Hans skrev:Jag personligen skulle inte vara så snabb med att avfärda det hela som en myt. Om man skall dölja en operation av detta slag är det perfekt att dölja den bakom massor av helt oskyldiga polska (motsv.) tavelförsäljare. Att vi inte hittar tydliga bevis är kanske inte så konstigt. Mer än en svensk (ej påkommen) har säkert stått på GRU/KGBs lönelista men jag kan inget bevisa. De arkiven öppnas inte.
MVH
Hans
Fast det var en myt. I betydelsen att den information som spreds - både via officiella kanaler och informella (FM-anställd till FM-anställd, FBU-ungdom till FBU-ungdom osv.) handlade om ett storskaligt försök till kartläggning.
Visst, det *kan* fortfarande ha hänt, men varit ovanligt framgångsrikt i att dölja sina spår både då och nu. Men det är ytterst osannolikt. ÖB lät utreda det och kom fram till att det inte var så. Informationen som spreds byggde på antaganden om verkligheten som inte visade sig stämma.
Det betyder inte att kartläggningar av olika slag inte förekom - vi har ju gott om fall där enskilda avslöjades med saker som var straffbara, eller av individer som betedde sig misstänkt utan att det gick att bevisa ett uppsåt.
Jag nämnde min egen gröntjänst - när jag gick vakt en helg, fick vi rapport om en vit, polskregistrerad* bil som kört in vid infarten till Björkabasen. Vaktchefen åkte dit med ett par ur vaktstyrkan. De iakttog hur bilens förare bytte däck. Fyra gånger. Varje gång ett däck var bytt, rullade han det till nästa och började byta det. Märkligt ställe att genomföra sin årliga däckrotation på...
Liknande saker hände vid ett par tillfällen till. Inte sällan i samband med att större regelbundna övningar skulle påbörjas. Ibland verkade syftet vara att bara testa vaktstyrkans uppmärksamhet och responstid (tex bilen vid Björkabasen). I andra fall, i samband med övningarna, går det ju att föreställa sig att de faktiskt ville observera något specifikt, tex vilken typ av förberedelser som pågick.
Den typen av händelser är så vanliga att jag vet massor av människor som varit med om liknande. Och det är klart att i den "myllan" så är det ovanligt lätt för rykten och myter av den här typen att slå rot.
* Och iom att detta var ett Skåneförband var ju iofs polskregistrerade bilar inte alls ovanliga iofs. Särskilt inte sommartid. Det var säkert så att även i det fallet så var en del av händelserna helt oskyldiga - men uppmärksammades just pga registreringsplåten.