Skapade verkligen CIA al-Qaida och/ eller Talibanerna?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Skapade verkligen CIA al-Qaida och/ eller Talibanerna?

Inlägg av sonderling » 12 februari 2010, 13:40

En märklig artikel (som mest liknande en insändare) om en märklig man fick mig att fundera. Hjälpte eller skapade verkligen CIA al-Qaida och/ eller Talibanerna?

Har följt Afghanistans öde sedan jag var tolv år och den ärorika röda armén gick in i landet 1979 för att hjälpa Afghanserna i deras kamp mot diverse religiösa bakåtsträvare och olika bandit gäng. (jo jag tänkte så då, jag lovar :wink: )
Kunde knappt tro mina ögon när USA börjar stödja en motståndsrörelse i landet. Hur dumma får dom bli tänkte jag.
Man kan ju tro att jag nu skulle instämma i vänsterkören om dumma USA som krigar mot sin egen skapelse men dels anser jag att man inte borde göra samma misstag två gånger och dels så anser jag att det inte är riktigt sant och även om det vore det så, ja ska man inte göra motstånd mot Nazi-tyskland bara för de skapades av en orättvis fred?

Nu har jag ju bara läst en handfull böcker och dessa dessutom företrädesvis av amerikanska författare men vad jag kan utröna så bildades al-Qaida 1988 av en miljonärs son vid namn Usama bin laden som finansierade sin verksamhet med egna pengar. Och talibanerna såg dagens ljus efter Sovjets uttåg runt 1992 om jag inte minns fel. Deras krig fördes mot diverse krigsherrar och jag minns att tidningarna vid den tiden berömde deras förmåga att skapa lag och ordning. De fick sitt stöd av Pakistanska ISI.
Som mest graverande som jag ser det, så spred CIA massvis av dollars omkring sig och en del av dessa kan ha hamnat i extremisters händer men som jag också läst så hatade de mest Islamistiska mujhadein grupperna USA redan på den tiden. Så så mycket utbyte kom liksom aldrig i stånd.

Men man blir ju osäker, tidigare är det ju mest vänstern [ just så /Hex ] som kommit med det här påståendet. Men nu är det visst riksnyheter och ett faktum från DN och TT, så då blir man ju osäker, då kanske det är sant eller?

Sonderling

(Fan, just det, nån kommer fråga efter källor öh ja dels det jag läst i tidningar om Afghanistan sedan 1979 och öh lite böcker men jag kan rekommendera speciellt två stycken. Ghost Wars: The Secret History of the CIA, Afghanistan, and Bin Laden, from the Soviet Invasion to September 10, 2001 av Steve Coll och The Looming Tower: Al Qaeda and the Road to 9/11 av Lawrence Wright )

Artikel i DN
AFGHANISTAN
Märklig Afghanistankämpe död
Publicerat 2010-02-11 14:17
Minns ni när afghanska gerillakämpar inte kallades för talibaner och med glada miner hjälpte Rambo och James Bond att nacka ryssar? I onsdags dog mannen som lyckades få CIA att i hemlighet finansiera det afghanska motståndet mot de sovjetiska trupperna i Afghanistan på 1980-talet, när afghanska beväpnade män skildrades som frihetshjältar och inte terrorister.
För Charlie Wilson, en högerinriktad demokrat, mest känd för glada supfester och sexiga assistenter, blev Sovjets invasion av Afghanistan [1] en uppenbarelse. Som ordförande i det amerikanska representanthusets underutskott för försvarsanslag lyckades han se till att miljarder dollar gick till afghanska krigsherrar som kunde förse sina dåligt utrustade krigare med moderna vapen.
Att få till ett effektivt folkligt motstånd som till slut fick Sovjet att ge upp och dra sig tillbaka sågs i många år som en av CIA:s största triumfer. Men upprustningen fick oanade konsekvenser. Några av de krigsherrar som Wilson överöste med CIA-pengar är i dag några av de främsta motståndsledarna mot den sittande regeringen i Kabul och har bytt USA mot talibanerna och al-Qaida som bundsförvanter. Bland dem finns Gulbuddin Hekmatyar och Jalaluddin Haqqani, båda med många utländska soldaters liv på sitt samvete.
När Tom Hanks för några år sedan porträtterade "Goodtime Charlie" i en slags bisarr filmkomedi om amerikansk Afghanistanpolitik tyckte originalet att filmen "Charlie Wilson's War" snarast underdrev hans äventyrliga liv.
Och konsekvenserna för världen i form av terrorkriget och det till synes oändliga och blodiga kriget i Afghanistan var inte något som fick Wilson att ångra sig, även om hans varningar om att överge afghanerna när Sovjet dragit sig ur klingade ohörda i USA:s regering.
– Vi slogs mot det onda imperiet. Att avstå hade varit som att inte hjälpa Sovjetunionen mot Hitler i andra världskriget. Hur som helst, vem i helvete hade hört talas om talibanerna på den tiden? utbrast han i en tidningsintervju.
Wilson avled, 76 år gammal, av en hjärtattack, rapporterar amerikansk press.
Jan Winter/TT

http://www.dn.se/nyheter/varlden/markli ... -1.1043487

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Skapade verkligen CIA al-Qaida och/ eller Talibanerna?

Inlägg av lampros » 12 februari 2010, 14:31

För att svara på rubrikens fråga: ja, kanske på kort sikt.

Men på lång sikt är Al-Qaida och talibanerna del i en process som heter islamsk revival, Mellanösterns omstöpning osv. Ungefär som Maos gerilla blev starkare av Japans krig 1937-45, men inte SKAPADES kinesisk befrielserörelse av japanerna för det.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Skapade verkligen CIA al-Qaida och/ eller Talibanerna?

Inlägg av tryggve » 12 februari 2010, 14:38

Den pakistanska underrättelseorganisationen ISI har väl en rätt stor roll i skapandet av Talibanerna i alla fall, som sonderling säger. De kontrollerande ju vilka som fick de vapen och pengar som CIA skickade till Pakistan.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Skapade verkligen CIA al-Qaida och/ eller Talibanerna?

Inlägg av Hexmaster » 12 februari 2010, 14:46

Vad skall man kalla sådant här från 1988; belägg för en "uppfattning", åskådning, acceptans för att min fiendes fiende är min vän..?
Just as they are about to be overwhelmed by the might of the Soviet Army, the Mujahideen warriors, together with Mousa and Hamid, ride onto the battlefield by the hundreds in a cavalry charge, overwhelming the Soviets.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rambo_III

När MAD gjorde en grej av Rambo III så skojade de med att hans mujaheddin-kompisar hyllade Khomeini. Det hade alltså precis lika gärna varit Usama.


Not: Jag friserade det första inlägget en smula.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Skapade verkligen CIA al-Qaida och/ eller Talibanerna?

Inlägg av tryggve » 12 februari 2010, 17:00

Iran och talibanerna var (och är väl) inte heller speciellt såta vänner. När USA började bomba mål i Afghanistan 2001 så ska de ha fått hjälp med underrättelser från Iran för att hitta möjliga mål.

Oscar Eriksson
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 6 februari 2010, 22:34

Re: Skapade verkligen CIA al-Qaida och/ eller Talibanerna?

Inlägg av Oscar Eriksson » 12 februari 2010, 17:51

Det är inte riktigt sant att USA började stödja en motståndsrörelse i Afghanistan efter den sovjetiska inmarschen 1979. Destabiliseringen började redan sommaren 1979. Sedermera erkänt av självas Zbigniew Brzezinski.

Rambo, ja. I samband med 11 september var det visst tal om att han skulle ge sig ut och leta efter självaste bin Laden. Frågan är då hur Fantomen ställt sig till det hela. :roll:

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Skapade verkligen CIA al-Qaida och/ eller Talibanerna?

Inlägg av Per Andersson » 12 februari 2010, 18:10

Oerhört förenklat så gick mycket amerikanskt stöd till motståndsrörelsen i Afghanistan via ISI,
trots att amerikanerna visste (eller borde ha vetat) vad ISI var för figurer.

Det finns dessutom en intressant passge i en av P J O'Rourkes tidiga böcker (förmodligen 'Parliament of Whores' eller 'Holidays in Hell'), där han beskriver hur mer liberala och västvänliga afghanska motståndsmän inte ses som 'genuina' av amerikanerna. En 'riktig' motståndsman skulle tydligen vara analfabet, misogyn, fundamentalistisk och akut orakad.

elsz
Tidigare medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 oktober 2005, 22:15
Ort: elsz

Re: Skapade verkligen CIA al-Qaida och/ eller Talibanerna?

Inlägg av elsz » 11 april 2010, 02:38

Här finns en hel del information. Det handlar mest om narkotika. Men ger en bakgrundsbild av de senaste årtiondernas amerikanska politik i området
Opium first emerged as a key force in Afghan politics during the CIA covert war against the Soviets, the last in a series of secret operations that it conducted along the mountain rim-lands of Asia which stretch for 5,000 miles from Turkey to Thailand. In the late 1940s, as the Cold War was revving up, the United States first mounted covert probes of communism's Asian underbelly. For 40 years thereafter, the CIA fought a succession of secret wars along this mountain rim -- in Burma during the 1950s, Laos in the 1960s, and Afghanistan in the 1980s. In one of history's ironic accidents, the southern reach of communist China and the Soviet Union had coincided with Asia's opium zone along this same mountain rim, drawing the CIA into ambiguous alliances with the region's highland warlords.
http://www.tomdispatch.com/post/175225/ ... rug_war__/

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Skapade verkligen CIA al-Qaida och/ eller Talibanerna?

Inlägg av sonderling » 22 januari 2015, 20:03

http://www.dn.se/dnbok/guantanamofange- ... forsoning/
Att Slahi hamnade där beror på att han var i Afghanistan i början av 1990-talet och stred för al-Qaida under maktkampen efter att Sovjet lämnat landet.
– Men det var den sida som USA stöttade då och al-Qaida var inte detsamma som det som är nu, säger Nancy Hollander.
Faktoiden lever vidare. :roll:

http://en.wikipedia.org/wiki/CIA%E2%80% ... ontroversy

På senare tid har jag hört att det även inbegriper IS......

Sonderling

Skriv svar