Låter riskabelt att endast två u-båtar skulle angripa en eskader bestående av flera skepp. Efter första smällen (eller t.o.m. innan) finns väl risk att u-båtsjakt uppstår? Eller hade de smarta torpeder som kunde radiostyras eller styra sig själv mot målet så att åtta (8) avlossade torpeder från två u-båtar automatiskt betyder åtta (8) träffar?Psilander skrev:Njae...våra ubåtar kunde gjort det stelt och tråkigt för Ivan, men jag tvivlar på att några ensamma Rb04 och Rb12 skulle gjort någon skillnad. Våra robotar var ganska ålderstigna och ryssarna har bra med LV och EW resurser. KA kunde kanske ställt till det lite också, men de hade så små resurser.
Ett KA-batteri med modern eldledning har den fördelen av att en projektil i rätt bana för träff inte kommer att missa p.g.a någon störsändare.
Vad sägs om att flygvapnet först angriper med telestrid och störsändare samt därefter gör en överflygning och släpper chaff eller remsor på 1-2 km höjd. Rent tekniskt har inget angrepp inletts, och inga skador uppkommit, men om ryssarna väljer att trappa upp genom eldgivning så bär de ansvaret för upptrappningen och 10-20 sjömålsrobotar kan avlossas, åtföljt av traditionell låghöjdsbombning av sjömål och u-båtsangrepp.
Utan att veta närmare tror jag den sovjetiska elektroniken skulle må dåligt av en sådan uppmjukning och när remsorna långsamt faller till havs så stör de hela tiden sovjetisk radar betydligt mer än svensk dito.
1. Om sjömålsrobotarna ändå var åldersstigna (och skulle ha skrotats) så vore det kostnadseffektivt att skjuta av dem mot ett riktigt mål.
2. Erfarenheter från Falklandskriget visar att missiler kan träffa även om de "borde missa". Om flera timmars nervkrig, med störning och telekrig åtföljs av en plötslig sjömålsrobot kan mycket väl den situationen uppstå att motmedel av olika anledningar inte tas i bruk och en enda robot kan träffa ett fartyg i eskadern.
3. Även om Sovjetiska skepp "iprincip" skulle klara att störa ut fyra sjömålsrobotar i taget och Sverige lossar 10 - 20 st mot eskadern (inriktat mot ett enda skepp) så skulle åtminstonde inte jag vilja sitta i någon sovjetisk båt! Säkert en mycket obehaglig upplevelse som ger den svenska sidan ett psykologiskt övertag efteråt.