Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Johan Elisson » 7 januari 2012, 03:55

Det borde rimligen inte vara allt för svårt att göra en större undersökning för att ta reda på om besöken av polska tavelförsäljare var överrepresenterade hos folk med viktigare ställning inom försvarsmakten än hos andra. Har något sådant gjorts?

/Johan

Probos
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: 12 juni 2008, 01:35

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Probos » 9 januari 2012, 20:46

Jag har inte läst alla 14 sidor i tråden så jag vet inte om denna info har varit med tidigare.

I serien Försvaret och Kalla kriget FOKK publikation 16 "Överaskande angrepp" så beskriver Bert Stenfeldt (flygstabchef 1984-1990) i ett avsnitt hur man bemötte tavelförsäljarna.
"Flottiljer och staber var förbereda med larmlistor. Vid besök fotograferades alla försäljare och larmlistorna aktiverades".
Det står inga slutsatser eller vad man kom fram till men man får utgå ifrån att informationen gick vidare till relevant myndighet.
Jag har också läst att i samband med händelseutvecklingen i Polen i början av 80-talet så slopades visumkravet för inresa till Sverige för polska medborgare till Sverige. Jag hittar inte referens till detta nu så jag kan inte garantera att information stämmer.
Men om det var visumfritt så måste det varit väldigt lätt för WP att utnyttja denna möjlighet för att få in agenter i landet.

Just information om tavelförsäljare, TIR-bilar m.m. har jag hittat utspritt i många böcker. Ingen verkar ha gjort en sammanställning i ämnet, jag får ha det som ett framtida projekt.

maneyan
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 februari 2012, 11:49

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av maneyan » 21 februari 2012, 12:11

Som arbetande på militärmuseum och välsignad med väl insatta kollegor kan jag säga detta med säkerhet: de fanns och de var aktiva. Polska tavelförsäljare larvade runt Sverige och besökte militär personal hela tiden. Inte för att kartlägga dem, det var redan gjort, inte för att de skulle slå ut dem i händelse av krig, de var bara civilister. Så varför? Psykologisk krigsföring. Warszawa-pakten skickade dem just för att sälja tavlor och inget mer. Men vad säger detta till piloterna och officerarna? Det säger att "Vi vet vart du bor, vi vet vart ditt sommarställe är, vi vet var din familj är". Det ger piloten eller officeren ett rejält orosmoment och sänker hans moral. Om kriget kom skulle det ha föregåtts av en våg av lönnmord utförda av faktiska spetsnaz-soldater som gick in och började i snabb ordning slå ut mål efter mål, utan någon som helst varning och med kommunikationerna totalkapade så inget vet vad farao som pågår. Även om piloten hinner till sitt plan vet han fortfarande att hans hem inte är säkert, att hans familj inte har något ställe där de är trygga och "de röda" är hänsynslösa nog att kanske slår de mot dem för att skada honom? Hans stridsmoral kommer vara nere i kängorna.

Tavelförsäljarna var tavelförsäljare, inget mer. Men syftet för att de skickades var att påminna om det damoklessvärd som hängde över de personer de besökte. Se dem som marionetter istället för agenter, de tjänar ett syfte som de inte själva vet om så även om de blir arresterade vet de inget och WP kunde förneka allt.

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Viktor Lima » 21 februari 2012, 20:59

Hej Maneyan,

Intressant och spännande att dina kollegor på militärmuseet har insikter i denna verksamhet - vad har de för källor i sin tur? Om nu syftet enbart var att sänka den svenska flygförarnas stridsmoral - hur tror du man lyckades? Var det svenska flygvapnets stridsmoral låg under 80-talet pga. det ständiga polska dörrknackandet? Tidigare i denna tråd har vi sett statistik på att exempelvis attackeskaderns flygförare på västgötaflottiljerna i princip inte fick några besök alls (2-3 besök per flottilj). Borde inte ÖB:s klubba varit ett prioriterat mål för denna verksamhet?

/VL

maneyan
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 februari 2012, 11:49

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av maneyan » 21 februari 2012, 23:03

Hej själv :P

Källorna består i allt från egna deras egna erfarenheter i lumpen till intervjuer med allt från menig till major samt att vi har nära kontakter med såväl Sveriges militärmuseum som försvarsmakten. Tyvärr finns det ingen smidig bok eller dylikt jag kan hänvisa till här, det ligger år av faktainsamlande om kalla kriget bakom vad de hävdar.
Beträffande den faktiska effekten kan jag inget säga, det vet bara de som fick besök gång på gång utan att någon annan i kvarteret fick det. Det skickade ju signaler uppåt också, markerade för militärledningen att WP visste vart stora delar av svenska försvarets nyckelkomponenter bodde vilket hade effekt ända upp till regeringen i slutändan.
Och vad ÖB:s klubba beträffar: ingen aning om jag ska vara ärlig. WPs spioneri och intriger är dimridåer och antydning på antydning, intrig efter intrig och vad de inte gör säger lika mycket som vad de gör, men vad säger det? Kanske de höll sig undan för att inge en falsk känsla av säkerhet för just denna flottilj? Kanske de inte visste så mycket om just den flottiljen då den var speciell och kanske hade extra skydd? KGB var trots allt den mest effektiva underrättelsetjänsten i världen och psykologisk krigföring är bäst om dess mål inte är uppenbart.

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Viktor Lima » 22 februari 2012, 08:24

Tack för input - Jag bedömer tyvärr att dina källor i ämnet är av samma typ som många andra av oss sitter på och som jag tyvärr inte bedömer som trovärdiga i denna fråga. Låt mig gissa:

- Dina källor är pensionerade officerare – ej högre grad än major. De är såkallade bygdeofficerare som i huvudsak endast tjänstgjort på sitt regemente. Ingen av dem har aktivt arbetat med just denna fråga inom SÄPO/den militära säkerhetstjänsten.

- De hävdar att det bara var de som fick besök i villaområdet (Vid närmare förfrågan har de dock inte frågat alla grannar utan endast den närmaste).

- De menar att de vid det aktuella tillfället hade en mycket hemlig och viktig krigsplacering av vitalt intresse för fienden.

- De menar att den polska tavelförsäljaren vid just detta besök inte fick tag på någon viktig information eftersom de var väl insatta i hotbilden och snabbt stängde dörren motsv.

- Historierna återges med låg detaljgrad av modell ”du vet, dom kom ju från KGB hela bunten och planen var att de skulle mörda oss allihopa ifall ryssen kom”.

- Som ett alternativ till låg detaljgrad delger sagesmannen info som om den var sann skulle innebära mycket goda insikter i sovjetisk krigsplanering. Exempel: ”Alltså, robotförrådet i Åby skulle ju sprängas av Spetznas och kompanichefen som de redan besökt i fredstid skulle mördas i inledningsskedet”. Detta trots att det är mycket osannolikt att sagesmannen sitter inne på sådan unik information.

- Närmare frågor kring källor och bevis i ämnet renderar i svar som ”det vet ju alla att det var så” , ”Jodå, min kollega Olle på FO-staben fick också besök så att så var det” eller liknande. Ifrågasättande leder ofta till att frågeställaren betraktas som försvarsfientlig. Sagesmannen tolkar ofta ett ifrågasättande av tavelmyten som ett ifrågasättande av hela hotet från Sovjetunionen under kalla kriget.

- Sagesmannen hänvisar till Viktor Suvorov.

Stämmer något av ovanstående för dina källor?

/VL

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28514
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Hans » 22 februari 2012, 10:41

Välkommen maneyan.

Viktor Lima och jag har olika åsikter då jag nog tror att det skett en kartläggning. Men jag tror att VL och jag bägge vill ha något mer personliga upplevelser. Jag har tidigare i denna (?) tråd redogort för det jag själv sett men ett fall är faktiskt inget bevis för någonting. Det vore intressant att se de fortfarande hemliga rapporterna från svensk säkerhetstjänst och ännu intressantare att titta i sovjetiska arkiv.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av tryggve » 22 februari 2012, 10:46

Hans skrev:Välkommen maneyan.

Viktor Lima och jag har olika åsikter då jag nog tror att det skett en kartläggning. Men jag tror att VL och jag bägge vill ha något mer personliga upplevelser. Jag har tidigare i denna (?) tråd redogort för det jag själv sett men ett fall är faktiskt inget bevis för någonting. Det vore intressant att se de fortfarande hemliga rapporterna från svensk säkerhetstjänst och ännu intressantare att titta i sovjetiska arkiv.

MVH

Hans
Det borde väl dessutom finnas uppgifter även i polska arkiv, om det nu var polacker inblandade?

maneyan
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 februari 2012, 11:49

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av maneyan » 22 februari 2012, 10:56

Källorna ifråga är personliga vittnesmål, flertalet sådana, sen hur exakt de agerade vid varje givet tillfälle kan jag inte säga, delvis med risk för att det blir "kinesiska viskningar" av det hela och delvis för att jag inte vet. Jag får heller inte nämna några namn men min källa har hört det inte bara från en officer vid ett regemente utan från flertalet från flera olika och därtill från kontakter i det forna öst. Tavelförsäljarna kom inte så konsekvent som jag tidigare sade dock så jag får rätta mig själv på den punkten. Däremot var de bara en del av det hela. Tavelförsäljare besökte officerare, lastbilar från öst stod med huven uppe vid militärbaser, fiskebåtar hade maskinhaveri utanför kusten osv.

Visst, vissa har fallit för grupptrycket och sagt att de också haft besök när de inte hade det men att tavelförsäljarna förekom som en faktisk, om än liten, del av östs arbete i Sverige får sägas vara höjt över allt tvivel.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28514
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Hans » 22 februari 2012, 11:02

tryggve skrev:Det borde väl dessutom finnas uppgifter även i polska arkiv, om det nu var polacker inblandade?
Om det nu var polska underättelsetjänsten som låg bakom vilket jag låter vara osagt. Jag tror dessutom termen 'polsk' i detta sammanhang kan utläsas ''någon från ett land på fel sida om järnridån'.

MVH

Hans

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Viktor Lima » 22 februari 2012, 11:17

För att hänga på Hans så tycker jag det behövs lite mer än personliga upplevelser av polska tavelförsäljare för att kunna belägga att det rörde sig om illegal underrättelseverksamhet. Jag har själv fått besök två gånger och jag vet inte hur många kollegor som råkat ut för det samma - huruvida tavelförsäljarna var annat än tavelförsäljare kan emellertid inte bekräftas av dessa personliga upplevelser.

Polska/sovjetiska arkiv alternativt vittnesmål från tavelförsäljarna själva vore naturligtvis en klockren källa. Har du eller din källa kontakter i öst som kan bekräfta detta vore det mycket intressant.

Att koppla ihop tavelförsäljningen med TIR-lastbilar, signalspanande fiskebåtar osv. är ett sätt att genom "guilt-by-association" hävda att fenomenet var kopplat till främmande underrättelsetjänst. Att en typ av verksamhet existerade behöver inte betyda att den andra gjorde det.

/VL

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28514
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Hans » 22 februari 2012, 11:34

Viktor Lima skrev:Att koppla ihop tavelförsäljningen med TIR-lastbilar, signalspanande fiskebåtar osv. är ett sätt att genom "guilt-by-association" hävda att fenomenet var kopplat till främmande underrättelsetjänst. Att en typ av verksamhet existerade behöver inte betyda att den andra gjorde det.
Med tanke på att vi i grunden är oense så är det facinerande att vi tycker så lika :wink:

TIR-bilar, 'fiskebåtar' etc. kan vi diskutera annorstädes.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av tryggve » 22 februari 2012, 16:54

Hans skrev:
tryggve skrev:Det borde väl dessutom finnas uppgifter även i polska arkiv, om det nu var polacker inblandade?
Om det nu var polska underättelsetjänsten som låg bakom vilket jag låter vara osagt. Jag tror dessutom termen 'polsk' i detta sammanhang kan utläsas ''någon från ett land på fel sida om järnridån'.

MVH

Hans
Tja, med tanke på trådrubriken så.... :-) Men "lämpligt land" kan man ju säga.Men tills dess att det hittas något som tyder på att detta verkligen var organiserat av en underrättelsetjänst så tycker nog jag att detta luktar myt. Faktiskt.

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Viktor Lima » 22 februari 2012, 20:06

Hans skrev:
Viktor Lima skrev:Att koppla ihop tavelförsäljningen med TIR-lastbilar, signalspanande fiskebåtar osv. är ett sätt att genom "guilt-by-association" hävda att fenomenet var kopplat till främmande underrättelsetjänst. Att en typ av verksamhet existerade behöver inte betyda att den andra gjorde det.
Med tanke på att vi i grunden är oense så är det facinerande att vi tycker så lika :wink:

TIR-bilar, 'fiskebåtar' etc. kan vi diskutera annorstädes.

MVH

Hans
Hans - vi får ta den där leffen någon gång och helt enkelt fastställa sanningen :D
/VL

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Artur Szulc » 22 februari 2012, 23:24

Jag fick aldrig något svar från historikern som har studerat den polska underrättelsetjänsten.

Ska dock försöka med någon annan.

Men jag har ställt frågan på ett forum för polacker i Sverige. Knappt inga svar och de som har svarat verkar ganska omedvetna om hela "grejen". En nämner att hon hade kamrater från Warszawa som studerade i Sverige och visst tjänade de några slantar på att sälja tavlor, främst ikoner. Men att någon av dem skulle ha gjort det för underrättelsetjänstens räkning...nja.

Med andra ord, inget som kvalificerar sig som konkreta bevis. Det blir hörsägen och antaganden, ungefär som hela den här tråden... 8-)
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Skriv svar