Achtung!Spitfire! Spökflygar´n ? Flygv. & S 31 1944-49
-
- Utsparkad
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 27 sep 2008 22:37
Achtung!Spitfire! Spökflygar´n ? Flygv. & S 31 1944-49
En Spitfire-flygning bokstavligt - genom epokerna.
25 april 1944 erbjöds Sverige ett antal brittiska Spitfire, om man inställde alla kullagerleveranser till Tyskland. Tidpunkten var väl vald - för D-dagen 6 juni 1944, att trycka ner tysk flygkapacitet. Sverige vågade inte gå med på dessa villkor, då man ansåg att de tyska trupperna i norra Finland, kunde riktas mot landet. Per-Albin Hansson hänvisade till den svenska neutraliteten. Men även Storbritannien fick kullager från Sverige. USA vägrade då bl.a. att leverera 100-oktans flygbränsle till Sverige. Västmakterna började då att planera för sabotage/bombning av SKF-fabrikerna, som är känt i historiken.
Väst ville då avtala om att om tyskarna gick in från norra Finland, skulle 200 Spitfire, MK IX baseras på F10 Malmö, Bulltofta, som skulle möta den första tyska attacken, samt extraplan i reserv. Britterna ville även ha en radarstation med lång räckvidd vid engelska konsulatet i Stockholm. Man fick ej något svar av Sverige tydligen. Sverige ville ha 25 st MK IX, som utlovades före 10.12.44, men inget levererades.
FV beställde efter kriget då 70 st Spitfire, som var renoverade, för 80.000 :- /st i dåtiden p-värde.Det blev 50 plan med spaningskameror i 16+16 plan., Supermarine Spitfire PR MK XIX, som flögs i Sverige 1948-55. (Det fanns då sedan kriget ca 1.500 Spitfires i Sovjetunionen, Le.-and Le.)
(Flygpersonal i Sverige hade bostad, och lönen var för en sergeant 18:-/dag, löjtnant 21:-/dag, i slutet av 1940talet.)
Den 29.8.1949 sprängde Sovjet sin första atombomb.
Den 25.9.49 - skulle FV, e.u. genomfört en fotospaningsflygning över sovjetiskt territorium - bort över Kandalaksja, vid Vita havet /Kola-hållet, samma breddgrad som Luleå, ca, därifrån flygningen utgick. Luleå-Kemi - Salla- Allakurti - Kandalaksja.90 mil ca fågelv. T.o.r. Bränsletank: 1.150 liter. Start 11.20 från F21, åter 13.10. Sovjetisk jakt gick upp, men var för långsam. Finland frågade senare Sverige om planet kom från Sverige, det hade noterats från marken,men svenska regeringen nekade.(Några sovjetiska plan hade även noterats över Sverige 1947 ca.)
(Det var som tidigare uppgivits en omfattande flygspaning mot Sovjet , från Storbritannien, USA RB- 47 Stratojets från basen i Brize Norton, för att mäta upp inflygningsleder och radarprofiler, U2-plan m.m. fram till satellitåldern.
Kan S-31:ans flygning ha påverkat den ryska attityden under ex.vis DC-3:ans anflygningar mot baltiska kusten ?
Man anser att Sverige (som det ovan beskrivs) då man åberopade sin "stränga ovillkorliga neutralitet", under kriget - ville kompensera sig inför västalliansen, i kalla kriget . (Nato bildades 1949 bl.a.) (Allt e.u. tryckt källa., och reserv.)
25 april 1944 erbjöds Sverige ett antal brittiska Spitfire, om man inställde alla kullagerleveranser till Tyskland. Tidpunkten var väl vald - för D-dagen 6 juni 1944, att trycka ner tysk flygkapacitet. Sverige vågade inte gå med på dessa villkor, då man ansåg att de tyska trupperna i norra Finland, kunde riktas mot landet. Per-Albin Hansson hänvisade till den svenska neutraliteten. Men även Storbritannien fick kullager från Sverige. USA vägrade då bl.a. att leverera 100-oktans flygbränsle till Sverige. Västmakterna började då att planera för sabotage/bombning av SKF-fabrikerna, som är känt i historiken.
Väst ville då avtala om att om tyskarna gick in från norra Finland, skulle 200 Spitfire, MK IX baseras på F10 Malmö, Bulltofta, som skulle möta den första tyska attacken, samt extraplan i reserv. Britterna ville även ha en radarstation med lång räckvidd vid engelska konsulatet i Stockholm. Man fick ej något svar av Sverige tydligen. Sverige ville ha 25 st MK IX, som utlovades före 10.12.44, men inget levererades.
FV beställde efter kriget då 70 st Spitfire, som var renoverade, för 80.000 :- /st i dåtiden p-värde.Det blev 50 plan med spaningskameror i 16+16 plan., Supermarine Spitfire PR MK XIX, som flögs i Sverige 1948-55. (Det fanns då sedan kriget ca 1.500 Spitfires i Sovjetunionen, Le.-and Le.)
(Flygpersonal i Sverige hade bostad, och lönen var för en sergeant 18:-/dag, löjtnant 21:-/dag, i slutet av 1940talet.)
Den 29.8.1949 sprängde Sovjet sin första atombomb.
Den 25.9.49 - skulle FV, e.u. genomfört en fotospaningsflygning över sovjetiskt territorium - bort över Kandalaksja, vid Vita havet /Kola-hållet, samma breddgrad som Luleå, ca, därifrån flygningen utgick. Luleå-Kemi - Salla- Allakurti - Kandalaksja.90 mil ca fågelv. T.o.r. Bränsletank: 1.150 liter. Start 11.20 från F21, åter 13.10. Sovjetisk jakt gick upp, men var för långsam. Finland frågade senare Sverige om planet kom från Sverige, det hade noterats från marken,men svenska regeringen nekade.(Några sovjetiska plan hade även noterats över Sverige 1947 ca.)
(Det var som tidigare uppgivits en omfattande flygspaning mot Sovjet , från Storbritannien, USA RB- 47 Stratojets från basen i Brize Norton, för att mäta upp inflygningsleder och radarprofiler, U2-plan m.m. fram till satellitåldern.
Kan S-31:ans flygning ha påverkat den ryska attityden under ex.vis DC-3:ans anflygningar mot baltiska kusten ?
Man anser att Sverige (som det ovan beskrivs) då man åberopade sin "stränga ovillkorliga neutralitet", under kriget - ville kompensera sig inför västalliansen, i kalla kriget . (Nato bildades 1949 bl.a.) (Allt e.u. tryckt källa., och reserv.)
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Och över Ösel.....
Mer än ett halvår före den beramade Spitfireflygningen till Kandalaksa - gjorde en av Flygvapnets S 26 Mustanger - ett svep över Ösel på hög höjd - och med kameran rullande i juli 1948. Man sökte klarhet i om Ösel användes som ngt sorts sovjetiskt Peenemünde som de s.k. ''spökraketerna'' 1946-48 emanerade från. Det var nog ganska riskfritt då sovjetflyget då knappast förfogade över ngt jaktplan i tjänst som kunde hänga med Mustangen i en flack dykning....
-
- Utsparkad
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 27 sep 2008 22:37
Re: Achtung!Spitfire! Spökflygar´n ? Flygv. & S 31 1944-49
Uppgifterna om hur " neutralt" Sverige förhöll sig i april 1944, med sina kullagerleveranser till tyskarna är anmärk-ningsvärd, de allierade fick sätta högsta tryck på regeringen som gick till SKF, och exporten minskade till 60% i maj ca.
Men Per Albin och Günther var först strong - inte ett steg tillbaka för de allierade - mot tyskarna inte ett kullager, var utgångsläget.
Man anser att USA:s representanter, jämfört med tyskarna var mycket oborstade, vad gäller att kräva eftergifter,
där fanns väl som tidigare skrivits : The Country of Yellow Stripe -attityden, att Sverige bara var " neutralt" mot Tyskland, som byggde under USA:s hållning mot Sverige.
Den avlöstes väl senare i kalla kriget, av " Let the dumb Swedes do the dirty job !, när Sverige försökte kompensera sig för " neutraliteten", med att bl.a. flyga farlig signalspaning i " baltiska luckan", då USA fått ett spaningsplan nerskjutet 1950, (Privateer) som utgick från Västtyskland. Machoattityderna, på båda sidor Östersjön kostade väl DC-3:an,1952 som man ansåg flög medvetet i " taggar" in mot baltiska kusten, för att dra på sig radarsökningar etc.
Fast då var Spitfirarna utbrända, de skrotades 1955.
Men Per Albin och Günther var först strong - inte ett steg tillbaka för de allierade - mot tyskarna inte ett kullager, var utgångsläget.
Man anser att USA:s representanter, jämfört med tyskarna var mycket oborstade, vad gäller att kräva eftergifter,
där fanns väl som tidigare skrivits : The Country of Yellow Stripe -attityden, att Sverige bara var " neutralt" mot Tyskland, som byggde under USA:s hållning mot Sverige.
Den avlöstes väl senare i kalla kriget, av " Let the dumb Swedes do the dirty job !, när Sverige försökte kompensera sig för " neutraliteten", med att bl.a. flyga farlig signalspaning i " baltiska luckan", då USA fått ett spaningsplan nerskjutet 1950, (Privateer) som utgick från Västtyskland. Machoattityderna, på båda sidor Östersjön kostade väl DC-3:an,1952 som man ansåg flög medvetet i " taggar" in mot baltiska kusten, för att dra på sig radarsökningar etc.
Fast då var Spitfirarna utbrända, de skrotades 1955.
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Re: Achtung!Spitfire! Spökflygar´n ? Flygv. & S 31 1944-49
...och du vill med tråden säga - vad? Att Sverige var mjuk lera i Imperialisternas hand?.......
-
- Utsparkad
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 27 sep 2008 22:37
Re: Achtung!Spitfire! Spökflygar´n ? Flygv. & S 31 1944-49
Mjuk lera ? Det är väl att betrakta som keramikkomposit, i i jmf. med hur samlingsregeringen uppträdde.
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Re: Achtung!Spitfire! Spökflygar´n ? Flygv. & S 31 1944-49
Utmärkt! Då kan Lawrence redogöra för ''Lawrenceregeringens'' handlingspolitik hade skilt sig från den verkliga, tack!Lawrence skrev:Mjuk lera ? Det är väl att betrakta som keramikkomposit, i i jmf. med hur samlingsregeringen uppträdde.
-
- Utsparkad
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 27 sep 2008 22:37
Re: Achtung!Spitfire! Spökflygar´n ? Flygv. & S 31 1944-49
Inga personassociationer var det väl...
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Re: Achtung!Spitfire! Spökflygar´n ? Flygv. & S 31 1944-49
Inte alls! Du anför kritik mot mot Sveriges agerande - under VK2 och Kalla Kriget....var positiv!Lawrence skrev:Inga personassociationer var det väl...
Hur anser du att politiken borde ha förts?
Varjag
-
- Utsparkad
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 27 sep 2008 22:37
Re: Achtung!Spitfire! Spökflygar´n ? Flygv. & S 31 1944-49
Att sätta sig på för höga hästar, vad gäller andras agerande, i annan tid är ju alltid komplicerat, och grannlaga, men jag förvånas över hur svenska regeringen stod på sig, ända fram i 1944, men inte 1940-43, före Stalingrad.
(Inte f´n backade Finland ur för lite krig, då, då ... Men sen kunde inte Sverige ställa tillrätta som Göring lovade, 1940, låt: " Finland do the dirty job ! sa väl Sverige, och Finland närmast gick under 1944.)
Vad gäller malm (man minskade malmexporten till 7 miljoner /år, från 10 milj.men levererade samtidigt en högre järnhalt) och kullager, tror Sverige grundlade sitt lite solkiga rykte i dessa frågor då. Kanske linjen från S31:an, DC-3.an fram till - modern generös invandringspolitik representerar upprättelse, så menar många historiker.
Att USA-"diplomatin" 1941-44, tydligen kunde vara lika oborstad som " rysk" (om den nu var det ?), är ju inte heller en allmän insikt, USA hade ju mycket tålamod med Finland, (USA- fredsbud som hamnade i Berlin, som kallade såna idéer Glatter Verrat !) innan man stängde legationen i Helsingfors, men hann aldrig avbryta diplom. relationerna.
(Om nu inte Lundwall förnekar alla kausaliteter - what so ever, som ovetenskapligt, som på annan tråd)
Vad en Spitfire kan flyga genom seklerna,med svenska kullager, (piloterna såg marken först ca 6 kilometer framför nosen, kul...).
(Inte f´n backade Finland ur för lite krig, då, då ... Men sen kunde inte Sverige ställa tillrätta som Göring lovade, 1940, låt: " Finland do the dirty job ! sa väl Sverige, och Finland närmast gick under 1944.)
Vad gäller malm (man minskade malmexporten till 7 miljoner /år, från 10 milj.men levererade samtidigt en högre järnhalt) och kullager, tror Sverige grundlade sitt lite solkiga rykte i dessa frågor då. Kanske linjen från S31:an, DC-3.an fram till - modern generös invandringspolitik representerar upprättelse, så menar många historiker.
Att USA-"diplomatin" 1941-44, tydligen kunde vara lika oborstad som " rysk" (om den nu var det ?), är ju inte heller en allmän insikt, USA hade ju mycket tålamod med Finland, (USA- fredsbud som hamnade i Berlin, som kallade såna idéer Glatter Verrat !) innan man stängde legationen i Helsingfors, men hann aldrig avbryta diplom. relationerna.
(Om nu inte Lundwall förnekar alla kausaliteter - what so ever, som ovetenskapligt, som på annan tråd)
Vad en Spitfire kan flyga genom seklerna,med svenska kullager, (piloterna såg marken först ca 6 kilometer framför nosen, kul...).
-
- Medlem
- Inlägg: 653
- Blev medlem: 10 nov 2008 04:39
Re: Achtung!Spitfire! Spökflygar´n ? Flygv. & S 31 1944-49
Tja - vad är väl lite krig då och då?Lawrence skrev:Att sätta sig på för höga hästar, vad gäller andras agerande, i annan tid är ju alltid komplicerat, och grannlaga, men jag förvånas över hur svenska regeringen stod på sig, ända fram i 1944, men inte 1940-43, före Stalingrad.
(Inte f´n backade Finland ur för lite krig, då, då ... Men sen kunde inte Sverige ställa tillrätta som Göring lovade, 1940, låt: " Finland do the dirty job ! sa väl Sverige, och Finland närmast gick under 1944.)
.
Enligt många politiska ledare härdar det nationen, höjer landets ära och minskar befolkningstrycket.
Och så slipper man, sextio år senare, försöka förklara för moraliska tyckare varför man inte ville utsätta landet för den härdningen
-
- Utsparkad
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 27 sep 2008 22:37
Re: Achtung!Spitfire! Spökflygar´n ? Flygv. & S 31 1944-49
Hoppas att poängen gick fram utan smileys. Så brukar finnarna säga om Sverige . Vågar ni inte kasta landet ut i krig ?
Sverige vågar ju kasta ut Finland i krig.
Sverige vågar ju kasta ut Finland i krig.
-
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Re: Achtung!Spitfire! Spökflygar´n ? Flygv. & S 31 1944-49
Ovanstående inlägg är redigerat då det faller utanför trådens ämne.
Lawrence! Se till att hålla dig till ämnet!
Lawrence! Se till att hålla dig till ämnet!
-
- Medlem
- Inlägg: 653
- Blev medlem: 10 nov 2008 04:39
Re: Achtung!Spitfire! Spökflygar´n ? Flygv. & S 31 1944-49
Poängen i denna tråd är alltså att Sverige vågar kasta ut Finland i krig??Lawrence skrev:Hoppas att poängen gick fram utan smileys. Så brukar finnarna säga om Sverige . Vågar ni inte kasta landet ut i krig ?
Sverige vågar ju kasta ut Finland i krig.
Tyvärr hänger jag inte med i din tankegång. Jag trodde att tråden, på något sätt, handlade om att Sverige alltid, direkt ellert indirekt, var en tysk vasallstat. Sedan kompenserades detta genom att vi blev en amerikansk vasallstat.