Flygpojkes Drömresa 1953

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Re: Flygpojkes Drömresa 1953

Inläggav Hans » 09 jul 2009 21:38

Tro nu inte att du kommer undan inscanningen av bilderna genom att hålla oss på halster.

MVH

Hans

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 10 jul 2009 12:22

...och utan halster ar det dags avsluta denna (alltfor) laanga foljetong;

Som jag skrev i foregaaende - post - ville minsann nu den franska 'Fjarde Republiken' visa lejonklon efter all den amerikanska gastfriheten. En mycket valkommen och och ovantad clou paa resan som vi alla saag fram emot med stora forvantningar. Vi landade pa Le Bourget - och amerikanerna glomde inte paapeka att det var har - som amerikanen Charles Lindberg hade landat med sitt enmotoriga Ryanflygplan efter den forsta direktflygningen USA - Europa anno 1927!
Jag minns inte mycket av ankomsten - vi landade paa kvallen. Men den 'amerikanska ordningen och effektiviteten - byttes omedelbart mot fransk villervalla....Passkontroll och 'formaliteter' tog en evig tid och det var 'smaatimmar' innan vi bussades till vaar logering. Alla europeiska grupperna - vi var omkring 90 man - anvisades en gymnastiksal. I vad vi senare upptackte var en flickskola. (men utan flickorna som var paa sommarlov.... :roll: )
Faeltsangar - med grasfyllda madrasspaasar - var uppstallda....bagage forvarades paa golvet bredvid sangen....filtar och kuddar utdelades av en saan dar fransos i 'kepi' - lakan var tydligen okanda i Fjarde Republiken :)

Men, vi var ju dodstrotta och fann att svenska, portugisiska och turkiska snarkningar - lat precis likadana :lol:

Frukosten - i 'flickornas matsal' - blev en sensation...dom serverade rodvin till frukost!(middag och kvall :) )
Brodet - i meterlangder, var jattegott! Resten, ja resten.... vad ovrigt serverades minns jag mycket val......och det beromda 'franska koket' imponerade inte.
Hemligheten med den s.k. 'franska kokkonsten' ar att ha hittat paa femtusen olika namn for kalops!
Som alla smakar precis lika, innehaaller samma saker och paa naagot obegripligt satt - naatt varldsrykte... :P

Virvelvind sightseeing i Paris.....upp i 'fiffeltornet', Sacre Ceur, Notre Dame, La Louvre.....
Mitt bestaaende minne av Paris 1953 var att ALLT...alla dessa paradbyggader, ja hela stan - var morkgraa! Traakig farg -daa jag senare sett ett 'renputsat' Paris - men 1953 var det elandigt.....biltrafiken bestod till stor del av underliga trehjuliga 'lastbilar', bussar som var jamnaariga med mig eller aldre - och en uppenbar fattigdom som fick gamla Sverige att se ut som ett dromland! (kanske en poang for Folkhemmet i alla fall :roll: )

Vid kordes till slottet i Versailles! Paa kvallen - en magnifik 'ljud och ljus-show' om slottets och Frankrikes historia.
Naturligtvis paa franska - men nar showen visade giljotiner (som gick som symaskinsnaalar :lol: ) visste vi i alla fall precis var, i historien vi befann oss....

Hojdpunkten - som 'la belle France' ville visa upp - var naturligtvis dambrost!
Vi bevistade 'Folies Bergere' dar en magnifik 'show' exponerade mera av den varan - an jag naagonsin sett, tidigare eller senare.....man erinrar sig killen som aakte till Olympiaden for att han ville se '100 meter dambrost'......
Well det fick vi - utan Olympiad :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Folies_Berg%C3%A8re

M.A.T.S. tog oss hem till Bromma - dar Varjagen smugglade 'kontraband' (en Lugerpistol :lol: )till kungariket Sverige - men glomde sitt pass i en telefonkiosk (for att underatta om lycklig hemkomst till foraldraskapet naturligtvis)......

Sen, ja sen blev det Statens Jarnvagar, den s.k. 'Nordpilen' - hem till Luleaa igen.....(ingen sovvagn - militarbiljett!)
passet - kom paa posten fraan tullen i Bromma - naagon vanlig sjal hade hittat och lamnat in det.... :oops:

Stor pressmottagning i Luleaa - av Norrbottens-Kuriren. En mera dampad av Norrlandska Socialdemokraten.....'Norrskensflamman' brydde sig inte - men hedrade mig med de korta orden att 'Amerika har faatt en ny agent i Luleaa....' :P .....'Flamman' - hade alldeles ratt!

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 10 jul 2009 14:13

Folies Bergère, tänk vilka krigsrubriker i kvällsblaskorna det hade blivit om det skett idag :lol:

Luger, berätta mer, brottet är nog preskriberat idag.

MVH

Hans

Ceterum autem censeo, Varjagium esse scannabildermåsteum.

Westrobothnian
Tidigare medlem

Inläggav Westrobothnian » 10 jul 2009 14:27

Vilken underbar berättelse! Tack Varjag!

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inläggav lampros » 11 jul 2009 11:58

Many thanks varjag, many thanks!

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem

Inläggav Battler » 11 jul 2009 12:13

Mycket intressant läsning.
Tack varjag!

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 11 jul 2009 12:41

Luger, berätta mer, brottet är nog preskriberat idag.

Jodå - det brottet är längesedan preskriberat. (Även om innhav av kontrabandet - ännu femtiosex år senare i Sverige är Majestätsbrott :roll: )
Här i alla fall förklaringen; vi besökte en liten stad, Yankton - vid Missourifloden i allra sydöstligaste Syd Dakota. Värdarna inkluderade en 'Game Warden' (=jägmästare) och jag och en annan Flygpojke åkte i hans bil.
I bilen - fanns ett gevärs-ställ! I stället stod en M1 'US Carbine' och på det hängde en Luger i ett 'US'-märkt axelhölster 8O
Vi hade tidigare på dagen traskat förbi en pantbank i Yankton - där skyltfönstret [b]var en vapensamling[b].
Stannat, stirrat - revolvrar, pistoler i dussintal - igen, föll hakorna och sju svenska fågelholkar fick lära att 'det var bara gå in och köpa...' Licens?? - vad är det för nåt???

Vår fascinering av US-karbinen och pistolen, undgick inte jägmästaren/chauffören - så han sa helt vänligt, 'would you like to have a shot?' 'yes....' hickade vi..
Vi körde över Missouri på en bro - och befann oss i Nebraska....där jägmästaren kände till en lämplig plats för lite skjutövningar i terrängen....Alla bilarna stannade, US Carbinen tons ut och skjutövningarna inleddes i en liten ravin.
Alla Flygpojkarna fick skjuta - men Herr Jägmästaren uppfattade snabbt att Varjag var den enda som tidigare umgåtts med skjutvapen....
Morgonen därpå vid 'avskedet' från Yankton kommer jägmästaren fram till oss och säger;
'Jag vill ge en present till er svenska pojkar'- går fram till mig och - överräcker Lugerpistolen i sitt hölster....' har sett att Du - vet någonting om skjutvapen, så Du skall ha den....'
Jag blev stum. Stumma blev även en svensk kapten, löjtnant och fyra andra Flygpojkar.....
En officiell gåva - till en svensk delegation - kunde naturligtvis inte nekas.
När vi kom till Bromma och det frågades 'något att förtulla?' - svarade bara officerarna att 'det får pojkarna själva redogöra för...'
Det fanns lojalitet på den tiden :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 11 jul 2009 14:09

varjag skrev:Luger

Tack för den underbara knorren på historien, fyll gärna på om du kommer på mer saker.

MVH

Hans

Ceterum autem censeo, Varjagium esse scannabildermåsteum.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 12 jul 2009 11:24

Tack för den underbara knorren på historien

Tack alla ni - som orkat lasa igenom mina maanga poster om resan. Ja, den var en mycket 'stark upplevelse' for en grabb fraan den svenska 'vischan' och i en tid som faa 'Skalmaen' upplevt. Och naagot som man aldrig glommer....
Den blev aven for mig, lite av en 'uppvaeckare' .... jag maaste konsultera urgamla album och dagboksanteckningar - for att ruska om minnena och intrycken....
Jag har forsokt att lite spegla,de stora skillnaderna mellan 'vaar svenska varld' 1953 - och den vi motte i USA. Naagot som jag aldrig glomt - och forblivit en del av mig sjalv alltsedan dess.

Tack till alla lasare!, Varjag

Användarvisningsbild
Ori
Stödjande medlem

Inläggav Ori » 12 jul 2009 15:48

Det är vi läsare som ska tacka....

Känns nästan som om det finns material för en bok i denna drömresa.
--
Jörgen

sveahk
Stödjande medlem

Inläggav sveahk » 14 jul 2009 09:50

En underbar historia utsökt berättad! Hjärtligt tack också från min sida, varjag!

Mina få minnen från Flygpojkarna är från sextio-talets början, i Stockholm, då jag fick äran och nöjet att medverka i ett par nummer av Flygpojkarnas egen tidning "Flugan". En av "artiklarna" hette, om jag minns rätt, "Hitlers konstifika vapen"... 8O Herregud! :roll:

Hans K

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 14 jul 2009 11:09

sveahk skrev:En underbar historia utsökt berättad! Hjärtligt tack också från min sida, varjag!

Mina få minnen från Flygpojkarna är från sextio-talets början, i Stockholm, då jag fick äran och nöjet att medverka i ett par nummer av Flygpojkarnas egen tidning "Flugan". En av "artiklarna" hette, om jag minns rätt, "Hitlers konstifika vapen"... 8O Herregud! :roll:

Hans K

Tack sveahk for dina ord...men, vi skall inte forringa 'Flugan'! I enkelt format var den 'cutting edge' paa sin tid daa naagra av dess korrespondenter var regelbundna lasare av 'RAF Flying Review' och 'Air Pictorial' - publikationer som saknade motsvarighet i Sverige och kunde tillfora Flugan material som daa var okant i fosterlandet.
Det sags, att Svensk Flyghistorisk Forening - kom till, inte minst for att ett par eldsjalar - 'traffades i Flugan' :)

mvh,Varjag

Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Inläggav FNP » 14 jul 2009 11:44

Synnerligen intressant och mycket trevligt berättat!

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inläggav G:son » 14 jul 2009 12:44

Sällar mig till skaran av tacksamma läsare. :)

/G:son

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Inläggav tryggve » 14 jul 2009 12:54

Jag får också instämma i tackkören, mycket intressant o trevlig läsning! :-)

Återgå till "Kalla Kriget (1946 till 1991)"