William Calley ber om ursäkt för Song My

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

William Calley ber om ursäkt för Song My

Inlägg av Marcus » 22 augusti 2009, 10:37

William Calley har framfört sin första ursäkt för Song My massakern.
The US army officer convicted for his part in the notorious My Lai massacre during the Vietnam War has offered his first public apology, a US report says.
"There is not a day that goes by that I do not feel remorse for what happened," Lt William Calley was quoted as saying by the Columbus Ledger-Enquirer.
He was addressing a small group at a community club in Columbus, Georgia.
Calley, 66, was convicted on 22 counts of murder for the 1968 massacre of 500 men, women and children in Vietnam.
"I feel remorse for the Vietnamese who were killed, for their families, for the American soldiers involved and their families. I am very sorry," the former US platoon commander said on Wednesday.
He was sentenced to life in prison for his role in the killings in 1971. Then-US President Richard Nixon commuted his sentence to three years' house arrest.
But Calley insisted that he was only following orders, the paper reported.
He broke his silence after accepting a friend's invitation to speak at the weekly meeting of the Kiwanis Club, a US-based global voluntary organisation.
At the time of the killings, the US soldiers had been on a "search and destroy" mission to root out communist fighters in what was fertile Viet Cong territory.
Although the enemy was nowhere to be seen, the US soldiers of Charlie Company rounded up unarmed civilians and gunned them down.
When the story of My Lai was exposed, more than a year later, it tarnished the name of the US army and proved to be a turning point for public opinion about the Vietnam War.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/8215556.stm

/Marcus

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem
Inlägg: 871
Blev medlem: 12 november 2003, 22:21
Ort: Sverige

Re: William Calley ber om ursäkt för Song My

Inlägg av Moxica » 29 augusti 2009, 00:18

Alldeles för sent och inte ens på straffskalan vad han fick för straff, 3½ års husarrest????? Det gör inte så mycket om en Amerikan är delaktig i att mörda några hundra personer i ett land långt borta :roll:
Hade dom dömt samtliga inblandade till döden och även hårdare i nyare incidenter så hade nog USAs rykte inte varit så svärtat idag

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Re: William Calley ber om ursäkt för Song My

Inlägg av Kapten_Gars » 29 augusti 2009, 08:53

Calley dömdes till livstids fängelse vilket senare reducerades till 20 år, att han avtjänade så kort tid av straffet berodde till stor del på hur den amerikanska armen hanterade alla längre straff vid den här tiden. Även utan div överklaganden mm så hade Calley troligen inte sutit längre än 6-7 år av de 20 med de regler som tillämpades.
Även om största delen av staffet avtjänades i husarrest så satt Calley periodvis inspärrad i Leavenworth, total tid 3-4 månader om jag minns rätt.

Problemet i Calleys fall var alltså inte domen i sig utan att han aldrig fullt ut avtjänade det straff han dömdes till.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: William Calley ber om ursäkt för Song My

Inlägg av varjag » 29 augusti 2009, 12:20

Moxica skrev:Alldeles för sent och inte ens på straffskalan vad han fick för straff, 3½ års husarrest????? Det gör inte så mycket om en Amerikan är delaktig i att mörda några hundra personer i ett land långt borta :roll:
Hade dom dömt samtliga inblandade till döden och även hårdare i nyare incidenter så hade nog USAs rykte inte varit så svärtat idag
Man kan även reflektera - att ''den högste befälhavaren'' är ansvarig för sina truppers gärningar. Vilket fastställdes i rättegången mot General Yamashita i Tokyo 1946.....och Yamashita hängdes. Om samma ''rättsprinciper'' hade gällt efter My Lai - skulle General Westmoreland ha dinglat i galgen :roll: , Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28753
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: William Calley ber om ursäkt för Song My

Inlägg av Hans » 29 augusti 2009, 18:22

varjag skrev:Om samma ''rättsprinciper'' hade gällt efter My Lai - skulle General Westmoreland ha dinglat i galgen
Samt General Võ Nguyên Giáp och många andra :roll:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Re: William Calley ber om ursäkt för Song My

Inlägg av Kapten_Gars » 29 augusti 2009, 18:43

varjag skrev:
Man kan även reflektera - att ''den högste befälhavaren'' är ansvarig för sina truppers gärningar. Vilket fastställdes i rättegången mot General Yamashita i Tokyo 1946.....och Yamashita hängdes. Om samma ''rättsprinciper'' hade gällt efter My Lai - skulle General Westmoreland ha dinglat i galgen :roll: , Varjag
Nu ägde rättegången rum i Manilla vilket troligen bidrog till det klart tveksamma domslutet. Redan där och då så ifrågasattes krigsrättens agerande och domslutet. Sedan så var brotten som begicks under Yamashitas befäl betydligt mer omfattande än My Lai så han dömdes knappast för ett enda brott av My Lai's storlek.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: William Calley ber om ursäkt för Song My

Inlägg av varjag » 29 augusti 2009, 23:25

Nu ägde rättegången rum i Manilla
Alzheimer - strikes again :oops:

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7193
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: William Calley ber om ursäkt för Song My

Inlägg av sonderling » 4 september 2009, 12:23

Jag tycker det mest låter som en bortförklaring. Så vit jag läst om i ämnet så tvivlar jag på nån order om massmord gavs av någon högre upp hierarkin. Det mesta tyder på att Calleys överordnade Medina och Calley själv fick idén till massakern. (Min åsikt.) Om det var överlagt eller uppkom i stundes hetta är frågan.
Jag hade gärna sett mer forskning i ämnet.
Jag blev förvånad när jag såg notisen då Calley hållit tyst ända sedan frigivningen.

Sonderling

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: William Calley ber om ursäkt för Song My

Inlägg av J.K Nilsson » 13 september 2009, 09:51

Moxica skrev:Alldeles för sent och inte ens på straffskalan vad han fick för straff, 3½ års husarrest?????
Varför be om ursäkt för en medveten genomförd handling? Jag kan inte förstå konceptet med att be om ursäkt/förlåtelse om det inte var en olyckshändelse.

J.K Nilsson

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: William Calley ber om ursäkt för Song My

Inlägg av Engan » 13 september 2009, 10:35

J.K Nilsson skrev:
Moxica skrev:Alldeles för sent och inte ens på straffskalan vad han fick för straff, 3½ års husarrest?????
Varför be om ursäkt för en medveten genomförd handling? Jag kan inte förstå konceptet med att be om ursäkt/förlåtelse om det inte var en olyckshändelse.
Öh.. för att människor förändras? Står du till 100% för alla beslut du tagit sedan lekskoleålder? Jag vet då många saker som var medvetna beslut vid tillfället men som jag gärna skulle be om ursäkt för 20-30 år senare...

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: William Calley ber om ursäkt för Song My

Inlägg av Engan » 13 september 2009, 10:40

J.K Nilsson skrev: Varför be om ursäkt för en medveten genomförd handling? Jag kan inte förstå konceptet med att be om ursäkt/förlåtelse om det inte var en olyckshändelse.
Jag skulle till och med vilja gå så långt som att säga att jag tycker exakt tvärtom. För en olyckshändelse skall man väl inte behöva be om ursäkt? Även om det naturligtvis är artigt att göra det, och de flesta (inklusive jag) vanligen ändå gör det, så varför skulle man egentligen be om förlåtelse för något som inte var ens eget fel? För ett medvetet beslut däremot kan det väl finnas god orsak att be om förlåtelse...

[Edit: Skulle kanske tillägga att jag inte pratar om Calley över huvud taget utan har gjort en liten off-topic utvikelse in i området generell moralfilosofi.. :oops: ]

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: William Calley ber om ursäkt för Song My

Inlägg av J.K Nilsson » 16 september 2009, 20:33

Engan skrev:
J.K Nilsson skrev:
Moxica skrev:Alldeles för sent och inte ens på straffskalan vad han fick för straff, 3½ års husarrest?????
Varför be om ursäkt för en medveten genomförd handling? Jag kan inte förstå konceptet med att be om ursäkt/förlåtelse om det inte var en olyckshändelse.
Öh.. för att människor förändras? Står du till 100% för alla beslut du tagit sedan lekskoleålder? Jag vet då många saker som var medvetna beslut vid tillfället men som jag gärna skulle be om ursäkt för 20-30 år senare...
Vad blir bättre av att be om ursäkt? Om någon sketen utländsk löjtnant skulle be mig om ursäkt för att han gav order om att utplåna min familj så skulle jag ta det som ett hån, dags att tänka på det nu din sinnessjuka idiot?

Jag vill inte ha ursäkter, jag vill ha förtänksamhet.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: William Calley ber om ursäkt för Song My

Inlägg av NIL » 17 september 2009, 10:50

J.K Nilsson skrev: Vad blir bättre av att be om ursäkt? Om någon sketen utländsk löjtnant skulle be mig om ursäkt för att han gav order om att utplåna min familj så skulle jag ta det som ett hån, dags att tänka på det nu din sinnessjuka idiot?

Jag vill inte ha ursäkter, jag vill ha förtänksamhet.

J.K Nilsson
Nu låter J.K. Nilsson som en arketyp för en surjämte, K.S.F. att en ursäkt har betydelse när det handlar om att få upprättelse för ett övergrepp som man har utsatts för. Man skall inte behöva leva i tron att någon människa någonstans ser gärningen som en merit.

Förövrigt så anser jag att man gör det för enkelt för sig om man bara nystar i löjtnantens eller kaptenens ansvar, förbandet måste ha gripits av någon form av kollektivt vansinne...någonting som har skett i alla varaktiga krig. Den enskilde soldaten kan inte hållas ansvarslös bara för att det fanns någotslags order i luften, jag tror inte att ROE medgav odiskriminerat likviderande av icke-kombatanter.
Äh, det löser sig.

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: William Calley ber om ursäkt för Song My

Inlägg av Engan » 18 september 2009, 22:37

J.K Nilsson skrev:
Engan skrev:
J.K Nilsson skrev: Varför be om ursäkt för en medveten genomförd handling? Jag kan inte förstå konceptet med att be om ursäkt/förlåtelse om det inte var en olyckshändelse.
Öh.. för att människor förändras? Står du till 100% för alla beslut du tagit sedan lekskoleålder? Jag vet då många saker som var medvetna beslut vid tillfället men som jag gärna skulle be om ursäkt för 20-30 år senare...
Vad blir bättre av att be om ursäkt? Om någon sketen utländsk löjtnant skulle be mig om ursäkt för att han gav order om att utplåna min familj så skulle jag ta det som ett hån, dags att tänka på det nu din sinnessjuka idiot?

Jag vill inte ha ursäkter, jag vill ha förtänksamhet.
Vem pratade om att något skulle bli bättre? Och för övrigt skrev jag ju (det såg du kanske) att jag över huvud taget inte pratade om Calley utan gav en allmän kommentar till ditt allmänt hållna uttalande, vilket jag fortfarande tycker låter helt bakvänt, för övrigt.

Men om vi nu skall prata om det aktuella fallet lite, du tycker alltså det vore bättre att han skulle fortsatt tiga? Eller stått för det han gjort och fortfarande ansett det vara korrekt?

"Jag vill inte ha ursäkter, jag vill ha förtänksamhet".. ja, det är klart att man vill att människor aldrig ska göra fel och alltid inse i förväg att det de gör är fel. Nu är det ju tyvärr inte så. Och förtänksamhet kan man tyvärr inte ge i efterhand. Vad man kan ge är en ursäkt. Hur otillräcklig den än känns är den väl ändå bättre än inget alls?

Calley kan inte ge någon "förtänksamhet" nu. Eller hur? Så vad anser du att han skall göra nu? Han kan inte resa tillbaka i tiden och säga till den person han då var att vara förtänksam. Hur gärna han troligen än vill.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: William Calley ber om ursäkt för Song My

Inlägg av J.K Nilsson » 20 september 2009, 23:47

Engan skrev:Men om vi nu skall prata om det aktuella fallet lite, du tycker alltså det vore bättre att han skulle fortsatt tiga? Eller stått för det han gjort och fortfarande ansett det vara korrekt?

"Jag vill inte ha ursäkter, jag vill ha förtänksamhet".. ja, det är klart att man vill att människor aldrig ska göra fel och alltid inse i förväg att det de gör är fel. Nu är det ju tyvärr inte så. Och förtänksamhet kan man tyvärr inte ge i efterhand. Vad man kan ge är en ursäkt. Hur otillräcklig den än känns är den väl ändå bättre än inget alls?

Calley kan inte ge någon "förtänksamhet" nu. Eller hur? Så vad anser du att han skall göra nu? Han kan inte resa tillbaka i tiden och säga till den person han då var att vara förtänksam. Hur gärna han troligen än vill.
De som ber om ursäkt brukar säga att det känns så mycket bättre efteråt, lite likt en katolsk bikt. Den som gör fel gör fel, kommer man på det efter en tid så har man förhoppningsvis lärt sig. Att säga förlåt och tycka att det dövar det dåliga samvetet blir fel. är det så pass skamligt så kan man gott skämmas. När någon ber mig om ursäkt så känns det som att först skall jag må dåligt av att någon behandlat mig illa sedan vill denna människa att jag skall förlåta denne för att döva dennes samvete.

Nej tig och skäms tycker jag.

J.K Nilsson

Skriv svar