Bra böcker om fascism

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Bra böcker om fascism

Inlägg av Daniel L » 18 nov 2002 13:40

Hej, är det någon som har några bra boktips på böcker om fascismen. Jag är ute efter böcker som inte bara nämner italien och tyskland utan också spanien, ungern, rumänien, bulgarien, frankrike, england etc.

mvh/ daniel

patrik_s
Medlem

Inlägg av patrik_s » 18 nov 2002 14:45

Det finns många bra böcker om fascismen i Europa så det är svårt att välja ut några speciella men jag kan försöka ge några tips:

Om den rumänska facismen så handlar det mesta om Järngardet eller Ärkeängeln S:t Mikaels Legion. "Till mina legionärer" och "History of the legionary movement" är två mycket vinklade men bra böcker om dessa två rörelser vilka man ska ta med en nypa salt.

Om Storbrittanien så ger "Fascism in Britain: From Oswald Mosley's Blackshirts to the National Front" en ganska bra överblick.

En riktigt bra bok som jag hittade på ett antikvariat för något år sedan är "Mellan Hitler och Mussolini" som är Ernst Starhemberg memoarer och beskriver fascismen i Österrike under 1920-30 talet.

Vill du veta mer om fascismen i övriga Europa kan jag rekomendera "Extremhögern" av Stieg Larsson och Anna-Lena Lodenius som behandlar den på ett ställe i boken.

/Patrik

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 18 nov 2002 16:13

Tack, finns det någon bok som beskriver samtliga rörelser i europa under mellankrigstiden? Sen är jag nyfiken på fascismen i sydamerika.

mvh/ daniel

Ingmar
Medlem

Re: Bra böcker om fascism

Inlägg av Ingmar » 18 nov 2002 19:20

daniel l skrev:Hej, är det någon som har några bra boktips på böcker om fascismen. Jag är ute efter böcker som inte bara nämner italien och tyskland utan också spanien, ungern, rumänien, bulgarien, frankrike, england etc.

mvh/ daniel
Dessa böcker täcker den europeiska fascismen ganska bra:

"European fascism" av S.J. Woolf
"Fascism - A reader's guide" av W. Laqueur
"De fascistiska rörelserna" av Ernst Nolte

Vad gäller Latinamerikas alla fascistinspirerade diktaturer är det nog svårare att sammanfatta dem i en och samma bok. Själv har jag inte läst någon iaf. Kanske Galeanos storsäljare "Latinamerikas öppna ådror" kommer ganska nära(?). Är det någon speciellt latinamerikanskt land du vill forska om?

mvh ingmar

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 18 nov 2002 20:39

Böckerna skall användas som källor i ett jämförande arbete om fascism och nationalism. Tack för tipsen.

mvh/ daniel

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 20 nov 2002 14:37

Jag hittade en annan bra bok, Roger Griffins Fascism. Några kommentarer om den?

/daniel