Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Stighult
Medlem

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Stighult » 07 feb 2018 11:35

Någon som var och lyssnade på Thomas Magnussons föredrag, om Polska tavelförsäljare på Armemuseum i går?

Skrivbordsoperatören
Medlem

Inlägg av Skrivbordsoperatören » 07 feb 2018 11:47

Jag var där. Var väl egentligen inget banbrytande om man läst igenom den här tråden.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 08 feb 2018 08:47

En arbetskamrat till mig som är 50-talist och kommer från röda Norrland. Berättade en historia som hans fått från sina föräldrar om hur Tyska Hitler Jugend grupper kom med tåg och ritade av alla Stationer längs resvägen. Detta för att dokumentera framtida bombmål.

När jag hörde detta kom på jag att tänka på polska tavelförsäljare?

Sonderling

kblomster
Medlem

Inlägg av kblomster » 10 feb 2018 01:24

Stighult skrev:Någon som var och lyssnade på Thomas Magnussons föredrag, om Polska tavelförsäljare på Armemuseum i går?
Jag var också där. Det var bra och intressant, tyckte jag. I all korthet så menade Magnusson ungefär såhär, efter studier i polska underrättelsearkiv och intervjuer med f.d. tavelförsäljare:

- De sålde verkligen tavlor
- Det finns inga som helst belägg för att tavelförsäljare ska ha sysslat med kartläggning av svensk militär personal och militärgeografiska förhållanden, och då har han ändå letat på alla möjliga håll och sätt i arkiven
- Den polska underrättelsetjänsten var absolut mest intresserad av de egna medborgarnas förehavanden utomlands och deras eventuella påverkan på vänner och familj i Polen efter att de återvänt, och inte alls speciellt intresserad av Sverige - en del av tavelförsäljarna spionerade troligen på sina egna landsmän
- Det fanns minst ett polskt agentnätverk i Sverige under 1980-talet, men det verkar ha bestått endast av ett fåtal personer och verksamheten bedrevs på sparlåga
- Det finns inga belägg för att TIR-lastbilarna ska ha sysslat med något skumt heller (i alla fall inte något statligt skumt, men däremot brukade förarna ha en hel del "egen business" med smuggling och liknande)

Ungefär så, typ. Alltså i linje med tråden i stort.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 17 jul 2018 12:51

Min morsa håller på och döstädar. Hon undrade om jag ville ha några tavlor, en av dem hade hon köpt av en Polak som hade ringt på dörren och sålt tavlor. Morsan hade då köpt några, och berättade att han var väldigt trevlig.

Får jag till det med tekniken så ska jag försöka lägga in en bild så småningom.

Sonderling