Svenska kärnvapen

oxford
Tidigare medlem

Svenska kärnvapen

Inlägg av oxford » 17 januari 2010, 17:57

Har alltid fascinerats av detta ämne, och även om det numer finns flera goda källor så tycker jag att det fortfarande är mycket luddigt och oklart.

Här är lite info för er som vill veta mer:

P3 dokumentär 2008 Svenska kärnvapen, en riktigt bra dokumentär (rekomenderas)
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?prog ... el=1985968
http://www.sr.se/sida/gruppsida.aspx?pr ... grupp=8967

Wikipedias artikel som till stordel grundar sig på Willhelm Agrels "Svenska förintelse vapen"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_k% ... programmet

oxford
Tidigare medlem

Re: Svenska kärnvapen

Inlägg av oxford » 17 januari 2010, 18:08

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 17 januari 2010, 20:06

Finns en del info i den tidigare tråden om "Svenska kärnvapen" och även i tråden om "Svenska kärnvapenprov?"

Kanske kan moderator slå ihop den här tråden med den förstnämnda länken?

Precis som oxford måste jag tipsa om Wilhelm Agrells "Svenska Förintelsevapen" som nog är det mest kompletta som skrivits i ämnet så här långt.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 17 januari 2010, 20:12

En skröna i sammanhanget är att det gick rykten om att bandkanonen var framtagen för att skjuta svenska kärnvapen. Varför tror jag skröna? Jag bedömmer det osannolikt att man tar fram en 155mm automatkanon för att skjuta kärnvapen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 17 januari 2010, 20:41

Min gode Hans, jag märker att kalken börjar sätta in, minns du inte att vi diskuterade det här redan hösten 2004? :P ;)

Min egen lilla obekräftade NBC-hobbyhorse-teori om bandkanonen är att den var påtänkt som leveransmetod för (de aldrig förverkligade) svenska 15,5 cm gasgranaterna. För att få god verkan i målet med gasvapen så är det viktigt att få mycket gas i målet så snabbt som möjligt, innan skyddsåtgärder hinner vidtas. Ett magasins eldstöt med nervgasgranater från en bkanbat torde ge vem som helst huvudvärk, om inte vederbörande har ett synnerligen gott NBC-skydd. Å andra sidan är motsvarande omgång med spränggranater inte heller något att fnysa åt, oavsett hur bra NBC-skydd man har... :|

oxford
Tidigare medlem

Inlägg av oxford » 17 januari 2010, 21:03

Sarvi skrev:Finns en del info i den tidigare tråden om "Svenska kärnvapen" och även i tråden om "Svenska kärnvapenprov?"

Kanske kan moderator slå ihop den här tråden med den förstnämnda länken?

Precis som oxford måste jag tipsa om Wilhelm Agrells "Svenska Förintelsevapen" som nog är det mest kompletta som skrivits i ämnet så här långt.
Alltså den är det bästa som skrivits i ämnet, men den är lite väl avgränsad,bla, så nämns inget om ovanstånde Saab projekt, (ett projekt som man nämnde i ett aktuellt inslag i början på 90 talet) inte heller skriver WA något om planerna på svenska kärnvapen missiler som nämns i radioprogramet.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 17 januari 2010, 21:16

Sarvi skrev:Min gode Hans, jag märker att kalken börjar sätta in, minns du inte att vi diskuterade det här redan hösten 2004? :P ;)
Det kommer jag inte ihåg :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 18 januari 2010, 19:02

oxford skrev:Alltså den är det bästa som skrivits i ämnet, men den är lite väl avgränsad,bla, så nämns inget om ovanstånde Saab projekt, (ett projekt som man nämnde i ett aktuellt inslag i början på 90 talet) inte heller skriver WA något om planerna på svenska kärnvapen missiler som nämns i radioprogramet.
Nej han inriktar sig betydligt mer på själva kärnvapenprogrammet och inte så mycket om bärarna. Tilltänkta vapenbärare fanns det flera - från A 32 Lansen till den "felande länken" mellan flp 35 Draken och flp 37 Viggen, dvs A 36. A 36, eller projekt 1350 som var Saabs egen benämning. Benämning och benämning förresten, det ska nog vara plural egentligen. Det var inte bara ett projekt som det skissades på utan en hart när otroligt yvig flora av idéer och designförslag förekom.

Robot 330 var namnet på en skisserad ballistisk tvåstegs markrobot som skulle kunna bära kärnvapen. Dock kom man inte mycket längre än till beräkningsstadiet...

Ett annat potentiell bärare för svenska kärnvapen var den amerikanska tunga luftvärnsroboten BOMARC. Flygvapnet tittade på att anskaffa detta system som försvar mot höghöjdsbombplan. Ryktet säger att Nordenskiöld gav tummen ner när det visade sig att ett luftvärn med BOMARC-robotar skulle ha avsevärt längre räckvidd än det stolta svenska jaktflyget... I stället blev det den den konventionellt laddade rb 65/68 Bloodhound som blev flygvapnets kvalificerade luftvärn.
Senast redigerad av 1 Sarvi, redigerad totalt 18 gånger.

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 18 januari 2010, 19:16

Har våra plan inte längre räckvidd än 320km som roboten hade ?

http://translate.google.se/translate?hl ... %26hl%3Dsv

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 18 januari 2010, 19:41

Jo, men jaktflyget kunde man inte gärna skicka in över Baltikum. Räckvidden för BOMARC-utrustade förband grupperade vid östkusten skulle varit så god att man kunde nått Baltikums kust, med B-versionen skulle man nått in över hela Baltikum, större delen av Polen och Östtyskland. Fördelen med luftvärnsrobotar är ju att dom så att säga är enkelriktade - flygplan och piloter vill man gärna ha hem igen och ner på marken i ett stycke.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 19 januari 2010, 00:11

predator skrev:Har våra plan inte längre räckvidd än 320km som roboten hade ?
Inte höjdmässigt. Flygvapnets luftvärnsrobotar anskaffades för att bekämpa de mål som antogs gå för högt och snabbt för att jakten skulle hinna upp innan målet nått fram och släppt sin last.

Hotbilden när rb 66 (Bomarc) var på tapeten var stora mängder bombplan med kärnvapen på hög höjd och relativt hög fart (M1,5). Där räckte dåtidens jakt helt enkelt inte till, utan FV ville ha robotar som komplement till jaktflyget. Det blev inte det hutlöst dyra Bomarc utan den billigare rb 68 (Bloodhound), samtidigt hade hotbilden omdefinierats till att "enstaka" snabbgående mål på hög höjd.

Ännu lite senare så tog pengarna slut och man omdefinierade hotbilden till att jaktflyget skulle klara av allt... Varpå rb 68 såldes tillbaka till Storbritannien där systemet var i bruk långt in på 90-talet. :roll:

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 19 januari 2010, 08:09

Sarvi skrev:... den "felande länken" mellan flp 35 Draken och flp 37 Viggen, dvs A 36. A 36, eller projekt 1350 som var Saabs egen benämning. Benämning och benämning förresten, det ska nog vara plural egentligen. Det var inte bara ett projekt som det skissades på utan en hart när otroligt yvig flora av idéer och designförslag förekom.
Bilder som jag såg i tidningen Mach för ett bra tag sedan, gav vid handen att Fpl 36 skulle vara deltavingat och likna Mirage.

Denna franska deltavinge fanns för övrigt både som jaktplan och kärnvapenbärare, den sista en uppskalad variant av basmodellen så att säga.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 19 januari 2010, 19:15

lampros skrev:Denna franska deltavinge fanns för övrigt både som jaktplan och kärnvapenbärare, den sista en uppskalad variant av basmodellen så att säga.

Mirage IV.

Jag måste erkänna en svaghet för Mirage III och IV.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem

Inlägg av Ornellaia » 19 januari 2010, 19:30

lampros skrev:
Sarvi skrev:... den "felande länken" mellan flp 35 Draken och flp 37 Viggen, dvs A 36. A 36, eller projekt 1350 som var Saabs egen benämning. Benämning och benämning förresten, det ska nog vara plural egentligen. Det var inte bara ett projekt som det skissades på utan en hart när otroligt yvig flora av idéer och designförslag förekom.
Bilder som jag såg i tidningen Mach för ett bra tag sedan, gav vid handen att Fpl 36 skulle vara deltavingat och likna Mirage.

Denna franska deltavinge fanns för övrigt både som jaktplan och kärnvapenbärare, den sista en uppskalad variant av basmodellen så att säga.
Långt ned på denna sida fins en bild på A36.

http://www.canit.se/~griffon/aviation/text/saabcanc/

janm67
Ny medlem

Inlägg av janm67 » 29 juli 2010, 16:17

Sarvi skrev:Robot 330 var namnet på en skisserad ballistisk tvåstegs markrobot som skulle kunna bära kärnvapen. Dock kom man inte mycket längre än till beräkningsstadiet...
Jag har utökat Wikipedia-artikeln om Robot 330 rejält. Huvudkällan är en obskyr liten skrift från föreningen "DATASAABs Vänner", i den finns en fin ritning till och med.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Robot_330

Skriv svar