http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/ar ... 601123.svdEn lång rad svenska lärare reste på fortbildningskurser i det kommunistiska DDR. Det skedde i en sådan omfattning, och med våra myndigheters uppmuntran, att det på varje skola i Sverige efter 1972 statistiskt sett fanns minst en lärare som hade genomfört studier i Östtyskland.
Det framgår av Birgitta Almgrens nyutkomna bok Inte bara Stasi: Relationer Sverige-DDR 1949-1990 (Carlssons) som jag skrev om på ledarsidan den 30/9.
Cecilia Gärtner var en av dem som reste. Hon är adjunkt i bla tyska och lärare på högstadiet och gymnasiet. Vid två tillfällen, på somrarna 1981 och 1983, genomgick hon DDR:s utlandskurser. En annons i Lärarförbundets tidning lockade med kraftigt subventionerade studieplatser.
– Kursen var så billig. Man behövde bara betala resan själv. Därnere fick vi fickpengar, säger Cecilia när hon för första gången berättar om sina upplevelser i DDR.
Det officiella syftet med kurserna var att sprida tyskan och den tyska kulturen till deltagare från olika delar av världen. Men det egentliga motivet var ett annat.
Kursdeltagarna skulle ”vinnas politiskt-ideologiskt”, som DDR formulerade det, och bidra till att jämna marken för östtyskt inflytande, i väst och i Sverige. Men i Cecilias fall bidrog det istället till att hon vaccinerades mot kommunismen.
Anledningen till, att jag skrev "tyska" och inte "östtyska" i rubriken, är att jag tror att Förbundsrepubliken Tyskland hade motsvarande verksamhet. Min mor deltog i en sådan kurs i Västtyskland, vill minnas att det var i början av 80-talet. Kursen bestod av en guidad rundresa i Västtyskland, med betoning på den tyska kulturen. Resan bekostades av det västtyska undervisningsministeriet, har jag för mig. Huruvida "politisk indoktrinering" förekom vet jag inte, men jag skall fråga min mor nästa gång jag träffar henne.
/G:son
Edit: ändrade rubriken