Om det har avlossats skott mot livs levande attackdykare så kan vi lita på att spåren efter sådana incidenter har sopats igen rejält. Att hyperventilerande värnpliktiga har skjutit mot svanar och annat i mörkret, det kan man däremot ta för givet - och det är nog sådana händelser som har återberättats sedan dess.
Som ett exempel, förra sommaren berättade en arbetskamrat att en gemensam f.d. arbetskamrats bror (suck ... ) som värnpliktig sköt skarpt mot "något" när han stod post på Hasslöbron (mellan Almö och Hasslö i östra Blekinges skärgård). Varför vet jag inte, inte heller när detta skulle ha skett och inte vill jag tro på en tiondel av alla liknande historier.
En annan släkting som gjorde lumpen 1984 påstod att de hade sett dykare strax under vattenytan vid Drottningskär, mitt under ubåtsjakten.
Visst låter det spännande med ubåtar som gömmer sig i Karlskronas hamnbassäng och dykare som springer ifrån polis och militärer i snårig vegetation - men sannolikt? Nej, inte om man vet hur grunt respektive snårigt det är.
När jag började intressera mig för ubåtskränkningarna i Sverige var sådant här väldigt spännande för mig. Men efter ett tag insåg jag att det
går inte, som det ser ut nu, att få klara besked om vad som hände. Om något hände. Det handlar egentligen bara om att man får välja vad man vill tro. Därmed inte sagt att de som var med på den tiden inte vet, eller att vissa far med osanning. Men varför träder ingen fram och berättar? Varför fick ingen ens då veta vad som hände?
Ola Tunander återgav en del från dåvarande ÖB:s dagbok (krigsdagbok?) i boken
Hårsfjärden - Det hemliga ubåtskriget mot Sverige. Det var ett tag sedan jag läste boken, så jag minns inte om något av utdragen berörde misstänkta attackdykare, men det är väl osannolikt.
Om man är inne på spåret med utsläppta ubåtar (i klartext: att allt var en NATO-övning på svenskt territorium) bör man för övrigt läsa Tunanders bok samt Mattias Mossbergs
I mörka vatten som släpptes i fjol. Flera repliker och debattinlägg mot Mossbergs bok återges på bloggen
http://www.ubatar.se.