80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Hans » 14 februari 2011, 23:37

Rickard skrev:Tack för svaret! Ja, vad var egentligen standard, hur många pansarskott hade t.ex. en vanlig skyttepluton? Hade de 32 eller var det färre?
Jag vill minnas att de hade 16. Två granatgevär och två KSP.

MVH

Hans

jorjoh
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 21 januari 2011, 22:59

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av jorjoh » 16 februari 2011, 21:15

Armfeldt1718 skrev:Hej! Det är jag som är signaturen tintin i soldf forumet. Jag var alltså en vecka på Almö i mars 1984.

Masshysteri? Jag har pratat med folk som var där, just då. Tintin, tillhörde du I12 som hamnade mitt i händelserna? Eller I11 som avlöstes strax innan? Vore intressant om du kunde konfirmera/dementera uppgifter om påhittade händelser

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Rickard » 24 februari 2011, 21:54

jorjoh skrev:Men det är självklart att det skapas myter & histiorier när ingen kan/får bemöta dessa. Jag har själv suttiit på en sluttning i Älvdalen och pratat med min dåvarande Kn (Lindholm, han som skrev "Pedagogiska Grunder") och hört lite av vad han var med om 2004. Det är detta han beskriver i boken I12 1973-2000. Och jag har ingen anledning att misstto vad han berättade eller vad som skrivits. Och lika träligt är det när motståndare ifrågasätter. Är fakta hemligstämplat kan "försvarande" sida uppfattas som osäker/oseriös. Har man nu på politisk/diplomatisk nivå mellan nationerna kommit överens om att lägga locket på så kan vår egen Försvarsmakt framstå som osäker/snurrig när de ska balansera svaren.
Kan du berätta vad det var han berättade för dig? Det är dels otroligt intressant och dels lite frustrerande när olika personer "hintar" om att de sitter inne med extrainformation som allmänheten inte har, men sedan inte utvecklar. Det skapar myter det med.

jorjoh
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 21 januari 2011, 22:59

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av jorjoh » 25 februari 2011, 19:46

Han berättade om hur man ute på postställen vid flera tillfällen observerade personer som tog sig upp ur vattnet. Bla hur en person nattetid tog sig upp på iskanten och spanade därifrån, varefter han springade tog sig upp och över ön. Han observerades av flera soldater/befäl, som lät bildförstärkaren gå emellan sig. De var helt eniga om att det rörde sig någon därute. Under dagsljus säkrade polisen spår (icke skoförsedda fötter, snarare någon i torrdräkt).

Men eftersom soldater även sköt mot "hörselobservationer", eller som vid ett tillfälle, släppte en handgranat från en bro då de tyckte något lät nedanför (isförskjutningar/svanar?), man öppnade eld mot ett av flottans nedsläckta fartyg (som gick med släckta lanternor inom hamnbassängen), skapades snabbt en myt om att hysteriska soldater sköt mot allt som rörde sig.
Inte bara press och allmänt försvarsfientliga krafter, utan även tvivlare inom försvaret bidrog till att de verkliga konfrontationerna kom att ifrågasättas. Och eftersom de belades med tystnadsplikt om händelserna kom tvivlarna att få fritt spelrum.
Men låna noken Norra Smålands Regemente 1973-2000, där finns många av händelserna beskrivna.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Hans » 25 februari 2011, 19:52

jorjoh skrev:Men eftersom soldater även sköt mot "hörselobservationer", eller som vid ett tillfälle, släppte en handgranat från en bro då de tyckte något lät nedanför (isförskjutningar/svanar?), man öppnade eld mot ett av flottans nedsläckta fartyg (som gick med släckta lanternor inom hamnbassängen), skapades snabbt en myt om att hysteriska soldater sköt mot allt som rörde sig.
Inte bara press och allmänt försvarsfientliga krafter, utan även tvivlare inom försvaret bidrog till att de verkliga konfrontationerna kom att ifrågasättas. Och eftersom de belades med tystnadsplikt om händelserna kom tvivlarna att få fritt spelrum.
Delar din uppfattning, lite som med ubåtslarmen - bara för att några visade sig vara falska kan man inte avfärda alla.

MVH

Hans

jorjoh
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 21 januari 2011, 22:59

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av jorjoh » 25 februari 2011, 22:17

Hittade lite annan info från en I12:are här. http://www.gtasajten.com/krigstraaden-3 ... e__st__280

Killen beskriver flera av incidenterna som Lindholm redogör för i boken.. och i Älvdalen. Så inte fasen hittar de på. :milwink:

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av MD650 » 3 mars 2011, 13:06

Inläggen avseende upphittad sovjetisk ubåt har fått en egen tråd.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Wooster » 3 mars 2011, 18:54


Armfeldt1718
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 april 2010, 10:52

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Armfeldt1718 » 4 mars 2011, 22:38

Tintin, tillhörde du I12 som hamnade mitt i händelserna? Eller I11 som avlöstes strax innan? Vore intressant om du kunde konfirmera/dementera uppgifter om påhittade händelser
Jo jag tillhörde I12 och Lindholm hette min Plutchef, så jag antar att det är han som det talats om i tråden. Jag kan väl bekräfta att det hände en hel massa mystiska händelser på Almö. Dock blev jag själv inte ögonvittne till någon grodman men träffade flera som var det och att alla skulle ha sett i syne eller drabbats av masshysteri tror jag inte på, i ett av fallen så var 3 personer som enligt deras uppgift endast var ca 10 meter ifrån en figur som kom upp ur vattnet.
När vi anlände till ön kvällen innan de mest dramatiska händelserna, så var de flesta av oss ganska skeptiska till om det verkligen var några ubåtar i farten, "det var väl marinen som ville ha mer pengar" gick jargongen, så någon upphetsad stämning om att det skulle bli skarpt läge fanns inte bland oss. Det skulle ju säkert triggat en eller annan synvilla om vi varit på helspänn från början.

jorjoh
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 21 januari 2011, 22:59

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av jorjoh » 6 mars 2011, 22:27

Armfeldt1718 skrev:
Tintin, tillhörde du I12 som hamnade mitt i händelserna? Eller I11 som avlöstes strax innan? Vore intressant om du kunde konfirmera/dementera uppgifter om påhittade händelser
Jo jag tillhörde I12 och Lindholm hette min Plutchef, så jag antar att det är han som det talats om i tråden. Jag kan väl bekräfta att det hände en hel massa mystiska händelser på Almö. Dock blev jag själv inte ögonvittne till någon grodman men träffade flera som var det och att alla skulle ha sett i syne eller drabbats av masshysteri tror jag inte på, i ett av fallen så var 3 personer som enligt deras uppgift endast var ca 10 meter ifrån en figur som kom upp ur vattnet.
När vi anlände till ön kvällen innan de mest dramatiska händelserna, så var de flesta av oss ganska skeptiska till om det verkligen var några ubåtar i farten, "det var väl marinen som ville ha mer pengar" gick jargongen, så någon upphetsad stämning om att det skulle bli skarpt läge fanns inte bland oss. Det skulle ju säkert triggat en eller annan synvilla om vi varit på helspänn från början.
Kan väl konstatera så här i efterhand att det kanske var tur att inga grodmän togs. Vad hade hänt om man skjutit någon och media fått tag i detta? Det hade väl blivit ett diplomatiskt högriskprojekt att lösa.
U137 kom man ju undan med "felnavigerings"-historien", men hur skulle man förklara bort hur grodmän nattetid springer över öar i ett skyddsområde..

Armfeldt1718
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 april 2010, 10:52

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Armfeldt1718 » 7 mars 2011, 00:27

Jo, det var nog tur det kanske. Fast inga journalister släpptes över bron till Almö, så det hade väl förmodligen tystats ner, om vi tagit någon grodman vill säga.
En mysko sak som jag minns när det gäller bron ut till Almö, var att det första natten gick otroligt mycket fordon över till ön. När vi stod dubbelpost i norra delen av ön så hade vi bra uppsikt över vägen och kunde konstatera att trafiken var hög. I förhållande till hur många eller rättare sagt hur få vi var, så var det alldeles för mycket fordonstrafik. Våra spekulationer då var att man ville få eventuella spioner att tro att vi hade mycket större styrka där än det var. Vi fick sprätta bort våra förbandsmärken på uniformerna minns jag också, för att inte röja var vi kom ifrån.

MagnusD
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 8 augusti 2010, 20:18

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av MagnusD » 27 maj 2011, 10:57

Hej, ny på forumet.
Det var inte bara färskvattenburkar som upptäcktes, ryssfemmor, skjutbara knivar mm lär har hittats i vår skärgård. Hundar som fått spårupptag tappade plötsligt spåret, det var då som diskussionerna om anti-hund spray startades. Sovjet disponerade miniubåtar och i Östersjömarinen utbildas och övas marina fjärrspaningsförband.

Egentligen var det väl inte så konstigt. Enligt tesen att den sovjetiska minröjningen började i våra minförråd måste ju rek ske. Även Norge och Danmark utsattes för kränkningar, bl.a lär det varit ett slutprov för Östersjömarinens fjärrspaning att hämta hem en sten från Bornholm.

Det här var en naturlig del av inhämtningen och förberedelser som skedde. Andra delar var tex dom polska officerare som varje sommar anordnade ett ridläger i kröken bortom FRA på Lovön (Polen hade ju underrättelseansvar för södra Sverige) eller Matrecos överdrivna lokaler och lagerhållning.

Jag besökte Östersjömarinens museum i Baltjisk för några sommrar sedan. Till min förvåning fanns en monter om U-137 och Kapten Gustjin. Vilseledningen fortsätter, texten i montern handlar om felnavigering.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Hans » 27 maj 2011, 11:07

Välkommen MagnusD.

Denna?
Bild
http://www.comtourist.com/gallery/balti ... es-03.jpg/

MVH

Hans

MagnusD
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 8 augusti 2010, 20:18

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av MagnusD » 27 maj 2011, 11:26

Tack Hans!
Ha-ha! Rätt.
Fortfarande svart lapp för ögat?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Rickard » 2 juni 2011, 09:20

MagnusD skrev: Det var inte bara färskvattenburkar som upptäcktes, ryssfemmor, skjutbara knivar mm lär har hittats i vår skärgård.
Det som är knepigt med alla sådana uppgifter är just detta "lär". Det måste cirkulera hundratals rykten där olika personer menar sig känna till olika mer eller mindre viktiga uppgifter som pekar på det ena eller andra landet.

Jag har läst både Emil Svensson och f.d. ÖB Bengt Gustavssons böcker om ubåtsfrågan och båda redogör exempelvis för de ubåtssamtal man hade med Ryssland under tidiga 90-talet och de enda bevis som då dryftades med ryssarna var ett mindre antal ljudinspelningar, bland annat från Hårsfjärden 82. Det gör att jag känner mig lite tveksam till att det skulle finnas andra fysiska bevis på intrång.

Skriv svar