt 2019 19:22

Jag är inte säker på att jag förstår men tack i alla fall.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem
Inlägg: 2609
Blev medlem: 24 mar 2002 16:23
Ort: Malmö

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av mrsund » 16 okt 2019 22:01

Nu är jag ingen forskare, håller på att somna när jag ögnar igenom pdf.er
Men det är verkligen inte bara i Sverige som man har haft problem med dessa TIR bilar och annat, men det går säkert att bortförklara för den som vill det.


https://documents.pub/document/soviet-s ... tions.html
In an incident near Kristianstad, in southern Sweden, a Sovietsemi-trailer was observed parked on a minor road, and localSwedish truck drivers concocted a ruse to 'accidentally' pull offthe tarpaulin covering the trailer. Inside the trailer were fivemen and extensive electronic equipment. The site was well-suited for monitoring signals from various defence installationsand army units in the area, as well as the navy base at Karlskronaand navy vessels operating in the area between the islands ofOland and Bornholm.
The most celebrated incident of this sort occurred in July 1984, andinvolved a major diplomatic confrontation between the Soviet Unionand both West Germany and Switzerland. On 11 July 1984 a nine-tontruck with a two-man crew and bearing the 'Sovtransauto' emblem ofthe Soviet state transport company crossed into West Germany fromEast Germany. The Soviets claimed that the truck carried diplomaticbaggage destined for the Soviet Mission to the United Nations inGeneva, and after an overnight stop at the Soviet Embassy in Bonn,the truck crossed into Switzerland on 13 July. According to WestGerman authorities, however, instead of proceeding directly to Geneva,the truck 'made an unexplained detour' to a Swiss military air baseat Duebendorf, near Zurich. When it arrived in Geneva, the Swissauthorities refused to allow it to unload without inspection by them onthe grounds that a truck with nine tons of cargo could not be regardedas 'diplomatic pouch'.27The truck returned unopened to West Germany, via Basel, on 18 July,and was detained at the West German border checkpoint at Helmstedton 19 July. The West German authorities demanded that the truck beopened for inspection before proceeding back into East Germany, butthe Soviets insisted on claiming diplomatic immunity. According to anofficial Soviet description of the cargo given to the West Germanauthorities, the cargo consisted of 207 packages containing radio trans-mitting and receiving equipment, parts for a cipher machine, 'standardelectrical and technical equipment', and other goods for furnishing a newbuilding at the Geneva mission. The impasse was resolved on 22 Julyunder a compromise arrangement whereby the truck was opened withinthe grounds of the Soviet Embassy, and West German customs officialscounted and photographed the packages, but were not allowed to openthem. The truck returned to East Germany on 23 July.28 According toWest German counter-intelligence officials, the primary Sigint missionof the truck had been to monitor and record signal characteristics andspectral patterns at Swiss and West German airports and signal sites forsubsequent Sigint collection operations.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1235
Blev medlem: 21 maj 2009 14:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av erep » 23 okt 2019 23:22

mrsund skrev:
15 okt 2019 21:29
Är det bara i Sverige som detta har uppmärksammats, eller finns det liknande historier från Norden och Västeuropa?
Det är ju inget konstigt i sig att spionage förekom under kalla kriget, är det bara formen av TIR och tavlor som man inte tror på?
Enligt uppgift har TIR långtradare som hållit pauser nära finska militära övningsområden eller anläggningar vänligt men bestämt uteskorterats över östra gränsen.

Likaså har tavelförsäljare förekommit i Finland.

Till saken hör, att man i Finland inte officiellt uppmärksammade detta under kalla kriget, även om man agerade mot sovjetspioneri. När diplomater utvisades för spioneri, gjordes det tyst. Först efter Sovjets fall, har man pratat öppnare om sovjetiskt och ryskt spioneri.